Тема: Фізичні та хімічні явища.
Мета: Розширити знання учнів про явища та речовини. Розкрити поняття «хімічне явище», «хімічна реакція». З′ясувати ознаки хімічних реакцій та значення хімічних явищ у природі та житті людини. Вчити розрізняти хімічні та фізичні явища.
Виробляти вміння проводити хімічні досліди, аналізувати, робити висновки.
Виховувати культуру хімічного запису, формувати в учнів природничу компетентність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, зошит, ілюстрації явищ природи, штатив з пробірками, харчова сода, оцтова і лимонна кислоти, розчин фенолфталеїну, розчин хлоридної кислоти, розчин мідного купоросу, презентація.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння знань.
План.
1. Повідомлення теми і мети уроку.
2. Мотивація теми.
Учитель: Погляньте у вікно. Які зміни у природі ви бачите?
Ці зміни називаються явищами. У навколишньому світі та у живих організмах відбувається безліч явищ. Їх поділяють на фізичні і хімічні.
3. Поняття про фізичні та хімічні явища.
а) Робота зі словником (с. 129).
б) Запис визначень «фізичні явища» та «хімічні явища» у зошит.
4. Класифікація фізичних та хімічних явищ.
а) Актуалізація знань з природознавства про види фізичних явищ.
Завдання. Визначити вид фізичного явища: схід сонця, опадання листя, випадає роса, іде сніг, тане лід, поява веселки на небосхилі, спів пташок.
б) Доповнення учителя.
в) Запис опорної схеми.
5. Ознаки хімічних явищ.
а) Постановка проблемного запитання: Як за зовнішніми ознаками відрізнити хімічне явище від фізичного?
б) Проведення лабораторних дослідів 5-9. «Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом».
в) Обговорення результатів дослідів.
г) Запис ознак хімічних реакцій у зошит.
д) Робота за схемою на с. 99.
Завдання: Розгляньте подану схему. Виберіть та запишіть у зошит ті ознаки хімічних реакцій, які ми не назвали.
е) Вправа «Мозковий штурм». Завдання: Поміркуйте, до фізичних чи хімічних явищ належить горіння свічки?
6. Хімічні реакції в природі та повсякденному житті.
а) Робота з підручником с. 100.
Завдання: Прочитати текст підручника. З′ясувати значення хімічних реакцій у природі і житті людини. Продовжити запис опорної схеми.
б) Перевірка виконаного завдання.
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
1. Гра «Хлопок». Завдання: При назві хімічних явищ потрібно плеснути в долоні.
Перелік явиш: замерзання річки, опадання листя, ржавіння заліза, скисання молока, розчинення солі у воді, дихання.
2. Інтерактивна гра «Мікрофон».
- Про що ви дізналися на уроці?
- Що нового відкрили для себе?
- Яка інформація вас вразила?
- Де можна використати дані знання?
- Що сподобалося на уроці?
- Чи справдилися ваші очікування від уроку?
V. Домашнє завдання: вивчити & 17.
На “1» - «6» - вправа 125 с.103;
«7» - «9» - вправа 126 с. 103;
«10» - «12» - впр.128 с. 103.
Творче завдання. Опишіть явища, що відбуваються на кухні під час приготування їжі, зазначте їх тип.