Тема. Кількість речовини. Моль – одиниця кількості речовини. Стала Авогадро.
Цілі уроку:
Формування ключових компетеностей:
Формування предметних компетентностей:
Обладнання та матеріали: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва; картки з завданнями; комп‘ютер, програма «Віртуальна хімічна лабораторія» демонстрація № 8.6. - зразки різних речовин кількістю речовини 1 моль.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, навичок і вмінь.
Форми роботи: розповідь учителя з демонстрацією на комп’ютері, розв’язування задач, колективне складання таблиці, робота в парах.
Очікувані результати навчальної діяльності: учні мають застосовувати поняття «кількість речовини» для характеристики зразків речовин; розрізняти поняття «маса», «об’єм» та «кількість речовини»; називати значення сталої Авогадро та одиницю її вимірювання; характеризувати кількість речовини як фізичну вличинц; обчислювати кількість речовини за відомим числом частинок та яисло частинок за відомою кількістю речовини.
Структура уроку:
І. Організаційний етап.
II. Актуалізація опорних знань.
IIІ. Мотивація навчальної діяльності повідомлення теми, мети, завдань уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу:
1. Поняття про кількість речовини.
2. Моль одиниця вимірювання кількості речовини.
3. Розрахунок кількості речовини за відомим числом атомів і молекул.
V. Узагальнення й систематизація знань.
VI. Підбиття підсумків уроку.
VII. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Привітання, оцінка эмоційного стану.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Для хіміків є дуже важливим знати число структурних частинок (атомів, молекул та йонів), які є в кожній порції речовини, оскільки саме вони вступають у хімічну взаємодію. Ось чому перед нами постало сьогодні дуже важливе завдання: навчитись не лише вимірювати речовину в об’ємі чи масі, а й рахувати число таких маленьких і не помітних для людського ока частинок як атоми, молекули чи йони.
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ
Розв'язати задачу нам допоможе величина, з якою ми познайомимося на уроці.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Відомий італійський учений Амедео Авогадро вивчив і виміряв кількість речовини для різних речовин. З допомогою спеціальних розрахунків А. Авогадро підрахував, що у 12 г вуглецю міститься 6,02 • 1023 атомів.
Таку кількість речовини взяли за 1 моль.
Подібні розрахунки показали, що
у 32 г сірки міститься 6,02 • 1023 атомів;
у 18 г води міститься 6,02 • 1023 молекул.
Ця величина одержала назву «стала Авогадро». Позначається вона NA = 6,02 • 1023 частинок/моль, або моль–1. Ця величина не залежить від агрегатного стану речовини.
n = Число Авогадро це дуже велике число. Наприклад, якби всю поверхню Землі (включаючи річки, озера, моря й океани) вистелити рівномірним шаром такої кількості однодоларових купюр, то утворився б шар висотою 2 кілометри.
Стала Авогадро неймовірно велика. Ось деякі приклади, що показують величину цього числа.
Проте молекули, які ми рахуємо за допомогою сталої Авогадро, є дуже маленькими часточками. Якщо ми візьмемо 6 • 1023 молекул води, то навіть не зможемо наповнити склянку.
Запитання.
Як ви гадаєте, якщо ми візьмемо один моль двох різних речовин, чи будуть це однакові кількості за зовнішнім виглядом?
де N число частинок у порції речовини;
NA стала Авогадро.
Одиниця вимірювання кількості речовини – моль
Моль – це така кількість речовини, що містить
стільки структурних одиниць (молекул, атомів або
йонів), скільки їх міститься у 12 г Карбону 12С
Обговорення результатів роботи, афішування алгоритму.
Алгоритм розв’язання задач.
Керована практика. Опрацювання алгоритму.
Умова задачі.
Визначте кількість речовини кисню, що міститься в порції речовини, що містить 12 • 1023 молекул.
Алгоритм розв’язку.
Дано: Розв’язання:
N(О2) = 12 • 1023 n(О2) = = = 2 моль
Знайти:
n(О2) ?
Відповідь: кількість речовини кисню дорівнює 2 моль.
Умова задачі.
Розрахуйте число атомів, що міститься в порції заліза кількістю речовини 0,5 моль.
Алгоритм розв’язку.
Дано: Розв’язання:
n(Fe) = 0,5 моль N = n • NA = 0,5 моль • 6 • 1023 моль-1 = 3 • 1023
Знайти:
N(Fe) ?
Відповідь: 3 • 1023 атомів заліза.
Відгадайте:
Смак цієї приправи унікальний, його не має жодна інша речовина. У всіх народів вона є сомволом гостинності. У тілі людини міститься понад 200 г цієї речовини, із яких 45 г розчинено в крові.
Розсипати її – погана прикмета. На відомій фресці Леонардо да Вінчі «Тайна вечеря» у трапезній монастиря Санта Марія делле Граціє в Мілані один з апостолів, Юда Іскаріот, незграбним рухом руки перекидає…
Що перекинув Юда і яка речовина там містилася? (Сіль)
Задача. Обчисліть кількість формульних одиниць солі (NaCl), якщо її маса становить 117г.
Розв’язання:
; N = n • NA
Mr(NaCl) = 1 • 23 + 1 • 35,5 = 58,5 г/моль
N(NaCl) = 2 моль • 6,02 • 1023 моль-1 = 12,04 • 1023
Відповідь: N(NaCl) = 12,04 • 1023
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Навіщо хіміками була введена нова величина «Кількість речовини»?
2. Якими одиницями вимірюється кількість речовини?
3. Якою літерою позначається кількість речовини?
4. Скільки частинок міститься в 1 моль вуглекислого газу?
5. Чому дорівнює стала Авогадро?
n |
N |
NA |
? |
18 • 2023 |
6,02 • 1023 моль-1 |
3 моль |
? |
|
5 моль |
? |
|
? |
36 • 1023 |
|
2 моль |
? |
|
1 моль |
? |
|
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Інтерактивний прийом «Мікрофон». Рефлексивні фрази на екрані: сьогодні я зрозумів....., було цікаво...., було важко....., я виконував завдання...., тепер я можу..., в мене вийшло...., мене здивувало...
2. Оцінювання учнів.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Назва речовини |
Формула речовини |
Кількість речовини |
Кількість структурних одиниць |
Кисень |
О2 |
0,5 моль |
|
Магній оксид |
MgO |
|
12 • 1023 |
Силіцій(IV) оксид |
SiO2 |
0,25 моль |
|
Вода |
H2O |
|
24 • 1023 |
Водень |
H2 |
2,5 моль |
|