Урок-екскурсія з природознавства "Екскурсія на луки"

Про матеріал

Матеріал допоможе ознайомити учнів з красою і розмаїттям рослинного і тваринного світу лук; вчитиме спостерігати, порівнювати; розвиватиме у дітей пізнавальний інтерес, здатність до досліджень, пам`ять, мислення; ддопоможе виховувати почуття любові та дбайливе ставлення до природи, бажання зберегти та примножувати її багатства.

Перегляд файлу

Мета: ознайомити учнів з красою і розмаїттям рослинного і тваринного світу лук; вчити спостерігати, порівнювати; розвивати у дітей пізнавальний інтерес, здатність до досліджень, пам`ять, мислення; виховувати почуття любові та дбайливе ставлення до природи, бажання зберегти  та примножувати її багатства.

Спорядження: гербарні папки, коробка для збору колекційного матеріалу, лупа. 

Маршрут:  школа           луки            школа.

Гасло:          Радісним, привітним

                      Поспішай до трав, до квітів…

 

 

Хід екскурсії

І. Організаційний момент

Учень.    Довкілля наше неповторне,

                Довкілля наше чарівне.

                То сонечко тебе пригорне,

                То злегка вітерець дихне.

                То дощик рясно землю вмиє,

                А то веселка зацвіте.

                То небо знову заясніє,

                З землі зернятко проросте.

                Наш світ живий і розмаїтий,

                Довкілля наше чарівне.

                Он на лугах розквітли квіти

                І все це радує мене!

                                                          Н. Красоткіна, «Наше довкілля»

 

ІІ. Мотивація діяльності

Вчитель.  Уміти жити у згоді з навколишнім світом: відкривати таємниці природи, учитися жити серед людей, любити і не ображати братів наших менших, насолоджуватися краєвидами рідної землі – це велика наука. 

- Діти, сьогодні у нас незвичайний урок, а урок-екскурсія, але куди саме ми відправимося ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку.

          Ми по килиму йдемо з тобою,

          Та його ніхто не ткав.

          Він прослався сам собою

          З квітів запашних і трав.

- Де можна прогулятися по килиму з квітів і трав? (На луках)

- Діти, що таке луки? (Відповіді дітей)

Луками називають безлісі площі, зайняті трав'янистими рослинами. Ці рослини ростуть на відкритій місцевості , люблять світло, тепло і вологу . Луки дуже цінні тим, що вони дають багато запашного сіна, лікарських рослин; на них випасають худобу.

- Діти, де є луки в нашій місцевості? (Відповіді дітей)

Учитель.  Перш ніж вирушити на екскурсію, згадаємо правила, які допоможуть нам здійснити подорож в безпеці і з користю.

1. Інструктаж з техніки безпеки під час екскурсії.

2. Правила поведінки на природі.

-  Не рви рослини без потреби.
-  Не руйнуй житла тварин. 
-  Будь уважним, спостережливим та обережним.
-  Виконуй вказівки вчителя.  

Вирушаючи в дорогу, ще раз згадаймо: все, що нас оточує, милує зір і слух, дає насолоду, - це спільне багатство, його слід залишити чистим і неушкодженим. Під час екскурсії будьте уважними, природа відкриє вам багато таємниць.

 

ІІІ. Основна частина

Вчитель.     Весняний луг. Погляньте, діти!  

                      Яка краса ось тут живе!

                      Летять метелики на квіти,

                      І ніжна музика пливе.

                      Прокинулось усе, радіє,

                      Живе, сміється і росте.

                      А сонечко промінням гріє,

                      І від тепла земля цвіте!

 

Вчитель. Луг -  це роздолля для трав, тут  багато світла і тепла, вдосталь вологи. Тому тут багатий рослинний і тваринний світ. Щоб дізнатися, з ким саме ми будемо сьогодні спілкуватися  на луках пропоную пограти у гру.

 

1.  Гра "Хто тут живе? Що росте?” 

Учитель по черзі накриває хустинкою травичку, квітку, комаху, пір`їну пташки, потім піднімає її. Діти уважно роздивляються і називають те, що вони побачили. Таким чином всі разом доходять висновку, що об`єктами дослідження будуть рослини та тварини  луків.


Вчитель. Пропоную насолоджуючись красою лук, провести власне спостереження.

 

imgpreview (67)2. Завдання для спостереження.

1) Огляньте луки. Прислухайтеся до звуків, що наповнюють їх.

2) Розкажіть, у якому стані знаходиться трава. За якими ознаками можна розпізнати трав`янисті рослини. Які з них квітнуть?

3) Спостерігайте за комахами. Як вони називаються?  Як поводяться комахи на квітках?

4) Прислухайтеся до пташиних голосів. Простежте за одною із пташок і розкажіть про неї.

5) Яких тварин, крім комах і птахів, можна зустріти на луках? 

6) Які дії людей можуть призвести до руйнування луків?

(Через 10-15 хв. за сигналом діти збираються в певному місці і разом з учителем підводять підсумки спостереження. )

 

3. Конкурс на кращого знавця природи лук.

Кульбабка   Відгадування загадок.

Сонечко в траві зійло,

Усміхнулось, розцвіло,     

Потім стало біле-біле

І за вітром полетіло.  (Кульбаба)

 

imgpreview (40)         Прилетіла цокотуха,

         Щось торочить понад вухом.

         Всім набридла байка ця

         Без початку і кінця.   (Муха)

 

 

        Стрінеш на луках

        Цю рослину.

http://s45.radikal.ru/i108/1004/7f/c0d91e52546b.jpg        Для кролів рвуть…(конюшину)

 

 

        Не мотор, а шумить.

        Не пілот, а летить.

        Гадюка, а жалить.  (Бджола)

 

        У лісі біля пня

        Біготня  і метушня.

imgpreview (46)        Народ робочий

        Весь день клопоче.  (Мурашник)

 

        Живе лише улітку він,

 

        Шовкові крила має,                          

        Із квіточки на квіточку

        Він весело літає.  (Метелик)

 

imgpreview (37)        Стриба пружинка –

        Зелена спинка,

        З травинки на травинку,

        З билинки на билинку.                                                 

                                      (Коник)

 

        Голубенький вертоліт,

        Закінчивши свій політ,

        Приземлився на кульбабку,

        І спіймали діти  (бабку)  

 

imgpreview (52)        Над полем, луками літає,

        Співом сонце стрічає.  (Жайворонок) 

        Цей птах полює серед лук.

        Вживає в їжу жаб й гадюк.  (Лелека)

 

imgpreview (17)

У зеленому жакеті        

Галасує в очереті.

Хоч і плавати мастак,

І не риба, і не рак.(Жаба)

 

4. Мозкова атака.

Вчитель. Що було б якби:

  •       раптом перестали квітнути наші рослини;
  •       зникли тварини;
  •       не стало води на землі.

- Слід  пам’ятати, що охорона природи – справа моя, твоя, його – кожного; не потрібно  перетворювати прогулянку в поле,ліс чи на луки в «розбійничий набіг» на природу. Настав час усвідомити, що доля багатьох рослин та тварин – в руках кожного із нас.

 

Ми прийшли у світ, щоб жити.

І у світі цім - добро творити. 

Тому усі часу не гайте,

Про довкілля завжди дбайте.

 

ІV. Підсумок екскурсії

- Що нового ви дізналися сьогодні?

- Які рослини ростуть на луках?

- Яких тварин ви зустріли на луках?

- Чи потрібно берегти рослини і тварин лук?

 

V. Завдання до звіту.

1. Оформити гербарії.

2. Написати невеликий твір про свої враження від екскурсії.

 

 

doc
Додано
30 квітня 2018
Переглядів
1699
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку