УРОК 6
Мета: повторити та закріпити суть поняття «ступінь окиснення» та вміння визначати його у сполуках, вміти складати електронні та графічні електронні формули атомів неметалічних елементів 2 і 3 періодів у основному і збудженому станах; навчитися порівнювати можливі ступені окиснення неметалічних елементів 2 і 3 періодів, що розташовані в одній групі, на основі електронної будови їхніх атомів; розвивати хімічну мову; виховувати інтерес до вивчення хімії.
Обладнання: ПСXE, підручник.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Прийом «Мікрофон»
Учні заздалегідь поділені та на початку уроку сідають групами. У групах учні з різним рівнем навчальних досягнень. На дошці (або проектуємо на екран) основні поняття вивченої теми по 5 зразу (щоб не розсіювати увагу). Учні, передаючи по черзі одне одному уявний мікрофон, дають визначення даним поняттям. Починаємо з першої групи, і, якщо виникає затримка, учні інших груп можуть допомагати у визначеннях. Слід відмітити, що існує окрема група із сильних учнів, яка стежить за відповідями і рахує скільки правильних визначень дає та чи інша група, кожна правильна відповідь зараховується як 1 бал. Ця група називається «Експерти». Відповіді дають коротко і точно.
Хімічна естафета
Вчитель роздає картки із завданнями «Хімічної естафети». Всього 5 завдань. Естафету організовуємо так. Групам на виконання кожного завдання дається по 5-6 хв. Учні виконують їх на окремих аркушах, які здають групі «Експертів». У цей час один з учнів, наприклад, першої групи виконує перше завдання на дошці. Двоє з експертів перевіряють правильність виконання завдання на аркуші, а двоє інших слухають з класом відповідь однокласника. Якщо виникає потреба, вони вносять корективи у виконання, виправляють і ставлять питання щодо розв’язку даного завдання, виставляють бали. Далі учень з другої групи виконує і пояснює друге завдання, з третьої — третє і т. д.
Запишіть будову атомів неметалічних елементів 2 та 3 періодів. Вкажіть, що спільного та відмінного у будові атомів та можливі ступені окиснення.
Елемент розташований у III періоді, VI групі, головній підгрупі періодичної системи. Який це елемент? Запишіть повну будову його атома в основному та збудженому станах, укажіть кількість неспарених електронів. Передбачте його валентність та можливі ступені окиснення.
Дано елементи з протонними числами 12 і 15. Який з даних елементів має яскравіше виражені металічні властивості? Чому? Запишіть електронно-графічні формули будови атомів цих елементів у основному та збудженому станах. Укажіть можливі ступені окиснення у сполуках. Складіть рівняння реакції між речовинами, утвореними цими елементами.
На прикладі будови атома Калію та Хлору поясніть, чому одні елементи мають постійні ступені окиснення, а інші змінні.
Елемент, якому відповідає вищий оксид із загальною формулою R2О5 , утворює летку сполуку з Гідрогеном, масова частка Гідрогену в якому становить 3,85 %. Що це за елемент? Складіть електронні схеми будови цього елемента в основному та збудженому станах. Вкажіть можливі ступені окиснення.
Група експертів аналізує роботу інших груп
Вивчити §4, впр. 33 стор.28.