Урок: "Ферум - найважливіший d-елемент. Електронна будова атома Феруму. Властивості заліза. Оксиди Феруму."

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань, дає можливість поглибити знання учнів про d-елементи - метали, встановити залежність між будовою і властивостями заліза, та оксидами Феруму, поширення їх в природі.
Перегляд файлу

Ферум - найважливіший d-елемент. Електронна будова атома Феруму.

Властивості заліза. Оксиди Феруму.

 

Мета: навчальна: з'ясувати будову атома Феруму, місце розташування в періодичній системі хімічних елементів; ознайомити з мінералами, що містять Ферум; з'ясувати значення Феруму в живій природі; встановити залежність між будовою і властивостями заліза, та оксидами Феруму; вдосконалити вміння характеризувати хімічні властивості речовин за допомогою хімічних реакцій.

розвиваюча: розвивати вміння логічно і критично мислити.

виховна: виховувати культуру спілкування.

Обладнання: електронний посібник "таблиця Менделєєва", обладнання та реактиви для дослідів.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

II. Мотивація навчальної діяльності.

    Оголошення теми, мети уроку. Клас заздалегідь поділений на групи, які опрацьовують окремі питання.

III. Вивчення нового матеріалу.

      1. Розташування атома Феруму в періодичній системі. Будова атома, розповсюдження елемента.

          Розкриваємо це питання за допомогою електронного посібника "таблиця Менделєєва", а саме:

- місце елемента Феруму в періодичній системі;

- будова атома;

- ізотопи Феруму;

- природні сполуки Феруму:

Існує дуже багато природних сполук елемента. Деякі з них називають залізними рудами; вони є сировиною для добування заліза. Це - гематит (або червоний залізняк) , магнетит (магнітний залізняк) , лимоніт (бурий залізняк), сидерит . Серед інших мінералів дуже поширеним є пірит (залізний колчедан)

Невеликі кількості катіонів містяться у природній воді. Внаслідок окиснення киснем повітря вони перетворюються на йони які осаджуються з води у складі бурого гідроксиду . Такий відтінок інколи має дно річки чи озера, накип в чайнику.

- Ферум в живій природі:

У живій природі Феруму дуже мало, але цей елемент відіграє в ній важливу роль. Він необхідний для забезпечення організму киснем. Таку функцію виконують ферумовмісні білки - гемоглобін і міоглобін, що містяться відповідно у крові та м'язах. Це - речовини з дуже великими молекулами. Так, відносна молекулярна маса гемоглобіну становить майже 64500. Ферум надає гемоглобіну і крові червоного кольору.

В організмі дорослої людини міститься приблизно 4г Феруму. Нестача цього елемента призводить до такої хвороби, як недокрів'я. Хворим рекомендують частіше вживати в їжу яблука, гречку, зелені овочі.

2.  Фізичні властивості заліза

Діти розглядають метал, випробовують його магнітом і роблять висновок, що: Залізо - сірувато-сріблястий пластичний, досить м'який метал. Має густину 7,87 г/см3, плавиться при 1539°С, притягується магнітом. Утворює багато сплавів з іншими металами.

3. Хімічні властивості заліза

Лабораторний дослід: взаємодія заліза з розчинами сульфатної і хлоридної кислот.          

                                          Fe + = .  +

                                          Fe + 2НСІ = .  +

Учні під керівництвом учителя аналізують схему, записуючи відповідні рівняння реакцій.

4.  Оксиди Феруму

     1) Ферум утворює три сполуки з Оксигеном:

          FeO - ферум (II) оксид

          - ферум (III) оксид

(FeO •  ) - ферум (II,III) оксид - це не суміш, а сполука.

     2) Добування оксидів

         Оксиди FeO та Fe2O3 можна добувати термічним розкладом відповідних солей і гідроксидів:

         4Fe(= 2 + 2N + З

         2Fe( =   + 3 O

         FeC  = FeO + C

         Fe( = FeO + H2О

Необхідною умовою для добування чистого феруму (II) оксиду реакцією розкладу є відсутність повітря, інакше     сполука реагуватиме з киснем:

FeO +                                    FeO + +

Учні складають схеми окиснення та відновлення і урівнюють рівняння реакцій.

       3) Хімічні властивості оксидів

Прості оксиди Феруму різняться за хімічним характером: FeO - основний ■ оксид, - амфотерний.   Останній є інертним до розчинів лугів, але реагує з лугами і карбонатами лужних і лужноземельних елементів при сплавленні чи спікання :      + 2КОН = 2KFe  + О

                                       + C = 2NaFe + С|

Утворюються солі ферити.

Обидва оксиди реагують з кислотами:

              FeO + 2НС1 = Fe + О

              + 6HC1 = 2Fe  + 3 О

IV. Закріплення вивченого:

      Учні розв'язують тести, після закінчення на екрані висвітлюються набрані бали.

V. Домашнє завдання: вивч. §23  №226, на в.р.підготувати презентації.

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
21 листопада 2021
Переглядів
680
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку