Урок етики, 5 клас
Тема: Якими є моральні норми товаришування
Мета:
Словничок учня:
товаришування – це міжособистісні стосунки, єдності інтересів у спільній діяльності і передбачають духовну єдність та відповідний ступінь рівності.
Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:
• визначати моральні основи товаришування;
• розв'язувати конфліктні ситуації;
• наводити приклади взаємодопомоги та поваги в учнівському колективі.
Обладнання: плакат із висловлюваннями про товаришування; плакат із прислів'ями та приказками.
Тип уроку: комбінований урок.
Міжпредметні зв’язки: українознавство,музика
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ.Перевірка домашнього завдання
Презентація малюнків родових дерев «Моя сім’я»
ІІІ. Актуалізація опорних знань
• Що таке дружба?
• Чому і як виникає дружба?
• Яку людину називають другом?
• Чому людині потрібні друзі?
• Що є найважливішим у дружбі?
IV. Повідомлення теми й очікуваних результатів уроку
V. Вивчення нового матеріалу
1. Слухання пісні про дружбу. Включаю запис пісні про дружбу і прошу учнів усіх разом заспівати.
2. Бесіда за запитаннями.
– Що ми відчуваємо, коли співаємо разом? (Нам весело, виникає радість, задоволення, почуття щастя та ін.).
– Нам було гарно? (Так.)
– Чи можемо ми сказати, що відчули це тому, що поруч друзі?
Логічний ланцюжок розвитку проблеми
Бесіда за запитанням із метою допомогти учням зробити висновок про те, що друг може і допомогти, і підтримати, і поділитися, і заспокоїти. – У пісні співається: «Если с другом вышел в путь – веселей дорога...». Скажіть, чому з другом подорожувати веселіше?
Бесіда за запитаннями з метою довести учнів до висновку, що навряд чи всі ці люди стануть друзями. Хоча можливість цього не виключена. Дружба – це щось більше, це довіра одне одному, що може виявлятися в конкретних ситуаціях; це стан, коли можна поділитися таємницею і не боятися, що вона комусь стане відома; можливість «поплакатися»; розповісти про себе те, чого навіть батькам не розповіси; із другом ти завжди щирий.
Проте дуже багато людей на землі можуть відповідати цьому визначенню. Виходить, усі вони будуть вашими справжніми друзями. Тобто будь-яка людина, що відповідає вашому опису, стане вашим другом, чи ні?
Хіба ми не могли б вибрати з кількості людей, що живуть на планеті, тих, хто буде відповідати нашим уявленням?
Робота в парах. Пропоную не поспішати з відповіддю, а розглянути малюнок у підручнику (с. 82).
– Як ви вважаєте, друзів знаходять чи вибирають?
Якщо є в класі діти, що вважають себе друзями, учитель просить їх утворити пари. «Пари друзів» розповідають однокласникам: вони вибрали одне одного чи знайшли?
Вузлик на пам'ять. Товаришування виникає між людьми, які спілкуються у шкільному класі, на роботі тощо.
Товариський – це той, хто вміє і любить спілкуватися з людьми. Подумаймо, у чому відмінність між дружбою і товаришуванням (додаток 1).
Як розв'язати конфліктні ситуації.
Прочитайте прислів’я про конфлікти. (додаток 2)
Око за око – зуб за зуб.
Як гукнеться, так і відгукнеться.
Лайкою та криком хати не збудуєш.
Згода будує, а незгода руйнує.
Краще переконувати словами, ніж кулаками.
Сварка до добра не доводить.
Гуртом можна й море загатити.
Хто з присутніх пробував вирішити конфлікти так, як пропонувалось у даних висловах
Гра «Сніжинка».
Мета вправи: зрозуміти, чому можливі різні погляди щодо певної ситуації та що кожен погляд не може бути єдиним правильним (додаток 3)
Анкета - самооцінка « До чого я схильний?»
Для цього необхідно підібрати відповідні слова до термінів «конфлікт» і «злагода», і вибрати ті ознаки, які характерні для тебе. Таким чином учень зможе оцінити себе і, можливо, треба буде попрацювати над собою, щоб досягти злагоди з іншими людьми.
Самооцінка «До чого я схильний» (додатки 4,5)
З –згода К – конкуренція
Л –любов О – образа
А –авторитет Н – нестриманість
Г – гармонія Ф – фамільярність
О - оптимізм Я Л – лицемірство
Д – доброта І – іронія
А – аргументи К – кепкування
Т - травма
Розв'язка етичного діалогу і відкритий висновок
Пропоную з цієї хвилини почати намагатися формувати в собі ті якості, яких нам не вистачає для справжньої дружби. Почати треба з того, що на наступний урок необхідно приготувати подарунок колективу.
Учні повинні посміхнутися один одному і сказати добрі та гарні слова. Можливо, саме тепер хтось знайде собі друга.
VІ. Підсумки уроку
– У кожного з вас на парті є набір кольорового паперу. Який колір ви оберете як такий, що найбільше відповідає вашому настрою після сьогоднішнього уроку? Поясніть свій вибір.
Перевірка здатності до дружби й товаришування.
Тест «Чи хороший ти друг»
• Чи збіглися ваші думки про себе з результатами тесту?
• Що вам хотілося б змінити у собі?
VIІ. Домашнє завдання
Намалювати портрет друга
Написати на аркуші паперу прислів’я або приказку про дружбу.
Додаток 1
Товаришування виникає між людьми, які спілкуються у шкільному класі, на роботі тощо.
Товариський – це той, хто вміє і любить спілкуватися з людьми.
Додаток 2
Прислів'я
про злагоду та конфлікт
Око за око – зуб за зуб.
Як гукнеться, так і відгукнеться.
Лайкою та криком хати не збудуєш.
Згода будує, а незгода руйнує.
Краще переконувати словами, ніж кулаками.
Сварка до добра не доводить.
Гуртом можна й море загатити.
Додаток 3
Гра «Сніжинка»
Мета вправи: зрозуміти, чому можливі різні погляди щодо певної ситуації та що кожен погляд не може бути єдиним правильним
Необхідний матеріал: паперові серветки.
Хід вправи
І.Роздати присутнім паперові серветки.
ІІ. Гра.
Попередити, щоб кожний робив вправу самостійно, швидко виконуючи інструкції.
Далі групі пропонується:
1.Взяти паперову серветку, скласти її вдвоє і відірвати верхній правий ріжок.
2.Знову скласти серветку, скласти її вдвоє і відірвати верх правого ріжечка.
3. Знову скласти серветку вдвоє і відірвати верх правого ріжечка.
4. Востаннє скласти серветку вдвоє і відірвати верхній правий ріжечок.
5. Розгорнути свою серветку.
ІІІ.Обговорення
Запитання для обговорення:
– Чи можна сказати, що серветка у когось відірвана неправильно? Чому?
– Чому серветки надірвані по-різному?
– Якщо хтось надірвав серветку не так, як Ви, чи означає це, що він є поганою людиною?
– Чи буває, що ми вважаємо людину гарною чи поганою залежно від того, чи робить вона щось так, як ми?
– Яким був би світ, якщо б ми всі бачили все однаково?
Додаток 4
Самооцінка «До чого я схильний»
Злагода
Додаток 5
я
Конфлікт
Додаток 2
Тест «Чи хороший ти друг»
Інструкція: Прочитайте уважно питання. Виберіть один варіант відповіді так або ні.
1. Чи ділишся з другом своїми успіхами? Так – Ні
2. Чи допомагаєш йому бути у доброму настрої? Так – Ні
3. За потреби допомагаєш другу добровільно чи чекаєш, коли він тебе попросить? Так – Ні
4. Чи намагаєшся зробити так, щоб другові було приємно у твоєму товаристві? Так – Ні
5. Чи завжди впевнений у своєму другові і довіряєш йому? Так – Ні
6. Чи захистиш свого друга, якщо про нього говоритимуть погано у твоїй присутності? Так – Ні
7. Чи терпеливий до друзів свого друга? Так – Ні
8. Чи можеш ти не бути настирливим, не повчати? Так – Ні
9. Чи завжди зберігаєш довірені тобі таємниці? Так – Ні
10. Чи вмієш поважати внутрішній світ, особисту свободу свого друга? Так – Ні
Підрахуйте бали: за кожну відповідь «так» – 1 бал.
3-4 «ТАК». У твого друга є вагомі причини припинити ваші стосунки.
5-7 «ТАК». Ти хороший товариш, але тобі не вистачає поваги до внутрішнього світу інших, ти вимагаєш, щоб їх увага була прикута тільки до тебе.
8-10 «ТАК». Ти справжній друг, із тобою хочуть дружити, у тебе багато знайомих, але не спіши хвалитися цим товаришам, якщо не хочеш залишитися самотнім.