Урок "Еритроцити. Групи крові"

Про матеріал
Доцільно використовувати при поясненні нового навчального матеріалу з теми "Еритроцити. Групи крові". 8 клас
Перегляд файлу

Тема: Еритроцити. Групи крові.

Мета: сформувати у учнів уявлення про групи крові, резус-фактор та їх значення для переливання крові; розвивати компетентності саморозвитку та самоосвіти, продуктивної творчої діяльності, інформаційні, виховувати відповідальність, старанність, повагу до своєї навчальної праці та здобутків товаришів, формувати активну життєву позицію.

Обладнання: схеми, роздатковий матеріал, що дозволяє ілюструвати розповідь про групи крові та резус-фактор.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку:

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя з елементами бесіди:

 Наші предки вважали, що кров і життя – це одне і те саме. На крові клялися, приносили в жертву богам, кропили поля перед сівбою, давали пити від хвороб і старості.

Вони не могли пояснити таке надзвичайне ставлення до крові. І вже тоді задумувалися, чому кров така важлива для людини? А чи однакова кров у людей і тварин? Чому вона такого кольору ? Від чого це залежить?

Відповіді на ці запитання і на багато інших ми дамо на сьогоднішньому уроці.

Але перш ніж почати новий матеріал, повторимо те, що ми вже знаємо про кров. Пригадайте склад крові і її функції та доповніть схеми. (учні працюють в парах)http://abetkaland.in.ua/wp-content/uploads/2017/10/17-741-1.jpg

(плазма: вода, органічні речовини, неорганічні; формені елементи: еритроцити, тромбоцити, лейкоцити)

Вправа «Мозаїка»:  вчитель пропонує серед карток з назвами функцій вибрати ті, що притаманні крові, пояснити свій вибір і прикріпити картку на магнітній дошці, складаючи таким чином  схему

http://abetkaland.in.ua/wp-content/uploads/2017/10/17-741-2.jpg

(поживна, захисна, терморегулююча, видільна, регуляторна…)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель: Наприкінці 70 – років минулого століття співробітник інституту біофізики АН СРСР Фелікс Білоярцев винайшов штучну кров. Вона мала голубуватий відтінок і її називали «голубою». Наукова назва  - перфторан. ЇЇ можна використовувати для заміщення донорської крові.

     У міфах, легендах мова йде про блакитну кров, яка була ознакою шляхетності і винятковості. Вона підтверджувала, наприклад, право на царювання. То чи є в природі блакитна кров? (відповіді учнів) А якого кольору кров людини?

ІV. Повідомлення учням теми і мети уроку

 Саме про червоні клітини крові, правила переливання крові, визначення груп крові, про резус-фактор і резус-конфлікт і піде сьогодні мова на уроці.

Обговорюємо питання

Чому військові, автогонщики й люди інших професій, пов'язаних із ризиком, носять браслети, нашивки та інші розпізнавальні знаки з інформацією про свою групу крові?

Проблемне питання

-         В яких випадках доводиться переливати кров?

Метод «Мікрофон»

( в уявний мікрофон учні висловлюють свої думки стосовно озвученої вчителем інформації ).

V. Сприймання та усвідомлення учнями фактичного матеріалу

Вчитель: Наше дослідження ми будемо проводити в групах. Кожна група отримує картки

Прийом «Чиста дошка» ( на дошці записаний план вивчення теми. Кожне питання розкривається, учні роблять висновки. Після цього питання витирається з дошки. Таким чином, опрацювавши всі запитання, залишається чиста дошка)

1 лабораторія – «Цитологи»

Скориставшись матеріалом підручника заповніть паспортні дані еритроцита людини:

Назва форменого елемента

 

Забарвлення

 

Форма

 

Наявність ядра

 

Кількість в 1 мм3 крові

 

Речовина, що входить до складу

 

Місце утворення

 

Місце руйнування

 

Час існування

 

Основні функції

 

Закріплення

Скласти кластер

 

                                                            Еритроцити

2 лабораторія – «Гематологи»

  1.               Що таке недокрів’я?
  2.               Які причини недодокрів’я?
  3.               Які наслідки недокрів’я?
  4.               Як лікують недокрів’я?

Скориставшись довідниковою літературою, розв’яжіть проблемну ситуацію:

«Кількість еритроцитів в крові людини визначається рівнем гемоглобіну в крові при здачі аналізів (норма гемоглобіну для чоловіків 130-160 г/л, для жінок 124-144 г/л.) Який діагноз поставить лікар пацієнту, якщо у нього рівень гемоглобіну – 90 г/л. Пацієнт скаржиться на загальну слабкість, головний біль, різке похудіння. Поясніть причину цього захворювання. Які рекомендації щодо лікування можна надати хворому?»

Повідомлення учня про недокрів’я:

При крововтраті зменшується кількість еритроцитів, що призводить до зменшення гемоглобіну. Кров переносить менше кисню, від чого настає киснева недостатність. Такий стан називається недокрів’ям, або анемією. Вона може виникнути також при різних захворюваннях, у період статевого дозрівання, нестачею вітамінів та під час вагітності. Це впливає на розумову діяльність та фізичну працездатність людини.

                   Недокрів’я (схема складається по ходу відповідей  учнів)

                                                                                                             

                Причини                                                                         Наслідки

-                     недостатнє харчування                        - кров менше переносить кисню

-                     нестача вітамінів (В6)                            - кисневе голодування

-                     нестача заліза                                         - зниження розумової та фізичної

-                     алкоголь                                                     діяльності

-                     промислові викиди

-                     радіаційне забруднення

-                     нітрати в продуктах                   

Лікування: препарати, що містять залізо, посилене харчування, правильний режим праці і відпочинку, переливання крові.        

Закріплення

Гра «Плутанина» (розшифрувати і пояснити)

аменія

3 лабораторія – «Спеціалісти станції переливання крові»

Скориставшись матеріалом підручника, зробіть аналіз таблиці «Групи крові». Поясніть механізм переливання крові.

 

Людина з давніх-давен мріяла про довголіття. Не був винятком із цього правила і намісник Бога на землі папа римський Іннокентій VIII, який нама­гався будь-що продовжити своє життя. За його наказом до Ватикану було скликано найкращих ме­диків Європи. Коли ті з'явилися до палацу, папа уважно оглянув їх і, ніби переконавшись, що їм можна довіритися, запитав:

Чи можете ви продовжити мені життя? 

Лікарі мовчали. Нарешті найстаріший із них

сказав: — Це досі не підвладно медицині, Ваша святосте.

— Так... — продовжив папа. — Але ж деякі з вас стверджують, що кров, узята в молодих і перелита старим, здатна повернути сили...

Найстаріший лікар поглянув на колег. 
Дехто так вважає, Ваше преосвященство, — мовив він, — але все в руках Божих... 
Тоді починайте негайно! 
Але ж, монсеньйоре... Це загрожує... 
Папа стомлено похилився на подушки. 
Це мій наказ. 
Лікарі виконали наказ. Однак не встигли вони закінчити цей винятковий в історії медицини екс­перимент, як папа сконав на очах у переляканих єпископів. Принесені в жертву папі життя трьох хлопчиків не врятували духовного пастиря.

Запитання до учнів. Чому цей експеримент закінчився смертю?

Проблемне питання: 

 

Повідомлення учня про групи крові: (Розповідь учня з застосуванням методів «Сторітеллінг»)

Першим довів можливість оживити тварину переливанням крові англієць Лоуер (1666р). Обезкровленій собаці в його судини влили кров іншої собаки і він ожив.

Перше переливання від людини людині було в Англії в 1819р. Через 13 років у Росії лікар Вольф зробив переливання породіллі. Але далі було багато невдач з247 переливань 176 закінчилися смертю. І тільки в1901 австрієць Ландштейнер і в 1903 чех Янський виявили у людини 4 групи крові.

Ілюстрація гравюри 17 ст. « Перше переливання крові людині від ягня»

Розповідь учителя:

Виявляється спадковими ознаками людини можуть бути не тільки колір волосся, очей, зріст, але і наявність білків у еритроцитах і плазмі крові. Цей набір у кожної людини постійний, але свій.

Група крові

Аглютиногени  еритроцитах

Аглютиніни в плазмі

І (О)

Немає

а  і   в

ІІ (А)

А

в

ІІІ (В)

В

а

ІУ (АВ)

АВ

немає

У людей які мають в еритроцитах білок (А), у плазмі ніколи не буває білка (а), а за наявності білка (В) ніколи немає білка (в). якщо людині з І групою крові влити, наприклад, ІІ або ІІІ то буде склеювання еритроцитів – аглютинація.

Розповідь учителя:

Окрім груп, під час переливання слід враховувати і так званий білок резус-фактор, який був названий в честь макак-резус, у яких був вперше виявлений у 1940 р. Якщо в крові є резус-фактор то таких людей і їх кров називають резус-позитивними, інших резус-негативними. І якщо людині з резус-позитивною кров’ю влити кров резус-негативну і навпаки, то також буде аглютинація, тобто склеювання еритроцитів.

4 лабораторія – « Дослідники»

1. Що таке оксигемоглобін? Якого він кольору?

2. Як називається кров, яка переносить кисень?

3. Яка кров називається венозною? Якого вона кольору?

4. Що  станеться, якщо до гемоглобіну приєднається чадний газ?

Вправа «Зворотній зв’язок» (пишуть біологічний диктант, а потім пояснюють термін)

  Червоні кров’яні клітини називають ... еритроцитами.

  Вони виконують функцію ... транспортну.

  Пігмент цих клітин ... гемоглобін.

  Білкову частину гемоглобіну становить ... глобін.

  Небілкову частину гемоглобіну становить ... гем.

  Сполука гемоглобіну з киснем називається ... оксигемоглобін.

  Сполука гемоглобіну з вуглекислим газом називається ... карбогемоглобін.

  Сполука гемоглобіну з чадним газом називається ... карбоксигемоглобін.

  Кров насичену киснем називають ... артеріальною.

  Кров насичену вуглекислим газом  називають ... венозною.

• Патологічний стан, що характеризується зменшенням числа еритроцитів на одиницю об’єму крові і концентрації гемоглобіну, називають ... анемією.

VІ. Узагальнення, систематизація й проміжний контроль знань

Біологічна задача У вас 1-в. –перша група крові, 2-в. – друга група. Побудуйте схему, що пояснює ситуацію: ви донор.

Закріплення:  гра «Аукціон»  (купуються знання учнів. Гроші – еритроцити. Від складності питання – кількість еритроцитів)

1. Яка група крові найменш поширена?

2. Чому еритроцити називають «вантажівочками»?

3. Яка форма еритроцита?

4. У лікарні була законсервована кров І і ІІ групи. Привезли постраждалу людину і ІІІ групою крові. Яку кров йому треба влити? Чому?

5. Чи можна кров однієї раси переливати людині іншої раси?

6. Хто такий реципієнт? Хто такі універсальні реципієнти?

7. В одній популярній книзі з фізіології було образно сказано: «Щосекунди в Червоному морі мільйони кораблів зазнають катастрофи і опускаються на дно. Але мільйони нових кораблів виходять з гаваней знов у плавання». Що малося на увазі під «гаванями» і «кораблями»?

8. Яка тривалість життя еритроцита? Де він гине?

9. Що треба враховувати під час переливання крові?

10. Що робити, коли група крові потерпілого невідома, а допомогу треба надати негайно?

Вправа «Я так думаю»

( вчитель пропонує перелік питань, відповіді на які повинні починатися

словами “Я думаю, що…”.)

1.     Чому людей з І групою крові називають універсальними донорами?

2.     Чому людей з ІV групою крові називають універсальними реципієнтом?

3.     Що може статися при недотриманні правил переливання крові?

 

Розв'язування задач

·        У хлопчика І група крові, у його сестри – ІV. з'ясуйте, які групи крові у їхніх батьків?

·        Жінка з ІІ групою крові вийшла заміж за чоловіка з ІV групою крові. Які групи крові матимуть їх діти?

·        У пологовому будинку переплутали двох хлопчиків. Батьки одного мають І і ІІ групи крові, а батьки другого – ІІ і ІV. Аналізи крові показали, що у дітей І і ІV групи крові. з'ясуйте, хто чий син.

 

Вправа «Термінологічна естафета»

( один учень називає термін, вивчений на уроці, інший – пояснює його і пропонує новий термін наступному учневі,таким чином одночасно всі учні класу працюють з термінологічним словником )

VІІ. Підведення підсумків уроку. Коментарі

Кубик Блума

VІІІ. Домашнє завдання

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
12 березня
Переглядів
24
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку