Урок етики, 5 клас Тема: Якими є моральні норми товаришування

Про матеріал
Урок етики, 5 клас Тема: Якими є моральні норми товаришування Мета: • розкрити поняття «товаришування», навчити учнів стати товариськими; з'ясувати, що таке честь колективу; навчити учнів уникати конфліктів або ж знаходити вихід із конфліктних ситуацій; • розвивати в учнів уміння товаришувати, знаходити виходи із конфліктних ситуацій; • виховувати відчуття товариськості.
Перегляд файлу

Урок етики, 5 клас

Тема: Якими є моральні норми товаришування

Мета:

  •        розкрити поняття «товаришування», навчити учнів стати товариськими; з'ясувати, що таке честь колективу; навчити учнів уникати конфліктів або ж знаходити вихід із конфліктних ситуацій;
  •        розвивати в учнів уміння товаришувати, знаходити виходи із конфліктних ситуацій;
  •        виховувати відчуття товариськості.

Словничок учня:

товаришування – це міжособистісні стосунки, єдності інтересів у спільній діяльності і передбачають духовну єдність та відповідний ступінь рівності.

Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:

• визначати моральні основи товаришування;

• розв'язувати конфліктні ситуації;

• наводити приклади взаємодопомоги та поваги в учнівському колективі.

Обладнання: плакат із висловлюваннями про товаришування; плакат із прислів'ями та приказками.

Тип уроку: комбінований урок.

Міжпредметні зв’язки: українознавство,музика

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ.Перевірка домашнього завдання

Презентація малюнків родових дерев «Моя сімя»

ІІІ. Актуалізація опорних знань

• Що таке дружба?

• Чому і як виникає дружба?

• Яку людину називають другом?

• Чому людині потрібні друзі?

• Що є найважливішим у дружбі?

IV. Повідомлення теми й очікуваних результатів уроку

V. Вивчення нового матеріалу

1. Слухання пісні про дружбу. Включаю запис пісні про дружбу і прошу учнів усіх разом заспівати.

2. Бесіда за запитаннями.

Що ми відчуваємо, коли співаємо разом? (Нам весело, виникає ра­дість, задоволення, почуття щастя та ін.).

Нам було гарно? (Так.)

Чи можемо ми сказати, що відчули це тому, що поруч друзі?

Логічний ланцюжок розвитку проблеми

Бесіда за запитанням із метою допомогти учням зробити висновок про те, що друг може і допомогти, і підтримати, і поділитися, і заспокоїти. – У пісні співається: «Если с другом вышел в путь – веселей дорога...». Скажіть, чому з другом подорожувати веселіше?

Бесіда за запитаннями з метою довести учнів до висновку, що навряд чи всі ці люди стануть друзями. Хоча можливість цього не виключена. Дружба – це щось більше, це довіра одне одному, що може виявлятися в конкретних ситуаціях; це стан, коли можна поділитися таємницею і не боятися, що вона комусь стане відома; можливість «поплакатися»; розповісти про себе те, чого навіть батькам не розповіси; із другом ти завжди щирий.

Проте дуже багато людей на землі можуть відповідати цьому ви­значенню. Виходить, усі вони будуть вашими справжніми друзями. Тобто будь-яка людина, що відповідає вашому опису, стане вашим другом, чи ні?

Хіба ми не могли б вибрати з кількості людей, що живуть на планеті, тих, хто буде відповідати нашим уявленням?

Робота в парах. Пропоную не поспішати з відповіддю, а розглянути малюнок у підручнику (с. 82).

Як ви вважаєте, друзів знаходять чи вибирають?

Якщо є в класі діти, що вважають себе друзями, учитель просить їх утворити пари. «Пари друзів» розповідають однокласникам: вони вибрали одне одного чи знайшли?

Вузлик на пам'ять. Товаришування виникає між людьми, які спілкуються у шкільному класі, на роботі тощо.

Товариський – це той, хто вміє і любить спілкуватися з людьми. Подумаймо, у чому відмінність між дружбою і товаришуванням  (додаток 1).

Як розв'язати конфліктні ситуації.

Прочитайте прислів’я про конфлікти. (додаток 2)

Око за око – зуб за зуб.

Як гукнеться, так і відгукнеться.

Лайкою та криком хати не збудуєш.

Згода будує, а незгода руйнує.

Краще переконувати словами, ніж кулаками.

Сварка до добра не доводить.

Гуртом можна й море загатити.

Хто з присутніх  пробував вирішити конфлікти так, як пропонувалось у даних висловах

Гра «Сніжинка».

Мета вправи: зрозуміти, чому можливі різні погляди щодо певної ситуації та що кожен погляд не може бути єдиним правильним (додаток 3)

Анкета - самооцінка « До чого я схильний?» 

Для цього необхідно підібрати відповідні слова до термінів «конфлікт» і «злагода»,  і  вибрати ті ознаки, які характерні для тебе. Таким чином учень зможе оцінити себе і, можливо, треба буде попрацювати над собою, щоб досягти злагоди з іншими людьми.

Самооцінка «До чого я схильний» (додатки 4,5)

З –згода                                                          К – конкуренція

Л –любов                                                        О – образа

А –авторитет                                                  Н – нестриманість

 Г – гармонія                                                  Ф – фамільярність

О -  оптимізм                   Я                             Л – лицемірство

Д – доброта                                                      І – іронія

А – аргументи                                                  К – кепкування

                                                                          Т - травма

Розв'язка етичного діалогу і відкритий висновок

Пропоную з цієї хвилини почати намагатися формувати в собі ті якості, яких нам не вистачає для справжньої дружби. Почати треба з того, що на наступний урок необхідно приготувати подарунок колективу.

Учні повинні посміхнутися один одному і сказати добрі та гарні слова. Можливо, саме тепер хтось знайде собі друга.

VІ. Підсумки уроку

  •        Творче завдання.

– У кожного з вас на парті є набір кольорового паперу. Який колір ви оберете як такий, що найбільше відповідає вашому настрою після сьогоднішнього уроку? Поясніть свій вибір.

Перевірка здатності до дружби й товаришування.

Тест «Чи хороший ти друг»

• Чи збіглися ваші думки про себе з результатами тесту?

• Що вам хотілося б змінити у собі?

VIІ. Домашнє завдання

Намалювати портрет друга

Написати на аркуші паперу прислів’я або приказку про дружбу.

 


Додаток 1

 

 

 

Товаришування виникає між людьми, які спілкуються у шкільному класі, на роботі тощо.

Товариський – це той, хто вміє і любить спілкуватися з людьми.


Додаток 2

Прислів'я

про злагоду та конфлікт

Око за око – зуб за зуб.

Як гукнеться, так і відгукнеться.

Лайкою та криком хати не збудуєш.

Згода будує, а незгода руйнує.

Краще переконувати словами, ніж кулаками.

Сварка до добра не доводить.

Гуртом можна й море загатити.


Додаток 3

Гра «Сніжинка»

Мета вправи: зрозуміти, чому можливі різні погляди щодо певної ситуації та що кожен погляд не може бути єдиним правильним

Необхідний матеріал: паперові серветки.

Хід вправи

І.Роздати присутнім паперові серветки.

ІІ. Гра.

Попередити, щоб кожний робив вправу самостійно, швидко виконуючи інструкції.

 Далі групі пропонується:

1.Взяти паперову серветку, скласти її вдвоє і відірвати верхній правий ріжок.

2.Знову скласти серветку, скласти її вдвоє і відірвати верх правого ріжечка.

3. Знову скласти серветку вдвоє і відірвати верх правого ріжечка.

4. Востаннє скласти серветку вдвоє і відірвати верхній правий ріжечок.

5. Розгорнути свою серветку.

ІІІ.Обговорення

Запитання для обговорення:

– Чи можна сказати, що серветка у когось відірвана неправильно? Чому?

– Чому серветки надірвані по-різному?

– Якщо хтось надірвав серветку не так, як Ви, чи означає це, що він є поганою людиною?

– Чи буває, що ми вважаємо людину гарною чи поганою залежно від того, чи робить вона щось так, як ми?

– Яким був би світ, якщо б ми всі бачили все однаково?


Додаток 4

Самооцінка «До чого я схильний»

 

 

Злагода

 

 


Додаток 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

я         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конфлікт


Додаток 2

Тест «Чи хороший ти друг»

Інструкція: Прочитайте уважно питання. Виберіть один варіант відповіді так або ні.

1. Чи ділишся з другом своїми успіхами? Так – Ні

2. Чи допомагаєш йому бути у доброму настрої? Так – Ні

3. За потреби допомагаєш другу добровільно чи чекаєш, коли він тебе попросить? Так – Ні

4. Чи намагаєшся зробити так, щоб другові було приємно у твоєму товаристві? Так – Ні

5. Чи завжди впевнений у своєму другові і довіряєш йому? Так – Ні

6. Чи захистиш свого друга, якщо про нього говоритимуть погано у твоїй присутності? Так – Ні

7. Чи терпеливий до друзів свого друга? Так – Ні

8. Чи можеш ти не бути настир­ливим, не повчати? Так – Ні

9. Чи завжди зберігаєш довірені тобі таємниці? Так – Ні

10. Чи вмієш поважати внутрішній світ, особисту свободу свого друга? Так – Ні

Підрахуйте бали: за кожну відповідь «так» – 1 бал.

3-4 «ТАК». У твого друга є вагомі причини припинити ваші стосунки.

5-7 «ТАК». Ти хороший товариш, але тобі не вистачає поваги до внутрішнього світу інших, ти вимагаєш, щоб їх увага була прикута тільки до тебе.

8-10 «ТАК». Ти справжній друг, із тобою хочуть дружити, у тебе багато знайомих, але не спіши хвалитися цим товаришам, якщо не хочеш залишитися самотнім.

 

doc
Пов’язані теми
Етика, 5 клас, Розробки уроків
До підручника
Етика 5 клас (Данилевська О.М., Пометун О.І.)
Додано
9 квітня
Переглядів
402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку