Урок. Есе «Що робить мене щасливим (щасливою)»

Про матеріал
Мета: навчити учнів будувати есе, самостійно добирати і систематизувати матеріал відповідно до теми та основної думки висловлення, будувати логічно правильне і композиційно завершене висловлення; формувати вміння й навички вільного використання засобів мови в будь-яких життєвих ситуаціях; розвивати критичне мислення; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати творчі здібності; сприяти осмисленню цінностей життя людини, його наповненості й сенсу.
Перегляд файлу

 

Тема: Есе «Що робить мене щасливим (щасливою)»

Мета: навчити учнів будувати есе, самостійно добирати і систематизувати матеріал відповідно до теми та основної думки висловлення, будувати логічно правильне і композиційно завершене висловлення; формувати вміння й навички вільного використання засобів мови в будь-яких життєвих ситуаціях; розвивати критичне мислення; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати творчі здібності; сприяти осмисленню цінностей життя людини, його наповненості й сенсу.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь .

Обладнання: тлумачний словник, етимологічний словник, вислови видатних людей про щастя, пам’ятка «Правила написання креативного есе».

 

                                   

СТРУКТУРА УРОКУ

І. Організаційний етап

– Доброго дня, діти. Як у вас з настроєм? Спробуйте описати його кількома прикметниками, дієсловами, прислівниками тощо. (або розповідь про настрій рядком з поезії, пісні).

– Чого очікуєте від уроку?

ІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань

Бажаю, щоб ваші очікування виправдалися, а настрій – покращився. Тема, над якою ми працюватимемо, важлива, адже уміння писати есе, а саме це ми і будемо робити, згодиться вам і на наступному уроці, і під час складання ЗНО.

 

Робота з діалогом.

 

C:\Users\Master\Downloads\images - 2021-02-10T173725.882.jfif

– Привіт, Оленко! Як справи?
- Привіт, Оксанко! Все добре. Вчора дивилась фільм під назвою «1+1» та тепер роздумую над тим, що таке справжнє щастя. Як думаєш?
- Я також дивилась цей фільм. Вважаю, що щастя для кожного своє.
- А що для тебе означає бути щасливою людиною?
- Для мене щастя – це близькі люди поряд, здоров’я всієї моєї родини.
- Мені дуже близькі твої погляди.
- А що означає бути щасливою для тебе?
- Я так само вважаю, що для щастя необхідне здоров’я, відсутність серйозних проблем та особисте щастя кожного з членів родини. Для мене це важливо.
- Мабуть, всі мають такі погляди.
- Я в цьому не впевнена. Декотрі люди вважають, що для щастя їм не вистачає купи грошей. Але я з цим не згодна. А ти?
- Звичайно, гроші – це комфорт. Але головного за них не придбаєш. Тому вони і не є, на мою думку, запорукою щастя. 
- Дуже цікава в нас вийшла бесіда. Дякую тобі!
- І тобі дякую, буде над чим помислити. Бувай!

 

 

 

 

– Висловіть свої думки стосовно таких питань:

  •                   Як ви розумієте щастя?
  •                   Чи можна, на вашу думку, всіх людей зробити щасливими одночасно?

III. Етап засвоєння нових знань

Безперечно, не знайдеться людини, яка би не чула слова «щастя». Воно є загальновживаним і, здається, таке зрозуміле. Та варто лише спробувати витлумачити його, як виявиться, що це не дуже просто. Так відбувається через те, що поняття «щастя» стосується духовного світу людини. А скільки людей – стільки світів! Тож зрозуміло, що кожен витлумачуватиме щастя по-своєму. Для когось – це задоволення, втіха; для когось – добробут. Хтось щастя розуміє як удачу, талан. Для інших щастя – це радість. Наука етика визначає: щастя – це задоволення від життя загалом.

Оскільки кожна людина живе своїм життям, то й відчуття втіхи від нього в кожного буде своє. Саме тому й найзагальніші рекомендації як жити, щоб досягти щастя, є дуже умовними.

Це, однак, не означає, що люди зовсім безпорадні в пошуках щастя. Впродовж тисячоліть накопичено чималий досвід, як цього можна досягнути. А ми сьогодні спробуємо сьогодні побути у ролі філософів і дати відповідь на це питання.

Найперше, нам необхідно витлумачити саме слово «щастя», з’ясувати його етимологію. Допоможуть нам у цьому учні, які працювали над цим питанням вдома.

Як ви думаєте, як виникло слово щастя?


Легенда про щастя

C:\Users\Master\Downloads\images - 2021-02-10T174217.120.jfif

Ви чули легенду про щастя? Стверджують, що воно перебувало в золотистому, щільно стуленому пуп'янку тюльпана. Ніхто не міг дістатися до нього, хоча й намагалися: хто — силою, хто — хитрощами, хто — заклинаннями. І йшли до тієї квітки старі й молоді, здорові й каліки, ішли царі зі шляхетним почотом і жебраки з торбами, ішли багатії-марнотрати й злидарі без гроша за душею. Натовп біля квітки збирався і згодом розходився ні з чим.
Та ось одного разу луками, де росла ця квітка, ішла натомлена тяжкою працею бідна жінка, вела за руку свого маленького сина. їй хотілося бодай подивитися на пуп'янок чарівної квітки щастя, якого вона так і не бачила за все своє життя, лише тяжко зітхала, згадуючи про нього.
Жінка тихенько, із завмиранням серця наблизилася до квітки... Раптом її хлопчик, побачивши пуп'янок, дзвінко й голосно, як може лише дитина, розсміявся.
І сталося диво! Тієї самої миті пуп'янок розкрився. Те, що не вдавалося зробити ні силою, ні хитрощами, зробив веселий безтурботний сміх. Дорослому часом важко збагнути, що не все можна купити за гроші, не все можна здобути хитрощами. По-справжньому щасливою може бути лише дитина: їй так небагато для цього треба.

 

Отже, щастя – це «хороша частина». - Частина від чого? Мабуть, від спільного добра – майна, їжі, тобто того, що забезпечує саме існування людини».

– А як же пояснюють слово щастя словники?

Щастя – це стан цілковитого задоволення життям; вияв радості від спілкування з рідними, близькими; успіх, удача. (Тлумачний словник української мови).

Щастя – поняття моральної свідомості, що позначає стан людини, який найбільше відповідає внутрішній задоволеності повнотою й осмисленістю життя, здійсненням свого людського призначення. (Український педагогічний словник).

Щастя – благополуччя, земна благодать, бажання жити без горя, смутку, тривоги, спокій і задоволення взагалі, усе бажане, усе те, що заспокоює і задовольняє людину, за переконаннями, смаками і звичками її. (Словник Даля).

– Спробуйте підібрати:

1. синоніми до слова «щастя»:  стан людини, задоволення, радість, благополуччя, казка і т.д.

2. епітети: цілковите, материнське, швидкоплинне, моє, людське…

3. метафори: приходить, стукає, окрилює, кличе….

Молодці, а тепер поміркуйте, що може зробити людину щасливою. Запишіть свої думки у вигляді переліку чинників щастя.

Розгорніть робочі зошити, запишіть дату уроку, тему.

Порівняйте свої записи з результатами однокласників. Чи мають ваші напрацювання щось спільне? Чому? Як це пов’язане з моральними правилами життя?

2. Складання асоціативного куща.

Складіть асоціативний кущ до слова «щастя». (Здійснення мрій, задоволення, спокій, достаток, гармонія, добробут, насолода, радість, здоров’я, друзі, взаєморозуміння, кар’єра, кохання).

C:\Users\Master\Downloads\unnamed.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

Синтаксичний практикум.

— Прочитайте народні прислів’я й вислови видатних людей про щастя та вибір в житті.Поясніть як ви їх розумієте

Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та щасливий.

Де є життя, там є й надія.

Де мир і совіт, там життя, як маків цвіт.

Життя біжить — як музика дзвенить.

Життя любить того, хто за нього бореться, а нищить того, хто йому піддається.

Життя закоротке для щастя, а задовге для терпіння.

Життя закоротке для розкоші, а задовге на горе.

Ліпше солом’яне життя, як золота смерть.

Ніхто не знає, що його в житті чекає.

Чоловік змінюється у житті, а по правді життя змінює чоловіка.

Щастя дається тому, хто багато працює (Леопарда да Вінчі).

Щастя буває на боці людини працелюбної, як хвилі і вітер бувають на боці кращих плавців (С. Смайлс).

Щасливий той, хто мав змогу знайти щасливе життя. Але щасливіший той, хто вміє ним користуватися (Г. Сковорода).

  1. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.

Вправа «Незакінчене речення».

Я тримаю в руках клубочок ниток. Нехай ця ниточка, як ниточка Аріадни, об’єднає нас любов’ю наших сердець. А кожен, до кого потрапить клубочок, має сказати своє слово з приводу нашої сьогоднішньої розмови, яка б розпочиналася словами: «Я думаю...», «я хочу...», «мені здається...».

Складання сенкана  «Вибір кожного».

 

 

Чи не ганяйся за щастям: воно завжди знаходиться в тобі самому.
Чим більше розуму, тим менше треба грошей для щастя.
Шлях на щастя — доля щастя.
Шукаємо щастя по країнах, столiттях, а воно скрiзь i завжди з нами; як риба в водi, так i ми у ньому, i воно бiля нас шукає нас самих. Нема його нiде вiд того, що воно скрiзь. Воно схоже до сонячного сяйва — вiдхили лише вхiд у душу свою.

 Григорій Сковорода

Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

  • Скласти есе «Що робить мене щасливим (щасливою)?»

 

 

docx
Додано
29 грудня 2024
Переглядів
122
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку