Матеріал містить зміст проведення тижня фінансової грамотності у початковій школі,сценарій лінійки-відкриття тижня,розробки позакласних заходів для учнів початкових класів та розробку батьківських зборів в рамках тижня фінансової грамотності. Також представлено фотозвіт проведеного тижня.
Баштанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2
Баштанської міської ради Миколаївської області
ЕКОНОМІЧНІ ЗНАННЯ ЯК ШЛЯХ ДО ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ
МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
( матеріали для проведення
тижня фінансової грамотності у школі І ступеня)
Максимова Ольга Григорівна,
заступник директора з навчально-
виховної роботи (початкова школа)
Баштанської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2,
учитель географії та економіки,
спеціаліст вищої категорії,
учитель – методист
Баштанка 2017
ЗМІСТ
Вступ……………………………………………………………………...4
1.Економічний простір початкової школи………………………….6
2.Шляхи впровадження економічних знань в практику
роботи з молодшими школярами .....................................................7
3.Висновок……………………………………………………………..11
4.Додатки до тижня фінансової грамотності у школі І ступеня….12
Нажити багато грошей – хоробрість,
зберегти їх – мудрість,
а уміло витратити – мистецтво.
Б. Авербах
ЕКОНОМІЧНІ ЗНАННЯ ЯК ШЛЯХ ДО ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
Вступ
Фінансова грамотність на даний час – необхідний навик кожної людини, вміння розпоряджатись власними коштами, як основою ведення власного бюджету. Оскільки діти - наше майбутнє, то розпочинати їх освіту у цьому плані потрібно з того віку, коли вони починають взаємодіяти з грошима
На сьогоднішній день є досить актуальною проблема формування особистості майбутнього громадянина України. Сучасні програми, які розробляються відповідно до вимог Міністерства освіти і науки України і спрямовані на забезпечення умов всебічного розвитку та виховання, постійно змінюються, доповнюються, вдосконалюються. З’являються нові предмети, проте й вони не завжди охоплюють у повному обсязі питання, актуальні для сьогодення.
Питання успішного економічного розвитку є одним з найважливіших для нашої держави. Не навчивши дітей мислити і діяти за законами економіки, ми не зуміємо прищепити їм справжню культуру у реальному житті, достаток якого залежить від творчої ініціативи кожного.
Щодня ми чуємо слово економіка. Що воно означає? Це поняття стосується лише різноманітних фірм та підприємств, а чи може стосуватись і всіх громадян?
Економіка – це наука, яка вивчає економічне життя суспільства та економічні стосунки, що складаються між людьми внаслідок економічної діяльності. В перекладі з грецької мови слово економіка означає мистецтво ведення домашнього господарства («ойкос» - дім, домашнє господарство; «номос» - вчення, закон).
Не секрет, що у багатьох виникають наступні питання: «Навіщо потрібна економічна освіта в школі?», «Як можна застосовувати основи економічних знань на практиці?», «З якого віку має починатись економічна освіта?» тощо.
Чи звернули ви увагу на те, як американці вирішують ці питання? Досить переглянути мультфільм про Скруджа Мак Дака, щоб зрозуміти, що знання про те, як накопичувати, розподіляти та вкладати кошти, діти отримують змалечку. Слід також зазначити, що ці знання є дуже корисними. Бо тоді батькам легше пояснити дитині, чому не завжди можна отримати те, що хочеш.
Результатом отримання економічних знань у молодшій школі буде інтерес до предмета й надалі. Учні сприйматимуть економіку не як щось незрозуміле й непотрібне. А будуть прагнути до поглиблення знань, необхідних у житті чи майбутній професії. Діти змалку вчитимуться планувати сімейний бюджет, уміти жити, як то кажуть, на глибину власної кишені. Це ті знання, яких не має більшість із дорослих і які ой як допомогли б нам не набивати гулі, перш ніж наберемося власного досвіду.
Економіка в початковій школі повинна реалізуватись на основі знань, умінь і навичок, які учні отримали в дошкільних закладах, сім'ї. Знання молодших школярів мають інтегруватись у зміст інших предметів (математика, природознавство, трудове навчання, "Я у світі"), оскільки молодший шкільний вік - це період набуття базових життєвих знань, навичок і формування процесів розуміння, усвідомлення власного життєвого досвіду та оточення. Школярі залучаються до азів фінансової грамотності, в них формується нове економічне мислення, знайомляться з навколишнім життям людей, їхніми потребами та способами їх задоволення, економічними законами, створюється підґрунтя для подальшого вивчення економічних дисциплін в основній та старшій школі. В повній мірі передбачається залучення літературного матеріалу, засобів образотворчого мистецтва, проведення екскурсій, рольових ігор, дискусій, роботи у малих групах, у парах, інших методів активного навчання, що розвиває в дітей спостережливість та вміння порівнювати, аналізувати, зіставляти, пояснювати причини виникнення економічних явищ, робити висновки та узагальнювати побачене.
На формування саме таких якостей і спрямована економічна освіта молодого покоління. Саме тому так важливо ще з початкових класів формувати в учнів економічне мислення, уміння орієнтуватись у нестандартних ситуаціях, проявляти ініціативу, бути в майбутньому господарями рідної землі .
Економічний простір початкової школи
Одним із пріоритетних напрямів розвитку освіти в Україні є підвищення якості економічної освіти школярів, оновлення форм та методів організації навчально-виховного процесу, використання інноваційних та інформаційних технологій з урахуванням інтеграційних процесів європейського освітнього простору.
Економічна освіта у загальноосвітній школі покликана сформувати систему раціонального мислення і поведінки сучасної людини в умовах ринкових відносин, розвивати підприємницькі здібності, виховувати майбутніх громадян, які стануть носіями національної та людської гідності, патріотизму, порядності, ділової культури, активними творцями матеріальних і духовних цінностей .
Щоб прищепити дитині навички діяльності в реальному житті, необхідно вчити її мислити й діяти за законами економіки. Малюки, навчаючись, не лише набувають теоретичних знань, а й накопичують практичний досвід: вчаться розв’язувати завдання, поставлені в економічних іграх, працювати з комп’ютерами . Весь процес має будуватися як захоплююча гра, де треба починати знайомство з економічними категоріями й законами від простого до складного, від знайомого до незнайомого
Свою роботу ми почали з виховання у дітей бережливості, економності, хазяйновитості, через викладання курсу за вибором «Уроки стійкого розвитку. Планета друзів. (1-2 клас). Моя щаслива планета. (3-4 клас)». Формуючи в дітей ці якості, учителі звертають особливу увагу на тому, що бережливість – це не тільки вміння зберегти й берегти, а й моральна якість, ознака загальної культури людини, розуміння нею цінності речей. Адже кожен з нас повинен бути відповідальним за збереження природи, її ресурсів – за кожний витрачений кіловат енергії і літр води. Цікаво проходять заняття «на місцевості»: в магазині, аптеці, в ощадкасі, на пошті чи навіть на вулиці.
Шляхи впровадження економічних знань
в практику роботи з молодшими школярами
З перших років життя дитина занурюється в економічну його сферу на побутовому рівні. Розмови про покупки та продаж товарів, бюджет родини, реклама по телебаченню — ось далеко не повний перелік того, з чим постійно стикається школяр. Ці складні, невідомі, але дуже цікаві економічні процеси, від яких, до речі, часто залежить здійснення бажань та мрій малюка, приваблюють його, тож перші елементарні знання він здобуває самотужки: з бесід з однолітками, перегляду телепередач та спостережень за тим, що відбувається довкола.
Оскільки знання, вміння та навички, сформовані у молодшому шкільному віці, мають стати фундаментом для становлення громадянина — людини, щиро зацікавленої в розвитку та економічному розквіті своєї держави, дуже важливою є продумана та послідовна робота з економічного виховання найменших.
Безсумнівно, що діти повинні мати уявлення про елементарні економічні поняття та процеси (ціна, гроші, купувати тощо). Але важливішим, доцільнішим, є не стільки засвоєння відірваних від реального життя сучасної дитини знань, скільки набуття первинного економічного досвіду.
Дослідження показують, що це стає можливим уже в молодшому шкільному віці. Як показала практика, формування первинного економічного досвіду найбільш вдало відбувається у процесі ігрової діяльності школярів, оскільки саме в грі у дитини з'являється можливість "на практиці" перевірити свої знання, застосувати їх, розширити власний досвід методом спроб та помилок за умови обов'язкового виправлення цих помилок .
Логіка ринкової економіки - це логіка вільних людей, які самостійно роблять свій вибір. Для того, щоб вона сформувалася в людини, потрібні - роки. Ясно, що для цього недостатньо простої передачі якогось обсягу інформації, тобто короткого вивчення курсу «Фінансова грамотність» у 10 класі та предмету «Економіка» в 11 класі. Цей процес бажано починати якнайраніше - в дитячому садку або на етапі навчання у початковій школі, тому що свідомість людини та основні напрями її мислення створюються саме в ранньому віці, коли діти жваво цікавляться усім, що є навкруги. І чим активніше вони стикаються з реальним життям, тим більше в них виникає питань саме економічного характеру. Проте, вирішення цього питання ускладнюється тим ,що економіку не внесено до базового плану початкової школи. Запропоновані ж програми з фінансової грамотності потребують витрати додаткового часу, який не передбачений в педагогічному навантаженні вчителів. Тому, на наш погляд ,на цьому етапі існує інший шлях - застосування міжпредметних зв’язків економіки з предметами базового плану початкової школи. Це дасть змогу комплексно підійти до виховання й навчання, сформувати необхідні елементарні бізнес - знання, фінансову культуру, уміння правильно орієнтуватися у різних життєвих ситуаціях, виховати ініціативних, впевнених, успішних громадян нашої держави.
Виходячи з вищезазначеного, ми спробували на різних уроках та позакласних заходах ненав’язливо та відповідно до теми включати невеликий за обсягом цікавий матеріал економічної тематики в рамках проведення тижня початкових класів «Фінансова абетка – перші кроки до пізнання, успіху і добробуту». Щоб ця робота мала змістовний характер, треба було проаналізувати окремі навчальні програми, визначитися з предметами, на основі яких можна здійснювати міжпредметні зв’язки для введення і вивчення економічних понять, категорій, законів, системного засвоєння економічних знань молодшими школярами.
Не менш важливою , на нашу думку, є інтеграція економічних знань з математикою, природознавством, інформатикою, трудовим навчанням, читанням.
Інтегровані уроки математики та економіки дають змогу розкрити такі економічні категорії, як ринок, гроші, потреби, праця, підприємницька діяльність, бюджет, ресурси, обмін . Початковий курс математики містить великий потенціал економічного виховання молодших школярів. Так, починаючи з першого класу ми знайомим дітей з грошовими одиницями – копійками і гривнями, які є одними з головніших понять отже «гроші» – це універсальний товар, який можна обміняти на будь-який інший товар.Розв’язуючи задачі у другому класі про купівлю, продаж розглядаємо такі поняття як «товар»– це річ , яка купується, продається і обмінюється. «Дохід»– грошові надходження, які отримують громадяни, підприємства, держава. У третьому класі знайомимо учнів з такими поняттями як ціна, кількість, вартість та взаємозв’язок між ними, а саме: щоб знайти ціну потрібно вартість поділити на кількість; щоб знайти вартість потрібно ціну помножити на кількість; щоб знайти кількість треба вартість поділити на ціну.Розв’язуючи задачі відповідного змісту формуємо такі економічні поняття, «вартість»– виражена у грошових одиницях ціна чого-небудь або величина затрат на будь-що. «Ціна»– це вартість товару, виражена у грошових одиницях. Розкриваємо зміст таких економічних термінів «роздрібна ціна»– встановлена для продажу безпосереднього покупцем. «Гуртова ціна»– встановлена для продажу товару у великій кількості, для подальшого його розпродажу.У четвертому класі розв’язуємо задачі на основі яких формуємо поняття: «ринок»– це місце зустрічі покупців і продавців, товарів і послуг; «аукціон»– це продаж товарів на основі конкурсу покупців; «ярмарок»– це вид ринку, який організовується в установленому місці; «бюджет сім’ї»– це сума прибутків окремої особи або родини на певний час
Інтеграція економіки та природознавства дозволяє системно використовувати економічні поняття , виховувати економічну культуру , закладати основи еконмічного світогляду. Ще В.О. Сухомлинський зазначав, "що маленька людина....повинна побачити і зрозуміти, у чому коріння нашого життя, від чого залежить те, що у нас на столі хліб та масло, м’ясо та молоко, що ми дихаємо свіжим повітрям. Отже, дитина повинна пам’ятати, що вона є одним цілим з природою , що людина несе відповідальність за майбутнє нашої планети. А педагог , в свою чергу, має навчити дітей бачити і розуміти єдність людини з природою , переживати турботу і тривогу за збереження та примноження природних багатств.
Уроки інформатики обумовлюють формування економічного та раціонального так званого алгоритмічного мислення
Аналіз програми початкової школи дає змогу стверджувати , що через весь курс трудового навчання наскрізною лінією проходять економічні поняття, з’ясовуються шляхи раціонального використання робочого часу, організації праці, запровадження нових технологій, оцінювання економічної ефективності виробничих процесів. Таким чином, здійснюється цілеспрямоване виховання грамотного господаря, який має усвідомити універсальну цінність природи, необхідність раціонального використання її ресурсів і бути готовим взяти активну участь у вирішенні різноманітних економічних проблем.
Економічні поняття добре засвоюються на матеріалі уроків читання. Про природні ресурси та їх раціональне використання можна поговорити, вивчаючи твори С.Носань «Ялинка» та Олександра Олеся «Ялинка». Поняття про трудові ресурси та технологічний процес учні отримають ознайомившись з творами Т.Коломієць «Хліб» та білоруською народною казкою «Легкий хліб». Народна мудрість стверджує, що тільки повсякденна натхненна праця може дати добрі результати. Опрацьовуючи твір Миколи Сингаївського «Осіння гра», діти визначають потреби білочки (грибів насушити, запастись горіхами, жолудями, шишками, дупло вимостити, утеплити, поміняти шубку, погратися в хованки) . Отже , наведені приклади розкривають значні можливості використання курсу читання для здійснення міжпредметних зв’язків з економікою, духовно-економічного виховання.
У період від ігрової діяльності в дитсадку до навчальної в школі словник дітей поповнюється активною лексикою, збагачуючись не тільки кількісно, а й якісно. Та припинити ігрову діяльність у початкових класах неможливо, бо в ній не лише розвивається пізнавальний інтерес до навчання, а й ефективне усне мовлення, яке є основою розвитку особистості молодшого школяра в цілому. Ігри повинні бути спрямовані на розширення обсягу словникового запасу учнів тією лексикою, яка входить у наше життя повсякденно, яку чують діти постійно в колі сім’ї, телебаченню, читають в Інтернеті. Зокрема, дітей постійно оточує сучасна економічна термінологія, без знання якої вони не зможуть стати повноцінними учасниками суспільно-політичного життя в Україні і світі. На уроках природничого та гуманітарного циклу завжди можна відвести по декілька хвилин для роботи над значенням цих термінів, використовувати ігри на матеріалі економічної термінології, спрямовані на збагачення активного словника та вдосконалення культури мовлення. Використання таких ігор викликає інтерес у дітей, який є рушійною силою, спрямованою на розвиток мовленнєвої діяльності
Економічні знання дозволяють школяреві зорієнтуватись у визначенні свого місця і ролі в економічній системі суспільства, формують початкові уміння і навички раціональної економічної поведінки, у дітей розвивається економічне мислення та виховується економічна культура. Вони вчаться приймати нестандартні рішення у різних ситуаціях, забезпечується розвиток ерудованості, що полегшує адаптацію дітей до економічної дійсності.
Висновок
Виходячи з вищезазначеного, можна зробити висновок , що у програмі початкової школи є всі підстави для усвідомлення економічних понять, їх духовного спрямування засобами різних навчальних предметів. Завдяки таким заняттям діти вчаться виконувати різні соціальні ролі , ставити відкриті запитання, правильно розподіляти час, бути гнучкими у стосунках з людьми, разом з тим поважати їх, як партнерів, прислухаються до інших думок, відстоюють свої ідеї. Все це сприяє соціалізації особистості в сучасних умовах, всебічному розвиткові дитини як цілісної особистості формуванню її життєвої компетентності.
Розкрити для учнів початкових класів змістову сторону економічних понять через математичні та природничі завдання, мовні вправи – мета вчителя. Від його духовних, моральних якостей, педагогічної майстерності, професійної підготовки залежить, якою сформується особистість майбутнього громадянина нашої держави. Тому рекомендуємо будувати роботу з даного питання у такій послідовності:
Додаток 1
ПЛАН
проведення тижня фінансової грамотності
Дні тижня |
Зміст заходу |
клас |
відповідальні |
Понеділок, 20.02.2017 |
Лінійка – відкриття тижня початкових класів «Фінансова абетка – перші кроки до пізнання, успіху і добробуту» |
1-4 класи |
Середич Н.Ф. |
|
Створення колажу «Економіка у прислів’ях та приказках» |
2-4 класи |
Класні керівники 2-4 класів |
Вівторок, 21.02.2017 |
Виставка малюнків «Що означає бути багатою людиною» |
1-4 класи |
Класні керівники 1-4 класів |
|
Фінансово грамотний споживач.Практичне заняття «Хочу купити товар» |
2-Б клас |
Борисенко О.А. |
|
Урок сталого розвитку «Зменшення непотрібних покупок. Що варто і чого не варто купувати» |
4-Б клас |
Наталочкіна В.В. |
Середа, 22.02.2017 |
Година спілкування «Історія українських грошей. Цікаві факти про гривню» |
1-4 класи |
Класні керівники 1-4 класів |
|
Рольова гра «Юні бізнесмени» |
1-і класи |
Класні керівники 1-х класів |
|
Батьківські збори «Чи потрібні дитині кишенькові гроші?» |
1-4 класи |
Класні керівники 1-4 класів |
|
Засідання клубу «Розумники і розумниці» - Що таке економіка? |
2-А клас |
Іваніцька Т.М. |
Четвер, 23.02.2017 |
Інтегрований урок математики та економіки. Економічний аукціон. |
3-і класи |
Чорна О.А., Середич Н.Ф. |
|
Тренінг «Сімейний бюджет. Раціональне споживання родини» |
4-Б клас |
Озерова О.П. |
П'ятниця, 24.02.2017 |
Перегляд пізнавального мультфільму «Азбука грошей тітоньки Сови» |
1-4 класи |
Класні керівники 1-4 класів |
Додаток 2
ЛІНІЙКА - ВІДКРИТТЯ
тижня фінансової грамотності
«Фінансова абетка – перші кроки до пізнання, успіху і добробуту»
1 ведучий. Всім, всім доброго ранку.Ми раді вас вітати на лінійці , присвяченій відкриттю тижня початкових класів – тижня фінансової грамотності.
Економіка наука нелегка і непроста.
Та часу не гаймо, вивчати її починаймо.
2 ведучий. Школа – велика дитяча країна,
В ній відкривається білий наш світ.
Тут пізнає себе кожна дитина,
І відправляється звідси в політ.
1 ведучий. Увага! Увага! Спішіть, поспішайте!
Залу святкову не проминайте!
Будем думать і гадать
Як початкову школу показать!
2 ведучий. Двері ключик відкриває,
Дуже часто чарівний .
Хто в нас ключик такий має?
Ви до нас ідіть мерщій!
Входять Мальвіна та Буратіно.
Мальвіна. Я дівчинка Мальвіна – подружка Буратіно.
Він – хлопчик незвичайний, хоч трішки неслухняний,
Але сміливий, добрий і надто вже хоробрий.
Тож варто мені, Мальвіні, повчать його постійно.
Буратіно. Я – веселий Буратіно, маю довгий ніс.
Мене кожен добре знає. Я вам ключика приніс.
І цей ключик не простий, всім відомо – золотий!
Ключик, ключик золотий, тиждень нам скоріш відкрий!
Ай, ай, ай! Боже мій!
Де ж це ключик золотий?
Що ж робити? Де шукати? Маю дітям що казати?
Тож часу не буду гаяти, може ключик все ж відшукаю.
Входить Баба Яга.
Баба Яга. Хто назве мене старою, того я поб'ю мітлою.
В лісі я завжди помітна – незаміжня і бездітна.
До зубного я сходида, сукню нову ось купила.
Плюс косметика і лак, вийшла леді – просто смак.
Зовусь Бабя я Яга і про це не плачу.
Маю ступу і мітлу, ще й ключик впридачу.
Буратіно. – Бабусю, це мій ключик, віддайте будь ласка!
Мальвіна. – Цей ключик допоможе нам відкрити тиждень початкової школи – тиждень фінансової грамотності.
Баба Яга. А знаю, знаю що про грошики будете говорити. То що дуже просите? Добре, віддам, лише вікторину про гроші вам задам !
Вікторина. Хто зображений на купюрах номіналом 1 , 2, 5,10, 50грн.
Яку купюру називають Лесею?
На яких купюрах зображено видатних письменників та поетів?
Як називається грошова одиниця США?
В яких країнах можна купити товар за євро?
Молодці! Гарно справилися із завданням. Буратіно, отримуй ключик та хутчіш відкривай тиждень і мене не забудьте запросити.
Буратіно. Ура! Ура!Ключик у нас!
Рада наша дітвора!
Тиждень фінансової грамотності відкриваємо
та економіки всіх навчаємо!
Мальвіна. Економіка – наука
Точна і серйозна.
І прожить без неї нам
Навіть дня не можна.
Буратіно. Я – людина ділова,
Діловитішої нема.
Справами всіма керую,
Наполегливо працюю.
Гроші витрачаю вміло
І вкладаю їх у діло разом з котом Базіліо та лисицею Алісою.
Мальвіна. Буратіно, який ти фінансово неграмотний. Не можна довіряти свої гроші таким пройдисвітам!
Буратіно. То що ж мені робити?
Мальвіна. Запрошую разом зі школярами до школи бізнесу вступати.
Додавати й віднімати і копійку шанувати.
Гадаю одним із рецептів достатку
Є праця, порядність і сплата податку.
У нас люди, як бджілки, такі ж працьовиті
За це нас цінують у цілому світі.
Учитель. Діти, сьогодні ми вирушаємо у подорож країною Економікою. Наша подорож обіцяє бути веселою, загадковою, цікавою. Для цього нам знадобиться увага, кмітливість, підприємливість. Сподіваюсь на активну , творчу роботу всіх класних колективів. Успіхів!
Додаток 3
Засідання клубу
«Розумники і розумниці»
Мета: Познайомитись з поняттям "економіка", дати зрозуміти учням, яку роль у нашому житті відіграє економіка; познайомити з економічними термінами. Розвивати пам'ять, мислення, вміння орієнтуватися врізних ситуаціях. Виховувати дружні взаємовідносини, почуття колективізму,вміння економно витрачати природні ресурси.
Обладнання: множничок, книжка "Економічна мозаїка", картки з завданнями, прислів'я, задачі.
Хід заходу
І.Вступна частина
- Сьогодні ми поговоримо про те , якою повинна бути людина, тобто якими якостями наділена людина, щоб добре почувати себе в нинішньому суспільстві. Це має бути ініціативний працівник, розумний господар, достойний громадянин. А допоможе нам в цьому наука. А яка саме? Це ви мені зараз допоможете назвати її.
Електрику і воду, й газ,
Копальні, золотом багаті,
Озера чисті, як сльоза,
Несходжені ліси,
Оленів, птахів і комах,
Ми навчимося берегти
І економити,
Коли науку вивчим цю.
А також будемо багаті!
- Давайте всі разом скажемо, як називається ця наука.
ЕКОНОМІКА
1. Поділ на групи
Сьогодні ми з вами зібрались для того, щоб послухати майбутніх економістів, щоб розширити свої економічні знання, поповнити економічний словничок. А для цього поділимося на групи. (Кожна дитина отримує картку) І гр. ІІ гр.
30:3+7=17 М 20:2+5=15 К
20:2+9=19 О 3*1+16=19 О
15:3+11=16 Л 2*9+21=39 Ш
27:3+10=19 О 15:3+2=7 Е
5*2+5=15 К 30:3+8=18 Н
3:3+18=19 О 5*2+23=33 Я
(Таким чином поділилися на дві групи)
Привітання
Ми - економісти - молодці,
Вас поважаємо.
Перемогу в боротьбі
Здобути бажаємо.
2. Повідомлення вчителя
Економіка - в перекладі з грецької мови означає мистецтво ведення господарства. Ми - майбутнє нашої держави, тому і повинні розуміти, що без економічних знань нам не обійтись. Економічні знання потрібні всім: і службовцям, і учням, і політикам. Людина живе у світі економічних явищ, вона купує й продає, отримує доходи і сплачує податки, наймається на роботу, розпочинає свою справу. Зрозуміло, що краще, коли людина чинить ці дії свідомо, раціонально використавши власні сили та інші ресурси (землю, гроші, устаткування тощо).
ІІ. Робота в групах
Конкурс «Вирішення проблеми»
- Послухайте економічну казку.
Біля одного великого міста в селі жив чоловік. Був у нього шматочок поля, діляночка лісу і велике болото. Занедужав чоловік, відчув близьку смерть. Покликав він тоді синів і розділив своє багатство. Старшому віддав поле, середньому - ліс, а найменшому дісталося велике болото, що межувало між лісом і полем братів. Побачив батько, що найменший син зажурився, одержавши такий спадок, і сказав тоді: "Коли будеш мати мудру голову і працьовиті руки, то й болото зробить тебе багатим."
- Як би ти порадив найменшому синові розпоряджатися спадком? Вибери одиніз запропонованих варіантів, обґрунтуй його. Якщо можеш, запропонуй своє вирішення проблеми.
а) продати болото;
б) видобувати торф, продавати торф на поля;
в) запропонувати старшому братові торф'яні добрива на поле, а середньому
захист від болота для його лісу. Укласти з ним взаємовигідну угоду, і, заручившись допомогою братів, осушити болото. Посадити культурні рослини. (Сусідство великого міста гарантує збут продукції).
г) розчистити болото. Зробити став. Займатися розведенням риби. (Свої пропозиції записати на картку).
Захист пропозиції, аргументоване доведення своєї думки. (Обидві групи). Підсумок. Похвала. Подяка.
Конкурс "В гостях у казки "
Економіка так тісно ввійшла в наше життя, що ми вживаємо економічні терміни, самі того не помічаючи. З перших кроків свідомого життя бабусина казка дає перші уроки економіки. Жива розмовна мова, збагачена прислів'ями, приказками вчить нас жити, зважуючи як на терезах - добро і зло, вигоду і збитки, удачу у програш.
- Чи зможете ви відповісти на запропоновані питання, згадавши відомі казки?
(Запитання задаються по черзі обом групам.)
1. Який спадок залишив, помираючи, мельник трьом синам у казці Шарля
Перро "Кіт у чоботях"?
(Старшому - млин, середньому - віслюка, найменшому - кота.)
2. В якій казці О.С. Пушкіна білка змінювала економічне становище міста?
(В казці О.С. Пушкіна "Казкапро царя Салтана".)
3. Що допомогло парубкові з української народної казки "Ох" досягти
багатства?
(Завдяки знанням, одержаним у чарівника, парубок зміг перетворитись на тварин і птаха, що використовувались багатими для втіхи і коштувало великі гроші.)
4. Яку першу загадку загадав пан у казці "Мудра дівчина"? Який економічний
зміст слова - вигадки"?
("Що є в світі ситнішим?" Земля - нерухомість, яка у всі часи цінилась найбільше.)
5. Яких запасливих тварин не любить людина? Чому?
(Ховрахів, мишей. Псують урожай.)
6. Який важливий і до нашого часу аргумент на користь заміжжя Дюймовочки з
кротом висловила пані Миша в казці Г.Х. Андерсена "Дюймовочка"?
("... у нього комори повні добра".)
7. За скільки на ярмарку дід купив Козу - Дерезу з однойменної казки?
(За три копи. У слов'янських народів слово вживалось для підрахунку зібраного врожаю. Снопи складали в копи по 60 штук.)
18. В яких відомих тобі казках герой одержував гроші за інформацію?
(Буратіно одержав 5 золотих монет за інформацію про місцезнаходження
чарівних дверей.)
Конкурс юних ерудитів
(Стрілками з'єднай відповідні частини лівої і правої колонок.)
Розумниці:
Розумники:
Економічні веселинки
Увага! Увага!
Хлопчик Незнайка прийшов на урок з цікавими запитаннями і смішними завданнями приніс він мішок. Ви, любі друзі, йому допоможіть. Мішок із завданнями йому розв'яжіть.
1.
Коли хочеш купити іграшку,
Одну з найдорожчих.
Шепоче й благає мама
Тебе замовкнути,
І не соромити її, б
Вам не вистачає...
(дізнаєшся, коли прочитаєш перші літери кожного рядка).
2. Цілий день на гілці галка спілі груші продавала.
І купців було чимало, і рекламу добре мала,
Наче й вправно торгувала,
А нічого не продала.
Що не влаштовувало покупців? (Покльовані)
3. Де і за яких умов гроші, золото, дорогоцінне каміння втрачають свою вартість?
(На безлюдному острові) Запитання подаються за круглий стіл.
- Слово надається нашим майбутнім економістам. (Робота з економічними словничками)
1. Що таке аукціон?
(Аукціон - це продаж майна чи цінних паперів шляхом змагання: хто більше заплатить тому і продається товар)
2. Як ви розумієте поняття інфляція?
(Інфляція - це знецінення грошей через те, що їх випускають більше, ніж товарів. В перекладі з латинської це слово означає, роздмухування, розбухання.) ( 3. Що таке валюта?
(Валюта - це іноземні гроші або чеки використані в міжнародних розрахунках)
4. ІЦо таке реклама?
(Реклама - це комерційна пропаганда товару). Перевірка. Підсумок. Похвала
Підсумкова бесіда
Якщо вода капає з крана, то щодня даремно витікає багато води, а в місяць аж 400 л.
- Що треба зробити, щоб цього не сталося?
Збережемо крихту хліба,
Нива скаже нам спасибі.
- Чи потрібно берегти хліб? Чому?
Електроенергія - добро народне.
Щоб зберегти навкруги дерева.
Книжки свої не псуй даремно.
Бути бережливішим,
Бути працьовитим,
Щоб бачити країни завтрашній день.
Бути старанним,
В усьому і скрізь
Ось, друзі, наш девіз.
Діти - ви майбутнє нашої держави. Ви майбутні економісти, докладете всіх зусиль для того, щоб людям в нашій країні жилось добре.
ІІІ. Підсумок заходу
А на прощання декілька порад. Кожен візьме для себе те, що побажає.
От і закінчив роботу наш клуб "Розумники і розумниці". Дякую всім за старання, за вміння працювати на уроці, за вашу активність.
МОЛОДЦІ! СЮРПРИЗ(медалі)
Додаток 4
ФІНАНСОВО-ГРАМОТНИЙ СПОЖИВАЧ.
Практичне заняття «Хочу купити товар»
Мета: познайомити учнів з видами торговельних мереж; маркуванням товарів, які реалізуються через торговельні мережі; вчити знаходити необхідну інформацію на етикетках товару; формування вмінь аналізувати додаткову літературу, робити висновки;
розвивати уважність, спостережливість; розвивати економічне мислення; формувати пізнавальний інтерес учнів;
виховувати культуру споживача.
Основні поняття: торговельна мережа, магазин, інформація про товари, термін придатності харчових продуктів, ціна.
Матеріали, обладнання, наочність: сигналки, різновиди упаковок товарів, малюнки товарів.
Хід заняття
Бажаю усім, щоб до кожного з вас
Завітало натхнення сьогодні у клас.
Збудило бажання здобути знання,
Щоб потім в житті ви не йшли навмання.
Щоб вам захотілось новеньке пізнати,
Самим научитись та інших навчати.
Тож я побажаю, щоб лінь ви прогнали
І на занятті активними стали!
II. Актуалізація опорних знань.
Відгадайте загадки:
1.Є цей прилад в кожній хаті,
Що це, можете сказати?
Для матусі серіал і футбол для тата
Може скринька ця чудова легко показати! (Телевізор)
2. Мию, мию без жалю,
Мию там, де брудно.
А купатись не люблю,
Бо від того худну. (Мило)
3. В розмальованій хустині,
Солоденька всередині.
Коли нею почастують,
Діти тішаться, ласують. (Цукерка)
4. І поживне, і смачне,
Біле, пінне, запашне.
Залюбки малята п'ють,
Здоровенькими ростуть. (Молоко)
- Діти, де можна придбати ці товари та продукти, про які йшла мова у загадках?
( прикріплюємо на дошці)
- Чи могли б ми в даний час обійтись взагалі без магазинів?
IІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ви повинні розрізняти: товари та послуги.
Ви повинні уміти: робити обґрунтований вибір якісних товарів та послуг.
Ви повинні визначати: якість товарів та послуг.
Ви повинні розуміти: механізм формування ціни на товар.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Гра « Карусель» ( Діти в колі здобувають інформацію, від підготовлених до уроку однокласників)
Торговельна мережа – це сукупність торгових підприємств, які займаються постачанням та продажем товарів населенню.
Види торговельних підприємств.
Розрізняють такі види магазинів:
Інформація про товар.
На прилавках магазинів знаходиться велика кількість товарів. Як розібратися в них, зробити правильний вибір?
Інформація про товар повинна містити:
Однією з найдоступніших для споживача видів інформації є маркування – це етикетки, ярлики, вкладки, штампи, клейма. Вони називаються носіями інформації.
Інформацію про товар можна отримати і за допомогою спеціальних знаків, розміщених на упаковці.
Термін придатності харчових продуктів.
- Яку важливу інформацію потрібно знати, щоб купити якісні продукти харчування?
Одне з правил – вибір продукту з правильним терміном придатності.
Продовольчі товари – це продукція яка швидко псується. Тому виникла потреба у встановленні термінів придатності.
Термін придатності харчового продукту визначають календарною датою.
«Вжити до 05.12.2013» Якщо вжити такий продукт після вказаної дати, то можна отруїтися.
Термін зберігання – термін, протягом якого продукт харчування зберігає свої корисні властивості. Якщо термін зберігання вийшов, то продукт міг загуснути, змінити колір.
Термін реалізації – встановлює виробник з огляду на те, у яких умовах продукт зберігається вдома.
- Де зберігаються продукти харчування вдома?
Робота в групах
Аналіз етикеток
Вологість може прискорити псування продуктів.
Не слід купувати несвіжі продукти, з пошкодженою упаковкою, у нелегальних місцях торгівлі, а також ті продукти, що містять шкідливі речовини.
V. Фізкультхвилинка.
VІ. Практична робота. Ознайомлення з різними видами інформації про товар.
Гра «Магазин»
Цікаві професії.
Супервайзер – керівник групи агентів з продажу.
Мерчандайзер – фахівець із просування продукції в роздрібній торгівлі.
PR-менеджер – фахівець, що займається формуванням і підтримкою позитивної громадської думки про компанію, її продукт.
Копірайтер – фахівець, який рекламно повідомляє інформацію про переваги товару.
Акції, знижки.
Маркетинг потрібен не тільки для виробників товарів і великих компаній, але і для продавців в сфері роздрібної торгівлі. Будь-які грамотно проведені маркетингові акції можуть виявитися дуже ефективними. Завдяки їм можна залучити додаткових покупців, отримати постійних клієнтів, позбавиться від залишків товару
VII. Закріплення вивченого матеріалу.
Гра «Блеф – клуб»
(учитель зачитує питання, учні обговорюють їх у групах і дають правильну відповідь, показуючи картка «Так» чи «Ні». Якщо відповіді різні, то обговорюється питання і знаходять правильну відповідь)
VIII. Рефлексія.
Сьогодні на занятті ми …
Найбільше мені сподобалося …
Я дізналась …
IX. Підсумок заняття. Домашнє завдання.
Завдання для домашньої роботи навчитись знаходити інформацію про товар на упаковках.
Наближається прощання час…
Я з любов’ю вчила вас
У майстерні працювати,
Намагалась вам віддати
Все, що вміла, все що знала –
Усе вам передавала.
Додаток 5
Урок сталого розвитку
«Зменшення непотрібних покупок.
Що варто і чого не варто купувати»
Мета:розповісти про необхідність зменшення кількості зайвих покупок; пояснити залежність між кількістю товарів і витраченими ресурсами;дослідити власні звички,стиль життя щодо здійснення покупок;визначити доступні щляхи скорочення кількості зайвих покупок; вчити креативно мислити, розвивати вміння висловлювати свої думки,виховувати тактовність та повагу до людей.
Обладнання: правила роботи в групі; вислови про довкілля; малюнки двох кошиків та грибочки,білочка, фломастери;силуетні картинки овочів та фруктів;виставка дитячих малюнків
Хід уроку:
I. Організація класу
Доброго ранку, сонечко ясне,
Доброго ранку,земле прекрасна,
Доброго ранку, дерева квітучі,
Доброго ранку,квіти пахучі,
Доброго ранку, птахи галасливі,
Доброго ранку,друзі щасливі!
*Позитивне самонавіювання
Учитель.
- Для того щоб успішно працювати, емоційно налаштуймося на роботу під час уроку.
(Звучить аудіозапис « Спів птахів»)
-Заплющте, будь ласка, очі! Я звертаюся до кожного з вас.
Уявіть галявину в лісі. Відчуйте себе так, нібито ти зараз там. Вам спокійно, безпечно. Подумки повторюйте за мною:
«Я навчаюся легко, із задоволенням.
Правильні відповіді завжди спадають мені на думку в потрібний момент.
Я впевнений(впевнена) у своїх силах.
Я поважаю своїх товаришів, а вони поважають мене.
Я завжди можу розраховувати на допомогу друзів, учителя.»
-Розплющте очі! Дякую. Сідайте.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Екологічна ситуація в Україні.
Гра «Так – ні»
1.Людина – частина природи? (так)
2.Повторна переробка макулатури зберігає ліси? (так)
3.Екологічна катастрофа настає несподівано.(ні)
4.Природа сама впорається зі шкодою,якої завдає їй людина?(ні)
5.Кожна людина повинна брати участь у вирішенні проблем довкілля? (так)
6.За майбутнє нашої планети відповідають лише тварини і рослини?(ні)
7.Українців повинні хвилювати лише екологічні проблеми своєї країни?(ні)
8.Якщо кожна людина буде турбуватися про природу, це вплине на довкілля всієї планети?(так)
2.Складання асоціативного куща.
КИСЕНЬ МЕБЛІ ПАПІР
ДОМІВКА РОСЛИНИ ОКРАСА
ПРОДУКТ ХАРЧУВАННЯ ЛІКИ
3.Екологічна сторінка.
Повторення правил роботи в групах.
· Висловлюйтесь по черзі.
· Поважайте думки того, хто їх висловлює.
· Не перебивайте один одного.
· Допомагайте один одному в роботі.
· Працюйте на спільну мету.
Гра «Вислови свою думку»
-Сформулюйте свою думку за допомогою слів «потрібно», «не можна».
Екогрупа «ДЕНЬ»
Ключове слово «ПОТРІБНО»:
· Насаджувати нові рослини;
· Охороняти рідкісні рослини;
· Берегти молоді рослини;
· Милуватися красою природи.
Екогрупа «НІЧ»
Ключове слово « НЕ МОЖНА»:
*Ламати гілок дерев та кущів;
*Обдирати кору дерев;
*Рвати багато квітів;
*Збивати гриби ногами;
*Зривати рідкісні рослини.
-А чи можна прожити без рослин?
Відповіді дітей.
Все в природі взаємопов´язано.
Наприклад: комахи, гусениці – продукт харчування для птахів, рослини – їжа для мишей, миші – для сов .І коли загине одне у ланцюгу живлення, то загине і друге.
-Наведіть інші ланцюги живлення.
Наше життя не можливо уявити без рослин. Найцінніший їх дарунок - це повітря, яким дихаємо ми і всі живі організми. Отже, є рослини – існує життя на Землі. Тому важливо не лише охороняти рослини,але й збільшувати їх кількість.
Отже, корисними справами ми, маленькі екологи, можемо зробимо нашу планету Земля багатшою, зеленішою,красивішою.
III.Мотивація навчальної діяльності.
Гра « Піджмурки»
Закресліть букви,що означають непарне число і ви отримаєте ключове слово нашої теми.
ДПЗОЧКЕУСПЛКІА
Що ж таке покупка?
Саме тому сьогодні ми
Вивчаємо - Зменшення непотрібних покупок.
Учимося - Міркувати,висловлювати свої думки, креативно мислити,
творчо працювати.
Досліджуємо - Що потрібно і чого не варто купувати.
ІV.Вивчення нового матеріалу.
1. Ознайомлення з текстом підручника ст. 123
« Що варто і чого не варто купувати».
- Оцініть вчинки дітей.
-Чому вибір товару Тарасиком та Галинкою викликав занепокоєння у космічного героя Екоса?
Гра « Мікрофон»
2. Робота над текстом « Похід до магазину»
(Читання тексту ланцюжком.)
Висловлення свого ставлення до наведених фактів за запитаннями:
-Які існують шляхи боротьби з надмірною кількістю покупок?
-Що люди роблять з покупками, які виявилися зайвими?
- Чи витрачаються ресурси планети на виготовлення речей, які виявляються зайвими покупками?
-Чи доводилося вам дати друге життя старим речам замість того, щоб купувати нові?
Руханка «Овочі та фрукти»
Діти об’єднуються в пари за допомогою силуетних картинок овочів та фруктів. За командою тренера «Овочі» «овочі» міняються місцями; за командою «Фрукти» «фрукти» міняються місцями; за командою «Салат» усі учасники міняються місцями.
V. Усвідомлення та закріплення нового матеріалу.
1.Робота з таблицею самооцінювання.
Послухавши розповідь казкового героя Екоса, Тарасик і Галинка вирішили дослідити, що вони знають про розумні покупки. Для цього діти склали таблицю. Скористайся нею – визнач, що тобі про це відомо.
Відміть значком (V) твердження, з якими ти погоджуєшся. Поясни свій вибір.
1.Кожен із нас – покупець.
2.Працівники магазинів дбають про зручність для покупців.
3.Чим більше люди купують,тим це краще для їхнього життя.
4.Акційні товари завжди якісні.
5. Люди часто купують більше товарів, ніж планують.
6.Люди часто купують лише те. що потрібно.
7.Купуючи харчові продукти, треба звернути увагу на термін їх придатності.
8.Якщо ти купив товар, який виявився тобі непотрібним, треба викинути цю річ.
9.Зростання кількості товарів призводить до збільшення витрат ресурсів планети.
Фізкультхвилинка.
2.Уявна подорож до магазину.
Розгляньте малюнок. Зробіть висновок, що варто, а чого не варто було купувати в магазині. Поясніть свій вибір.
3.Групова робота за малюнком, ст.127
-Який йогурт ти порадиш товаришеві купити? Поясни свій вибір.
VІ.Підсумок уроку
Гра «Я розумний покупець»
(Відповівши на запитання,діти кладуть грибочок у кошик «ТАК» або
кошик «НІ», білочка слідкує.)
-Звертаю увагу на термін придатності продукта.(ТАК)
-Купую все, що яскраве, красиве.(НІ)
-Звертаю увагу на ціну товару,порівнюю ціни і купую дешевший товар.(ТАК)
-Купую те, що мені хочеться.( НІ)
-Купую товар виробництва інших країн.(НІ)
-Економлю кошти на більш важливі покупки.(ТАК)
-Купую товар місцевого виробництва.( ТАК)
-Заощаджую батьківські кошти.(ТАК)
VІІ.Домашнє завдання.
Поділись удома одержаною на уроці інформацією.
Продовж дослідження разом з батьками і з´ясуй:
-Чи багато покупок робить ваша родина.
-З´ясуй, які товари купує ваша родина (одяг, їжа, побутові прилади).
-Встанови, скільки товарів не було використано протягом тижня.
-Порахуй, скільки товарів було використано у домашньому господарстві за тиждень.
Зроби остаточні підрахунки.
Додаток 6
Батьківські збори «Чи потрібні дитині кишенькові гроші?»
Мета: Розширити уявлення батьків про формування економічного мислення дітей і культу поводження з грішми.
2. 3'ясувати протиріччя і проблеми родинного виховання на шляху до формування економічного мислення молодших школярів.
З. Відпрацювати підходи до виховання культури поводження дітей з грішми. Для проведення зборів класний керівник заздалегідь проводить анкетування батьків.
Анкета для батьків
1) Чи вважаєте ви тему грошової культури актуальною?
2) Оцініть за 5-бальною системою здатність ваших дітей розмірковано розпоряджатися грішми.
3) Чи є у вашої дитини кишенькові гроші? Якщо так, то яка в середньому сума щодня?
4) Чи трапляється, що дитина бере гроші без вашого дозволу?
5) Чи залучаєте ви дитину до обговорення стосовно здійснення важливих та серйозних покупок?
6) Чи має ваша дитина уявлення про родинний бюджет, скільки з нього витрачається на харчування, одяг, розваги? Укажіть приблизну місячну суму, яку виділяєте з бюджету на харчування.
7) Чи даєте ви дитині гроші за добре навчання чи сумлінно виконане доручення?
ХІД ЗБОРІВ
1.Бесіда.
Кишенькові гроші – гроші, що видаються дитині на її дрібні розходи. Доки в нашому суспільстві існують грошові відносини, необхідно привчати малечу до розумних витрат.Діти одержують такий досвід, щось купуючи й витрачаючи кишенькові гроші.
Вже 9-10-річним дітям дають гроші насніданки, зошити, олівці та інше шкільне приладдя, на відвідання катка, театру, кіно тощо. Дитина сама планує свої витрати й вирішує, що важливіше купити, а від яких покупок варто утриматися. Батьки допомагають їй, уникаючи дріб’язкової опіки.
А. С. Макаренко пише: «… потрібно так давати дітям гроші, щоб вони могли
витрачати куди хочуть – юридично, а насправді, щоб на кожному кроці гальмували своє бажання. Тільки за таких умов кишенькові гроші принесуть користь» Не варто давати дітям гроші понад потреби. Зайві гроші в недосвідчених руках заважають вихованню скромності, бережливості й інших позитивних якостей. В деяких сім’ях батьки дозволяють дітям мати скарбнички. Досвід показує, що скарбничка розвиває у дітей дух накопичення: прагнучи її наповнити, дитина починає економити, розмірковувати яким шляхом можна заробити гроші. І, найголовніше, починає замислюватися про вигідне використання цих грошей.Не варто рахувати кожну копійку,витрачену дитиною. Вона повинна знати, що
до неї ставляться з довірою, що в розумному і можливому їй відмови не буде. Постійні обмеження розвивають у дитини підвищений інтерес до грошей, довіра цей інтерес гасить. Найголовніше – дитина повинна розуміти, що
гроші здобуваються працею, і знати їм ціну. Повчальним для дітей є приклад
старших. Якщо діти бачать, що гроші, які заробили батько й мати, витрачаються на потреби всієї сім’ї , що кожен член родини думає не стільки про себе, скільки про інших, що витрати здійснюються продумано,
цілеспрямовано, у них виробляється гальмування, про яке говорив А.С.
Макаренко, й розвиваються гарні риси характеру.
Що робити, якщо ви хочете навчити дитину розумно ставитися до грошей?
Перед тим, як давати поради своїй дитині, чесно признайтеся собі: чи вмієте ви самі розумно розпоряджатися своїми фінансами. Якщо ні, то навчання поки що починати не варто. Якщо ви радите одне, а самі на практиці чините інше, то нічого хорошого не вийде. Видавайте дитині певну суму коштів
на деякий час. При цьому можна порадити, як ними краще розпорядитися. Одну частину на поточні витрати, другу – на майбутнє.
З’ясуйте, на якій підставі дитина отримує гроші: тільки тому, що вона член
сім’ї, чи це пов’язано з її роботою, обов’язками по дому. В будь-якому випадку внесіть ясність, так як гіршим є варіант, коли дають гроші тому, що люблять дитину, а потім вимагають за це винести сміттєве відро.
Чи варти дітям знати про сімейний бюджет?
В деяких сім’ях батьки прагнуть звільнити дітей від всіляких житейських
турбот і таким чином створити їм щасливе, безпечне дитинство. Батьки залишають дітей у невіданні стосовно матеріальних можливостей сім’ї й тієї повсякденної праці дорослих, яка забезпечує сімейне благополуччя. Діти не знають ціни грошам, стають непомірно вимогливими, егоїстичними, неспроможними переживати труднощі. Тому доцільно залучати дітей до
складання сімейного бюджету, до планування доходів і витрат. Яким буде в цьому місяці загальний заробіток, скільки доведеться сплатити за квартиру, за комунальні послуги, витратити на харчування, що придбати?
Як батьки, ми обов’язково повинні навчити своіх дітей правильно розпоряджатися грошима та знаходити щастя не в грошах та нових іграшках.
Якщо ми це зробимо, можливо світ у майбутньому стане трішечки кращим.
2. Педагогічний практикум для батьків.
Потреби людей та гроші
Пізнання навколишнього світу.
Спокійне і безпечне життя.
Постійний саморозвиток.
Харчування.
Вплив на інших людей.
Модні речі.
Кохання.
Самоствердження.
Гарне здоров'я.
Повага близьких.
Добре влаштований побут.
Дружба.
Освіта.
Одяг.
Спілкування з людьми та природою.
Підсумки зборів.
Сьогодні ми поговорили про те, що гроші — це перепустка до здійснення наших мрій. Вони важливі і потрібні нам, адже дають нам можливість придбати бажане. Проте давайте замислимось: чи все на світі можуть дати нам гроші? Чи існує те, що за їхньою допомогою неможливо отримати? Французький письменник Жан Лабрюйєр колись сказав: «Багатству деяких людей не варто заздрити: вони нажили його такою ціною, яка нам не по кишені — вони пожертвували заради нього спокоєм, здоров'ям, честю, со- вістю. Це занадто дорого». Прислухаймося до цих мудрих слів і передамо їх нашим дітям. Дійсно, душа людини, яка вважає гроші єдиним мірилом усіх життєвих цінностей, зубожіла. І ніякі матеріальні блага не прикриють духовне жебрацтво.
Памятки батькам
1. Навчайте дітей змалку фінансової грамотності
Основне правило, яке важливо пояснити: Не витрачай більше ніж ти отримуєш!
Важливо, також дітям пояснювати, що таке коротко та довгострокові заощадження. Вони повинні розуміти, що якщо потратять сьогодні гроші на цукерки, це віддалить їх від покупки нової іграшки чи відеогри. У світі, повному миттєвих задоволень, діти повинні по-справжньому зрозуміти концепцію порятунку своїх грошей на інший день.
Дітей варто навчити відкладати гроші на випадок «надзвичайних» ситуацій. «Надзвичайна» ситуація у дитячому розумінні – це може бути поламана іграшка, що потребує ремонту, загублена улюблена книжка чи навіть порване платтячко. Все це можна виправити з допомогою грошей, та вони повинні бути відкладені на такі випадки.
2. Поясніть дітям різницю між бажаннями та потребами
Як ми вже говорили раніше, діти повинні розуміти, що гроші – це не щось, що дорослі використовують для того, щоб купити що вони захочуть. Більшу частину своїх грошей дорослі витрачають на те, щоб був дім над головою, одяг ні їхніх тілах та їжа на столі. Це не означає, що батьки повинні змушувати дітей платити частину рахунків за квартплату чи за їжу, але важливо таким чином пояснити, що в першу чергу гроші витрачаються на товари першої необхідності, а от вже, що залишиться можна витратити і на щось другорядне.
Поясніть діткам, що «потреба» – це те без чого не можна обійтися (як їжа, вода, дім), в той час коли «бажання», навіть якщо воно принесе багато радості та вражень, не є необхідним для виживання, те без чого можна обійтися. Діти, які розуміють різницю між цими двома поняттями, будуть менше прагнути до імпульсивних покупок та робити перевитрати у майбутньому.
3. Поясніть дітям психологію реклами
Основним завданням реклами – є змусити нас думати, що нам дуже потрібний товар, що рекламується, навіть якщо ми бачимо його вперше.
Діти повинні розуміти, що не всьому що говорять в рекламі треба вірити і не обов’язково все, що рекламується є добрим.
4. Навчайте дітей трудової етики
Діти повинні розуміти, що гроші не ростуть на деревах. І як би це банально не звучало, та багато дітей справді не розуміють, як важко працюють їх батьки, щоб заробити ті гроші, бо ніколи не бачили як це відбувається.
Ми повинні прищепити до своїх дітей ідею того, що гроші заробляються працею, і чим раніше ми це зробимо, тим краще буде. Замість того, щоб видавати просто так гроші своїй дитині, змусьте її заробити їх, наприклад, допомагаючи роботою по дому. Можете навіть встановити фіксовану плату за миття посуду, прибирання, прасування, готування і т.д. Таким чином дитина навчиться цінувати гроші, зароблені власною працею і тільки тоді зможе зрозуміти їх справжню ціну.
5. Вмійте сказати «НІ»!
Пам’ятайте: Ви тут дорослий!
Незалежно від того як добре Ви навчили свою дитину фінансової грамотності, пояснили різницю між бажаннями та потребами, діти завжди шукатимуть легкі шляхи отримати, те що вони хочуть. Не піддавайтеся на їхні сльози та істерики, вмійте твердо сказати «ні». Якщо дитина відчуватиме Вашу твердість, істерики з часом минуться.
6. Робіть самі так, як навчаєте свою дитину
Перш за все, як батьки, Ви повинні бути прикладом для своїх дітей.
Якщо діти будуть бачити, що Ви ходите кожного тижня в торговий центр та скуповуєте там одяг, взуття та інші зайві речі, як думаєте, що вони будуть робити? Звісно, Ви важко працюєте та заслуговуєте на гарні речі. Та не плутайте справді необхідні речі з речами, які Ви одягнете раз чи два, а потім будете перекладати з місця на місце. Не вчіть дітей марнотратства!
Витрачайте гроші з розумом та навчайте цьому своїх дітей!
Додаток 7
Економіка у прислівях
1 – неба
2 – падають
3 – з
4 – гроші
5 – не
Зразок
76 – 33 =43
13 + 2 =15
48 : 24 =2
Гроші з неба
не падають
1 – друга
2 – придбати
3 – гроші
4 – ворогів
5 – не можна
6 – зате
7 – можна
8 – купити
9 - за
76 + 17 =
95 – 37 =
29 – 13 =
17 + 55 =
81 – 77 =
1 – від
2 – краще
3 – зароблена
4 – краденого
5 – копійка
6 - карбованця
18 + 17 =
13 + 8 =
53 – 7 =
1 – той
2 – гроші
3 – хто
4 – з молоду
5 – живе
6 – не
7 – на старість
8 – в нужді
9 - береже
18 + 16 =
35 – 6 =
44 – 27 =
68 + 18 =
20 – 15 =
Додаток 8
ФОТОЗОНА
тижня фінансової грамотності
Оформлення інформаційного стенду до тижня фінансової грамотності
Учні 2-А класу ознайомлюються з
колажем «Економіка у прислів’ях та приказках»
Учасники лінійки-відкриття тижня фінансової грамотності
Ознайомлення з виставкою малюнків «Що означає бути багатою людиною»
Година спілкування «Цікаві фікти про гривню» (4-Б клас)
1