Тема. Засоби виразності графіки: крапка, лінія, штрих, пляма.
Розвиваючі ігри. Малювання фантастичних тварин.
Мета: продовжити знайомство з графікою та її зображальними засобами (лінія, штрих, силует); вчити користуватися та вільно володіти графічними матеріалами та знаходити оптимальне композиційне рішення; розвивати абстрактне мислення, творчі здібності учнів, спостережливість, уяву, фантазію; виховувати інтерес до мистецтва.
Форма проведення: урок – гра.
Техніка виконання: графічні техніки.
Обладнання: репродукції графічних творів А. Матісса, М.Мітуріча, П. Синьяк, В. Сєрова, Гверчіно( етюд до картини “Святе сімейство”), зразки дитячих робіт, педагогічний малюнок учителя.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
( олівець, перо і туш, сангіну, пастель, крейду, вугілля, фломастери)
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Слово “графіка” перекладається з грецької як “пишу, рисую”. Графіка має свої засоби, тобто мову – лінії, штрихи, крапки, світлі й темні плями.
(Перегляд графічних творів відомих художників)
Лінія – основний виражальний засіб лінійного малюнка. Виразність малюнка залежить від характеру проведення, товщини, й насиченості лінії.
За напрямком проведення лінії бувають горизонтальні, вертикальні, ламані, хвилясті, активні, пасивні тощо.
Штрих – дуже виразний засіб. У тому самому малюнку він може бути товстішим і тоншим, коротшим і довшим, йти не суцільною лінією, перекриватися чи, навпаки, штрихи можуть наноситися близько один до одного, створюючи враження єдиної плями.
Штрихування паралельними лініями робить малюнок плоским.
Перехресне штрихування дозволить намалювати будь-яку поверхню. Треба тільки правильно вибрати інструмент і товщину ліній.
Розсипи крапок чудово підходять для того, щоб відображати ніжні, тонкі, прозорі поверхні, а також предмети, які складаються з численних дрібних частинок.(П.Синьяк. “Пейзаж околиці міста”)
V. Практична робота.
Розвиваючі ігри
Гра “Домалюй”
Домалювати елемент, зображений на дошці чи картках, відповідно до того, що учні побачили в комбінації ліній. Завдання можна урізноманітнити: за заданою лінією намалювати певні зображення (листочка, птаха, метелика).
Гра “Казковий малюнок”
Використавши зображення кола, намалювати стилізоване зображення різних тварин та предметів, максимально підкресливши їх характерні особливості.
Гра “Крапка крапку здоганяє”
Діти повинні покласти перед собою аркуш паперу і взяти олівець або кулькову ручку. Заплющивши очі, на кожне слово віршика, який читає вчитель, поставити крапочку в будь-якому місці, але не підглядаючи.
Крапка крапку здоганяє.
Поміж крапок ліс дрімає –
І берези і дуби...
Вийшов хлопчик по гриби.
Де вони? Шука між листу.
Щоб знайти, потрібно хисту.
Раз, два, три, чотири, п’ять –
Ми їх будем малювать.
Відкривши очі, діти з’єднують їх “живою” лінією, тому що малюють живих істот – фантастичних тварин. З’єднавши крапочки, дуже важливо уважно роздивитися силует тваринки. Треба “уловити” її настрій і характер. Можна домалювати, якщо це потрібно деталі або частини тіла – вушко, лапку, крило тощо.
Виразити настрій тваринки, об’єм, тим самим показавши вирішальні можливості кулькової ручки або фломастера.
Учитель пояснює, що зараз тваринка плоска (плоске зображення), а треба зробити її об’ємною. Тут допоможе лінія.
Намалювати оточення тваринки, тобто де вона перебуває (у воді, в пустелі, серед квітів). На цьому етапі учні остаточно закінчують свою композицію. У них є можливість зробити її цікавішою, якщо домалювати там, де це потрібно, дерево чи квітку, гори, хмари, сонце чи щось інше.
VІ. Закріплення знань, умінь та навичок учнів.
VІІ. Підсумок уроку.
Роботи вивішуються на дошку для виставки. Учні рецензують роботи однокласників.
Учитель підводить підсумки і оцінює роботи учнів.