Урок "Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища,що їх"

Про матеріал

Урок з використанням технології проблемного навчання. Технологія проблемного навчання сприяє не тільки набуттю учнями необхідної системи знань, умінь та навичок, але й досягненню високого рівня їх розумного розвитку, формуванню в них здатності до самостійного оволодіння знань шляхом власної творчої діяльності, розвиває інтерес до навчальної праці; забезпечує ґрунтовні результати навчання.

Перегляд файлу

КУ «Пологівська ЗОШ І – ІІ ст. №6»

 

 

 

 

 

Вчитель хімії

Шаповал Л.В.

 

 

2017

 

Урок №21

Тема: Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища,що їх супроводжують. Хімічні властивості речовин. Лабораторні досліди № 5 - 9

Мета: навчальна: сформувати поняття про фізичні та хімічні явища, їх відмінності; розглянути зовнішні ефекти, що супроводжують хімічні реакції, визначити умови виникнення та перебігу хімічних реакцій; розкрити значення хімічних реакцій у житті людини;

Виховна: розвивати уміння активно оволодівати знаннями, застосовувати їх;

Розвивальна: сприяти формуванню компетентностей: самоосвітньої – під час виконання творчих завдань; комунікативної – під час спілкування, обговорення питань за темою; соціальної – вдосконалення вмінь приймати рішення під час формулювання висновків, узагальнень; здоров’язберігаюча, експериментальна – дотримання здорового способу життя шляхом правильного поводження з хімічними реактивами;

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Методи і прийоми: пояснювально-ілюстративні: розповідь і демонстрації; наочні: лабораторні досліди; частково пошукові; дослідницькі; інтерактивні

Обладнання і реактиви: комп’ютер, набір для лабораторних дослідів: порцелянова чашка, крейда (кальцій карбонат), пробірки, мідна дротина, нагрівний прилад, кислота, свічка, індикатор, луг, купрум(ІІ) сульфат.

Структура урок

  1. Організаційний етап                                                                     1хв
  2. Постановка проблемного питання                                            3хв
  3. Визначення теми, мети, завдань уроку                                    1хв    
  4. Вивчення нового матеріалу                                                         25хв

А) фізичні та хімічні явища 

Б) ознаки хімічних реакцій

В) умови перебігу хімічних реакцій

 

  1. Рефлексія                                                                                          8хв
  2. Домашнє завдання                                                                         1хв
  3. Підбиття підсумків                                                                          1хв


Хід уроку

  1. Організація класу
  2. Постановка проблемного запитання

Вірш:    Вокруг тебя творится мир живой,

    Входи в него, вдыхай, руками трогай,

    Есть просто газ легчайший – водород,

    Есть просто кислород, а вместе это –

 Июньский дождь от всех своих щедрот,

Сентябрьский туман на рассветах.          

Кипит железо, серебро, сурьма.                   

      И темно-бурые растворы брома,                       

 И кажется вселенная сама                          

Одной лабораторией огромной.  С. Щипачев (Слайд 2)

У навколишньому світі постійно відбуваються зміни. Зміни пір року, рух води в річці, ріст рослин, кипіння води в чайнику, дощ, сніг, вітер, гроза, революції, зміни влади. (Слайд 3)

Ці зміни – називаються явищами. Явища бувають біологічні, політичні, соціальні, фізичні й хімічні. Ми будемо вивчати ті явища, які відбуваються з речовинами. Що це за явища? (Слайд 4)

  1. Визначення теми, мети і завдань уроку

Тема уроку: Фізичні і хімічні явища. Хімічні реакції та ознаки, що супроводжують їх. Хімічні властивості речовин (Слайд 5)

Мета: дати уявлення про фізичні та хімічні явища (хімічні реакції) і ознаки хімічних реакцій.

Завдання: навчитись розрізняти фізичні і хімічні явища, робити висновки з дослідів про ознаки хімічних реакцій. (Слайд 6)

  1. Вивчення нового матеріалу

А) фізичні та хімічні явища

Демонстрація дослідів з парафіновою свічкою. (Слайд 7)

Шматок парафіну кладемо в порцелянову чашку, нагріваємо, розплавлений парафін виливаємо в стакан з холодною водою, він застигає

Запалюємо свічку і над полум’ям тримаємо холодну скляну пластинку, конденсується водяна пара і виділяється газ (вуглекислий)

Які зміни відбулись?

Чи відбулося утворення нових речовин?

Які зміни відбулись?

Чи відбулося утворення нових речовин?

Відбулося фізичне явище

Відбулося хімічне явище

 

Давайте складемо визначення: фізичне явище – це… (Слайд 8)

Робота з підручником § 17 до хімічних явищ.

Хімічне явище – це … (Слайд 9)

Приклади явищ: кипіння води, поява крапель води або льоду в холодильнику, замерзання річок, відливання виробів з металу, проходження електричного струму в провідниках, подрібнення речовин. Це приклади яких явищ?

Горіння деревини, поява іржі на поверхні залізних виробів, прокисання молока, пригорання їжі на сковорідці, жовтіє листя. Це приклади яких явищ?

Часто замість слів «хімічне явище» кажуть хімічна реакція. (Слайд 10)

Парафін + кисень → вода + вуглекислий газ

Реагенти → продукти реакції

(вихідні речовини) →(кінцеві речовини)

Робота за схемою. Суть хімічного процесу полягає в перегрупуванні атомів, які входять до складу різних речовин.

Наприклад: C + O2 = CO2

Б) ознаки хімічних реакцій

Розповідь з виконанням лабораторних дослідів

Дуже часто хімічні та фізичні явища перебігають одночасно. Наприклад, під час горіння свічки парафін спочатку плавиться й випаровується (фізичне явище), а потім пари парафіну починають горіти (хімічне явище). Якщо нагрівати шматочок цукру, то він спочатку розплавиться (яке це явище?), а вразі довгого нагрівання перетвориться на вуглеподібну чорну масу (яке це явище?)

Як же відрізнити хімічні явища від фізичних?

Під час перебігу реакцій відбувається перетворення речовин, воно супроводжується зовнішніми змінами, спостерігаємо певні ознаки. Виконання лабораторних дослідів № 5-9

Дослід 1. Крейда з розчином кислоти. Виділення газу, запаху. Висновок записуємо в зошиті. Приклад з життя: тісто піднімається, стає пухким тому що виділяється вуглекислий газ під час гасіння соди оцтом; якщо жир на сковорідці починає підгоряти, то про перебіг цієї реакції можна судити по запаху (акролеїн).

Дослід 2. Взаємодія купрум(ІІ) сульфату з лугом, а потім добавити кислоту. Випадання або розчинення осаду. Висновок записуємо в зошит. Приклад з життя: скисання молока (з молочного цукру утворюється молочна кислота), накип на чайниках після кипіння води. (Слайд 11)

(Слайд 12) Дослід 3. Натрій гідроксид з фенолфталеїном. Зміна кольору. Додаємо кислоту забарвлення зникає. Висновок записуємо в зошиті. Приклад з життя: зміна забарвлення листя з зеленого на жовте, червоне.

Дослід 5. Горіння сірника. Виділення або поглинання теплоти. Висновок записуємо у зошит. Приклад з життя: горіння вугілля – виділення тепла, фотосинтез – поглинання. (Слайд 13)

Інколи і фізичні, і хімічні явище можуть супроводжуватись однаковими зовнішніми ефектами: розповсюдження парфумів. Тому щоб визначити до яких явищ належить процес треба дивитись на сукупність ознак.

В) умови перебігу хімічних реакцій (Слайд 14)

Що потрібно зробити, щоб реакція почалася? Припущення. Висновок записуємо у зошит. Тісний контакт (обов’язково); нагрівання (можливе): для початку реакції, постійно.

Релаксаційна пауза 

  1. Рефлексія

(Слайд 15) Лови помилку:  іде тепло від батареї опалення - хімічне явище; 
в) горять іменинні свічки - хімічне явище; 
г) мама "гасить" соду оцтом, готуючи тісто - фізичне явище; 
д) скисає молоко, не випите кішкою – фізичне явище; 
ж) після додавання цукру чай стає солодким - фізичне явище; 
і) на цвяхах у гаражі з'являється іржа – хімічне явище; 
к) узимку гілля дерев вкривається памороззю – хімічне явище;
л) за зиму опале листя згниває – хімічне явище;
м) запах розлитих парфумів швидко поширюється по всій кімнаті – хімічне явище;
н) з часом на стінках чайника утворюється накип – фізичне явище.

Порівняйте дії двох ремісників: коваля та металурга. (Слайд 16)
Коваль бере залізний брусок, нагріває його, б'є по ньому молотом і в результаті отримує виріб, наприклад підкову. 
Металург бере залізну руду — бурий порошок або камені, які не проводять електричного струму й легко розсипаються внаслідок удару молотком,— й перетворює її на блискучі бруски заліза — метал, який має металічний блиск, добре проводить електричний струм, унаслідок удару не розсипається, а розплющується. 
У якому випадку проходить фізичне явище, а в якому — хімічне? Поясніть.

  1. Домашнє завдання § 17 домашній експеримент, підготувати повідомлення для написання проектів
  2. Підбиття підсумків уроку

(Слайд 17) Закінчить речення: «Я знаю, що…»

Закінчити речення: «Найцікавішим на уроці для мене було …»

Оцінювання 


 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
12338
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку