Тема: Емма Андієвська “Казка про яян”. Добро і любов до світу
Мета: опрацювати зміст твору, розкрити його виховне і повчальне значення; розвивати ціннісно-смислову, навчально-пізнавальну, комунікативну компетентність; абстрактне, логічне і критичне мислення, пам'ять, увагу, вміння грамотно висловлювати думку; формувати естетичні смаки;
виховувати самодисципліну, непримиренність до зла, жорстокості, хвалькуватості; прищеплювати любов до навколишнього, доброту, почуття милосердя, повагу до літніх людей, друзів.
Тип уроку: формуванням та вдосконалення вмінь та навичок.
Хід уроку
Епіграф уроку: І тільки тих поважають мільйони,
Хто поважає мільйони „я”
В. Симоненко
Хід уроку
І. Організаційний момент
Метод «Долоньки»
Доброго дня, діти! Ось і знову прийшов до нас урок за розкладом сьогодні. Прошу вас. Простягніть, будь ласка, свою праву долоньку : це ви даруєте мені свою творчість, своє бажання, своє натхнення (дмухаємо). Простягніть тепер ліву долоньку, це я вам дарую свою любов і повагу, свої знання (дмухаємо). А зараз доторкнемося долоньками один до одного і обміняємося своїм доброзичливим ставленням, почуттями. Дякую. Готові працювати?
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Дітки, я впевнена, у кожного є друзі, знайомі, з якими ви спілкуєтеся кожного дня. Так?
- Скажіть , будь ласка, з якими людьми вам легше в спілкуванні, які цікавляться вашою справою чи для яких вона байдужа? Чому?
- Які люди вам подобаються – усміхнені, доброзичливі чи похмурі? Чому саме такі люди?
- А до яких людей ви самі належите? Опишіть себе.
-А як називаються люди, які люблять тільки себе?
- Таким людям письменниця Емма Андієвська придумала назву яяни і написала про них казку. Людей, які найбільше люблять себе, називають егоїстами.
-Як ви думаєте, чому?
Казка-притча про яян Е.Андієвської саме й показує наше внутрішнє «Я»,яким воно інколи буває.
- Діти, а чи цікаво вам було читати «Казку про яян» чи ,можливо, вона вам не сподобалася?
- Що здалося у творі чудним, незрозумілим?
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Запис у зошит.
«Я» людини неповторне та індивідуальне. Воно заслуговує на повагу, як і «я» кожної іншої особистості. Співіснувати вони можуть лише при взаємній повазі та допомозі. До цього нас закликає твір Емми Андієвської.
А наш урок я б хотіла розпочати притчею (тобто невеличкою оповіддю, яка має повчальний зміст)
Відео «Притча про каву» https://www.youtube.com/watch?v=-wx5-DWiD3A
Одного разу до Вчителя прийшов учень і скаржиться:
- Учителю, я втомився долати труднощі та розв’язувати проблеми, я весь час пливу проти течії. Я виснажений, у мене більше немає сил.Що мені робити?
Учитель же замість відповіді поставив на вогонь три однакові ємності з водою.
В одну вкинув моркву, в другу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв з води моркву, яйце і налив у чашку кави.
- Що змінилося? – запитав він свого учня.
- Яйце і морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді, - відповів він.
- Ні, учню мій, це лише на перший погляд так… Подивися – тверда морква в окропі стала м’якою та вразливою. Рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однаково несприятливих умов. Так і люди – сильні зовні можуть розклеїтись і стати слабкими там, де крихкі і ніжні лише тверднуть і міцніють.
- А кава?
- Це найцікавіше. Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому оточенні та змінили його – перетворили окріп в чудовий ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються через обставини – вони змінюють обставини і перетворюють їх на щось нове і прекрасне, отримуючи користь і знання в даній ситуації…
- Діти,до яких людей ми віднесемо пастушка? Так, таким є пастушок, який завдяки своїй доброті змінив певні обставини.
Я бажаю вам, щоб сьогодні на уроці ви отримали не тільки знання,а й користь від наданих порад.
ІV.Основний зміст уроку. Аналіз тексту та змісту твору.
Робота з лепбуком:
Ми прочитали на сьогодні віршований твір? Ні
Головний герой твору дорослий чоловік? Ні
Герой твору пастушок? Так
Хлопчик потрапив на площу великого міста? Так
Хлопчика здивувала місцевість? Так.
Перший чоловік, до якого підійшов козопас, не відповів на жодне його запитання. Так
Хлопчик яянин запросив пастушка на гостини і дав йому окраєць хліба? Ні
Кожен яянин знає лише своє «я», і тому запитань іншої людини просто не чує. Так
Дідусь почув питання хлопчика тільки тому, що він теж колись був чужинцем і його здолали немощі. Так
Кожен яянин спішить на допомогу і приймає також поміч від інших? Ні
Там усі думають про себе і харчуються власним «я». Так
Вийти з міста дуже легко, можна було тільки підійти до брами і сказати: «Сім-сім, відчинись». Ні
Хлопчик хотів подбати про дідуся й тому покликав його із собою. Так
Чи чекав пастушок винагороду за свій вчинок? Ні.
Назвіть прислів’я про добро, зло, егоїзм.
Від добра добра не шукають.
Від доброго не бігай, а злого не роби.
Вчися доброму - погане на ум не піде.
Зла людина зліша вовка.
Злий не вірить, що є добрі люди.
Не бачити далі свого носа (бути
Егоїстом).
Я думаю, що всі звернули увагу на незвичайну назву казки. Що це за слово таке яянин, що воно означає?
Яяни –іменник, що називає осіб за територіальною ознакою (місцем народження чи проживання). Наприклад, львів’янин. Але: іменики з суфіксами -анин, -янин називають також жителів місцевостей, які не є географічними назвами: горянин – житель гір, хуторянин – мешканець хутора, побережанин – житель побережжя. Отже, яянин – це той, хто живе на території власного Я.
ЯЯНИ ПАСТУШОК
кожен яянин знає тільки я вам охоче допоможу
своє „я” я спробую
харчується власним „я” я тобі дуже вдячний за пораду
„я” кожного із яян невичерпне я хотів би подбати про тебе
я хочу аби ти бодай перед смертю дихнув свіжим повітрям
я не хочу ставати яянином
- Що воно уособлює? (Духовний світ людини)
Фізкультхвилинка
Робота в групах. Чи однаковий зміст „я” яянів зі змістом „я” пастушка? Доведіть прикладами з тексту, виконайте завдання на листочках.
Яяни ПАСТУШОК
Егоїсти щирий, чуйний
переповнені Я цілеспрямований ,готовий допомагати
власною гординею добрий
думають про себе поважає старість
не помічають інших вдячний, цінує волю
не хоче ставати яянином
-У якій колонці більше „я”? Чий духовний світ багатший? Чому?
- Що уособлює духовний світ яян? (Вежі, які весь час завалюються. Отже, їхній світ нестійкий).
V. Перевірка домашнього завдання
І група мала підготувати кроссенс за змістом твору.
ІІ група мала підготувати кроссенс « Магічне число сім»
ІІІ группа мала підготувати кроссенс «Вежа (башта)»
Бесіда:
Розігрування сценки
-Давайте послухаємо діалог пастушка з дідусем.
- Але я зовсім не хочу ставати яянином! Невже з цього міста немає виходу?
- Це місто має сім брам і з кожної можна вийти, якщо вимовити коротеньке слово.
- Яке ж це слово?
- Це слово знають усі яяни: звичайнісіньке «ти». Але коли хтось із яян пробує вимовити «ти», воно чомусь завжди обертається на «я».
- Я спробую. Ходімо разом, бо я тобі дуже вдячний за пораду.
- Я вже застарий, і ноги не тримають мене.
- Я візьму тебе на плечі, і ми разом подамося далі.
- Я не пристосований до іншого світу, і час, відпущений мені вищими силами, добігає кінця.
- Я хочу аби ти бодай перед смертю дихнув свіжим повітрям
Складіть пазл «Чому було пастушкові страшно серед яян?» і що значить «Дихнути свіжим повітрям»
Страшно
„Дихнути свіжим повітрям” вирватися на волю
Гра «Вилучи зайве»
Хлопчик Дідусь
Добрий Вдячний
Турботливий Злий
Лінивий Працьовитий
Допитливий Безкорисливий
Байдужий Агресивний
Сердитий Добрий
Чемний Думає лише про себе
Боязкий
Готовий прийти на допомогу
Вправа «Зроби свій вибір!»
Сідайте.
А тепер встаньте ті, хто покличе на допомогу своїх рідних і друзів.
Сідайте.
А тепер встаньте ті, хто не буде будувати своєї вежі.
Чому ви зробили такий вибір?
VII. Підсумок уроку
- Уявіть себе на місці пастушка. Чи так само вчинили б, як він? Чому?
- Як ви думаєте, чому замість дідуся у хлопчика опинився мішок з коштовностями?
Напевно, кожен розуміє,що треба думати не лише про себе,а й про інших. Але на практиці це робити дуже важко,адже доводиться більше працювати,у чомусь себе обмежувати,поступатися заради інших своїми інтересами.
Технологія «Незакінчене речення»
Подивіться на дошку і закінчіть речення:
Читаючи «Казку про яян», я відчув …
Читаючи «Казку про яян», я навчився…
Читаючи “Казку про яян”, я дізнався..
Сценка «Учні і Діоген»
Учень 1 Поглянь, це, мабуть, один із тих диваків, який з’явився, щоб прикрасити наш світ.
Учень 2 Він із ліхтарем удень!
Учень 1 Хто ти і що шукаєш у нашому храмі науки серед білого дня з ліхтарем?
Діоген Я – грецький філософ Діоген і прийшов до вас з IV століття до вашої ери. Я шукаю людину!
Учень 2 Ну й дива! Він шукає людину, а хіба ж ти не зустрів по дорозі сюди тисячі людей? Хіба ж ти без ліхтаря не бачиш, яка перенаселена наша планета. Куди б ти не пішов чи поїхав, то ніде розминутись з людьми.
Діоген Так, я бачу, що всі маєте вигляд людей. Але мати вигляд неважко, а от бути людиною важко. Чи знаєте ви, що значить бути людиною.
Учень 1 Бути благородним.
Учень2 Горіти заради іншого, як горить свічка.
Учень 1 Бути надією для будь-якого подорожнього.
Учень 2 Допомагати іншим, турбуватись один про одного.
Учень 1 Допомагати кожному в біді.
Учень 2 В наш час також є багато прекрасних і благородних людей.
Діоген Я задоволений. Я ще бачу у вас людяність і заповідаю вам: будьте Людьми, а я піду шукати далі.
Перегляд відео «Добрі справи завжди повертаються добром»
VII. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
О б о в ‘ я з к о в е н а в и б і р. 1.Написати лист одному із героїв твору.
2. Написати твір-мініатюру на тему „Які емоції викликають вчинки героїв казки?”
З а б а ж а н н я м. 1. Створити колаж до казки.
2. Скласти тести, кросворди, ребуси до змісту казки.
1