Мета: поглибити знання учнів з теми, формувати вміння висловлювати і доводити свою думку, пробуджувати інтерес до фізтчних знань
Комунальний заклад «Пересічанський ліцей»
Солоницівської селищної ради
Харківської області
Урок - конференція в 11класі «Змінний струм»
Підготувала
вчитель фізики
Руда Ірина Олександрівна
Пересічне
Мета уроку: повторити, систематизувати, узагальнити знання учнів, розвивати логічне мислення, тренувати пам’ять, проявляти творчість і активність, формувати культуру спілкування, ознайомити учнів з різними професіями
Обладнання:магнітна дошка, роздатковий матеріал до магнітної дошки, мікрофони. Таблички «1+1», «Інтер», НТН,СТБ, плакат «Безпечне користування електроприладами», магнітофон, електрочайник, бейжики з текстом електрик, завгосп, міністр палива і енергетики, доцент кафедри фізики, інженер по технічному обслуговуванню електромереж, медсестра реанімаційного відділення лікарні
Демонстрації:1.Генератор змінного струму.2.Мультимедійні презентації
На дошці текст
І світло, і тепло у нашому домі
Ми музику чуєм, не знаючи втоми,
Всі ми любимо зазвичай
Пити духмяний,чорний чай,
Він смачний,цілющий дуже
Хто його готує, друже? –
Звичайно електричний струм
На другій дошці плакат «Безпечне використання електроприладів».
На столі: електрочайник, магнітофон, комп’ютер, телевізор
Вступ
Вчитель. Вітаю всіх присутніх. Давайте подумаємо, що в нашому домі є найбільшим помічником, що допомагає людині створювати нормальні побутові умови, створює комфортний відпочинок. Ну звичайно – це електричний струм. Саме він приводить вдію різні електропобутові прилади і механізми.(звертається увага учнів на віршовані рядки, записані на дошці). Сьогодні вам прийдеться показати свої знання про змінний струм, його властивості, особливості добування і застосування. Провел=демо ми свій урок незвично і цікаво. Для цього потрібно, щоб ви трішки підіграли в певних ситуаціях, були максимально уважними і активними, сміло поринули у світ фантазій
А почнемо ми теж незвично, спочатку приготуємо чай, каву, послухаємо музику, пограємося в комп’ютері, подивимося телевізор.
Діти включають електроприлади, але через кілька секунд вони вимикаються і вони про це повідомляють вчителя.
Вчитель Шкода, але такі складні ситуації трапляються і у нас дома. В першу чергу звернемося до завгоспа школи. Що ви нам порадите?
Учень з бейжиком Завгосп повідомляє: «По зовнішнім ознакам всі електроприлади знаходяться в належному стані, відсутні сторонні запахи. Пошкодження провідників, запобіжники справні, тому давайте викличемо електрика. Учень з бейжиком Електрик: «Потрібно звернутися до наших постачальників в електромережу Солоницівської РЕМ . Учень – електрик визиває по мобільному телефону чергового електромережі. Учень – черговий електромережі: « Дуже шкода, але в зв’язку з профілактичними роботами вас відключено від електромережі на 2 години. Вибачте за незручність».
Вчитель.Отже нам нічого чекати, починаємо діяти самостійно, будемо добувати електричний струм самі, тому:
1.Негайно скликаємо прес – конференцію
2.Запросимо людей, професії яких стосуються нашої теми. , послухаємо повідомлення спеціалістів і вирішимо, що робити. А спочатку подумаємо, що ми знаємо про змінний електричний струм. Для цього проведемо невеличку перевірку у вигляді « Мозкового штурму». Нагадаємо. Якщо вислів правильний ставимо на листочку +, якщо – ні, то - .
«Мозковий штурм»
1.Електричний струм – це рух частинок(-)
2.Змінним струмом називається струм, що періодично змінює свою величину і напрямок (+)
3.Змінний струм – це електромагнітні вимушені коливання(+)
4.В промисловості використовують струм з частотою 40Гц.(-)
5.Змінний струм змінюється за гармонічним законом(+)
6.Змінний струм може мати силу струму миттєвого значення, амплітудного значення і діючого значення (+)
7.Період змінного струму є величина змінного характеру (-)
8.Пристрій для отримання змінного струму – це трансформатор(-)
9. Ємнісний опір конденсатора відноситься до активних опорів(-)
10. Чим більша частота струму, тим більший індуктивний опір(+)
11. Коливання напруги випереджають коливання струму в котушці(+)
12.Робота генератора змінного струму основана на явищі електромагнітної індукції при обертанні рамки в магнітному полі(+)
Логічні пари
Вчитель Наступне завдання – скласти логічні пари
Варіант1
1.Швидкість зміни магнітного потоку
2.Швидкість зміни сили струму.
3.Зміна магнітного потоку
4.Зміна сили струму
А. - Б.∆Ф В. Г. ∆І Д. ∆U
Варіант2
А.i=Imaxsinꭃt Б.Imax =qmaxꭃ В. Xc= Г. Umax= Д. U = Umaxsinꭃt
Презентації учнів
Вчитель В зв’язку з обставинами, які склалися, ми запросили на урок спеціалістів, праця яких безпосередньо пов’язана з нашою темою уроку. До нас завітали 1.Завідуючий кафедрою Фізики. Він буде презентувати тему «Змінний струм».2. Медсестра реанімаційного відділення лікарні з проектом «Вплив електричного струму на організм людини» . 3.Міністр палива і енергетики з проектом « Виробництво електроенергії». 4. Інженер по технічному обслуговуванню електромереж, який презентуватиме вам проект «Опори в колі змінного струму».
Обговорення презентацій
Учні, прослухавши презентацію, по черзі задають питання в мікрофон, представляючись кореспондентомвідповідного засобу інформації.
Телеканал «Інтер». 1. На якій безпечній відстані можна знаходитись біля повітряної лінії електропередач? 2.Які електростанції працюють на Слобожанщині?3. Які перші дії при ураженні струмом?
Телеканал «1+1». 1.Якщо електричний струм це коливання. То напишіть приклад рівняння зміни струму. 2.Записати формулу періоду вимушених коливань. 3. Які альтернативні засоби використання видів енергії в перетворенні її в електричну?
Телеканал НТН.1.Чому трансформатор небезпечно вмикати в коло постійного струму? 2.Яку максимальну напругу можна отримати в нашій мережі? 3.Яке явище в механічних коливаннях має аналогією самоіндукцію в електромагнітних коливаннях?
Телеканал СТБ.1.Назвати головні складові генератора електричного струму. 2.Які преваги має змінний струм? 3. Чому для освітлення не використовують змінний струм з частотою 10-15Гц?
Вчитель Тепер. Коли ми отримали повну інформацію про струм і його виробництво та правильне використання, можемо приступити до його отримання. Учень – електрик виконує демонстрацію з генератором струму.
Підсумок уроку
Домашнє завдання
Повторити параграфи 25 – 29 підручника, виконати вправи Перевір себе до відповідних параграфів