Урок-екскурсія на тему "Математика навколо нас"

Про матеріал

Урок - екскурсія проводиться поза школою на пришкільній території. Матеріал використовують для реалізації міжпредметних звязків та набуття досвіду застосування математичних знань на практиці.

Перегляд файлу

Урок-екскурсія з математики у 5 класі.                              Урок-екскурсія передбачає, що урок був проведений поза школою, учні для ознайомлення з об’єктами, які вивчаються, вийшли із приміщення школи. Головна мета такого уроку-спостереження учнями предметів, явищ, процесів, які вивчаються, та вміння використовувати теоретичні знання на практичних прикладах, що супроводжуються поясненням вчителя. Головна психологічна особливість такого уроку-посилення сприйняття того матеріалу, який в інших умовах подання є складним або навіть недоступним розумінню учнів.                            Проведення такого уроку-екскурсії відбувається на пришкільній території.

Тема уроку. Математика навколо нас.    Мета уроку: безпосереднім вимірюванням та обчисленнями переконатися в справедливості математичних знань та формул; розвивати вміння робити вимірювання за допомогою приладів; виховувати культуру математичних записів, спостережливість, інтерес до знань.                                                                                                  Обладнання: крокомір, зрістомір, картки з формулою К=Р:4+37, таблиця «Можна розпізнати на віддалі», рулетка, польовий циркуль, мікрокалькулятори, висок, мірна стрічка.                                                                                                                                            Очікувані результати.                                                                                                                                                          У процесі уроку учні зможуть:                                                                                                                              - повторити теоретичні відомості про масштаб, одиниці вимірювання довжини;                                                                                                                                                                                                    - удосконалити вміння вимірювати відстані за допомогою різних приладів і способів;                                                                                                                                                                                                    - поглибити свої знання про застосування математики та її історії;                                          - складати план місцевості за результатами вимірювань.                                          Епіграф. Для всякого діла потрібні знання.                                                                                                                                               Хід уроку.                                                                                                                І.Організація класу.                                                                                                                                            Сьогодні ми з вами проведемо урок-екскурсію на пришкільну територію. На знайомі предмети ви подивитесь по-іншому, застосуєте свої математичні знання на практиці. Взяли все необхідне і вирушаймо.                                                                                    ІІ. Проведення екскурсії.                                                                                                                                              Станція «Крокомір».                                                                                                                                            Ми з вами крокуємо по вулиці. А чи хотіли б ви дізнатися, що таке крок?                                                                                                                                                                                                                  Крок-одна з найдавніших мір відстані. Але вона не втратила свого значення і досі. Ноги, як і руки, завжди при  собі, тому і нині відстані, надто невеликі, вимірюють кроками. Довжина кроку залежить від зросту людини. У дорослих крок, як правило, дорівнює 70-80 сантиметрів.                                                                                    Щоб точно визначити величину свого кроку, треба пройти по шосе від одного кілометрового стовпа до іншого-туди й назад, лічачи кількість кроків. Зручніше лічити парами, під    праву або ліву ногу, загинаючи пальці на руці після кожної сотні кроків.                                                                                                                                                                        Однак з ліку легко збитися, тому існує спеціальний прилад, схожий на кишеньковий годинник, - крокомір. Він, лежачи в кишені, автоматично лічить кожен твій крок.                                                                                                                                                                        Полічивши, скільки кроків припадає на два кілометри, можна обчислити довжину одного кроку. Її треба добре запам’ятати. Після цього сміливо вимірюй відстані в декілька сотень кроків.                                                                                                                              (Якщо є у наявності крокомір, то можна провести підрахунок кроків на заздалегідь відомій відстані на спортивній площадці).                                                                       Завдання.

1.Щоб визначити  відстань між предметами, можна скористатися найпростішим способом-вимірювання кроками . Для цього необхідно знати середню довжину свого кроку, яку визначають за формулою К=Р:4=37, де Р-зріст людини в сантиметрах.                                                                                                                                            У нас є в наявності зрістомір. Ми зараз виміряємо зріст кожного учня. Кожен учень за цією формулою визначить середню довжину свого кроку.                            2. На скільки сантиметрів відрізняється зростом Світлана від інших учнів? Складіть список учнів, які на зріст менші за Світлану. Назвіть імена учнів у порядку збільшення їхнього зросту.                                                                                                  3. Виміряти відстань між двома телеграфними стовпами, порахувавши кількість кроків (2-3 учні це виконують) і за допомогою мікрокалькулятора обчислити цю відстань у метрах. Скільки стовпів потрібно встановити на відстані 3 км ?                                                                                                                                                                        Отже, довжини відрізків на місцевості можна виміряти кроками. Довжини відрізків прямих ліній, проведених на місцевості, вимірюють за допомогою рулетки, мірної стрічки або польового циркуля.                                                                                    Станція «Метромір».                                                                                                                Людині потрібні вимірювання на кожному кроці. Без вимірювань вона не змогла б пошити одяг, збудувати дім, виготовити машину, запустити космічний корабель. Людина навчилася вимірювати багато величин, таких як час, довжина, об’єм, маса, температура, вага…                                                                                                  Величини вимірюють, порівнюючи їх з певною одиницею величини. Сьогодні ми поговоримо про одиниці вимірювання довжини. Пригадайте, які одиниці вимірювання довжини ви знаєте. (Учні пригадують назви одиниць вимірювання довжини).                                                                                                                                            Назвіть сучасні одиниці вимірювання довжини.                                                                      Назвіть давні одиниці вимірювання довжини (верста, п’ядь, вершок, лікоть, сажень, аршин…).                                                                                                                                            Які ви знаєте прислів’я про одиниці довжини?                                                                                    Прислівя.                                                                                                                                                                        Сім вертс до небес, і все пішки.                                                                                                                Бачити на сажень крізь землю.                                                                                                                Косий сажень у плечах.                                                                                                                                            Не міряй усіх своїм аршином.                                                                                                                              Аршин - на кафтан, а два – на латку.                                                                                                  Як аршин проковтнув.                                                                                                                                            Чому ж існують різні одиниці? Та тому, що вони мають різне походження, різну історію.                                                                                                                                            Завдання.                                                                                                                                                                        1. А зараз ознайомтесь із таблицею «Можна розрізнити на відстані».                           

Окремий невеликий будинок, хата

5 км

Вікна в будинках

2 км

Димар на даху

3 км

Стовбури дерев, окремі стовпи

1 км

Руки людини

700 м

Квіти і частини одягу

270 м

Риси обличчя, кисті рук

100 м

Очі

60 м

Користуючись таблицею, учні визначають віддалі до вказаних учителем об’єктів.                                                                                                                                                                        2. З одного боку шкільна огорожа має довжину 40 м і через кожні 2 м стоять стовпи. Скільки є таких стовпів? Відповідь перевірте, порахувавши їх кількість у огорожі.                                                                                                                                                          3.Під час прогулянки учні вишикувались у шеренгу по одному з інтервалом 1 м. Довжина шеренги 16 м. Скільки учнів було на прогулянці? (17 учнів).                                                                                                                                                                                      4.Виміряти відповідні вимірювання і накреслити план квіткової клумби в масштабі в 1 см - 2 м.                                                                                                                                                          5. Яка маса насіння квітів потрібна, щоб засіяти цю клумбу, якщо на 1 кв.м витрачається 2, 5 кг насіння?                                                                                                                              6.Виміряйте довжину, ширину і висоту деревяного бруска. Знайдіть площу його поверхні.                                                                                                                                                          7.Шкільний географічний майданчик займає 36 кв.м. Це становить 0, 16 площі всієї шкільної території. Чому дорівнює площа шкільної території?                                          Станція «Біологічна».                                                                                                                              Вчитель читає вірш «Коло» Наталії Сабадах.                                                                                    Форма кола є довкола.                                                                                                                                            Скрізь поглянь і придивись:                                                                                                                              сонце в небі, наче коло,                                                                                                                               підіймається у вись.                                                                                                                                             Чи у воду жабка плигне,                                                                                                                               рибка клюне черв’ячка:                                                                                                                              безліч кіл по всій поверхні                                                                                                                               розбіжаться звідтіля…                                                                                                                                            Будь уважним і старанним,                                                                                                                              форму кола відшукай                                                                                                                                            і в майбутньому ніколи                                                                                                                               ти її не забувай.

Діти відшукують предмети, які мають форму кола і називають їх.                1. Вік дерева.                                                                                                                                                          Щороку на стовбурі дерева утворюється кільце. За кількістю цих кілець можна визначити вік дерева. У молодих  хвойних дерев про число років можна дізнатися за групами гілок, які розміщені на одній висоті.                                                        Розгляньте територію біля школи.                                                                                                                а). Знайдіть біля котельні школи пеньки і за кільцями на пні визначте вік дерева.                                                                                                                                                                                      б). Кожному підійти до будь-якої ялинки на подвірї школи і за групами гілок визначити вік дерева.                                                                                                                                            2. Кількість дерев.                                                                                                                                            Порахуйте на території школи дерева кожного виду окремо і побудуйте за цими даними лінійну діаграму. (Кожна група рахує окремий вид дерев).                            3.Гра «Крокуй і міркуй».                                                                                                                              Вчитель називає число 3, а учні по черзі називають числа, які діляться на 3. Хто помиляється або не назве число вибуває із гри.                                                                      4.Показати найдавніший обчислювальний прилад. (Пальці).                                          5.Квіткова арифметика.                                                                                                                              Спробуйте розв’язати задачку. До тебе прийшли друзі  і принесли квіти. Якої висоти має бути ваза, в котру ти поставиш букет, якщо висота його 60 см? Так , цієї формули у школі не вчили. Але ти її повинен запам’ятати: висота вази має дорівнювати половині висоти букета.                                                                                                   А тепер наступна задачка. Скільки води має бути у вазі, якщо друзі подарували тобі:                                                                                                                                                                        а) троянди, тюльпани, гвоздики;                                                                                                                б) польові квіти;                                                                                                                                                          в) хризантеми?                                                                                                                                                          І знову відповідь я тобі підкажу. Ці квіти потребують особливого рівня води у вазі: троянди, тюльпани, гвоздики-10-15 см, польові квіти - близько 10 см, хризантеми-5-8 см.                                                                                                                                                  Запам’ятавши ці «формули», ти зможеш розв’язати ще одну задачу - збережеш букет свіжим тривалий час.                                                                                                                               Станція «Окомір».                                                                                                                              Махараджа вибирав собі міністра. Він оголосив, що візьме того, хто пройде по стіні навколо міста з глечиком, доверху наповненим молоком і не проллє навіть краплі. Багато було охочих, але по дорозі їх відволікали і вони розливали молоко. Але ось пішов один чоловік. Навколо нього кричали, стріляли, його по-всякому лякали і відволікали. Він не розлив молоко. «Ти чув крики, постріли?- запитав його Махараджа. - Ти бачив, як тебе лякали? »- «Ні, я дивився на молоко.»                                                                                                                                                          Не бачити і не чути нічого стороннього-от до якої міри може бути зосереджена увага. Тепер перевіримо вашу увагу.                                                                                    Завдання.                                                                                                                                                                        1. Скільки східців у сходах, що ведуть з першого поверху на другий?                             2. Скільки вікон у будинку школи?                                                                                                                3. Розглянувши навколишні предмети, наведіть приклади рівних фігур.                            4.Виконайте команду «Кругом». На який кут ви повернулися?                                          5. Чи може бути так, щоб в один момент Світлана стояла за Марійкою, а Марійка-за Світланою? Продемонструйте це, якщо можливо.                                                        Відповідь. Так. Якщо Світлана та Марійка стоять спинами один до одного.

Ось ми підійшли до приміщення школи . Всі ви знаєте, що стіни у будинку повинні бути вертикальними. Будівельники, коли кладуть стіни будинку, користуються виском, щоб стіни були вертикальними. Інакше будинок може перекоситися і розвалитися. Про це навіть є пісенька Буратіно.                                                         Ось вірьовочка моя,                                                                                                                                             Привязав камінчик я,                                                                                                                                             І вірьовочка негайно                                                                                                                                            Натягнулась вертикально!                                                                                    У нас у наявності є висок і ви маєте змогу перевірити це. (Діти виконують перевірку).                                                                                                                                                                        Станція «Шкільне приміщення».                                                                                                  Ми завітали у знайоме шкільне приміщення. А чи так воно вам знайоме? Перевіримо це.                                                                                                                                            Завдання.                                                                                                                                                                        1. Розгляньте паркет підлоги першого поверху. З яких фігур складено цей паркет?                                                                                                                                                                        2. Виконати потрібні вимірювання і знайти площу однієї паркетної плитки.                                                                                                                                                                                      3.Виміряти ширину і довжину підлоги першого поверху школи. Скільки таких плиток потрібно, щоб покрити всю підлогу? Правильність обчислень перевірте, порахувавши кількість наявних плиток на підлозі.                                                                      Станція «Кабінет математики».                                                                                    Ми повернулися із екскурсії. Враження від неї у кожного різні. Але ви використали свої теоретичні знання на практиці.                                                                                    Підводиться підсумок екскурсії, виставляються оцінки, учні діляться своїми враженнями.

           Використана література.                                                                                                  1. Друзь Б. Математична мозаїка.-К.: Веселка, 1991.                                                                      2. Підручна М. В., Янченко Г.М. Позакласна робота з математики у неповній середній школі. І частина. Тернопіль: Підручники та посібники, 1997.                                                                                                                                                                                                    3. Кордюкова С. Одиниці потрібні всім.-К.: Веселка, 1975.                                                        4. Кухар В. М., Барничка Ю.Ю.Цікава математика у 4 і 5 класах.-К.: Рад. шк., 1975.                                                                                                                                                                                      5. Возняк Г. М. Практичні роботи з математики для 5 класу. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2005.                                                                                                                              6. Нестандартні форми уроків. Урок 3. // Педагогічна академія пані Софії.-Харків: Основа, 2006.                                                                                                                                            7. Долоньки, №3 (11), 2001.                                                                                                                                                                          

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сеннікова Тетяна Сергіївна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
2076
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку