Перший урок повинен бути незабутнім. Різноманітні форми роботи, демонстрація дослідів, відеофрагментів допоможуть вчителю зацікавити учнів вивченням фізики.
Урок № 2
Тема. Фізика як фундаментальна наука про природу. Зв’язок фізики з іншими науками. Фізичні тіла й фізичні явища.
Мета. Сформувати в учнів початкові уявлення про фізику як науку та її зв’язок з іншими науками, фізичні явища, тіла; добитися засвоєння учнями засвоєння деяких фізичних понять; розвивати увагу і допитливість; працювати над розвитком пізнавального інтересу.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, презентація.
Хід уроку
Я еще не устал удивляться
|
|
Как придумать могли такое, |
Самолеты летят сквозь тучи, |
|
Я вверяю себя трамваю,
|
Ток по проволоке струится,
Спутник ходит по небесам…
Человеку стоит дивиться
Человеческим чудесам
Сучасну людину казковими чудесами не здивуєш. Потрібно лише уважно поглянути довкола: чудеса, про які раніше можна було мріяти тільки в казці, – сьогодні довкола нас, не вигадка, а саме життя. Машинна техніка, транспорт, досягнення медицини – за всім цим стоїть праця людини – робітника, дослідника, інженера. Проте вони не народилися з тими знаннями, які допомогли створити все те, що ми маємо. Кожен з них вчився. І лише після того, як вони отримали необхідні знання, учені змогли зробити нові відкриття, і багато в чому їм допомогла наука, яку сьогодні ви починаєте вивчати, – фізика.
Як ви гадаєте представникам яких професій потрібні знання з фізики?
Запишіть тема урока. «Фізика - наука про природу. Зв’язок фізики з іншими науками. Фізичні тіла й фізичні явища. Властивості тіл і фізичні величини.»
1. Фізика як наука зародилася дуже давно перед усім це було викликано практичними потребами. Спроби пояснити явища природи були в Китаї, у Стародавній Греції та Індії. Спочатку фізикою займалися філософи, богослови, астрономи, мореплавці, лікарі. (хто першим ввів це слово? Завдяки кому воно з’явилося в російській мові?)У IV столітті до н.е. Аристотель увів поняття "ФІЗИКА" (від грецького слова "фюзіс" - природа). У російській мові слово "фізика" з'явилося в XVIII столітті, завдяки Михайлу Васильовичу Ломоносову, вченому-енциклопедисту, який зробив переклад з німецької першого підручника з фізики . Саме тоді в Росії і стали серйозно займатися цією наукою.
Проте не тільки практичні потреби спонукали до вивчення Природи. Допитливість, властива людині, штовхала її до пошуку відповідей на безліч питань
Погодьтеся - цікаво:
-Чому такий величезний океанський лайнер не тоне, а важкий літак, літає по повітрю?
- Як виникли Земля й Сонце, Місяць і зорі?
- Чому на сотнях метрів глибини в океані плаває підводний човен?
-Як слово,що сказали в Комсомольську, може почути мешканець Лондона?
Так почала зароджуватися «наука про природу», яку сьогодні називають природознавство. Із часом обсяг знань збільшувався і єдина «наука про природу» почала розпадатися на окремі дисципліни (географія, хімія, біологія, астрономія)
Завдання1: розгадайте ребуси і назвіть науку, що споріднена з фізикою.
Завдання2: виконайте інтерактивну вправу і вкажіть об’єкти, що вивчають науки про природу.
2. Природа – це весь матеріальний світ: повітря, вода, земля, люди, рослини, тварини, планети, зорі. У природі відбуваються безперервні зміни., і вона перебуває в русі.
Для того щоб характеризувати природу та зміни які в ній відбуваються в фізиці використовують певні терміни.
Фізичні терміни
Матерія - все, що нас оточує. Матерія поділяється на речовину і поле.
Фізичні тіла – певна частина простору, що зайнята речовиною. Тіла бувають тверді, рідкі, газоподібні.
Фізичні явища – зміни що відбуваються в природі (механічні, теплові, звукові, електромагнітні, світлові)
Демонстрація фізичних явищ: реактивний рух; взаємодія магнітів; нагрівання металевої кульки;
3. Настав час дати означення, що ж таке фізика і визначити, що ж вивчає фізика.
Фізика — це основна, фундаментальна природнича наука, яка вивчає найзагальніші
закономірності явищ природи, властивості та будову матерії, закони її руху.
Вправи. 1)Робота з підручником в групах стор9(розібрати таблицю, спробувати дати означення кожної групи явищ, навести свої приклади)
2) встановити співвідношення тіло- речовина- явище https://learningapps.org/2981555
http://files.school-collection.edu.ru/dlrstore/21409d57-0acd-4500-8983-7ce708d29b38/5.swf - тест «Физика наука о природе»
Фронтальна робота з опорним конспектом (заповнити лакуни)
§1 (підр. Божинова, Бар’яхтар) опрацювати, стор 12 знати відповідь на контрольні запитання; впр 1(1-5у, 2 письм.)