7 Клас Урок №20
ТЕМА. ФІЗИЧНІ ТА ХІМІЧНІ ЯВИЩА. ХІМІЧНІ РЕАКЦІЇ ТА ЯВИЩА, ЩО ЇХ СУПРОВОДЖУЮТЬ
1. Навчальні (дидактичні):
- ознайомити учнів з явищами, як загальнофілософським поняттям та фізичними і хімічними явищами зокрема;
- забезпечити умови для засвоєння учнями понять: явище, фізичне явище, хімічне явище, хімічна реакція, ознаки хімічних реакцій;
2. Розвиваючі:
сприяти формуванню: - умінь виділяти загальні і суттєві ознаки і відмінності фізичних і хімічних явищ;
- умінь побачити проблему і знайти шляхи її вирішення;
- умінь застосовувати отримані знання на практиці і оцінювати результати виконаних дій;
- умінь узагальнювати факти, використовуючи знання про склад та властивості речовин шляхом упровадження інноваційних технологій;
- умінь використовувати комп’ютерні технології як інструмент для спілкування, досліджень, організації, оцінювання інформації.
- продовжити розвиток самостійності, уміння працювати в колективі;
- формувати основи критичного мислення (оформлення, аналіз та синтезування інформації для вирішення проблем та відповідей на запитання;
3. Виховні:
- сприяти формуванню зацікавленості предметом;
- сприяти в ході уроку формуванню комунікативної та інформаційної компетентностей;
- предметна соціалізація набутих знань
Учні повинні знати: відмінності фізичних і хімічних явищ, ознаки хімічних явищ, умови виникнення і перебігу реакцій.
Учні повинні вміти: розрізняти фізичні і хімічні явища, наводити приклади хімічних явищ у природі і побуті.
Тип уроку: засвоєння нових знань ( Урок подорож)
Комунікативна, інформаційна, соціально – предметна
Форми і методи роботи: пізнавально-пошуковий, творчий, дослідний, робота в групах, індивідуальна робота, комп’ютерна презентація.
Інтерактивні вправи: «Ланцюжок», «Знайди пару», «Сортувальник», «Мікрофон», «Впізнай», «Інтелектуальна розминка».
Обладнання: штатив з пробірками, ложечка, сірники, спиртівка, тримач для пробірки.
Реактиви: розчин лугу (кальцій гідроксиду), фенолфталеїн,шматочок крейди (кальцій карбонат), розчин сульфатної кислоти, розчин купрум(II) сульфату, кристалічний амоній хлорид, питна сода, оцет, вода.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Створення емоційного настрою
У нашому житті, як казали наші предки усе змінюється.
Нехай незмінним залишається гарний настрій!
Здоров’я і потяг до знань!
Давайте один одному всміхнемося!
Із усмішки натхнення зачерпнемо!
Із настроєм почнемо працювати!
І перешкоди будь які долати!
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Сьогодні у нас незвичайний урок, урок подорож!
Подорож таємничою, чарівною і загадковою країною Хімією! Країна ця прадавня. Вона дає відповіді на багато питань повсякденного життя.
Подивіться навколо себе і ви помітите, що ніщо в світі не стоїть на місці,все змінюється. Все тече, все змінюється, стверджували стародавні філософи.
Змінюються пори року, рухається Сонце, день змінюється на ніч, зростає хлібний колосок, старішає людина, з’являється веселка.
Пригадайте. Як називаються зміни, що відбувається в природі і у світі? (Явища)
Різні науки вивчають різні явища. Наука хімія вивчає явища що відбуваються з речовинами. І саме сьогодні ми з вами поговоримо детальніше про перетворення речовин. В нагоді нам стануть знання, набуті вами на уроках природознавства. А щоб вам легше було дізнатися про що саме піде мова, я пропоную вам відгадати цікаві дитячі загадки, які підготувала Сердюк Лера.
Хмарки в небі знову плачуть,
Слізки капають: кап-кап...
По калюжах радо скачуть
Дітлахи: чалап-чалап... (Дощ)
Коли холодно зимою –
Річка замерзає.
Її скельце під собою
До весни ховає. (Крига)
Навпіл небо розтинає,
У цей час іде гроза.
Діток гуркотом лякає,
Жалить землю, як оса. ( Блискавка)
Біла димка все ховає –
Зупинився авто рух.
Дім, дерева – все зникає,
І не видно навіть вух.... (Туман)
Крапельки водички зранку
На травичці, по землі...
Грають в барвах на світанку
Непосидливі малі. (Роса)
Які явища описані авторами цих рядків? (Природні явища)
Наведіть приклади таких явищ, що відбуваються навколо нас щодня.
Діти перераховують природні явища (Дощ, сніг, вітер, гроза, ріст дерев, скисання молока, приготування чаю та інші..)
А тепер пропоную вам подивитися на кадри слайдів презентації.
( слайд №1) Які події зображено там? Як, на вашу думку, чому ці слайди зображено разом, і яке відношення вони мають до хімії ? (Суспільні, політичні події – явища).( слайд №2)
Тема уроку. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.( слайд №3) (запис на дошці)
Мета уроку: ( слайд №4)
На уроках хімії нас будуть цікавити саме явища фізичні і хімічні, тож ми повинні чітко усвідомити істотні відмінності між ними.
Подорожуючи країною Хімія ми повинні вивчити хімічні та фізичні явища.
Подорожувати ми будемо за маршрутом, зупиняючись на зупинках (слайд № 5)
1. Зупинка Науково-експериментальна
2. Зупинка Інформаційна
3. Зупинка Хвилинка цікавинка
4. Зупинка Фізкультхвилинка
5. Зупинка Дослідницька
6. Зупинка Ігрова
7. Зупинка Кінцева
Нам разом потрібно буде пройти випробування, які зустрінуться на нашому шляху. Лише найбільш розумним, наполегливим і сміливим країна Хімія відкриває свої таємниці і надає право стати громадянами цієї чудової країни. Застібнули паски безпеки і в путь. (Звук мотора автобуса)
Отже в країну хімії.
Вперед Сміливо вирушимо
І все сьогодні на уроці.
Вивчаймо й пам’ятаймо!
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
ЗУПИНКА Науково-експериментальна (слайд №6)
Перебуваючи на цій зупинці ми будемо в ролі наукових дослідників і повинні вирішувати поставлені перед нами завдання .
Завдання:
1. Дослідити у чому полягає відмінність між фізичними та хімічними явищами
2. Результати досліджень занести в опорну схему
3. Зробити висновки.
Щоб вирішити поставлені перед нами завдання проведемо дослідження за допомогою дослідів. Повторимо правила техніки безпеки. (Учні по черзі читають правила техніки безпеки), які лежать на столах.
Дослід № 1 (Демонструє учень)
Учень розтирає цукор до порошкоподібного стану.
–Яким був цукор до розтирання? (Кристалоподібним.)
–Який став після розтирання? (Порошкоподібний.)
–Це дві різні речовини чи одна? (Одна, якості цукру не змінилися, змінилась лише форма.)
Дослід № 2 (Демонструє учень.)
Учитель у пробірку наливає воду.
–У якому агрегатному стані перебуває вода? (У рідкому.)
Потім нагріває пробірку над спиртівкою, доводячи її до закипання.
–Що ми спостерігаємо? (Вода випаровується.)
–Це який агрегатний стан? (Газоподібний.)
–Чи змінився склад води? (Ні, не змінився.)
Явища, у ході яких не відбувається перетворень одних речовин на інші, а зазвичай змінюється агрегатний стан чи форма, називається фізичними явищами. (слайд №7) (запис в зошиті)
Дослід № 3 (Демонструє учень)
Учитель у пробірку з питною содою доливає оцет.
–Що спостерігаємо? (Утворилась велика кількість бульбашок.)
Так, ми взяли дві речовини і змішали їх, при цьому утворилися інші речовини, одна з яких є вуглекислим газом , який зумовлює виділення «піни».
–Чи відбулися перетворення у цьому випадку? (Так.)
–Яка наука вивчає перетворення речовин? (Хімія.)
–Як же ми назвемо явища , що відбувалися в пробірці? (Хімічні.) (слайд №8) (запис в зошит)
Учні роблять висновки з проведених досліджень (Заповнюють схему).
Які явища називаються фізичними? А які хімічними?( слайд №9) (запис в зошит)
ЗУПИНКА Інформаційна (слайд №10)
Завдання:
А зараз спробуємо на практиці розрізняти явища фізичні і хімічні.
Працювати будемо групами. Коли ви виростете, то уміння працювати в групі допоможе об’єднатися в робочі колективи, і це приведе до об’єднання країни, всього українського народу.
Робота в групах ( на підготовку 1- 3хв) (завдання роздаються по групах)
І група. Учень, називаючи фізичні явища, перелічив:
1.одержання цукрової пудри з цукру піску;
2. танення льоду;
3. утворення зеленого нальоту на поверхні мідного виробу;
4. кування заліза;
5. прокисання молока,
6.узимку гілля дерев вкриваються памороззю;
7.опале листя згниває;
8. іржавий цвях очищується від іржі наждачним папером;
9. розлитий ацетон швидко випаровується.
У яких пунктах учень допустив помилку?
ІІ група. Закінчіть речення:
1. Я думаю, що розповсюдження запахів парфумів належить до … явищ
тому що…,
2. Я вважаю, що горіння природного газу належить до … явищ, тому що…
ІІІ група Визначте явища.
і ставок вже не пізнати.
Там, де була рідина
Лиш дзеркальна площина
Що за диво кристалічне?
Це фізичне чи хімічне?
Молоко п'єм для здоров'я.
А побуде в теплій хаті-
Будем сир й сметану мати.
Що за наслідок логічний?
Він фізичний чи хімічний?
Почорніла, вірогідно.
Що за явище незвичне?
Це фізичне чи хімічне?
Листя геть все пожовтіло.
Що за результат класичний?
Він хімічний чи фізичний?
IV група Порівняйте дії двох ремісників: коваля та металурга.
Коваль бере залізний брусок, нагріває його, б’є по ньому молотом і в результаті отримує виріб, наприклад, підкову. Чи змінюється при цьому речовина, з якої складався брус, - залізо? Металург бере залізну руду – бурий порошок або камені, які не проводять електричного струму й легко розсипаються від удару молотком, - й перетворює її на блискучі бруски заліза – метал, який має металічний блиск, добре проводить електричний струм, не розсипається від удару, а розплющується. Чи змінилася при цьому речовина? У якому випадку відбувається фізичне явище, а в якому – хімічне? Поясніть.
Інтерактивна гра «Мікрофон». (Пуляєва Даша)
Я кореспондент Першого національного каналу. Наш репортаж із КНЗ «Радіонівська ЗОШ І –ІІІ ступенів» . Ми продовжуємо програму «Явища хімічні й фізичні в нашому житті». Я пропоную запитання учням 7 класу:
ЗУПИНКА Цікавинка (слайд №11)
Здогадайтесь про що йдеться.
Вчитель. Як називаються процеси, що відбуваються в природі?
(Явища природи )
В природі відбуваються надзвичайно красиві явища
Презентація (слайд №11)
ЗУПИНКА Фізкультхвилинка (слайд №12)
Поки ми милувалися надзвичайно красивими природними явищами, за вікнами нашого автобусу різко змінилася погода. Дощ,вітер, грім. Це також природні явища. Ми доїхали до зупинки Фізкульхвилинка, але вийти з автобуса нам заважає негода. Але це не біда. Зняти втому за допомогою фізичних вправ допоможе нам Мурзанова Катя (звучить музика). Ми імітуємо рухами природні явища, здогадайтесь, які?
А поки ми їдемо до наступної зупинки, згадуємо, що сьогодні ми вивчили хімічні явища. Хімічні явища іще називають - хімічні реакції (слайд № 13) (запис в зошит)
Хімічна реакція-це умовний запис хімічного процесу за допомогою хімічних формул та індексів . Речовини що вступають у реакцію, називаються вихідними речовинами, або реагентами. Речовини, що утворюються в результаті реакції, називаються продуктами реакції.
Хімічні явища – це хімічні реакції
ЗУПИНКА Дослідницька (слайд №14)
Кожна хімічна реакція супроводжується зовнішніми ефектами,тобто ознаками. Тому щоб визначити ці ознаки проведемо ряд експериментів спостереження запишемо у таблицю. Повторимо правила техніки безпеки.
( на столах зошити для лабораторних дослідів)
Дослід № 1. Взаємодія крейди (кальцій карбонату) з розчином сульфатної кислоти. Що спостерігаємо? (поява бульбашок). Про перебіг хімічної реакції свідчить виділення… (газу).
Дослід № 2. Взаємодія розчину купрум(II) сульфату з розчином лугу ( кальцій гідроксид). Що спостерігаємо? (утворення блакитного осаду)
Дослід № 3. Взаємодія розчину лугу (кальцій гідроксиду) з фенолфталеїном. Що спостерігаємо? (розчин змінює колір)
Дослід № 4. Взаємодія натрій сульфіту із сульфатною кислотою. Що спостерігаємо? (поява запаху)
Дослід № 5. Горіння сірника.
Що спостерігаємо?(виділення тепла, поява світла).
Висновок: ознаки хімічної реакції… ( слайд № 15) (Запис в зошит)
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
ЗУПИНКА Ігрова. (слайд №16)
Гра «Сортувальник (Обери всі ознаки хімічної реакції )
Гра «Знайди пару»
1. Горіння свічки. 2. Почорніння срібних предметів. 3. Взаємодія соди з оцтом. 4. Протухання яєць. 5. Скисання молока. |
А). Зміна забарвлення. Б). Поява осаду. В). Виділення газу. Г). Виділення тепла і світла. Д). Зміна запаху. |
Виберіть по порядку варіанти відповідей, де описані хімічні явища
А) добування цукрової пудри з цукру - піску;
Е) утворення зеленого нальоту на мідних виробах;
Х) загусання парафіну при охолодженні;
О) плавлення сірки;
Р) згіркнення вершкового масла;
У) почорніння срібної ложки;
М) висихання бруду на черевиках;
С) утворення інею на деревах;
Ж) кування заліза;
Д) скисання яблучного соку;
І) танення льоду;
Ф) розчинення кухонної солі у воді;
И) горіння бензину;
Т) почорніння цукру при нагріванні;
( Ключове слово: ЕРУДИТ)
(У кожного учня завдання на парті.)
Позначте явище із літер, що відповідають правильним відповідям, отримайте прізвище ученого-хіміка.
Явище Фізичне Хімічне
1. Йде дощ М Л
2. Цвях покрився іржею О Е
3. Кипить вода Н М
4. Сіль розчиняється у воді Д П
5. Падає листя з гілок Е К
6. Протухання риби, м'яса Т Л
7. Плавлення воску Є О
8. Підгорання їжі при смажінні Б Є
9. Утворення карамелі з цукру Г В
при нагріванні
(Взаємоперевірка. Виставлення оцінок)
Відповідь – Менделєєв.
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
І так, шановні, ми знаходимося на останній зупинці «Кінцевій»
ЗУПИНКА Кінцева( слайд № 17)
(Заповніть свої оцінювальні листки, оцінивши роботу на уроці: відмінно, добре, задовільно) Смайлик!!!
Мотивоване виставлення оцінок за роботу на уроці.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (слайд № 18)
Додаток 1
ІНСТРУКЦІЯ
з безпеки життєдіяльності під час виконання хімічних дослідів.
Додаток 2.
Робота в групах ( на підготовку 1- 3хв) (завдання роздаються по групах)
І група. Учень, називаючи фізичні явища, перелічив:
1.одержання цукрової пудри з цукру піску;
2. танення льоду;
3. утворення зеленого нальоту на поверхні мідного виробу;
4. кування заліза;
5. прокисання молока.
У яких пунктах учень допустив помилку?
ІІ група. Закінчіть речення:
1. Я думаю, що розповсюдження запахів парфумів належить до … явищ
тому що…,
2. Я вважаю, що горіння природного газу належить до … явищ, тому що…
ІІІ група Визначте явища
і ставок вже не пізнати.
Там, де була рідина
Лиш дзеркальна площина
Що за диво кристалічне?
Це фізичне чи хімічне?
Молоко п'єм для здоров'я.
А побуде в теплій хаті-
Будем сир й сметану мати.
Що за наслідок логічний?
Він фізичний чи хімічний?
Почорніла, вірогідно.
Що за явище незвичне?
Це фізичне чи хімічне?
Листя геть все пожовтіло.
Що за результат класичний?
Він хімічний чи фізичний?
IV група Порівняйте дії двох ремісників: коваля та металурга.
Коваль бере залізний брусок, нагріває його, б’є по ньому молотом і в результаті отримує виріб, наприклад, підкову. Чи змінюється при цьому речовина, з якої складався брус, - залізо? Металург бере залізну руду – бурий порошок або камені, які не проводять електричного струму й легко розсипаються від удару молотком, - й перетворює її на блискучі бруски заліза – метал, який має металічний блиск, добре проводить електричний струм, не розсипається від удару, а розплющується. Чи змінилася при цьому речовина? У якому випадку відбувається фізичне явище, а в якому – хімічне? Поясніть.
Додаток 3.
Гра «Сортувальник ( Обери всі ознаки хімічної реакції )
Гра «Знайди пару»
1. Горіння свічки. 2.Почорніння срібних предметів. 3.Взаємодія соди з оцтом. 4. Протухання яєць. 5..Скисання молока. |
а.Зміна забарвлення. б.Поява осаду. в.Виділення газу. г.Виділення тепла і світла. д.Зміна запаху. |
Виберіть по порядку варіанти відповідей, де описані хімічні явища
А) добування цукрової пудри з цукру - піску;
Е) утворення зеленого нальоту на мідних виробах;
Х) загусання парафіну при охолодженні;
О) плавлення сірки;
Р) згіркнення вершкового масла;
У) почорніння срібної ложки;
М) висихання бруду на черевиках;
С) утворення інею на деревах;
Ж) кування заліза;
Д) скисання яблучного соку;
І) танення льоду;
Ф) розчинення кухонної солі у воді;
И) горіння бензину;
Т) почорніння цукру при нагріванні;
Позначте явище із літер, що відповідають правильним відповідям, отримайте прізвище ученого-хіміка.
Явище Фізичне Хімічне
1. Йде дощ М Л
2. Цвях покрився іржею О Е
3. Кипить вода Н М
4. Сіль розчиняється у воді Д П
5. Падає листя з гілок Е К
6. Протухання риби, м'яса Т Л
7. Плавлення воску Е О
8. Підгорання їжі при смажінні Б Є
9. Утворення карамелі з цукру Г В
при нагріванні
1