Фізичні та хімічні явища.

Про матеріал

Формування предметних компетентностей:

формувати поняття про фізичні та хімічні явища, спостерігає і визначає фізичні та хімічні явища, робить висновки на основі спостережень (за допомогою вчителя).

Наскрізні змістові лінії

Екологічна безпека і сталий розвиток

-Виробляє власні ставлення до природи як найвищої цінності.

Підприємливість і фінансова грамотність

-Застосування вміння по визначенню явищ.

Перегляд файлу

ТЕМА: Фізичні та хімічні явища.

Мета. 

Формування ключових компетентностей:

Спілкування державною мовою:

  • використовувати в мовленні хімічні терміни, поняття, символи, сучасну українську наукову термінологію і номенклатуру;
  •  формулювати відповідь на поставлене запитання;
  •  аргументовано описувати хід і умови проведення хімічного експерименту;
  • обговорювати результати дослідження і робити висновки;
  • брати участь в обговоренні питань хімічного змісту, чітко, зрозуміло й образно висловлювати свою думку;
  • - складати усне  повідомлення на хімічну тему, виголошувати його.

Основні компетентності у природничих науках і технологіях:

  • пояснювати природні явища, процеси в живих організмах і технологічні процеси на основі хімічних знань;
  • формулювати, обговорювати й розв’язувати проблеми природничо-наукового характеру;
  •  проводити досліди з речовинами з урахуванням їхніх фізичних і хімічних властивостей;
  •  виконувати експериментальні завдання міні - проекти, використовуючи знання з інших природничих предметів;

Інформаційно-  цифрова компетентність:

  • використовувати сучасні пристрої для добору хімічної інформації, її оброблення, збереження і передавання;
  • критично оцінювати хімічну інформацію з різних інформаційних ресурсів;

Уміння вчитися впродовж життя:

  • спостерігати хімічні об'єкти та проводити хімічний експеримент.
  •  виконувати навчальні проекти хімічного й екологічного змісту;

          Ініціативність і підприємливість:

  • виробляти власні цінності, ставити цілі, діяти задля досягнення їх, спираючись на хімічні знання;
  • виявляти ініціативність до роботи в команді, генерувати ідеї, брати відповідальність за прийняття рішень, вести діалог  задля досягнення спільної мети під час виконання хімічного експерименту і навчальних проектів.

Соціальна та громадянська компетентності:

  • співпрацювати з іншими над реалізацією соціально значущих проектів, що передбачають використання хімічних знань;
  • працювати в групі зацікавлених людей, співпрацювати з іншими групами, залучати ширшу громадськість до розв’язування проблем збереження довкілля.

Екологічна грамотність і здорове життя:

  •  усвідомлювати причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність;
  • використовувати хімічні знання для пояснення користі і шкоди здобутків хімії і хімічної технології для людини і довкілля;
  • дотримуватися здорового способу життя;
  •  безпечно поводитись із хімічними сполуками і матеріалами в побуті;

 

Формування предметних компетентностей:

формувати поняття про фізичні та хімічні явища, спостерігає і визначає фізичні та хімічні явища, робить висновки на основі спостережень (за допомогою вчителя).

Наскрізні змістові лінії

Екологічна безпека і сталий розвиток

  • Виробляє власні ставлення до природи як найвищої цінності.

Підприємливість і фінансова грамотність

  • Застосування вміння по визначенню явищ.

Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів:

Учень:

цінює відмінності фізичних і хімічних явищ, ознаки хімічних явищ.

-усвідомлює власне ставлення до природи як найвищої цінності.

Тип уроку: формування нових знань.

Форма проведення: урок – подорож.

Форми і методи роботи: пізнавально-пошуковий, творчий, дослідний, робота в групах, індивідуальна робота, комп’ютерна презентація.

Інтерактивні вправи: «Ланцюжок», «Знайди пару», «Сортувальник»,

«Мікрофон», «Впізнай», «Інтелектуальна розминка».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Створення емоційного настрою.

У нашому житті, як казали наші предки, усе змінюється.

Нехай незмінним залишається гарний настрій, здоров’я  і потяг до знань!

 Давайте один одному всміхнемося!

Із усмішки натхнення зачерпнемо!

Із настроєм почнемо працювати!

І перешкоди будь- які долати!

Незабаром настануть новорічні свята. З ними пов’язане ще одне, одне бажане для всіх дітей свято – Чудотворця Миколая . 19 грудня Святий Миколай  завітає  в оселі чемних, вихованих, працелюбних і старанних в навчанні дітей. Саме працелюбство робить людину щасливою. А коли людина щаслива, вона задоволена собою і впевнена в собі. Тож для того, щоб Святий Миколай  не оминув вашої оселі, сьогодні на уроці я бажаю вам бути успішними і впевненими в собі.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Яку тему ми зараз вивчаємо?

(Початкові хімічні поняття)

  • Що вже вивчили в цій темі?

(Символи  хімічних елементів, валентність, хімічні формули, прості і складні речовини…)

  • Пригадайте:

Інтелектуальна розминка.

Закінчіть назву елемента:

Окси… (ген)  Ба…(рій)   Силі…(цій)

Фос…(фор)  Флу…(ор)   Каль…(цій)

Алюмі…(ній)  Фе...(рум)   Арген…(тум)

Маг…(ній)   Гідро…(ген)  Нітро…(ген)

Кар…(бон).

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

  • Сьогодні у нас незвичайний урок: урок-подорож! Це подорож таємничою, чарівною і загадковою країною - Хімією! Країна ця прадавня. Вона дає відповіді на багато питань повсякденного життя.

Подивіться навколо себе і ви помітите, що ніщо в світі не стоїть на місці, все змінюється. «Все тече, все змінюється»,- стверджували стародавні філософи.

Змінюються пори року, рухається Сонце, день змінюється на ніч, зростає хлібний колосок, старішає людина,  з’являється  веселка. Пригадайте. Як називаються зміни, що відбувається в природі і у світі? (Явища)

Різні науки вивчають різні явища. Наука хімія вивчає явища ,що відбуваються з речовинами. А це фізичні та хімічні явища.

  • Які бувають явища? (фізичні, хімічні, біологічні, суспільні…)
  • Наведіть приклади таких явищ, що  відбуваються навколо нас щодня. (дощ, сніг, вітер, гроза, ріст дерев, приготування їжі, скисання молока…)
  • На уроках з якого предмета ви вперше почали вивчати явища?

(природознавства).

 Учень , повернувшись з уроку природознавства, подумав: «Тепер я знаю багато різних хімічних явищ! Ось наприклад:

  • випаровується вода з асфальту після дощу;
  • мама гасить соду оцтом, готуючи пиріг;
  • іде тепло від батареї опалення;
  • горять іменні свічки;
  • після додавання цукру чай стає солодким;
  • на цвяхах у гаражі з’являється іржа.»
  • Чи вірно думає учень?

(не зовсім вірно)

 Сьогодні на уроці ми з вами допоможемо розібратися учневі, які з цих процесів хімічні, а які -  фізичні.

  • Як ви гадаєте, що буде предметом вивчення на уроці?

Оголошення теми уроку:

Фізичні та хімічні явища.

Д.І. Менделєєв говорив: «Істина відкривається тим, хто її шукає».

  • Чи погоджуєтесь ви з цими словами?

Саме ці слова і будуть девізом нашого уроку. А оскільки хімія – експериментальна наука, то допоможе нам знайти істину демонстраційний експеримент. Тож вперед – на пошуки істини!

 

1.Відео з лимоном.

2.Відео - інтерв'ю з учителями.

Завдання уроку: з’ясувати істотні відмінності між фізичними і хімічними явищам

      Природа – це величезна лабораторія, в якій безперервно відбуваються зміна агрегатного стану речовин, їх форми, а також іде утворення нових речовин. Гірські породи і мінерали під впливом сонця, води, вуглекислого газу поступово руйнуються і перетворюються в нові речовини. В зелених рослинах з вуглекислого газу і води утворюється глюкоза і крохмаль. Людина перетворює взяті з природи речовини (нафту, природний газ, руди) в необхідні йому бензин, гуму, волокна, пластмаси, метали та сплави. Часто в результаті утворюються нові речовини, яких немає в природі. Під час всіх цих явищ відбувається руйнування одних речовин і утворення нових.

Усі явища, які відбуваються з речовинами діляться на 2 види: фізичні і хімічні.

Розглянемо явища та пояснімо їх. Інтерактивна гра «Мікрофон».

  • Зігнути алюмінієвий дріт (зміна форми).
  • Розкатати кульку пластиліну.
  • Розтерти крейду в порошок.

Висновок. В даних дослідах змінювалась форма або агрегатний стан, але склад речовин залишався незмінним. Ці явища – фізичні.

Подорожуючи країною Хімія, ми повинні вивчити хімічні та фізичні явища. 

 

 Подорожувати ми будемо за маршрутом.

1.-Зупинка. Науково-дослідницька .

2.-Зупинка. Інформаційна. 

3-Зупинка. . Підсумкова

 

Подорожувати будемо групами: 

-науковці

-дослідники

-хіміки

Правила роботи в команді:

  • Висловлюватися по черзі.
  • Вислухати кожного.
  • Не перебивати товариша.
  • Бути доброзичливими.
  • Берегти час.

Нам разом потрібно буде пройти випробування, які зустрінуться на нашому шляху. Лише найбільш розумним, наполегливим і сміливим країна Хімія відкриває свої таємниці і надасть право стати громадянами цієї чудової країни. Кожному з Вас я роздаю посвідчення громадянина країни Хімія (додаток). Але щоб його підтвердити потрібно виконати буде всі завдання на уроці. Отже, в країну хімії! Вперед!

ІІІ Вивчення нової теми

Зупинка Науково-дослідницька

Перебуваючи на цій зупинці,  ми будемо в ролі наукових дослідників і  повинні вирішати поставлені перед нами завдання .

Завдання:

1.Дослідити, у чому полягає відмінність між фізичними та хімічними явищами

  1. Результати досліджень занести в опорну схему
  2. Зробити висновки 

 

Щоб вирішити цю проблему, проведемо дослідження за допомогою дослідів. Повторимо правила техніки безпеки.

  

Дослід № 1  (відеодослід)

  • В яких агрегатних станах перебуває вода? (твердому, рідкому, газоподібному).
  • Чи змінюється склад води, коли вона переходить з одного агрегатного стану в інший?  (не змінюється).
  • Спробуйте дати визначення фізичних явищ.

 

  Учитель у пробірку наливає воду.

–У якому агрегатному стані перебуває вода? (У рідкому.)

 Потім нагріває пробірку над спиртівкою, доводячи її до закипання.

–Що ми спостерігаємо? (Вода закипає.)

-А,якщо вода почне випаровуватись,це який агрегатний стан? (Газоподібний.)

–Чи змінився склад води? (Ні, не змінився.)

  • Спробуйте дати визначення фізичних явищ.

 

     Явища, у ході яких не відбувається перетворень одних речовин на інші, а зазвичай змінюється агрегатний стан чи форма, називається фізичними явищами.

Фізичні явища

Про явища фізичні твердо пам’ятай одне:

Міняється їх маса, розмір, стан, об’єм.

 

Дослід № 2  (відеодослід)

  • Яку речовину ми вдихаємо під час дихання? (кисень).
  • Яку речовину видихаємо? ( вуглекислий газ).
  • Процес дихання – це яке явище? (хімічне).

 

  Учитель у пробірку з питною содою доливає оцет.

–Що спостерігаємо? (Утворилась велика кількість бульбашок.)

      Так, ми взяли дві речовини і змішали їх, при цьому утворилися інші речовини, одна з яких є вуглекислим газом , який зумовлює виділення  «піни».

 

 

Не у незвіданих світах

Й не на далекій зірці

Іде на ваших же очах

Реакція в пробірці.                     

Дивіться, як новий продукт

На дно пробірки ляже.             

То осад наші реагенти

В нові сполуки зв’яжуть.

То газ бурхливий завирує

І спінить реагенти,

То колір новий зачарує —

Ловіть такі моменти.

А то по класу попливе

Незвичний запах новий…

Одна з ознак нехай буде

Й хімічне явище готове!

 

–Чи відбулися перетворення у цьому випадку? (Так.)

–Яка наука вивчає перетворення речовин? (Хімія.)

–Як же ми назвемо явища , що відбувалися в пробірці? (Хімічні.)

Учні роблять висновки з проведених досліджень(Заповнюють схему).

Отже:

  • Які явища називаються  хімічними?

 

Хімічні явища – це явища, під час яких одні речовини перетворюються в інші

Зупинка інформаційна

 Завдання:

  1. Навчитися розрізняти фізичні і хімічні явища.
  2. Виконати логічні завдання.

 

 

  •   А зараз спробуємо на практиці розрізняти явища фізичні і хімічні. Працювати будемо групами.

 Коли ви виростете, то уміння працювати в групі допоможе об’єднатися в робочі колективи, і це приведе до об’єднання країни, всього українського народу.

 

  • Як відрізнити хімічне явище від фізичного?

Ознаки хімічних явищ:

1.Зміна кольору

2.Поява запаху

3.Утворення осаду

4.Виділення газу

5.Виділення тепла і світла.

 

 

Робота в групах

  1. Поставте, де треба позначки «+»

 

 

  Приклад явища

                   Явище

     Фізичне

      Хімічне

Горіння дров

 

 

Зміна кольору тканин

 

 

Бродіння соку

 

 

Розчинення цукру у воді

 

 

Утворення чорного нальоту на срібних виробах

 

 

Виготовлення ювелірних прикрас із золота

 

 

Жовтіння листя

 

 

Утворення інею

 

 

 

 

  1. Доведіть, що:

А) квашення капусти - … процес (фізичний чи хімічний).

     Я так вважаю тому, що …

Б) розчинення кухонної солі у воді … процес  (фізичний чи хімічний).

    Я так вважаю тому, що …

В) скисання молока - … процес (фізичний чи хімічний).

     Я так вважаю тому, що …

  1. Визнач явища

1.Взимку стало  холодати 

   і ставок вже не пізнати.

  Там, де була рідина,

  Лиш дзеркальна площина

  Що за диво кристалічне?

  Це фізичне чи хімічне? (хімічний)

2.В  нас  в  дворі  живе  корова. Молоко  п'єм  для  здоров'я.

 А  побуде  в  теплій  хаті-

Будем  сир  й  сметану  мати.

Що  за  наслідок  логічний?

Він  фізичний  чи  хімічний   (хімічний)

 

3.На  вогні  пластинка  мідна

Почорніла,  вірогідно.

Що  за  явище  незвичне?

Це  фізичне  чи  хімічне   (хімічне)

 4. Осінь  стала  вмить  до діла- Листя  геть  все  пожовтіло.

Що  за  результат  класичний?

Він  хімічний  чи  фізичний  (хімічний)

 

                             Зупинка – Цікавинка

Здогадайтесь про що йдеться.

  • Що сходить без насіння? (Сонце)
  • Горя не знаю, а гірко плачу. (Дощова хмара)
  • Ой за полем, за горами золота нагайка в’ється. (Блискавка)
  • Розфарбоване коромисло через річку повисло. (Веселка)
  • Як живе, то летить, як помре, то біжить. (Сніг)
  • Бажаний гість, замість цукерок дрова їсть. (Вогонь)

Вчитель. Як називаються процеси, що відбуваються в природі?

Все це явища природи

В природі відбуваються надзвичайно красиві явища

Відеопрезентації

  • Полярне сяйво
  • Вогняна веселка
  • Зоряний дощ

 

Пригадайте, з яким вулканом пов’язане місто Помпеї? (вулкан Везувій).

Вулкан Везувій знаходиться на Апенінському півострові поблизу Італії. У 79 році до н.е.  під семиметровим шаром попелу цього вулкану було живцем поховане ціле місто Помпеї.

Ми зараз теж спробуємо розбудити вулкан. На щастя у нас не Везувій, а хімічний вулкан.

Демонстраційний експеримент . Підпалювання  амоній дихромату.

 

На якому материку мешкає найбільша отруйна змія? (Африка).

  •   Як вона називається? (Чорна мамба).

Її висушена отрута зберігає свої властивості 25 років.

А зараз ми з вами побуваємо у віртуальній лабораторії і переглянемо дослід «Фараонова змія».

Завдання 2. Виявити ознаки протікання хімічної реакції і записати їх у зошит.

  •     Які ознаки реакції «Фараонова змія»? (зміна забарвлення, виділення газу)

 

 

 

Завдання 3. 

 А зараз ви повинні виконати спецзавдання.

 Працюємо в парах.

 У вас на столі є картки із завданням. Необхідно визначити, які явища є фізичними,  а які хімічними. Обвести літеру в тому стовпці, в якому є правильна відповідь. Якщо ви правильно виконаєте завдання, то в колонці хімічних явищ по вертикалі отримаєте назву ознаки хімічної реакції.

 

Картка 1:

Явище

Фізичне

Хімічне

Залізо іржавіє

а

з

Танення льоду

д

л

Утворення туману

є

у

Прокисання молока

в

а

Запалювання сірника

о

п

Розтирання крейди в ступці

к

б

Вкриття мідних предметів зеленим нальотом

ф

а

Замерзання води в калюжі

ц

ж

Пригоряння яєчні

в

х

 

Картка 2:

Явище

Фізичне

Хімічне

Залізо іржавіє

б

т

Утворення туману

а

г

Прокисання молока

в

е

Запалювання сірника

о

п

Розтирання крейди в ступці

л

н

Вкриття мідних предметів зеленим нальотом

ф

л

Пригоряння яєчні

х

о

Восени листя жовкне

н

т

Горіння вугілля

т

а

 

Картка 3:

Явище

Фізичне

Хімічне

Залізо іржавіє

б

с

Кипіння води

ю

л

Утворення туману

а

г

Прокисання молока

в

в

Запалювання сірника

о

і

Розтирання крейди в ступці

щ

н

Вкриття мідних предметів зеленим нальотом

ф

т

Горіння свічки

є

л

Пригоряння яєчні

х

о

 

Картка 4:

Явище

Фізичне

Хімічне

Залізо іржавіє

б

е

Утворення туману

у

г

Прокисання молока

в

н

Запалювання сірника

о

е

Розтирання крейди в ступці

б

н

Вкриття мідних предметів зеленим нальотом

ф

р

Пригоряння яєчні

х

г

Восени листя жовкне

н

і

Горіння вугілля

т

я

Перевірка роботи.

 

Опитування по ланцюжку.

 Вчитель називає явище, учень повинен його віднести до фізичних чи до хімічних і пояснити.

 Приклади явищ:

  • ліпимо снігову бабу;
  • вибігаємо в коридор;
  • готуємо їжу;
  • замерзання води;
  • на срібних предметах з’являється чорний наліт;
  • готуємо уроки;
  • смажити картоплю;
  • фарба висихає на повітрі;
  • після включення комп’ютера змінюється колір екрана;
  • з відкритої пляшки «Фанти» виділяються  бульбашки газу;
  • читаємо книгу;
  • йдемо після школи до дому;
  • іде дощ;
  • фільтруємо розчин;
  • запалюємо сірник;
  • горить бензин;
  • утворюється туман;
  • кипить вода;
  • випікаємо з мамою пиріг.
  •  

IV. Контроль навчальних досягнень

Зупинка Підсумкова

Учень повернувшись з уроку хімії подумав:

«Скрізь явища хімічні, о мамочко моя!

Ось гріє батарея, цьому радію я.

Мій телефон вібрує , а ще –  співать він вміє .

Моя кицюня Мурка не хоче молока.

Воно давно прокисло, вреднючка ж ти така!

Готує мама тісто – он соду додала.

Ще й оцтом загасила, ну це її діла.

А я відкрию «фанту» - там бульби, як завжди.

Піду після обіду, є діло в гаражі.

Дивлюсь: там цвях забитий. іржавий, просто страх.

 

Визначте чи не помилився учень.

Виконання тестових завдань

  1. Під час висушування волосся феном відбувається явище

А. хімічне                                Б. фізичне

2. Під час отримання цукру з цукрового буряку відбувається процес

     А. хімічне                                  Б. фізичне

3. Під час смаження картоплі відбувається явище

     А. хімічне                                 Б. фізичне

4. Виділення теплоти супроводжуються явища

     А. Жовтіння листя                                 В. Розчинення кислоти у воді

     Б. Розчинення кухонної солі у воді     Г. Горіння газу в плиті

5. Осад виділяється під час

     А. Утворення кавового розчину          В. Розчинення оцту у воді

     Б. Бродіння соку                                    Г. Скисання молока

 

V. Підбиття підсумків

 

1.Що нового дізналися на уроці?

2.Що сподобалося на уроці?

3.Що викликало певні труднощі?

VІ. Домашнє завдання. 

  • 1.Вивчити §12
  • 2.Творче завдання ” Сюрприз для мами ”

“ Сюрприз для мами, або як позбутися накипу”. У чайнику з’явився накип – не розчинені солі Кальцію й Магнію. Щоб його позбутися, налийте в чайник оцет і доведіть його до кипіння. Кип’ятіть пів години. Потім злийте у слив і прополощіть водою. Які явища ви спостерігали? Де ще утворюється накип? Як його позбутися?

 

 Додаток

Завдання 1.Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні. (визначте, які явища можна віднести до фізичних, а які — до хімічних. Якщо ви дасте правильні відповідь, то в колонці фізичних явищ по вертикалі ви отримаєте назву двовалентного хімічного елемента, просту речовину, метал.)(слайд 10)

Явище

Фізичне

Хімічне

Іржавіння заліза

б

с

Плавлення скла

к

л

Утворення туману

а

г

Прокисання мо­лока

в

о

Запалювання сір­ника

о

щ

Розтирання крей­ди в ступці

л

н

Випарювання спирту

ь

п

Вкриття мідних предметів зеленим нальотом

ф

о

Замерзання води в калюжі

ц

ж

Пригоряння яєчні

х

ш

Восени листя жовкне

н

о

Фільтрування роз­чину

і

и

Горіння вугілля

т

ю

Кипіння води

й

к

Відповідь: кальцій

Завдання 2.Допоможіть учневі розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні. (визначте, які явища можна віднести до фізичних, а які — до хімічних. Оберіть літеру в тому стовпці, в якому є правильна відповідь. Якщо ви дасте правильні відповідь, то в колонці хімічних явищ по вертикалі ви отримаєте назву одновалентного хімічного елемента, просту речовину, метал.) (слайд 11)

 

 

Явище

Фізичне

Хімічне

«Гашення» соди оцтом

б

с

Дощ

ю

л

Утворення інею

а

г

Зіпсоване м’ясо

в

р

Запалювання феєрверку

о

і

Виготовлення цукрової пудри

ш

н

Випарювання розчину

ь

п

Вкриття срібних предметів темним нальотом

ф

б

Протухання яєць

х

л

Достигання ягід черешні

н

о

Фільтрування роз­чину

и

и

Танення льоду

т

ю

Кипіння води

й

к

Відповідь: срібло

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
18 грудня 2018
Переглядів
8414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку