УРОК У 7 КЛАСІ.
ТЕМА: « ФІЗИЧНЕ ТІЛО І РЕЧОВИНА. БУДОВА РЕЧОВИНИ. АТОМИ І МОЛЕКУЛИ. БУДОВА АТОМА.»
ЦІЛІ УРОКУ :
ОСНАЩЕННЯ : модель атому,переодична система елементів,посудина з водою,цукор,таблиці,кольорові позначення хімічних елементів.
ПЛАН УРОКУ.
1.Аналіз контрольної роботи.
2.Вивчення нового матеріалу.
3.Домашнє завдання.
4.Закріплення.
5.Підсумок.
ТИП УРОКУ: УЗНЗ (УРОК ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ)
КОНСПЕКТ УРОКУ
ЩО РОБИТЬ ВЧИТЕЛЬ |
ЩО РОБИТЬ УЧЕНЬ |
1.Аналіз контрольної роботи.
На початку уроку підбиває підсумки виконаної роботи та називає типові помилки,зроблені учнями (оскільки бракує часу, то ця частина уроку не повинна бути великою).
2.Вивчення нового матеріалу.
2.1. ВСТУП.
Сповіщає учнів про задачі уроку.
-Ітак, ми вже знаємо , що нас оточують різноманітні фізичні тіла.Давайте пригадаємо ,що таке «фізичне тіло».
-Наведіть,будь ласка,декілька прикладів фізичних тіл.
-Ми спостерігаємо навкруги найрізноманітніші тіла.Скажіть ,чим вони відрізняються одне від іншого?
-Кожне тіло складається з певної речовини. Що таке «речовина»?
-Наведіть приклади і вкажіть,з якої речовини складається певне тіло.
2.2 АТОМИ.
-Дуже багато часу питання про будову речовини цікавило людей. Перші відповіді на питання народилися в Греції більш за 25 сторічч тому. Багато вчених висловлювали з цьго приводу свої думки. Що все складається з води .Наприклад,Фалес мав думку; Анаксимен вважав, що світ побудований з повітря, а Геракліт – з вогню. Аристотель висловив думку ,що всі тіла складаються з однієї і тієї ж речовини, але вона здатна мати різноманітні властивості і складається з чотирьох елементів.
В далекі часи людина вже знала, що оточуючі нас тіла здатні перетворюватися на інші. Наприклад, на той час були відомі такі явища . як горіння, плавлення , та вже вміли отримувати сплави металів.
Аж у 17 сторіччі стали відомі ще деякі елементи; на початку 18 ст. Їх кількість становила вже 15. а наприкінці- 35. В 19 ст вже знали 50 елементів. Завдякивідкриттям Д.І.Менделєєва на початок 20 ст. відкриті майже всі елементи, які існують в природі.
Давньогрецький вчений Демокріт зробив висновок , що всі тіла нам тільки здаються суцільними.Дійсно ж вони складаються з дуже маленьких частинок ,які людина не може побачити за допомогою органів зору.Після винайдення мікроскопу вони змогли побачити такі частинкм Їх назвали атомами. Ітак, атом-це найменша частинка речовини. Демонстрація. Візьмемо склянку з водою і цукор.Розчинимо цукор у воді. Одразу здається ,що цукор кудись подівся. Але вода стала солодкою ,отже зберіглись властивості речовини.
Уявіть, що атом ми збільшили до розмірів краплі води.Тоді такою краплею змогли б накрити дуже велике місто. Якщо візьмемо маленьку частинку борошна , то і ній буде знаходитися дуже велика кількість частинок.
Але кожна з таких частинок має певну будову. Всередині знаходиться крихітне ядро ,а навкруги рухаються електрони. Демонстрація моделі атому.
У природі існують атоми різних видів.Вони відрізняються за складом ядра і кількістю електронів.Кожний вид атомів має свою назву.Пригадайте відомі вам з курсу природознавства елементи та їхні хімічні знаки.(на дошці висить периодична система елементів та великими кольоровими літерами написані найбільш відомі елементи) Відкрийте підручник на стор.64 і подивіться на мал.44 .Атоми яких елементів ви там бачите? Електрони атому мають негативний заряд і рухаються навколо ядра, утворюючи електронну оболонку. Заряд ядра- позитивний і дорівнює негативному заряду електронів. Тому, в цілому, атом – нейтральний.
2 2. МОЛЕКУЛИ
Атоми можна поєднати в групи та утворити молекули. Про це вам відомо ще з курсу природознавства. На мал.45 підручника ви бачите деякі такі частинки. Вони складаються з певних атомів. Наприкла, молекула води буде складатися з 1 атому оксигену та 2 атомів гідрогену. Які ще молекули ви там бачите і з яких атомів вони складаються?
Різних атомів існує близько 100, а молекул – мільйони. Ітак ,молекула – найменша частинка речовини, яка зберігає її хімічні властивості. Молекули льоду, пари і води будуть однаковими ,незважаючи на різний стан речовин. А тепер давайте запишемо домашнє завдання .
3.Домашнє завдання. 1) Прочитати за підручником (В.Р.Ільченко «Фізика.7») теоретичний матеріал а)стор.56-57-вступ; б)§ 10, 1 абзац; в)§ 11. 2)усно відповісти на питання після §11; 3)за бажанням вилипити моделі моленкул.
4. Закріплення. Бесіда за питаннями.
а) Які ж частинки називаються атомами ? б)Що таке молекули? в) Які частинки входять до складу атома ? г)Чи однакові частинки входять до складу атома ? д)Як довести, що молекули маленькі?
5.Підсумок. |
Уважно слухають,виконують роботу над помилками.
Дають відповіді на питання. -Фізичне тіло-це будь-який предмет.
Наводять приклади.
-Формоют ,розмірами ,складом.
-Речовина- це те, з чого складається фізичне тіло. Наводять приклади.
Працюють з підручником,відповідають на питання.
Наводять приклади.
Записують в зошиті визначення.
Відповідають на питання
|
УРОК У 7 КЛАСІ ( ДРУГИЙ ТИП)
ТЕМА: « ФІЗИЧНЕ ТІЛО І РЕЧОВИНА. БУДОВА РЕЧОВИНИ. АТОМИ І МОЛЕКУЛИ. БУДОВА АТОМА.»
ЦІЛІ УРОКУ :
ОСНАЩЕННЯ : модель атому,переодична система елементів,посудина з водою,цукор,таблиці,кольорові позначення хімічних елементів,тіла однакової форми,зроблені з різної речовини;намальовані атоми телементів;повітряна кулька;картинки із зображенням молекул.
ПЛАН УРОКУ.
1.Аналіз контрольної роботи.
2.Вивчення нового матеріалу.
3 Закріплення..
4. Домешнє завдання.
5.Підсумок.
ТИП УРОКУ: УЗНЗ (УРОК ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ)-ЛЕКЦІЯ ЗА УЧАСТЮ УЧНІВ.
КОНСПЕКТ УРОКУ
ЩО РОБИТЬ ВЧИТЕЛЬ |
ЩО РОБИТЬ УЧЕНЬ |
1.Аналіз контрольної роботи. Аналізує роботу;вказує на типові помилки;підводе підсумок.
2.Пояснення нового матеріалу.
Сповіщає задачі та цілі уроку.
-Ми з вами сьогодні на уроці утворимо міні-лабораторію , станемо дослідниками, пригадаємо матеріал про будову речовини, який ви вивчали на уроках природознавства. - Мені сьогодні будуть допомагати учні - лаборанти . Отже, навколо нас існує багато фізичних тіл, кожне з яких складається з певної речовини.
- Зараз одній з груп учнів запропонуємо деякі тіла і вони повинні визначити, з якої речовини вони складаються. на столі : а) кульки з різноманітної речовини; б) пластинки; в) ложки; г) посудини – металева, скляна, пластмасова. Але ми знаємо, що тіла складаються з певних частинок, які є невидимими.Як називаються ці частини?
-Ми знаємо,що маленькі частинки речовини невидимі,однак,вони зберігають свої властивості. В цьому нам допоможуть впевнитися наші учні – лаборанти.
Давайте пригадаємо, що ше ви знаєте про будову речовини?(Запускає в клас повітряну кульку)
Молекула речовини – дуже маленька частинка.
Дійсно, якщо молекула буде лише такою, як крапка в тексті підручнику, то людина виросте від Землі до Місяця; палець буде мати довжину, яка дорівнює відстані між Москвою та Владивостоком; волосся буде мати товщину до 40 м. Але, дійсно уявити це ми, нажаль ,не можемо. Не зважаючи на те, що молекула маленька, вона складається з ще менших частинок – атомів. Атом означає «неподільний». Таку назву йому дали вчені Стародавньої Греції. Один з них Демокріт. Він вважав, що у світі немає нічого, крім атомів та порожнечі, що атоми неподільні і вічні. Але, пізніше стало відомо, що атом має складну будову і завдяки появі електронного мікроскопу стало можливо його побачити. (демонстрація моделі атому водню; таблиць з зображенням атомів інших елементів). В центрі атому міститься ядро, а навколо рухаються електрони, утворюючи електронну оболонку. Ядро має позитивний електричний заряд, а електрони – негативний. Отже, між ними діє сила електричного притягання. Вона й не дає електронам покинути атом. Негативний електричний заряд електронів у атомі дорівнює позитивному зарядові його ядра. Тому, атоми – нейтральні системи. Ядро ж складається з нейтронів (нейтральних частинок) та протонів (позитивно заряджених частинок). (необхідно показати умовні зображення найпростіших атомів). Але, є ще така властивість, як однаковість. Тобто, однаковими є всі атоми водню, вуглецю або оксигену. Їх також можна поєднати в групи та утворити з них різноманітні молекули.
Такі ж моделі ми можемо побачити в підручнику на мал. 45. Різних видів атомів існує близько ста, а різних молекул – мільйони! Отже, давайте зробимо висновок. Речовина складається з атомів, які можуть поєднатися в молекули. Атом складається з позитивно зарядженого ядра та електронів.
3. Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу. 1. Чим відрізняються молекули від атомів? 2. З чого складається атом? 3. Чи однакові атоми у різних хімічних елементів? Чим вони відрізняються один від одного? 4. Найвідоміший елемент – золото. Це один з перших металів, який навчилися обробляти люди. Він дуже м’який. Тому легко обробляється і стародавні вироби були саме з цього металу. Рука золотої статуї в храмі, яку цілували люди, за десятки років дуже схудла. Наглядачі в паніці: хтось поцупив золото. Але хто? Чи це – чудо: Поясніть. 4. Домашнє завдання. Задає і коментує домашнє завдання. 1)вивчити§11 підручника; відповісти усно на питання. 2)виготовити моделі молекул. 5.Підсумок. Підводе пудсумок уроку. Виставляє і коментує оцінки. |
Уважно слухають,виконують роботу над помилками.
Дають відповіді на питання. Речовина- це те, з чого складається фізичне тіло.
Молекули.
Розчиняють цукор у склянці з водою. Роблять висновок, що цукор нікуди не подівся. Він розчинився. Значить, маленькі частинки зберегли властивості речовини, бо вода стала солодкою. Це можливо ще тому, що між частинками є проміжки.
Штовхають кульку і роблять висновок, що кульку рухається і рухається хаотично.
Відповідають, що частинки взаємодіють між собою.
Лаборанти роздають кожному учневі маленьке зображення точки(d =3мм)
Лаборанти тримають заздалегідь заготовлені і вирізані з паперу різнокольорові кульки –атоми; складають з них молекули.
Працюють з підручником, відповідають на питання.
Записують в зошит.
Наводять приклади.
Записують в щоденник.
|
УРОК У 7 КЛАСІ ( ТРЕТІЙ ТИП ).
ТЕМА: « ФІЗИЧНЕ ТІЛО І РЕЧОВИНА. БУДОВА РЕЧОВИНИ. АТОМИ І МОЛЕКУЛИ. БУДОВА АТОМА.»
ЦІЛІ УРОКУ :
ОСНАЩЕННЯ : модель атому, періодична система елементів, посудина з водою, цукор, підручник; фарби, пензлик;кульки з назвами атомів.
ПЛАН УРОКУ.
1.Аналіз контрольної роботи.
2.Самостійне вивчення нового матеріалу.
3 Обговорення проблем в групах.
4. Домашнє завдання.
5.Підсумок.
ТИП УРОКУ: УЗНЗ (УРОК ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ)
ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ « АКВАРІУМ».
1.Аналіз контрольної роботи
2.Самостійне вивчення нового матеріалу.
Спочатку весь клас читає матеріал підручника.
3.Обговорення проблем в групах.
Потім ділимо учнів на 4 групи. Кожна з груп по черзі буде сидіти в центрі класу, відокремлена від слухачів певною відстанню. Кожна група отримує лист із ситуацією і таке завдання:
(На роботу група має 3-5 хвилин. Після закінчення група займає свої місця).А учитель ставить до класу запитання:
(по 2-3 хвилини). Після цього місце в середині класу займає наступна група.
I група
1. Доведіть, що між частинками є проміжки і частинки зберігають властивості речовини (надаються посудини з водою, фарби та цукор)
2 група..
Складіть з атомів певні молекули .Зробіть висновки.(надаються кульки з позначенням атомів)
3 група
Зберіть модель атому. Чому він не розпадається на окремі частинки?
4 група
Чим відрізняються тіла? Що в них спільного? Що ви знаєте про молекули різних речовин та тієї ж самої речовини?
4.Домашнє завдання
1)вивчити§11 підручника; відповісти усно на питання.
2)виготовити моделі молекул.
5.Підсумок.
Разом з учнями учитель виділяє головне. Діти роблять висновки і записують в зошит.