Урок "Елементи незвичайного в повісті-казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Символіка твору"

Про матеріал
Підсумковий урок за твором Галини Малик "Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії" у п'ятому класі.
Перегляд файлу

Конспект    уроку

Тема уроку. Елементи незвичайного в повісті-казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Символіка твору(написана на дошці)

Мета уроку. Продовжити знайомити учнів зі змістом твору, поглибити

вміння характеризувати героїв та їхні вчинки, визначати морально-етичні проблеми твору;формувати вміння аналізувати вчинки інших та власні; розвивати увагу, вміння робити висновки та переказувати твір; виховувати прагнення доводити розпочаті справи до кінця;сприяти вихованню позитивних рис характеру,прагнення робити добро.

Тип уроку:     комбінований

Засоби навчання: підручник, презентація, ілюстрації, відео

Обладнання: комп’ютер, інтерактивна дошка, годинник, карта країни Недоладії

Методи, прийоми і  форми роботи: ігрове та діяльнісне навчання

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Діти, заходячи до класної кімнати, обирають цеглинку улюбленого кольору та займають відповідні місця (таким чином учні поділяються на три групи).  

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Учитель. Доброго дня, діти ! Я рада вітати вас на уроці української літератури. Ми продовжуємо з вами знайомитись із літературною казкою Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Всі ви прочитали повість-казку, тому сьогодні ми більш детально поговоримо про Алю, яких внутрішніх змін зазнала вона продовж своїх мандрів, спробуємо за зовнішньою недосконалістю побачити глибоку вразливу душу, поговоримо про її друзів, спробуємо помічати в собі власні недоліки і виправляти їх, будемо виховувати в собі щирість і наполегливість, вчитись відповідати за власні вчинки.

А чи любити ви читати казки? Перевіримо це за допомогою гри «Впізнай казкового героя». Слухаємо уважно та називаємо казкового героя, назву казки та автора, якщо, звичайно, він є . (відео) (діти відповідають. Останній сюжет Про Алю….)

- Яка знайома дівчинка, хто це? Тож спробуємо їй допомогти, не відгукнутися на прохання ми не можемо. У нас сформовані три команди, до назв кольорів додайте іменник пов'язаний із нашою казкою, щоб вийшла назва команди - «Зелені….», «Червоні….» «Золоті…..». Хочу нагадати вам правила роботи в команді.   1. Умійте слухати одне одного. 1. Говорити повинен хтось один. 2. Говорити слід по суті. 3. Необхідно поважати почуття інших. 4. Приниження гідності – неприпустиме. 5. Висловлюватися слід, спершу піднявши руку. 6. З повагою ставитися до всіх без винятку. 7. Розподіліть обов’язки в групі. 8. Кожен виконує свої обов’язки. 9. Обговоріть отримані результати. 10. Зробіть висновки. 11. У разі необхідності зверніться до вчителя.  

- Вирушаймо на допомогу Алі, пригадаємо при яких умовах можна потрапити в фантастичну країну Недоладію

- Орієнтовна відповідь       Недоробити сто справ, сказати чарівні слова

- Візьміться за руки, пошепки говоримо слова

Недо-роби!     і Недо-їж!

Недо-пиши!     і Недо-пий!

Недо-почни!     і в Недоладію Мерщій!

Нело-лиши!

 

- Вітаю вас, шановні мандрівники, ви прибули в столицю найнедоладнішої  країни на світі!   Це зовсім нереальна країна, величезні дикі краї . На мандрівників там чигає безліч смертельних небезпек. Ось перед нами карта, будемо крокувати країною, за правильні, повні, лаконічні відповіді на карті будуть з’являтися червоні, зелені або жовті зірочки.  Питання до всіх команд. 2 хвилини на роздуми.

Мозковий штурм

- Якою у вашій уяві постала країна Недоладія та її мешканці, що особливого помітила Аля, опинившись у незнайомому місці. Із чого була зроблена ця країна?. Зверніть увагу, перед вами лежать аркуші з друкованою основою (додаток 1), працюючи в команді, не забуваємо свої спостереження записувати на папері.

Орієнтовна відповідь. Країна розташована на березі озера без води;  зачарована країна, тут живуть недороблені справи, дороги звідси немає, править країною Недороль Десятий, на північ живуть абияки, на захід – якоськи, а з півдня і сходу Недоладія межує з великою країною сяк-таків.

Столиця – місто Недоград, кривулясті вулички, будинки-розвалюхи, купи сміття і недороблених речей, годиник с однією стрілкою, люди ходять навколо сумні, бо їм чогось не вистачає, кому взуття, кому волосся, краватки, сорочки. Їх імена починаються префіксом недо, що позначає неповноту дії.  Підсумок: чіпляємо стікери на карту і рухаємось далі.

Бюро загублених речей

  • Знайди персонажа (на столах горіхи, червоний ковпачок, шолом, ) Назвіть героя, користуючись підказкою.  Охарактеризуйте  його зовнішність, риси характеру, спираючись на уривки з тексту, зробіть висновок «Яку роль відіграв цей персонаж в долі головної героїні».

Орієнтовна відповідь

Недороль Десятий – Аля познайомилась із ним в королівських палатах. Король мав брати участь у театральній виставі, необхідно було тільки доробити корону. Але Вовка з другого класу, ледацюга, засунув мене разом з короною у темний куток майстерні. Ваша недоречність не має друзів, тільки придворні. Він страшно боїться Недорадника, бо той зазіхає на його корону. Був одягнений в довгу нічну сорочку.  Розумієш, коли мені дуже самотньо, я лускаю горішки. Ліщинові. Тоді мені стає легше. Він підписав наказ про страту Алі і не допоміг вибратися Алі з в’язниці

Недочеревик – будинок його стояв на смітнику, стягував в країну всі недороблені справи і усілякий мотлох. Саме з його волі Аля потрапила в країну Недоладію. Мав він чарівну книгу, куди записував всі недороблені справи, був чаклуном. Маленький чоловічок у довгому, майже до п’ят, картатому піджаку з широкими кишенями. На голові червонів ковпачок. А на ногах у нього були величезні зелені черевички з червоними шнурівками.

Перший Недорадник – людина, яку всі бояться, йому служить кат, який відрубує голови, а Недорадник їх приміряє, але поки жодна не підійшла. Йому підкорюється гвардія. Вранці він одягає шолом, а ввечері його скидає. Він запроторив Алю за грати, після того, як видав наказ відрубати їй голову. Аля сама намалювала його, потім стерла голову, лишивши малюнок недомальованим.

ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ ДО ВСІХ.

- Чому Недороль Десятий, а Недорадник Перший? Обгрунтуйте свою відповідь.

- Прослухавши ваші розповіді ми познайомились із Недорадником, Недочеревиком та Недоролем. Хто ще мешкав в країні Недоладії?

- В творі чітко прослідковується закон ПРИЧИНИ І НАСЛІДКУ. Кожен герой потрапляє в країну не випадково. Проаналізуємо, чому саме герої опинились в країні Недоладії, виступ побудуйте від першої особи

Орієнтовна відповідь

Недоладькомене недомалював хлопчик.

Недоштаньконедоробив свою роботу до кінця хлопчик, намалювавши одну колошу штанів довшу за іншу.

Недопопелюшкачерез сварку двох дівчаток, які вирішували, якого кольору вбрання мені личить, білого чи рожевого.

Перевіримо дію закону на практиці – фізкультхвилинка- (встаньте, поверніться до наших гостей: посміхніться, підніміть праву руку, помахайте рукою, пошліть повітряний поцілунок, подаруйте своє серце) (Бажано прокоментувати емоційне піднесення після виконаної вправи)

Заповнюємо таблицю «Друзі -Вороги»(під час роботи доречними будуть як коментарі учителя, так і пояснення учнів)

Друзі

Риси характеру

Вороги

Риси характеру

Недоладько

Щирий

Недороль

Боягуз, лицемір, безпринципний

Недопопелюшка

Смілива

Недорадник

Владний, марнославний, злий, нещирий

Недоштанько

спостережливий

Кат

Безвольний

Недовус

Добрий

Недочеревик

Нейтральний персонаж

Недоборода

розсудливий

 

 

Недождень

працьовитий

 

 

-І всі друзі разом людяні, товариські, співчутливі, толерантні.

- Про героїв казки ми непогано обізнані, тому пропоную впізнати героя по цитаті. Хто так говорив

- Автор цитати – «Ха, відкрила Америку! Нам усім тут не подобається. А раз ти сюди потрапила, значить, тобі теж чогось не вистачає і ти мусиш тут жити» - (Недоштанько)

- «Не король, а одна недоречність» (Недопопелюшка)

- «Кого цікавлять такі дрібниці повна в тебе голова, чи порожня» (Недороль Десятий)

- «Бути без душі – це навіть гірше ніж бути без голови» (Недороль Десятий)

- І будуватиме цю країну, аж поки люди не навчаться хазяйнувати (Недороль Десятий)

«Як з чого? З того, що люди не цінують, викидають! От, приміром, будується дім. Скільки битого скла, битої цегли, поламаних дощок залишається! Він усе це підбирає. Або трапилася пожежа — згорів ліс. Недочеревик тут як тут — щось пошепоче, і цей ліс уже в Недоладії. Річка висохла, ставок змілів… Люди гадають — куди вони зникли?! А вони вже тутечки!»

- Згадаймо, що в нашому селищі змінилося, який факт говорить про те, що ми почали дбати про чистоту довкілля, вчимося господарювати? (контейнери для пластикових пляшок)

- «Я чекатиму тебе тут, хай навіть мине сто років» (Недоладько)

- А чи доречно судити про людину за її зовнішністю? А щоб ваша відповідь була повною увага на екран (відеоряд про діяльність людей з особливими освітніми потребами)

- Наш годинник показує вимірює секунди, хвилини, години. Тому давайте трохи порухаємось і покажемо, як невпинно спливає час.

Фізкультхвилинка – Кожна година неначе людина

    Вона циферблатом крокує невпинно

І дехто годині іти помагає

А дехто годину безжально вбиває

А коли щодня і щогодини

Не втрачаєш ти ані хвилини –

Стане другом диво циферблат,

І в ділах у тебе буде лад

- Наш годинник показує дев’яту годину. А у нас багато недороблених справ.             Ось вам вуглинка, рушничок із нитками, гвинтик. Згадайте, які справи нам ще треба доробити.(звучить мелодія годинника)

- Закінчіть речення: Поспішайте робити ………

(відео Аля вдома)

Узагальнення вивченого . Рефлексія уроку.

 - Склади пазли. Слова  прислів’їв перемішалися, поставте їх у правильному порядку, як зміст   кожного пов'язаний із казкою.

–Друг – боягуз гірший за лютого ворога.

- Якби на кропиву не мороз, вона іще б жалила.

- Не одежа красить людину, а добрі діла.

 

- У казках зло завжди є переможеним. Яке зло переможене в історії про Алю? Хай вам допоможуть ваші малюнки.

- Коротко напишемо листа про свої мрії та сподівання, що б ви хотіли змінити в собі, яких рис характеру набути. (учитель роздає аркуші паперу) 

Всі разом, взявшись за руки

 – Бувають ще на світі

Справжнісінькі дива:

Під гумкою зникає

У когось голова!

Комусь не вистачає

То серця, то руки,

З’являються на світі недочеревики.

Бувають чудеса справжнісінькі на світі!

Виходить ти і я за все-усе в одвіті?

Що тут не доробив – отам вилазить боком!

Буває, що добро з одним виходить оком!

А чесність – без руки, а правда- без ноги!

Буває, що і з друзів виходять вороги!

От і виходить – перше

Гарненько поміркуй,

А потім вже-не допиши, не дороби, не докажи або не домалюй.

- Ви всі сьогодні молодці, дружньо впорались з усіма перешкодами.  Отримуєте всі відмінні оцінки. Зверніть увагу на домашнє завдання. А на згадку про наш урок я дарую вам олівець як символ всіх дороблених справ.

 

                                                                                                                        Додаток 1

 

Тема уроку. Елементи незвичайного в повісті-казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Символіка твору.

1. Якою у вашій уяві постала країна Недоладія та її мешканці? Що особливого помітила Аля, опинившись у незнайомому місці? Із чого була зроблена ця країна?

Счастливый СМАЙЛИК веб кнопку — стоковый вектор             ÐŸÐµÑ‡Ð°Ð»ÑŒÐ½Ñ‹Ð¹ смайлик — стоковое фото2. Назвіть героя, користуючись підказкою.  Охарактеризуйте  його зовнішність, риси характеру, спираючись на уривки з тексту, зробіть висновок «Яку роль відіграв цей персонаж в долі головної героїні».

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Закон ПРИЧИНИ І НАСЛІДКУ

Недоладько→

Недоштанько→

Недопопелюшка→

 

Друзі

Риси характеру

Вороги

Риси характеру

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Автор цитати

– «Ха, відкрила Америку! Нам усім тут не подобається. А раз ти сюди потрапила, значить, тобі теж чогось не вистачає і ти мусиш тут жити»

- «Не король, а одна недоречність»

- «Кого цікавлять такі дрібниці повна в тебе голова, чи порожня»

- «Бути без душі – це навіть гірше ніж бути без голови»

- «І будуватиме цю країну, аж поки люди не навчаться хазяйнувати»

- «Я чекатиму тебе тут, хай навіть мине сто років»

 

Закінчіть речення: Поспішайте робити_________________________________________

Слова  прислів’їв перемішалися, поставте їх у правильному порядку, як зміст   кожного пов'язаний із казкою.

– Боягуз друг за ворога лютого гірший

- Не мороз якби на кропиву, вона жалила іще б.

- Не красить одежа, а діла добрі людину.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

У казках зло завжди є переможеним. Яке зло переможене в історії про Алю?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Домашнє завдання

Напишіть бабусі лист від імені Алі про враження від перебування в країні Недоладії, про справжніх друзів,  сильних духом, сміливих недоладян.

 

Доброго дня, моя люба бабусю! Моя подорож країною Недоладією затягнулась, бо

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Леонова Тетяна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Литвинюк Інна
Додано
12 лютого 2019
Переглядів
9337
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку