Тема. «Федько-халамидник».Добро і зло, благородство й підлість у творі. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість.
Мета: систематизувати знання учнів за змістом оповідання для розкриття внутрішнього світу героя; виділити риси характеру Федька, що вирізняють його з кола друзів – однолітків, вчитись коментувати їх. Розвивати навички висловлювання власної думки з приводу обговорення поведінки і вчинків головного героя; навички виразного читання, усного мовлення, творчого мислення, пам’яті, уваги. Виховувати кращі людські якості.
Обладнання: підручник, портрет В. Винниченка, дошка, ілюстрації учнів до твору, картки, презентація.
Тип уроку: комбінований.
Учні знатимуть: зміст прочитаного оповідання;
Основні риси характеру дійових осіб.
Учні вмітимуть: характеризувати життєві позиції героїв оповідання, визначати основні риси дійових осіб твору, висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогію з сучасним життям.
Краще голий та правдивий,
ніж багатий та беззаконний.
Григорій Сковорода
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ.Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
Вдома ви мали дочитати оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник». Наскільки сумлінно ви попрацювали вдома, ми зараз перевіримо.
Літературний диктант.
1. Федько і Толя — герої оповідання... ("Федько-халамидник").
2. Федьків батько працював у... (друкарні).
3. Батько карав Федька за шкоду, а потім давав за правду... (гроші).
4. Федько не любив... (видавати друзів).
5. Федько часто віднімав у хлопців... (паперових зміїв).
6. "Камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь ." — так характеризує Федька... (мати).
7. Хлопці домовилися прогуляти заняття у школі, щоб подивитися на... (льодохід).
8. "Як перейду, даси мені свій ножик, що з кістяною ручкою". — сказав... (Федько Толі).
9. Федько і Толя побилися об заклад, чи... (зможе Федько перейти по крижинах річку).
10. Федько вперше збрехав, щоб... (виручити Толю).
11. "...я вірю тобі, я знаю, що ти ніколи не брешеш...", — сказав Федькові... (батько Толі).
12. Толя навіть не засмутився, коли не стало Федька, а побіг гратися... (з чижиком…).
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, мотивація уміння школярів.
Тема нашого уроку: В.Винниченко. «Федько-халамидник». Добро і зло, благородство й підлість у творі. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість
Учні записують тему уроку в зошити.
Сьогодні на уроці ми намагатимемось усвідомити найважливіші цінності моралі , які роблять людину душевно багатою, щедрою на добро, порядність, чесність.
ІV. Застосування знань, умінь і навичок
1. Робота над теоретико-літературними поняттями
- На минулому уроці ми навчилися розрізняти головних і другорядних персонажів.
-Пригадайте, хто ж такий головний герой у творі? (образ-персонаж, довкола якого відбувається основна дія у творі, найглибше розкривається його характер).
- Хто є головним персонажем у творі? (Федько)
- Як ви розумієте слово «герой»? (Людина, яка здійснює благородні вчинки заради інших)
- Чи можна Федька назвати героєм? Чому? (Можна, бо він здійснив благородний вчинок – урятував Толю)
- Які ще персонажі присутні у творі? (Спірка, Стьопка, Грицько, Гаврик, Васька, Толя, батьки)
- Чи можна їх назвати головними? До яких персонажів ми віднесемо їх? (До другорядних)
- Пригадайте, кого ми називаємо другорядним героєм? (Другорядний герой - образ-персонаж, який допомагає розкрити характер головного героя, основний конфлікт у творі)
2. Складання «Асоціативного куща» «Герої оповідання» (cлайд )
Висновок: головний герой – Федько. Він знаходиться в центрі розповіді; його характер розкривається у стосунках з другорядними героями.
3. Пошуково-дослідницька робота
На минулому уроці ми складати «Сонечко» до характеристики Федька. (слайд )
Давайте пригадаємо, який він наш головний герой.
А тепер до кожної характеристики доберіть цитату з тексту
4. Пошуково-дослідницька робота (виконана вдома)
Доберіть приклади з тексту до кожної записаної риси характеру Толі –
- богобоязливий - самоповажний - брехливий - байдужий до горя інших – підступний
5.Порівняльна характеристика Федька і Толі.
Скласти діаграму Кола Вена
Федько спільне Толя
Спільні риси: ровесники, живуть в одному дворі, цікаві, люблять пригоди.
Відмінні риси:
Федько |
Толя |
Син робітника, сміливий і справедливий, благородний сильний, вправний |
Панська дитина, боягуз, звалює вину на інших, слабкий фізично, підлий |
6. Творче конструювання. (Робота в парах)
Поєднайте частини прслів"їв, З’ясуйте, кого з героїв вони стосуються
7. Моделювання життєвої ситуації
1. Уявіть, що такі ж «Толі» та «Федьки» є і в наш час. Кого б ви обрали собі в друзі? Як ставилися б один до одного?
2. А зараз уявіть, що ви знаходитесь на березі річки, по якій іде крига. Подумайте, які слова, знаючи тип характеру обох підлітків, ви б сказали хлопцям, щоб зупинити їх, застерегти від необдуманих кроків, попередити події, які призвели до трагедії.
- Прочитайте ще раз епіграф. (Краще голий та правдивий, ніж багатий та беззаконний.)
- Як ви зрозуміли ці слова Григорія Сковороди?
- Чи погоджуєтесь ви з цією думкою?
- Кого з героїв оповідання стосується перша частина вислову? (Федька)
- А кого стосується друга частина? (Толі)
- Чи дотримувався Федько даного вислову у своєму житті?
Стратегія «Мікрофон»
- Чи актуальним є цей твір сьогодні? актуа́льний (від лат. actualis – справжній, теперішній, сучасний) 1. Важливий у даний момент, злободенний, назрілий. 2. мовозн. Той, що має реальне значення і функцію в даному висловлюванні.
-Чому навчило вас це оповідання?
-З яким настроєм ви йдете з уроку?
V. Пiдсумки. Слово вчителя.
В. Винниченко дуже майстерно зумів показати велич душі Федька й багатсво його внутрішнього світу.
Він сміливий, чесний, правдивий, ладен взяти на себе вину, аби захистити слабких. І хоч має він безліч вад і недоліків, є у нього чому вчитися не лише дітям, а й дорослим.
Оповідання й зараз є дуже актуальним. У нашому жорстокому світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалося.
Бажаю, щоб ваше життя було гідним і повноцінним, як у Федька і, щоб добро ви робили, не очікуючи нагород і подяк.
VI. Домашнє завдання. (Слайд)
1.Скласти цитатний план за змістом оповідання «Федько-халамидник».
2.Написати власне продовження твору.