Урок "Фантастичні та реалістичні образи в мистецтві. Ознайомлення із графічною технікою штампування. Виготовлення кліше. Уведення поняття «естамп».

Про матеріал

Розробка уроку допоможе формувати ключові компетентності: вміння вчитися: орієнтуватися в часі та раціонально його використовувати; самостійно виконувати практичне завдання; здійснювати самоконтроль і самооцінку; предметних компетентностей: дати поняття про графічну техніку штампування, ознайомити учнів із поняттям «естамп» та «кліше»; вміння цінувати красу, створену митцями; предметні мистецькі компетентності: закріпити навички малювання пейзажу; розвивати фантазію, творчу уяву, окомір, почуття композиції, емоційно-почуттєву сферу; виховувати інтерес до образотворчого мистецтва; формувати художній смак

Перегляд файлу

Фантастичні та реалістичні образи в мистецтві. Ознайомлення із графічною технікою штампування. Виготовлення кліше. Уведення поняття «естамп».

Практичне завдання: створити композицію «Невідома планета»

Мета уроку: формувати ключові компетентності: вміння вчитися: орієнтуватися в часі та раціонально його використовувати; самостійно виконувати практичне завдання; здійснювати самоконтроль і самооцінку; предметних компетентностей: дати поняття про графічну техніку штампування, ознайомити учнів із поняттям «естамп» та «кліше»; вміння цінувати красу, створену митцями; предметні мистецькі компетентності: закріпити навички малювання пейзажу; розвивати фантазію, творчу уяву, окомір, почуття композиції, емоційно-почуттєву сферу; виховувати інтерес до образотворчого мистецтва; формувати художній смак при добірці кольорів, здібність отримувати художню насолоду від творчої роботи.

Обладнання: для вчителя – учнівські роботи з методичного фонду, репродукції картин космонавта Олексія Леонова («На найближчій до Сонця планеті», «У відкритому космосі», «Планета в туманності ІС443», «Кратерний ланцюжок», Андрія Соколова «Світ подвійної зірки. Червоне сонце» ), ілюстрації космічної тематики; для учнів – альбом, простий олівець, акварельні (гуашеві) фарби, пензлі, гумка, картопля.

Основні поняття: живопис, фантастичний пейзаж, лінійна перспектива, плановість у картині (передній, середній, дальній)

Матеріали та інструменти: фарби,  пензлики, гуаш.

Техніка виконання: естамп.

Тип уроку: практичної  художньої діяльності (комбінований).

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1. Привітання

Пролунав уже дзвінок —

Починається урок.

Будемо старанно працювати,

Щоб щось новеньке знов пізнати.

Епіграф:

Безмежжя Всесвіту й холодний блиск зірок,

Краса туманностей й могуть чорних дірок,

Супутники й незлічені планети,

Пульсари, астероїди, комети,

Їх загадковість манить й спокушає,

Над думами учених владу має,

Бо космос – наше джерело законів,

Не знаючи його – живем без перепонів,

Але Земля – піщинка у пустелі,

Й єдине місце людської оселі,

І вивчення простору нам не зашкодить,

Бо світ наш у космос незвіданий входить…

                                                                  Ілля Герасюта

2. Вправа «Кольорове виховання»

Мета: привчити очі до сприйняття різних кольорів.

Перед учнями – кольорові картки в довільному порядку.

  • Придивіться до кольорів, торкніться їх пальчиками, розкладіть на парті за бажанням.
  • Візьміть до рук картку того кольру, який вам сьогодні подобається. За кольором можна визначити ваш настрій.

Характеристика кольорів:

- зелений – упевненість;

- червоний – життєдайність, всемогутність;

- рожевий – ніжність;

- фіолетовий – схвильованість, тривога;

- синій – спокій;

- жовтий – радість, жвавість;

- оранжевий – добре самопочуття;

- коричневий – виснага;

- чорний – байдужість.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда

- Що ми називаємо пейзажем? (Зображення природи.)

- Які пейзажі малюють художники? (Весняні, зимові, морські, літні, весняні тощо.)

- Якими художніми матеріалами користуються при зображенні пейзажу? (Фарби: гуаш, акварель; графічні: фломастери, простий олівець; аплікація.)

2. Творча робота

- Згрупуйте репродукції робіт художників-пейзажистів за різними критеріями:

- пейзаж: міський, сільський, морський, гірський, парковий;

- за жанром образотворчого мистецтва: тематична композиція, ландшафт;

- за видом образотворчого мистецтва: живопис, графіка, рельєф, декоративно-ужиткове мистецтво.

ІУ. Повідомлення теми уроку.

Пейзажі, як правило, відображають навколишній світ, а ми сьогодні будемо вчитися зображати незвичайні фантастичні пейзажі. Створимо композицію «Невідома планета».

У. Вивчення нового матеріалу

1. Демонстрація вчителем реалістичних і фантастичних пейзажів в графічних і живописних техніках.

2. Бесіда

- Роздивіться уважно пейзажі, що зображено на них, сюжети різні, техніки виконання теж, але є спільне, що об’єднує роботи. Що це, на вашу думку?

У пейзажах — графічних і живописних, реалістичних і фантастичних є спільні засоби зображення глибини простору. Це лінійна перспектива — видиме зменшення предметів з віддаленням до лінії горизонту. Щоб передати простір у пейзажі, художник використовує передній, середній і дальній плани та загороджує дальні предмети тими, що розташовані ближче.

- Зверніть увагу, чим далі перебуває предмет, тим вище він зображується, і навпаки, найближчий до глядача предмет розміщений на картині найнижче.

- А чи хотілося вам, коли-небудь подарувати однаковісінькі малюнки одразу декільком своїм друзям?

У цьому допоможе техніка «естамп».

Спочатку естамп повстав як спосіб репродукування, але в наступному, завдяки багатющим можливостям своєї техніки, розвинувся у велике самостійне мистецтва з багатими традиціями.

Естамп (фр. estampe) - відтиск з гравірувальною дошки (гравюра, літографія, шовкографія, монотипія), що є станковим твором художньої графіки. Естамп друкується з дошки, яку гравірував сам художник, часто він же робить відбитки. Такі роботи зазвичай є передплатними, авторськими екземплярами, вважаються оригіналами.

Кліше - копія вирізаного на дереві, лінолеумі, або металі зображення, що служить для розмноження відбитків.

Вони бувають чорно-білими і кольоровими. Друковану форму, з якої роблять відбиток, прийнято називати дошкою, а отриманий з неї відбиток - естампом.

Фізкультхвилинка

Працювали і стомились,

Й відпочити попросились.

Вийдем разом ми з-за парт

Й розпочнем веселі старти.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки

І зробіть чотири кроки.

Наші пальчики струсили

І донизу опустили.

3. Пояснення вчителя з демонстрацією послідовності виконання практичної роботи №1

1. Спочатку продумайте, які образи будуть фантастичними, а які — реалістичними. Відповідно до задуму розташуйте аркуш картону вертикально або горизонтально.

2. Намітьте олівцем загальну композицію. Щоб передати глибину простору, розмістіть зображення на передньому, середньому й дальньому планах (відповідно більшими, меншими розмірами).

3. Намалюйте зображення на цупкому картоні.

4. Виріжте частини зображення, які не належать до тла, і наклейте їх дзеркально на інший картон.

5. Покрийте цей картон фарбою.

6. Прикладіть до нього папір і рівномірно притисніть по всій поверхні. Відніміть аркуш від картону із відбитком — естампом.

Якість відбитка багато в чому залежить від щільності картону, кількості фарби, рівномірності розподілення фарби на кліше.

7. Поступово деталізуйте створені художні образи.

4. Пояснення вчителя з демонстрацією послідовності виконання практичної роботи №2

Малювання картопляними штампами

  1. На одному з кінців картопляного шматочка вирізати форму будь-якого фантастичного космічного предмета.
  2. Вмокати штампик у фарбу і прикласти там, де має бути космічний предмет.
  3. Коли потрібно малювати фарбою іншого кольору, штампик охайно витираємо серветкою.

УІ. Підведення підсумків роботи на уроці

Учитель проводить порівняльний аналіз малюнків учнів (його можна проводити як за змістом малюнків, так і за виразністю, технікою виконання), звертає увагу на вдалий вибір фарб, динамічність композиції, фантазію; організовує міні - виставку з кращих учнівських робіт.

ЗЕМЛЯ

Блакитні простори, зелені ліси —

Ніде не знайдеш ти такої краси!

У космосі є ще багато планет,

Немає лишень життя там прикмет.

Ти наша домівка, плането Земля,

Ти гарна і зблизька, красива здаля.

Дивуються інші планети всі щиро:

«Яка ж ти, сестричко, блакитно-вродлива!»

 

 

 

doc
Додано
13 березня 2018
Переглядів
4953
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку