Розробка уроку допоможе формувати ключові компетентності: вміння вчитися: орієнтуватися в часі та раціонально його використовувати; самостійно виконувати практичне завдання; здійснювати самоконтроль і самооцінку; предметних компетентностей: дати поняття про графічну техніку штампування, ознайомити учнів із поняттям «естамп» та «кліше»; вміння цінувати красу, створену митцями; предметні мистецькі компетентності: закріпити навички малювання пейзажу; розвивати фантазію, творчу уяву, окомір, почуття композиції, емоційно-почуттєву сферу; виховувати інтерес до образотворчого мистецтва; формувати художній смак
Фантастичні та реалістичні образи в мистецтві. Ознайомлення із графічною технікою штампування. Виготовлення кліше. Уведення поняття «естамп».
Практичне завдання: створити композицію «Невідома планета»
Мета уроку: формувати ключові компетентності: вміння вчитися: орієнтуватися в часі та раціонально його використовувати; самостійно виконувати практичне завдання; здійснювати самоконтроль і самооцінку; предметних компетентностей: дати поняття про графічну техніку штампування, ознайомити учнів із поняттям «естамп» та «кліше»; вміння цінувати красу, створену митцями; предметні мистецькі компетентності: закріпити навички малювання пейзажу; розвивати фантазію, творчу уяву, окомір, почуття композиції, емоційно-почуттєву сферу; виховувати інтерес до образотворчого мистецтва; формувати художній смак при добірці кольорів, здібність отримувати художню насолоду від творчої роботи.
Обладнання: для вчителя – учнівські роботи з методичного фонду, репродукції картин космонавта Олексія Леонова («На найближчій до Сонця планеті», «У відкритому космосі», «Планета в туманності ІС443», «Кратерний ланцюжок», Андрія Соколова «Світ подвійної зірки. Червоне сонце» ), ілюстрації космічної тематики; для учнів – альбом, простий олівець, акварельні (гуашеві) фарби, пензлі, гумка, картопля.
Основні поняття: живопис, фантастичний пейзаж, лінійна перспектива, плановість у картині (передній, середній, дальній)
Матеріали та інструменти: фарби, пензлики, гуаш.
Техніка виконання: естамп.
Тип уроку: практичної художньої діяльності (комбінований).
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання
Пролунав уже дзвінок —
Починається урок.
Будемо старанно працювати,
Щоб щось новеньке знов пізнати.
Епіграф:
Безмежжя Всесвіту й холодний блиск зірок,
Краса туманностей й могуть чорних дірок,
Супутники й незлічені планети,
Пульсари, астероїди, комети,
Їх загадковість манить й спокушає,
Над думами учених владу має,
Бо космос – наше джерело законів,
Не знаючи його – живем без перепонів,
Але Земля – піщинка у пустелі,
Й єдине місце людської оселі,
І вивчення простору нам не зашкодить,
Бо світ наш у космос незвіданий входить…
Ілля Герасюта
2. Вправа «Кольорове виховання»
Мета: привчити очі до сприйняття різних кольорів.
Перед учнями – кольорові картки в довільному порядку.
Характеристика кольорів:
- зелений – упевненість;
- червоний – життєдайність, всемогутність;
- рожевий – ніжність;
- фіолетовий – схвильованість, тривога;
- синій – спокій;
- жовтий – радість, жвавість;
- оранжевий – добре самопочуття;
- коричневий – виснага;
- чорний – байдужість.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда
- Що ми називаємо пейзажем? (Зображення природи.)
- Які пейзажі малюють художники? (Весняні, зимові, морські, літні, весняні тощо.)
- Якими художніми матеріалами користуються при зображенні пейзажу? (Фарби: гуаш, акварель; графічні: фломастери, простий олівець; аплікація.)
2. Творча робота
- Згрупуйте репродукції робіт художників-пейзажистів за різними критеріями:
- пейзаж: міський, сільський, морський, гірський, парковий;
- за жанром образотворчого мистецтва: тематична композиція, ландшафт;
- за видом образотворчого мистецтва: живопис, графіка, рельєф, декоративно-ужиткове мистецтво.
ІУ. Повідомлення теми уроку.
Пейзажі, як правило, відображають навколишній світ, а ми сьогодні будемо вчитися зображати незвичайні фантастичні пейзажі. Створимо композицію «Невідома планета».
У. Вивчення нового матеріалу
1. Демонстрація вчителем реалістичних і фантастичних пейзажів в графічних і живописних техніках.
2. Бесіда
- Роздивіться уважно пейзажі, що зображено на них, сюжети різні, техніки виконання теж, але є спільне, що об’єднує роботи. Що це, на вашу думку?
У пейзажах — графічних і живописних, реалістичних і фантастичних є спільні засоби зображення глибини простору. Це лінійна перспектива — видиме зменшення предметів з віддаленням до лінії горизонту. Щоб передати простір у пейзажі, художник використовує передній, середній і дальній плани та загороджує дальні предмети тими, що розташовані ближче.
- Зверніть увагу, чим далі перебуває предмет, тим вище він зображується, і навпаки, найближчий до глядача предмет розміщений на картині найнижче.
- А чи хотілося вам, коли-небудь подарувати однаковісінькі малюнки одразу декільком своїм друзям?
У цьому допоможе техніка «естамп».
Спочатку естамп повстав як спосіб репродукування, але в наступному, завдяки багатющим можливостям своєї техніки, розвинувся у велике самостійне мистецтва з багатими традиціями.
Естамп (фр. estampe) - відтиск з гравірувальною дошки (гравюра, літографія, шовкографія, монотипія), що є станковим твором художньої графіки. Естамп друкується з дошки, яку гравірував сам художник, часто він же робить відбитки. Такі роботи зазвичай є передплатними, авторськими екземплярами, вважаються оригіналами.
Кліше - копія вирізаного на дереві, лінолеумі, або металі зображення, що служить для розмноження відбитків.
Вони бувають чорно-білими і кольоровими. Друковану форму, з якої роблять відбиток, прийнято називати дошкою, а отриманий з неї відбиток - естампом.
Фізкультхвилинка
Працювали і стомились,
Й відпочити попросились.
Вийдем разом ми з-за парт
Й розпочнем веселі старти.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зробіть чотири кроки.
Наші пальчики струсили
І донизу опустили.
3. Пояснення вчителя з демонстрацією послідовності виконання практичної роботи №1
1. Спочатку продумайте, які образи будуть фантастичними, а які — реалістичними. Відповідно до задуму розташуйте аркуш картону вертикально або горизонтально.
2. Намітьте олівцем загальну композицію. Щоб передати глибину простору, розмістіть зображення на передньому, середньому й дальньому планах (відповідно більшими, меншими розмірами).
3. Намалюйте зображення на цупкому картоні.
4. Виріжте частини зображення, які не належать до тла, і наклейте їх дзеркально на інший картон.
5. Покрийте цей картон фарбою.
6. Прикладіть до нього папір і рівномірно притисніть по всій поверхні. Відніміть аркуш від картону із відбитком — естампом.
Якість відбитка багато в чому залежить від щільності картону, кількості фарби, рівномірності розподілення фарби на кліше.
7. Поступово деталізуйте створені художні образи.
4. Пояснення вчителя з демонстрацією послідовності виконання практичної роботи №2
Малювання картопляними штампами
УІ. Підведення підсумків роботи на уроці
Учитель проводить порівняльний аналіз малюнків учнів (його можна проводити як за змістом малюнків, так і за виразністю, технікою виконання), звертає увагу на вдалий вибір фарб, динамічність композиції, фантазію; організовує міні - виставку з кращих учнівських робіт.
ЗЕМЛЯ
Блакитні простори, зелені ліси —
Ніде не знайдеш ти такої краси!
У космосі є ще багато планет,
Немає лишень життя там прикмет.
Ти наша домівка, плането Земля,
Ти гарна і зблизька, красива здаля.
Дивуються інші планети всі щиро:
«Яка ж ти, сестричко, блакитно-вродлива!»