Урок-екскурсія. Різноманітність рослин. Фотосинтез.

Про матеріал

Мета уроку: організувати діяльність учнів, спрямовану на вивчення видового різноманіття деревних і чагарникових рослин на території школи, способів поширення плодів і насіння; дослідити наявність у рослинах фотосинтезуючих барвників і здатність до фотосинтезу; зібрати зразки листків різних рослин.

Перегляд файлу

Тема уроку. Екскурсія. Різноманітність рослин. Фотосинтез.

Мета уроку: організувати діяльність учнів, спрямовану на вивчення видового різноманіття деревних і чагарникових рослин на території школи, способів поширення плодів і насіння; дослідити наявність у рослинах фотосинтезуючих барвників і здатність до фотосинтезу; зібрати зразки листків різних рослин.

Особистісно-розвиваючі завдання:
• сприяти формуванню в учнів умінь спостерігати за живими організмами, планувати свою діяльність, систематизувати матеріал, оформляти звіти;
• сприяти формуванню в учнів загальнонавчальних умінь, необхідних для роботи в групі;
• сприяти розвитку особистісної мотивації учнів щодо дотримання правил поведінки в природі.
Місце проведення екскурсії: територія школи.
Тривалість екскурсії: 90 хв.
Обладнання:
• картки-завдання (за кількістю учнів у класі);
• аркуші білого паперу формату А3 (по одному для кожної групи);
• товсті нитки або шнур, кілочки для позначення майданчика;
• блокнот і олівець у кожного учня;
• пакети для збору листя та плодів на кожну групу;
• аркуші білого паперу формату А4 (за кількістю учнів у класі);
• двостороння клейка стрічка;
• ножиці.
Підготовка до екскурсії. Учитель визначає місце проведення екскурсії, розробляє маршрут для екскурсії таким чином, щоб його можна було використати і для проведення інших екскурсій. Це дозволить показати учням всі сезонні зміни в природі на одних і тих же об'єктах. Педагог складає картки-завдання для групових та індивідуальних спостережень. Бажано мати план-схему території школи, щоб легше було давати завдання для проведення спостережень.
Учитель продумує прийоми, які допоможуть розділити учнів на групи, а також правила безпечної поведінки на екскурсії. Одяг та взуття учнів повинні відповідати погодним умовам на час проведення екскурсії.
Проведення екскурсії.
 1. Учитель пропонує учням згадати загальні правила безпечної поведінки під час проведення екскурсії. Правила можна записати на аркуші ватману або на окремих картках. Запитує, яке правило учні хотіли б змінити або додати. Учитель може сам додавати до загальних правил спеціальні правила в залежності від часу проведення та теми екскурсії.

2.Бесіда.

Казка

     Колись, дуже давно, більшість рослин на Землі були маленькими і блідими. І ось вони вирішили звернутися за допомогою до Сонця.

- О Сонце, допоможи нам! – попросили рослини, піднімаючи сухі віти до неба.

     Сонце подумало й погодилося:

- Добре, - сказало воно, я подарую вам силу, але за однієї умови: ви будете очищувати повітря, щоб вашим тваринам – друзям дихалося легко й вільно.

Рослини погодилися і заходилися очищувати повітря, і воно відразу стало чистим і прозорим. Сонце теж не залишилося в боргу: воно подарувало рослинам силу, щоб ті виростали, квітнули та давали плоди. Через деякий час на галявині виріс чудовий ліс. Рослини набралися сили, зробилися могутніми й прекрасними. Одні – широкими гіллястими ялинами, другі – стрункими березами, треті – високими дубами. Світ став ще прекраснішим. І все завдяки Сонцю.

                                                                     (За казкою Фарида Алекперова)

-Про що ця казка? Ви вже здогадалися? Так, про процес фотосинтезу. І хто мені скаже, а що то за процес такий, фотосинтез?

На сьогоднішній екскурсії ми поговоримо про те, чому фотосинтез настільки важливий для всього живого на нашій планеті.

3. Учитель повідомляє про те, що влітку листя дерев і чагарників пофарбовані в зелений колір через наявність пігменту хлорофілу. Але в листі є й інші пігменти - жовтого (ксантофилл), оранжевого (каротин) кольору. Влітку хлорофілу в листках так багато, що решта пігментів непомітна. Восени скорочується світловий день, хлорофілу утворюється менше, жовте забарвлення листя стає помітнішим. У листі міститься барвник - антоціан. Це він забарвлює листя в усі відтінки червоного кольору. Чим прохолодніше, тим більше антоціана утворюється в листках. А ось листя таких дерев як вільха і тополя не містять у своєму складі жовто-помаранчевих пігментів і антоціана. Тьмяний колір надають цим листкам продукти розпаду хлорофілу. Осіннє забарвлення характерне і для деяких трав.

4. Учні, за бажанням, розбиваються на групи по чотири - шість чоловік (або вчитель сам ділить учнів на групи будь-яким відомим йому способом). Групи отримують однакові завдання, але вибирають для їх виконання різні ділянки на території, визначені учителем. На виконання завдання відводиться 35 хвилин. Картку-завдання отримує кожен учень, і вона залишається у нього до наступного уроку. Це полегшить виконання домашнього завдання. На наступному уроці учень здає звіт про екскурсію.

Завдання для груп: Знайдіть і з'ясуйте види дерев, кущів і трав'янистих рослин. Знайдіть на траві великий камінь, дерево, чи навіть купу листя (вчитель заздалегідь розклав все необхідне), підніміть його і дослідіть втрату кольору трави. Зберіть невеликий гербарій з різних листків.
Вибравши три різновиди листків, опишіть за планом:
а) назва рослини;
б) загальний вигляд;
в) відмінність між листками;
г) колір;

д) запах(якщо є).

6. Групи представляють результати своєї роботи

7. Підведення підсумків. Учитель пропонує підрахувати загальну кількість видів дерев і чагарників, які вдалося описати класу під час екскурсії.

-Які види дерев і чагарників зустрічалися в усіх групах?
Зібравши листи А3 з відміченими на них видами дерев і чагарників, можна отримати загальний план-схему обраної для екскурсії ділянки.

Трава, що росла, під каміннями, чи частинами кори, стала світло-зеленою, практично білою. Це тому, що сонячні промені не потрапляють на рослину. Зелений барвний пігмент хлорофіл утворюється тільки під впливом сонячного світла. За допомогою хлорофілу рослина синтезує поживні речовини. Без світла це стає неможливим. Рослина не може довго жити без світла.

8. Екологічні гри при проведенні екскурсії (залежно від часу, що має вчитель).

Гра «Визнач предмет»

Гра побудована таким чином, щоб навчити учнів розрізняти і запам'ятовувати види дерев і чагарників своєї місцевості. Можна використовувати листя, плоди, насіння дерев і чагарників, зібрані під час екскурсії. Розділіть клас на дві команди. Побудуйте команди обличчям один до одного на відстані 10 м. Розкладіть предмети в ряд між командами. Команди повинні розрахуватися так, щоб у кожного гравця в кожній команді був свій номер - № 1, № 2, № 3 і т. Д. Коли команди будуть готові, промовте назву дерева або чагарнику, частиною якого є один з лежачих на землі предметів, а потім назвіть номер гравця. Щоб внести елемент несподіванки, називайте номера не по порядку. Наприклад: «Наступна рослина - дуб, а номер - 3» Як тільки гравці під номером 3 почують свій номер, вони повинні підбігти до зразків на землі і, намагаючись випередити один одного, знайти дубовий лист, жолудь, шматочок кори. Переможець приносить команді два бали. У випадку помилки команда втрачає два бали.

Гра «Збери дерево»

Гра розвиває пам'ять, реакцію, поповнює знання учнів про видове розмаїття дерев. До картки із зображенням листа дерева треба знайти плід цього ж дерева. Можна використовувати листя і плоди дерев, зібрані на екскурсії. Можна запропонувати зібрати три картки: силует дерева, лист, плід. Гру проводять у групах, парах або у формі індивідуального завдання. Можна гру проводити на час: «Хто швидше?»

Гра «Голландське лото»

Одна з модифікацій гри «Збери дерево». Ця гра дуже добре розвиває пам'ять, реакцію, поповнює знання гравців про видове розмаїтті дерев. Розкладають рядами малюнком вниз 36 парних карток із зображенням 18 видів дерев і чагарників (або частин рослин). Кожен гравець по черзі має право перевернути одночасно дві картки і показати їхнє зображення всім гравцям. Якщо на цих картках виявився неоднаковий малюнок, їх повертають на місце. Після двох-трьох конів по колу починають попадатися парні картки, які гравці залишають собі, отримуючи право додаткового ходу. Перемагає гравець, який набрав більшу кількість пар. Однією з умов гри може бути: правильно назвати вид, зображений на картці.

9. Рефлексія в кінці екскурсії.
• Що для вас найбільше запам'яталося на екскурсії?
• Що було для вас найцікавішим на екскурсії?
• Наскільки легко чи важко було кожному з вас впоратися із завданнями?
• Що нового ви дізналися про території школи?

10. Домашнє завдання. Оформити в зошитах звіт про екскурсію по запропонованому в картках-завданнях планом. Для кожної з груп пропоную виконати досліди. Результати оформити як додаток до звіту.

Дослід № 1.

Витримайте певний час кімнатну рослину (бальзамін, герань, гортензію чи іншу) у темряві, щоб вичерпалися запаси крохмалю в їхніх листках. Потім накрийте один листок з обох боків смужкою непроникного для світла паперу або фольги. Поставте рослину на яскраве світло і витримайте її там упродовж кількох годин. Зріжте два листки - один затінений, а інший звичайний -і опустіть їх на 2-3 хв в окріп, а потім - у гарячий спирт. Після цього промийте листки водою та обробіть слабким розчином йоду.

Дослід № 2.

У дві банки з широкими шийками вміщують по три однакових листки примули з довгими черешками. На дно наливають воду таким чином, щоб нижня частина стебла була ледь занурена у воду (0,5 см). Обидві банки щільно закривають кришками. Одну банку залишають на світлі, другу ставлять у темну шафу.

Дослід № 3.

Візьміть гілочку якої-небудь рослини, на якій не менше 10— 12 листків. Замість гілочки можна взяти кілька листків пеларго­нії або примули з довгими черешками. Гілочку або листки постав­те в склянку з водою. Склянку встановіть на тарілці, поряд з якою поставте склянку з прозорою вапняною водою. Потім усе це на­крийте скляним ковпаком або великою скляною банкою і по­містіть у темну шафу.

Дослід № 4.

Візьміть 2 рослинки, цього разу – петунії. Закрийте їх у скляні банки з щільними кришечками. І залишіть одну біля вікна, а іншу – заховайте у шафу. І так залиште на тиждень. На наступний тиждень дістаньте обидві банки. Запаліть світечки і швиденько поставте всередину і знову закрийте.

 Наші результати:

Дослід № 1.

Дослід № 3

У темній шафі листки рослин тільки дихатимуть, а отже, вбиратимуть кисень і виділятимуть вугле­кислий газ. Від вуглекислого газу, який виділяють листки, нали­та в склянку вапняна вода стане каламутною. Дихання листків не припиняється й на світлі, бо рослини, як тварини і людина, дихають протягом усієї доби.

Дослід № 4

 

http://1.bp.blogspot.com/-P4JeNHcYnRI/U1ZyFnVKSLI/AAAAAAAAHtE/tRtNJGxRw-I/s1600/DSC_0369.JPG

http://4.bp.blogspot.com/-8SzWupmeBQY/U1ZzntOCyII/AAAAAAAAHtg/OVEwt_pKZ0o/s1600/2014-04-17-Roslyny.jpg

http://4.bp.blogspot.com/-wPFluHO6FAw/U1kTv6MEfuI/AAAAAAAAH2o/S_p54W-mVtI/s1600/DSC_0213.JPG

Свічка у банці, що стояла на світлі горить довше. Не набагато, секунд на 10, але довше.

docx
Додано
24 січня 2020
Переглядів
1327
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку