Урок-екскурсія «Тихо осінь ходить гаєм»
(для проведення в групі подовженого дня)
Мета : Виховувати любов до природи, помічати зміни в природі із зміною пори року, розвивати творчі здібності дітей.
Вчитель: Яка чудова пора року завітала до нас у гості! А разом із собою привела і три місяці. Як вони називаються, давайте пригадаємо!(відповіді дітей)
А чи подабається вам ходити на прогулянку до шкільного парку? (відповіді дітей)
Ось і зараз ми підемо до парку, щоб побачити красу природи, та які барви подарувала осінь деревам та кущам із своїм приходом.
Ось як про осінь сказав видатний діяч Хел Борланд «У осені є два безпомилкових звука... Шум хрусткого листя, гнаного поривчастим вітром вздовж вулиці, і скоромовка зграї мігруючих гусей». Давайте і ми пройдемося по листячку, яке так приємно шурхотить.
Вчитель: Діти, а ви помітили, що листя на землі ще зовсім мало, а чому? (відповіді дітей) Так, молодці, дійсно у вересні листячкоо тільки починає жовтіти та опадати. А як називається місяць, коли листя майже на всіх деревах стає багряним? (відповіді дітей)А назва місяця, коли листя опадає?(відповіді дітей)
Вчитель: А давайте пригадаємо вірші про осінь.
Учень 1. Вже побагряніло
Листячко на клені,
Але на вербиці
Ще воно зелене.
На каштані листя
З жовтою каймою.
Йду осіннім парком
Тихою ходою.
Таких фарб немає
Влітку, ні зимою.
Недаремно осінь
Зветься золотою.
Учень 2.
Ось червоний
Впав листок,
А за ним
Каштанчик – скок!
Жовтий лист
На землю ліг,
Слідом знов
Каштанчик – плиг!
День за днем
Таке підряд –
Падолист,
Каштанопад.
Учень 3. Шепіт, шелест, шерех листя…
Ходить осінь золотиста,
Жовтокоса, багряниста,
З тихим шумом падолисту.
Шелест, шурхіт по діброві…
Стиха осінь колискові
Шепче нам про неба просинь.
Шепче осінь. Шепче осінь…
Вчитель: А зараз давайте трішки попрацюємо, зробимо розминку «Осінні клопоти»
Прийшла осінь нам на втіху. (Задоволено похитують голівкою, руки на поясі).
Всі приємний клопіт мають: (Показують руками довкола себе).
Йдуть до гаю по горіхи, (Стають навшпиньки й імітують зривання горіхів із дерева).
Лісові грибки збирають. (Присідають і зображують «збір грибів»).
Трусять яблука та сливи, (Підводяться і показують, як трусять дерева в садку).
А на городах, як годиться,
Вже достигли та вродили
Ріпа, буряки, морквиця. (Діти нахиляються й імітують виривання городини-коренеплодів).
Тож працюймо, не лінімось, (Ритмічні оплески).
Вдячно осені вклонімось! (Діти схрещують долоні на грудях і низько вклоняються).
Вчитель: Молодці! Так, багато восени клопотів як у людей так і в тварин, птахів. Діти, а давайте пограємо з вами у гру. Я буду називати фрукти, які достигають в наших садках, а ви будете плескати в долоні. А якщо почуєте помилку- то тупочите ногами. Яблуко, груша, слива, капуста, вишні, абрикоси, морква, алича, горіхи, буряк. Так, молодці, ви помітили, що я називала ще і овочі.
Вчитель: Діти, а які тварини впадають в зимову сплячку?(відповіді дітей)
А які тварини зимують і їх можна побачити в нашій місцевості?(відповіді дітей)
(зайці, кабани, білки, косулі).
Вчитель: Молодці! А чи знаєте ви які птахи відлітають у вирій?(відповіді дітей). А які пташки залишаються зимувати? Чи потрібна цим пташкам взимку допомога? Що ми можемо зробити, щоб полегшити їм зимівлю? (відповіді дітей)
Вчитель: Діти, а давайте назбираємо листя, яке вже опало(діти збирають листя). Молодці! Роздивіться ці листочки і скажіть з яких дерев вони опали?
(клен, тополя, дуб)
Вчитель: Дуже вдало сказав один із відомих людей про падолист «Кожен мусить знайти час, щоб зупинитися і подивитися як опадає листя». Діти, а як опадає листя?(відповіді дітей) Так, воно ніби кружляє, виконує свій останній, повільний танок.
Вчитель: Осінь, осінь… Лист жовтіє.
З неба часом дощик сіє.
Червонясте, золотисте
Опадає з кленів листя.
Діти ті листки збирають,
У книжки їх закладають.
Наче човники, рікою
Їх пускають за водою.
З них плетуть вінки барвисті —
Червонясті, золотисті.
Вчитель: Діти, давайте і ми з вами як у вірші, із насобираного листячка, сплетемо віночок, який буде нам нагадувати про нашу сьогоднішню екскурсію у чарівну осінню казку.