Урок екскурсія. Математика навколо нас.
Формування компетентностей:
Обладнання: крокомір, ростомір, картки з формулою К= Р : 4 + 37, таблиця «Можна розрізнити на відстані», рулетка, польовий циркуль, мікрокалькулятори, висок.
Хід уроку
І. Організація класу.
Учитель. Сьогодні ми проведемо урок-екскурсію на пришкільну територію. На знайомі предмети ви подивитесь по-іншому, застосуєте свої математичні знання і вміння на практиці. Беремо все необхідне і вирушаймо.
ІІ. Проведення екскурсії.
Станція «Крокомір»
Ми крокуємо по вулиці. А чи хотіли б ви дізнатися, що таке крок?
Крок – одна з найдавніших мір відстані. Але вона не втратила свого значення й досі. Ноги, як і руки, завжди при собі, тому і нині відстані, особливо невеликі, вимірюють кроками. Довжина кроку залежить від зросту людини. У дорослих крок, як правило, дорівнює 70-80 сантиметрів.
Щоб точно визначити довжину свого кроку, потрібно пройти по шосе від одного кілометрового стовпа до іншого – туди і назад, лічачи кількість кроків. Зручніше лічити парами, під праву або ліву ногу, загинаючи пальці на руці після кожної сотні кроків.
Існує спеціальний прилад, схожий на кишеньковий годинник, - крокомір. Він лежачи в кишені, автоматично лічить кожен твій крок.
Полічивши, скільки кроків припадає на два кілометри, можна обчислити довжину кожного кроку. Її треба запам’ятати. Після цього можна сміливо вимірювати відстані в кілька сотень кроків.
Завдання.
К = Р : 4 + 37,
де Р – зріст людини в сантиметрах.
Зараз ми виміряємо зріст кожного учня, за допомогою ростоміра. За формулою визначте довжину свого кроку.
Отже довжини відрізків на місцевості можна вимірювати кроками. Довжини відрізків прямих ліній, проведених на місцевості, вимірюють за допомогою рулетки, мірної стрічки або польового циркуля.
Станція «Метромір»
Учитель. Людині потрібні вимірювання на кожному кроці. Без вимірювань вона не змогла б пошити одяг, збудувати дім, виготовити машину, запустити космічний корабель. Людина навчилася вимірювати багато величин, таких як час, довжина, площа, об’єм, мас, температура, вага.
Величини вимірюють, порівнюючи їх з певною одиницею. Сьогодні ми поговоримо про одиниці вимірювання довжини.
Пригадайте, які одиниці вимірювання довжини ви знаєте.
Назвіть сучасні одиниці вимірювання довжини.
Назвіть давні одиниці вимірювання довжини.(верста, п’ядь, вершок, лікоть, сажень, аршин…)
Які ви знаєте прислів’я про одиниці довжини?
Прислів’я
Сім верст до небес і все пішки.
Бачити на сажень крізь землю.
Не міряй усіх одним аршином.
Чому існують різні одиниці? Тому, що вони мають різне походження, різну історію.
Завдання
Можна розрізнити на відстані
Предмет |
Відстань |
Невеликий будинок |
5км |
Вікна в будинках |
2км |
Димар на даху |
3км |
Стовбури дерев, окремі стовпи |
1км |
Руки людини |
700м |
Квіти і частини одягу |
270м |
Риси обличчя, кисті рук |
100м |
Очі |
60м |
Станція «Біологічна»
Учитель читає вірш
Форма кола є довкола,
Скрізь поглянь і придивись:
Сонце в небі, наче коло,
Підіймається у вись.
Чи у воду жабка плигне,
Рибка клюне черв’ячка:
Безліч кіл по всій поверхні
Розбіжаться звідтіля…
Будь уважним та старанним, форму кола відшукай
І в майбутньому ніколи
Ти її не забувай.
Завдання
Відшукайте предмети, які мають форму кола, і назвіть їх.
Учитель. Щороку на стовбурі дерева утворюється кільце. За кількістю цих кілець можна визначити вік дерева. Про вік молодих хвойних дере в можна дізнатися за групами гілок, які розміщені на одні висоті.
Завдання.
а) Знайдіть біля котельні школи пеньки і за кільцями на них визначте вік дерев.
б) підійдіть до будь-якої ялинки на подвір’ї школи і за групами гілок визначте вік дерева.
2. Полічіть на території школи дерева кожного виду окремо і побудуйте за цими даними лінійну діаграму.
3. Гра «Крокуй і міркуй».
Учитель називає число 2, а учні по черзі називають числа, які діляться на 2. Хто помилиться або не назве число, вибуває з гри.
Так, цієї формули у школі не вчили. Але запам’ятайте її: висота вази має дорівнювати половині висоти букета.
Учитель. Відповідь я підкажу. Квіти потребують різного рівня води у вазі: троянди, тюльпани, гвоздики – 10 – 15см, польові квіти – близько 10 см, хризантеми – 5 – 8см.
Запам’ятавши ці «формули», ви зможете зберегти букет свіжим тривалий час.
Станція «Окомір»
Учитель. Магараджа оголосив, що призначить міністром того, хто пройде по стіні навколо міста з глечиком, доверху наповненим молоком і не проллє навіть краплі. Багато було охочих, але їх відволікали і вони розливали молоко, але якось пішов один чоловік. Навколо нього кричали, стріляли, його по-всякому лякали і відволікали. Він не розлив молоко. «Ти чув крики, постріли? – запитав його потім магараджа. – Ти бачив,як тебе лякали?» - «Ні, я дивився тільки на молоко».
Не бачити у не чути нічого стороннього – от до якої міри може бути зосереджена увага. Тепер перевіримо вашу увагу.
Завдання.
Учитель. Ось ми підійшли до приміщення школи. Всі ви знаєте, що стіни в будинку мають бути вертикальними. Будівельники коли кладуть стіни у будинку, щоб перевірити вертикальність, користуються виском. Про це навіть є пісенька Буратіно:
Ось мотузочка моя,
Прив’язав камінчик я,
І мотузочка негайно
Натягнулась вертикально!
У нас є висок і ви маєте можливість перевірити вертикальність стін.
Станція «Шкільне приміщення».
Учитель. Ми зайшли у знайоме шкільне приміщення. А чи добре ви знаєте його? Перевіримо це.
Завдання.
Правильність обчислень перевірте, полічивши кількість плиток на підлозі.
Станція «Кабінет математики».
Учитель. Ми повернулися з екскурсії. Враження від неї у кожного різні. Але ви використали свої теоретичні знання на практиці.
Підбивається підсумок екскурсії, виставляються оцінки, учні діляться своїми враженнями.