Мета уроку:
навчальна: повторити, узагальнити і поглибити знання учнів з теми «Молекулярна фізика»;
розвивальна: розвивати логічне мислення учнів, вміння аналізувати, робити висновки, вміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях;
виховна: формування таких моральних якостей, як взаєморозуміння, колективізм, уміння гідно відстоювати свою точку зору в процесі групової роботи, виховувати впевненість у власних здібностях і знаннях; формувати інтерес до предмета на основі зв'язку з життям, побутом.
ДНЗ «Львівське вище професійне художнє училище»
Урок на тему: «Фізика за горнятком чаю»
Підготувала викладач
Козачок Оксана Броніславівна
Львів
Тема уроку: Фізика за горнятком чаю
Мета уроку:
навчальна: повторити, узагальнити і поглибити знання учнів з теми «Молекулярна фізика»;
розвивальна: розвивати логічне мислення учнів, вміння аналізувати, робити висновки, вміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях;
виховна: формування таких моральних якостей, як взаєморозуміння, колективізм, уміння гідно відстоювати свою точку зору в процесі групової роботи, виховувати впевненість у власних здібностях і знаннях; формувати інтерес до предмета на основі зв’язку з життям, побутом.
Тип уроку: урок узагальнення знань
Обладнання: чайник, чайний сервіз; срібна, алюмінієва, стальна ложечки; тонкостінна і товстостінна склянки.
Оформлення дошки: тему уроку записано кольоровою крейдою; подано послідовність конкурсів та накреслено таблицю для запису результатів; малюнок до конкурсу «Дари лісу», інші малюнки, що відповідають темі уроку.
Підготовка до уроку.
За тиждень до проведення уроку серед учнів виділяють дві команди (по 6-7 учнів), кожна з яких вибирає свого капітана. Команди одержують домашні завдання від викладача.
Послідовність проведення уроку
І. Вступне слово вчителя. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Ознайомлення учнів з правилами гри та конкурсами.
ІІ. Основна частина гри.
1. Конкурс «Візитні картки команд»
Кожній команді заздалегідь пропонується визначити назву команди, підготувати емблему, привітання команді-суперникові. (5 балів)
2. Конкурс капітанів.
Капітанам пропонується відгадати, що знаходиться в скриньці.
Те, що знаходиться в скриньці, відомо всім. Рецепт його приготування мовою фізики звучить так: теплообмінний процес між речовинами, що знаходяться в трьох різних агрегатних станах із використанням явищ дифузії та інерції.
(відповідь : чай)
3. Конкурс «Розумники».
Командам пропонується 10-12 запитань. Якщо команда має відповідь, то капітан підіймає руку. Відповідає один учасник команди, якого призначає капітан.
Кожне питання оцінюється 3 балами. Якщо відповідь неповна, то зараховується менша кількість балів. Якщо відповідь неправильна, то відповідає інша команда.
4. Конкурс «Дари лісу».
Перед уроком заварюється чай з листя та ягід суниці. Учасникам гри пропонується скуштувати чаю та розпізнати, з якої рослини його приготовано.
Поки учні п’ють чай, вчитель розповідає легенду про суницю.
Крім цього, учні мають дати відповідь на запитання: який фізичний процес дає можливість розпізнати, з якої рослини приготовано чай ?
(2 бали)
5. Конкурс уболівальників.
Уболівальникам пропонуються запитання, у разі правильної відповіді зароблені бали віддають тій команді, за яку вболівають.
Кожне питання оцінюється 3 балами.
6. Конкурс літературний.
Потрібно скласти невеличкий вірш, використовуючи слова: фізика, чай, урок, ліцей.
(3 бали)
7. Конкурс призів.
Кожній команді заздалегідь пропонується підготувати приз-нагороду команді-суперникові. Конкурс оцінюється, а призи вручаються учасникам гри. (5 балів)
ІІІ. Підведення підсумків.
Викладач оголошує підсумкові бали. Оголошуються оцінки учням, які брали участь у грі. Визначаються питання, над якими ще треба попрацювати.
ІV. Домашнє завдання.
Пригадати і записати в зошиті питання конкурсу «Розумники». Дати письмову відповідь на них.
Завдання конкурсу «Розумники»
(У воді є бульбашки повітря. Нагріваючись, вода починає випаровуватися всередину цих бульбашок. Збільшуючись в розмірі, вони внаслідок дії виштовхувальної сили, піднімаються вгору. Піднімаючись, бульбашки переходять у верхні, холодніші шари, де вони зменшуються, бо пара в них конденсується і бульбашки захлопуються, створюючи характерний шум).
2. Яка вода закипить швидше: сира чи та, що вже кипіла?
(Сира. У кип’яченій воді менше розчиненого повітря, тому бульбашки з’являтимуться при вищій температурі).
3. Чим довше користуватися чайником, тим повільніше в ньому закипатиме вода. Чим це пояснити?
(Унаслідок довгого користування чайник зсередини покривається накипом. Накип – пориста речовина і погано проводить тепло від нагрівника).
4. Коли чайник кипить, кришка підстрибує. Чому?
(Коли чайник кипить, то кришка підстрибує, оскільки в чайнику утворюється пара, тиск збільшується, піднімаючи кришку, при цьому частина пари виходить, тиск зменшується, кришка опускається, утворюючи при цьому звук).
5. Чому з повного чайника під час кипіння частина води обов’язково виливається?
(Тому що під час нагрівання вода розширюється).
6. Над чайником, коли в ньому кипить вода, майже не видно пари, поки він стоїть на полум’ї. Проте, як тільки вимкнути пальник, пару на деякий час стає видно. Чому?
(Пара прозора, безбарвна і через це невидима. У момент припинення подання тепла від газового пальника пара одразу ж охолоджується і частково конденсується, утворюючи дуже дрібні краплини води (туман)).
7. В якому чайнику краще запарювати заварку: металевому чи порцеляновому? Чому?
(Порцеляна як поганий провідник тепла повільніше нагрівається і повільніше охолоджується. І щоб стінки чайника мали вищу температуру в момент заварки, слід його кілька разів зсередини облити окропом).
8. Якою ложкою зручніше користуватися, розмішуючи цукор: срібною, стальною чи алюмінієвою ?
(Стальною, оскільки з названих речовин теплопровідність сталі найнижча).
9. Іноді, коли наливаємо дуже гарячий чай у склянку, вона тріскає. Які склянки – товстостінні чи тонкостінні – тріскають частіше? Як цьому запобігти?
(Оскільки скло є поганим провідником тепла, то розширюватиметься тільки внутрішня його частина і товстостінна склянка може тріснути швидше, ніж тонкостінна. Щоб цьому запобігти, слід чай лити обережно на металеву ложечку, поставлену у склянку).
10. Чи залежить швидкість охолодження чаю від того, коли в нього кинуто цукор: одразу ж чи перед тим, як пити?
(Так. Якщо цукор покласти в чай одразу, то температура чаю дещо знизиться. А чим вона нижча, тим менше вона відрізнятиметься від кімнатної і тим повільніше чай вистигатиме).
11. Чому розчинення в чаї грудочки цукру супроводжується легким шипінням ?
(Вода, проникаючи в капіляри цукру, витискує з них повітря, бульбашки якого, збільшуючись в об’ємі від нагрівання, підіймаються вгору під дією виштовхувальної сили і лопаються, створюючи своєрідне шипіння).
12. Знаменитий англійський фізик М.Фарадей, автор багатьох досліджень в області електротехніки, відкрив закон електромагнітної індукції. Проте не всі знають, що цей вчений має відкриття в області металургії. Фарадей висунув ідею легування сталі: достатньо додати 1-2 % хрому, марганцю і ванадію, і сталь набуває зовсім інших властивостей. Інструментальні сталі з хромом, виплавлені за рецептами Фарадея, користувалися широкою популярністю в ті часи. Якість металу була такою, що й сьогодні відвідувачі музею в Лондоні на стендах можуть побачити інструменти, яким понад сто років, а на них немає іржі.
Екскурсоводи музею розповідають, що винахідником-металургом Фарадей став завдяки звичці пити чай – традиційний напій англійців.
Річ у тім, що Фарадей пив чай по-особливому. Що ж особливого було в приготуванні чаю Фарадеєм ?
(У звичайну заварку з сушеного чайного листя вчений любив додавати трішечки сушених трав і квітів. Іноді достатньо було додати кілька стеблинок чи пелюсток, щоб чай набув незвичайного смаку і аромату).
Завдання до конкурсу вболівальників
(У процесі утворення розчину молекули цукру частково заповнили проміжки між молекулами води, тому об’єм майже не змінився ).
2. Коли вода в чайнику закипить швидше: коли з нього знята кришка, чи коли він нею накритий ?
(Коли накритий кришкою. Тепло зберігається краще, теплообмін із навколишнім середовищем зменшується).
До конкурсу «Дари лісу»
Іван Просяник
ЯГОДА БЕЗСМЕРТЯ
Не послала доля дітей одному, вже вельми сивому, князеві. Ось і став він журитися, думати-гадати, кому ж у спадок усі свої багатства лишити ? Та й надумав: як не має він роду, то чи не стати самому безсмертним ?
Сповіщає він свою волю: хто принесе князеві таку траву чи водицю, що безсмертя дарує, той отримає город-городище ще й красну дівицю.
Полетіли гінці-молодці в чотири кінці. Вернулися ні з чим. Гасне княжа надія, мов зоря рання.
Аж приходить до нього чоловік плюгавий, миршавий та ще й беззубий.
− Що скажеш ? − гидливо скривив губи князь.
− Знаю те, що ти хочеш. Але спочатку грамоту дай, що я − повноправний держатель города-городища.
Лише як отримав від князя грамоту, чоловік скрадливо прошепотів князеві:
− Упередсвіт на Купала, в заплавах наддеснянських розцвітає латаття біле. І до нього спускається тоді білий лелека. Хто вб’є птаха і з’їсть серце, той стане безсмертним.
Ледь діждався купайлівського вечора князь. Виставив він на пагорбах високих стрільців-чужинців, бо русичі відмовилися стріляти в птаха.
Ось уже зарум’янився східний виднокрай… І в ту ж мить зашуміли небеса й побачили стрільці білого, як сніг, птаха.
− Стріляйте! − ошаленів князь.
Розсікли стріли ранкове повітря й одна-таки черконула груди білосніжного птаха. Бризнула кров на князя й стрільців чужинських. Закам’яніли вони в ту ж мить. А де в траву вкрапнула − суницею, ягодою цілющою стала.
Література