Урок "Електролітична дисоціація"

Про матеріал
Мета: сформувати поняття про електролітичну дисоціацію, уявлення про умови утворення та взаємодії йонів у розчині, сформувати поняття про механізм електролітичної дисоціації сполук з іонним та ковалентним полярним зв’язком; сформувати навички запису рівнянь електролітичної дисоціації.
Перегляд файлу

Тема:   Електролітична дисоціація.

Мета: сформувати поняття про електролітичну дисоціацію, уявлення про умови утворення та взаємодії йонів у розчині, сформувати поняття про механізм електролітичної дисоціації сполук з іонним та ковалентним полярним зв’язком; сформувати навички запису рівнянь електролітичної дисоціації, виховати в учнів інтерес до знань, комунікативність.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Основні терміни і поняття: розчини, розчинник, електроліти, неелектроліти,   хімічний зв’язок, кристалічна решітка, електролітична дисоціація, катіони, аніони, Йони.

Методи, прийоми і форми роботи: метод «Сніжна грудка», «Встав пропущене» міні – конференція, робота в групах, лабораторне дослідження.

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, таблиця розчинності солей, таблиці «Види хімічного зв’язку», портрет Сванте Арреніуса; реактиви : хлорид на кислота, натрій хлорид, лакмус, фенолфталеїн, хімічний посуд.

Очікувані результати навчальних досягнень

Учень

  1. Знає автора теорії електролітичної дисоціації
  2. Обґрунтовує суть електричної дисоціаціїі в розчинах

     3) може записати рівняння  дисоціації кислот, солей, основ

Хід уроку

І. Організаційний момент.(1 хв)

ІІ. Актуалізація опорних знань. (3 хв)

  1. Метод «Сніжна грудка»

(Алгоритм : слово – речення – питання –відповідь)

наприклад

Слово

 Електроліт

Речення

Речовина, яка проводить електричний струм

Питання

Які речовини відносяться до  електролітів?

Відповідь

Сильні кислоти, луги, основи

 

 ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. (4 хв)

На минулому уроці ми з вами вивчили речовини електроліти та неелектроліти. Сьогодні ми з вами маємо вивчити , як саме, за яким механізмом відбувається проходження електричного струму. Цей процес називається електролітичною дисоціацією.

 Пропоную вам самим спрогнозувати, що ви хочете сьогодні вивчити.

(Метод «Мікрофон»)

  • Сьогоднішній урок навчить нас…
  • На сьогоднішньому уроці я дізнаюся…
  • На сьогоднішньому уроці я навчуся …

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

Розповідь вчителя (3хв)

  1. Історія відкриття теорії електролітичної дисоціації.

а) Демонстрація портрета автора теорії електролітичної дисоціації та розповідь вчителя.

                                               Одним з найвидатніших фізико – хіміків 19 – 20 ст був                                         шведський вчений Сванте Август Арреніус. (1859 -                                                       1925                                      1925рр ).Ще будучи студентом Арреніус зацікавився електролітами                       електролітами – розчинами, здатними проводити елеке                                     електричний струм.

 Вперше саме цей вчений припустив, що молекули

 розпадаються не на звичайні атоми, а на частинки,

 здатні проводити електричний струм.

 За допомогою створеної ним теорії йонної дисоціації Арреніус пояснив багато  електрохімічних явищ.

б) міні – конференція (4 хв)

 (зачитування та обговорення  підготовлених коротких доповідей учнями про цікаві факти біографії Сванте Арреніуса).

 

 

 

2. Механізм утворення йоннів при розчиненні речовин з йонним та ковалентно – полярним звязком.  (Розповідь вчителя)(4 хв)

В кристалічних решітках йонних сполук існують вже «готові» і при їх розчинені відбувається процес гідратації,  анологічний процесу дисоціації.(На прикладі хлориду натрію)

 

 

                            

 

Цей процес можна описати рівнянням:  Na+ +Cl-NaCl

Процесс дисоціації з ковалентним полярним зв’язком розглянемо на прикладі хлороводню. Молекули води за рахунок взаємодії з атомами Хлору та Гідрогену додатково поляризують звязок міх ними. При цьому спільна електронна пара додатково зміщується в бік  Хлору, і ковалентний полярний зв’язок перетворюється на йонний.

3.Електролітична дисоціація кислот, основ, солей.

1) робота в групах. (6 хв)

Визначити найбільш полярні звязки у молекулах і припустити на які Йони будуть дисоціювати сполуки.

 

І група

ІІ група

ІІІ група

Na – O            O

               S

Na – O           O

       O – H

Ca

       O -  H

 

H  – O            O

               S

H  – O            O

K - O

K – O –  P = O

K - O

 

        O - H

Al – O - H

        O - H

 

H - O

H – O –  P = O

H - O

 

 

(Запис на дошці разом з учнями рівняння дисоціації даних речовин та визначень основ, кислот, солей з точки зору теорії електролітичної дисоціації )

 

 

4. Лабораторне дослідження з визначення йонів Гідрогену та гідроксид – йонів у розчинах.(8 хв)

1) Інструктаж з техніки безпеки;

2) Виконання дослідів;

3) Заповнення таблиці результатів;

 

 Речовина

Лакмус

Фенолфталеїн

Хлоридна кислота

 

 

Натрій гідроксид

 

 

 

4) Формулювання висновків.

 

V. Узагальнення та систематизація знань (3 хв)

1. Метод «Встав пропущене»

- Електролітична дисоціація – це …. розпаду молекул на … (позитивно заряджені … та негативно заряджені …

Кислоти -це речовини, що у водному розчині … на катіони… та аніони …

Основи- це речовини, що у водному розчині … на катіони… та аніони …

Солі - це речовини, що у водному розчині … на катіони… та аніони …

2. Розв’язування тренувальних вправ (5 хв)

Тести (роздатковий матеріал)

1. Які з електролітів дисоціюють у водному розчині з утворенням H+ і OH- одночасно?

а) Са(OH)2 б) Zn(OH)2
в) H3PO4 г) Al(OH)3

2. Які частинки є аніонами?

а) Fe3+ б) NO-3
в) SO42- г) Mn2+

3. Яким елементам відповідають частинки з зарядом -2?

а) Ca б) O в) Fe г) Se

4. Скільки йоннів утворюється при дисоціації (NH4)2SO4?

а) 2 б) 9 в) 3 г) 4

5. Які речовини утворюють при дисоціації йони Mn2+?

а) KMnO4 б) MnCl2
в) Na2MnO4 г) MnO2

 

VI. Домашнє завдання § 11, Впр 1,2. (1 хв)

 

VII. Підбиття підсумків уроку. (3 хв)

Рефлексія.

  • Чи досягли ми з вами тієї мети, що поставили на початку уроку?
  • Що в даній темі виявилось найцікавішим?
  • Що в цій теиі вам дається найважче?
  • Над якими питаннями ще треба попрацювати?

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
13 квітня
Переглядів
435
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку