Урок «Федько-халамидник».Добро і зло, благородство й підлість у творі. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість.

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури для учнів 6 класу. Тема уроку. «Федько-халамидник».Добро і зло, благородство й підлість у творі. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість. Мета: систематизувати знання учнів за змістом оповідання для розкриття внутрішнього світу героя; виділити риси характеру Федька, що вирізняють його з кола друзів – однолітків. Виховувати в учнів кращі людські якості.
Перегляд файлу

Тема. «Федько-халамидник».Добро і зло, благородство й підлість у творі. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість.

Мета: систематизувати знання учнів за змістом оповідання для розкриття внутрішнього світу героя; виділити риси характеру Федька, що вирізняють його з кола друзів – однолітків, вчитись коментувати їх. Розвивати навички висловлювання власної думки з приводу обговорення поведінки і вчинків головного героя; навички виразного читання, усного мовлення, творчого мислення, пам’яті, уваги. Виховувати кращі людські якості.

Обладнання: підручник, портрет  В. Винниченка, дошка, ілюстрації учнів до твору, картки, презентація.
Тип уроку:  комбінований.

Учні знатимуть: зміст прочитаного оповідання;

Основні риси характеру дійових осіб.

Учні вмітимуть: характеризувати життєві позиції героїв оповідання, визначати основні риси дійових осіб твору, висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогію з сучасним життям.
 

Краще голий та правдивий,

ніж багатий та беззаконний.

                         Григорій Сковорода

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ.Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.

Вдома ви мали дочитати оповідання В. Винниченка «Федько-халамидник». Наскільки сумлінно ви попрацювали вдома, ми зараз перевіримо.

Літературний диктант.

1. Федько і Толя — герої оповідання... ("Федько-халамидник").

2. Федьків батько працював у... (друкарні).

3. Батько карав Федька за шкоду, а потім давав за правду... (гроші).

4. Федько не любив... (видавати друзів).

5. Федько часто віднімав у хлопців... (паперових зміїв).

6. "Камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь ." — так характеризує Федька... (мати).

7. Хлопці домовилися прогуляти заняття у школі, щоб подивитися на... (льодохід).

8. "Як перейду, даси мені свій ножик, що з кістяною ручкою". — сказав... (Федько Толі).

9. Федько і Толя побилися об заклад, чи...  (зможе Федько перейти по крижинах річку).

10. Федько вперше збрехав, щоб... (виручити Толю).

11. "...я вірю тобі, я знаю, що ти ніколи не брешеш...", — сказав Федькові... (батько Толі).

12. Толя навіть не засмутився, коли не стало Федька, а побіг гратися... (з чижиком).

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, мотивація уміння школярів.

Тема нашого уроку: В.Винниченко. «Федько-халамидник». Добро і зло, благородство й підлість у творі. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість

Учні записують тему уроку в зошити.

    Сьогодні  на  уроці ми  намагатимемось  усвідомити  найважливіші  цінності  моралі  , які  роблять  людину  душевно  багатою, щедрою  на  добро, порядність, чесність.

ІV. Застосування знань, умінь і навичок

1. Робота над теоретико-літературними поняттями

- На минулому уроці ми навчилися розрізняти головних і другорядних персонажів.

-Пригадайте, хто ж такий головний герой у творі? (образ-персонаж, довкола якого відбувається основна дія у творі, найглибше розкривається його характер).

- Хто є головним персонажем у творі? (Федько)

- Як ви розумієте  слово «герой»? (Людина, яка здійснює благородні вчинки заради інших)

- Чи можна Федька назвати героєм? Чому? (Можна, бо він здійснив благородний вчинок – урятував Толю)

- Які ще персонажі присутні у творі? (Спірка, Стьопка, Грицько, Гаврик, Васька, Толя, батьки)

- Чи можна їх назвати головними? До яких персонажів ми віднесемо їх? (До другорядних)

- Пригадайте, кого ми називаємо другорядним героєм?  (Другорядний герой - образ-персонаж, який допомагає розкрити характер головного героя, основний конфлікт у творі)

2. Складання «Асоціативного куща» «Герої оповідання» (cлайд )   

 

Висновок: головний герой – Федько. Він знаходиться в центрі розповіді; його характер розкривається у стосунках з другорядними героями.

 

 

3. Пошуково-дослідницька робота

 

На минулому уроці ми складати «Сонечко» до характеристики Федька. (слайд )

Давайте пригадаємо, який він наш головний герой.

А тепер до кожної характеристики  доберіть цитату з тексту 

  • непосидючий («...неодмінно щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці»)
  • сильний («...перший по силі на всю вулицю, враз тобі дасть підніжку, зімне, насяде...»)
  • відкритий («Він міг би підійти тихенько так, щоб не почув би ніхто, — але Федько того не любив»)
  • упертий («...не як всі діти поводиться. Він не плаче, не проситься, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»)
  • стійкий («камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь...»)
  • правдолюб («Якби не схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»)
  • непримиренний до зрадництва («Не любить також Федько й товаришів видавати»)
  • спокусник  («...Федько  знову  спокушає  Толю.  І  спокушає  якраз у такий момент, коли ні одному чоловікові в голову б того не могло прийти»)
  • шанобливий до батька («...якби зачепили його тата, зразу б грубості почав говорити, а то й битись поліз би»)
  • спритний («Ловкий хлопчак», «жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка») (слайд 9)   

 

 

4. Пошуково-дослідницька робота (виконана вдома)

Доберіть приклади з тексту до кожної записаної риси характеру Толі –

- богобоязливий - самоповажний - брехливий - байдужий до горя інших – підступний  

5.Порівняльна характеристика Федька і Толі.

 

     Скласти діаграму  Кола Вена

 

                           Федько                спільне              Толя

 

 

 

 

 

 

Спільні риси: ровесники, живуть в одному дворі, цікаві, люблять пригоди.

Відмінні риси:

Федько

Толя

Син робітника, сміливий і справедливий, благородний сильний, вправний

Панська дитина, боягуз, звалює вину на інших, слабкий фізично, підлий

 

6.  Творче конструювання.  (Робота в парах)

Поєднайте  частини прслів"їв, З’ясуйте, кого з героїв вони стосуються

 

7.  Моделювання життєвої ситуації

1. Уявіть, що такі ж «Толі» та «Федьки» є і в наш час. Кого б ви обрали собі в друзі? Як ставилися б один до одного?

2.  А зараз уявіть, що ви знаходитесь на березі річки, по якій іде крига. Подумайте, які слова, знаючи тип характеру обох підлітків, ви б сказали хлопцям, щоб зупинити їх, застерегти від необдуманих кроків, попередити події, які призвели до трагедії.

  1. Робота з епіграфом уроку.

- Прочитайте ще раз епіграф. (Краще голий та правдивий, ніж багатий та беззаконний.)

- Як ви зрозуміли ці слова Григорія Сковороди?

- Чи погоджуєтесь ви з цією думкою?

- Кого з героїв оповідання стосується перша частина вислову? (Федька)

- А кого стосується друга частина? (Толі)

- Чи дотримувався Федько даного вислову у своєму житті?

Стратегія «Мікрофон»

- Чи актуальним є цей твір сьогодні?     актуа́льний  (від лат. actualis – справжній, теперішній, сучасний)  1. Важливий у даний момент, злободенний, назрілий.  2. мовозн. Той, що має реальне значення і функцію в даному висловлюванні.

 -Чому навчило вас це оповідання?

-З яким настроєм ви йдете з уроку?

V. Пiдсумки.  Слово вчителя. 

В. Винниченко дуже майстерно зумів показати велич душі Федька й багатсво його внутрішнього світу.

Він сміливий, чесний, правдивий, ладен взяти на себе вину, аби захистити слабких. І хоч має він безліч вад і недоліків, є у нього чому вчитися не лише дітям, а й дорослим.

Оповідання й зараз є дуже актуальним. У  нашому жорстокому світі як ніколи потрібною  і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалося.

Бажаю, щоб ваше життя було гідним і повноцінним, як у Федька і, щоб добро ви робили, не очікуючи нагород і подяк.


VI. Домашнє завдання.  (Слайд)

1.Скласти цитатний план за змістом оповідання «Федько-халамидник».

2.Написати власне продовження твору.

 

docx
Додано
24 січня 2020
Переглядів
2289
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку