Криворізька спеціалізована школа І-ІІІ ст. №74
Методичний кабінет
Розробка уроку
на тему: Ферменти, їхня роль у клітині.
Підготувала : вчитель біології Циганкова Ю.В.
Кривий Ріг 2019р.
Тема. Ферменти, їхня роль у клітині.
Лабораторне дослідження: властивостей ферментів
Мета :
навчальна: ознайомити з особливостями будови та властивостями ферментів; розкрити значення ферментів для живих організмів; формувати знання про основні види ферментів; нагадати роль травних ферментів у процесі травлення; дослідити властивості ферментів; формувати вміння визначати вплив фізичних факторів на властивості;
розвивальна: розвивати навички роботи в парі, навички міжособистісного спілкування, мову, пам’ять, мислення, увагу, уміння систематизувати та узагальнювати інформацію, робити логічні висновки;
виховна: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, формувати переконання необхідності раціонального харчування, науковий світогляд, інтерес до предмета.
Обладнання : невеликі кубики сирої та вареної картоплі, пробірки, гідроген пероксид, який має кімнатну температуру, гідроген пероксид із холодильника.
Базові поняття і терміни: органічні речовини, білки, ферменти.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.Ферменти
Під час вивчення біології людини ви вже познайомилися з такою групою білків, як ферменти. Ферменти є унікальними молекулами. Вони виконують функцію каталізу, тобто прискорюють хімічні реакції, і роблять вони це надзвичайно ефективно.
Наприклад, для взаємодії атмосферного азоту з воднем у процесі синтезу азотних добрив сучасна промисловість використовує температуру 500 °С і тиск у 350 атмосфер! Це за наявності каталізатора — пористого заліза з певними домішками. А звичайна ґрунтова бактерія азотобактер здійснює ті самі реакції за допомогою ферментів у звичайних умовах. Без високих температур і за нормального тиску.
Ферменти потрібні для здійснення процесів обміну речовин у клітині. Без них реакції обміну перебігають надзвичайно повільно. А часто ці реакції без ферментів узагалі не відбуваються.
Як же ферментам вдається досягати такого успіху? Секрет у їхній просторовій будові. Будь-який фермент є ланцюжком амінокислот, що певним чином згорнутий у просторі. Згортання ланцюжка відбувається таким чином, щоб радикали амінокислот утворили унікальну структуру — активний центр ферменту (рис.6.2 с.33). Саме в цьому центрі й відбуваються реакції.
Радикали амінокислот розташовані у просторі певним чином відносно один до одного. Вони різні за своїми властивостями, і їхня спільна дія створює умови, в яких відповідна реакція відбувається надзвичайно швидко.
У деяких випадках для роботи ферменту потрібний і небілковий компонент. Це сполука (її називають кофактором), яка приєднується до ферменту й також бере участь у процесі каталізу реакції. Часто кофакторами ферментів є вітаміни.
Лабораторне дослідження№1
Тема. Властивості ферментів.
Мета: ознайомитися з дією ферментів на перебіг біохімічних реакцій. Обладнання: невеликі кубики сирої та вареної картоплі, пробірки, гідроген пероксид, який має кімнатну температуру, гідроген пероксид із холодильника.
Хід роботи:
1. Інструкція з БЖ для учнів під час проведення практичних і лабораторних робіт у кабінеті біології.
2. Клітини картоплі містять фермент пероксидази. При контакті гідроген пероксиду з ферментом картоплі проходить розклад гідроген пероксиду на Н2О та О2. Кисень виділяється у вигляді пухирців газу.
3. Візьміть три пробірки й помістіть у них невеликі кубики картоплі. У перші дві помістіть кубики сирої картоплі, а в третю – вареної.
4. Залийте першу пробірку розчином гідроген пероксиду, який перед цим був у холодильнику.
5. Спостерігайте, чи виділяються пухирці газу. Відмітьте інтенсивність їх виділення.
6. Залийте другу і третю пробірку розчином гідроген пероксиду, який має кімнатну температуру.
7. Спостерігайте, чи виділяються пухирці газу. Відмітьте інтенсивність їх виділення.
8. Результати досліду зробіть у вигляді таблиці:
ВЛАСТИВОСТІ ФЕРМЕНТІВ НА ПРИКЛАДІ ФЕРМЕНТУ ПЕРОКСИДАЗИ
№ |
вміст пробірки |
що добавили |
спостерігали |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
2.Що впливає на активність ферментів?
Учні опрацьовують матеріал підручника і роблять висновок про чинники, які впливають на активність ферментів.
ІV. Узагальнення, систематизація і контроль знань та вмінь учнів
V. Домашнє завдання
Фото звіт