Урок "Фізико-географічне положення Африки"

Про матеріал
Відкритий урок географії у 7 класі з теми "Фізико-географічне положення Африки". Матеріал містить презентацію та відео.
Перегляд файлу

Урок_____                                                            ______________

Тема: ФГП  Африки та історія дослідження материка

Мета: знаннєвий компонент розкрити зміст, систематизувати та поглибити знання про географічне положення материка; з’ясувати особливості положення Африки; подальше вдосконалення навичок роботи з картами атласу і додатковою літературою;

діяльнісний компонент сприяти подальшому розвитку вмінь робити самостійні висновки, спираючись на вивчений матеріал та власний досвід; розвивати пізнавальний інтерес до предмета; ціннісний компонент виховувати повагу до природи планети Земля.

Обладнання: атласи, підручники, фізична карта Африки, контурні карти, плани характеристики географічного положення материка, проектор, ноутбук.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу за допомогою комп’ютерних технологій.

Опорні та базові поняття: материк, частина світу, географічне положення, меридіани, паралелі, Гондвана, частини Світового океану, складові берегової лінії, площа материка, екватор, нульовий меридіан, крайні точки, дослідники, Васко да Ґама, Давід Лівінґстон, Єгор Ковалевський.

Номенклатура: океани: Атлантичний, Індійський; моря: Середземне, Червоне; затоки: Ґвінейська, Аденська; канал Суецький канал; протоки: Баб-ель-Мандебська, Гібралтарська, Мозамбіцька; острів Мадаґаскар; півострів Сомалі, крайні точки: мис Рас-Енґела, мис Голковий, мис Альмаді, мис Рас-Хафун.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Поверніться один до одного і побажайте

Учні по черзі торкаються однойменних пальців рук свого сусіда, починаючи з великих пальців і кажуть:

бажаю       (стикаються великими пальцями);

успіху       (вказівними);

сьогодні   (середніми);

на              (безіменними);

уроці         (мізинцями);

Вітаю!      (Дотик всією долонею)

Почнімо наш урок. (Презентація Слайд 1) Девіз нашого уроку: «Вигадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!» Слайд 2 і бажаю всім гарного настрою, легкого засвоєння теми.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

  Із сьогоднішнього уроку ми починаємо вивчати материки нашої планети. Вони також, як і люди,  дуже різні і водночас подібні між собою. Наше з вами завдання знайти в них риси подібності і  пояснити причини розбіжності. А ще  -  однаково їх вивчити, бо всі вони – наша єдина планета Земля. 

    Відомий російський мандрівник, сайд 3 дослідник Середньої Азії Микола Пржевальський говорив: «…А життя прекрасне ще тому, що можна подорожувати!...»  Щоб переконатися у правильності цих слів я пропоную вирушити в подорож.

А для того, щоб почати подорож давайте згадаємо певні поняття:

Прийом «Інтелектуальна розминка» (виконується усно)

материк — це...(велика частина суходолу з усіх боків оточена океанами та  морями)

частини світу (перелічить)

екватор — це...(найдовша паралель, що ділить земну кулю на дві півкулі – Північну і Південну)

нульовий меридіан — це...(це умовна лінія, яка з’єднує полюси Землі, проходить через Гринвіч і ділить земну кулю на дві півкулі – Східну і Західну)

географічні пояси — це...(найбільші зональні комплекси, що простягаються переважно в широтному напрямку і змінюються від екватора до полюсів)

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Розповідь учителя

І перший материк який ми будемо з вами вивчати знайомий нам ще з дитинства. (Відео). Африку називають улюбленицею Сонця. Справді, багаторічні сніги і льодовики там можна побачити лише на вулканічному масиві - Кіліманджаро. Через центральну частину материка проходить екватор. Тут Сонце протягом року знаходиться близько до зеніту, щодня йдуть дощі. На південь та північ від екватора, в районі тропіків, лежать пустелі, де роками не випадає жодної краплини вологи. Пісок нагрівається так, що в ньому можна пекти яйця.

Про Африку можна говорити, як про материк рекордів живої природи. (відео)

До Африки восени відлітають птахи України: лелеки, ластівки, журавлі. (слайд 4)

А ще, Африка — батьківщина таких цінних культур, як буряк, цибуля, капуста, кавун, що поширилися по всьому світу. Какао, кава, цитрусові, банани, ананаси, що ростуть на Африканському континенті, користуються попитом у європейських країнах, у тому числі й в Україні.

Африка — казкова і загадкова частина нашої планети.

Тож вирушаємо в подорож. Під пекучим Сонцем, проливним дощем, через болота і джунглі, сипучими пісками, під гарячими вітрами повтори­мо маршрут експедиції Давіда Лівінґстона — це 28000 км, і вражень у нас буде дуже багато.

IV. Вивчення нового матеріалу

Слайд 5 Темою  сьогоднішнього уроку  є «Фізико-географічне положення Африки та історія дослідження материка». Запишемо у зошит тему уроку. На уроці ми розглянемо такі питання:                          

План слайд 6

1.  Фізико-географічне положення Африки

2. Берегова лінія материка

3. Історія дослідження та освоєння Африки

На уроці ми повинні навчитися характеризувати фізико-географічне положення материка, його етапи дослідження, показувати і позначати на географічній карті об’єкти географічної номенклатури, визначати географічні координати крайніх точок і протяжність материка.

1. Фізико-географічне положення (від грец, «фізис» — природа) — розміщення території відносно різноманітних природних об'єктів: екватора, нульового меридіана, тропіків та полярних кіл, морів та океанів, інших материків.

Слайд 7  Африка другий за площею материк. Її площа  становить 30,3 мнл.км.кв. разом із прилеглими островами.  У перекладі з латинської мови “африкус” означає “безморозний”, ”той , що не знає холоду” .

     Користуючись фізичною картою Африки, відшукайте лінії екватора, нульового меридіана, Північного та Південного тропіків. (Один учень показує біля дошки)    З’ясуйте, у яких частинах Африки, ці уявні лінії перетинають материк.

Слайд 8   Отже, відносно екватора Африка розташована, як у північній, так і у південній півкулях нашої планети. Оскільки ця лінія ділить Африку приблизно навпіл, природні умови материка дзеркально повторюються на північ та південь від екватора.

Нульовий меридіан перетинає Африку у західній частині. Тому вона розташована більшою частиною у східній півкулі Землі, меншою – у західній.

Таким чином, Африка – єдиний материк, який водночас знаходиться у всіх чотирьох півкулях Землі: Північній, Південній, Східній і Західній.

Оскільки більша частина материка лежить між Північним та Південним тропіками, переважна частина території Африки знаходиться у жаркому тепловому поясі. Це зумовлює жаркий клімат всього материка.

Переходимо до другого пункту - берегова лінія материка слайд 9

Користуючись фізичною картою Африки з’ясуйте, які океани й моря та у якій частині омивають береги материка. Підпишіть їх назви на контурній карті.

Берегова лінія материка Африки мало розчленоване й майже не має зручних для облаштування портів природних бухт, не має багато островів, півостровів, заток.

 Африку омивають води двох океанів: на заході – Атлантичного, на сході – Індійського.

Моря    Середземне, Червоне

Затоки    Гвінейська, Аденська

Протоки    Мозамбіцька, Гібралтарська,Баб-ель-Мандебська

Півострів    Сомалі    На сході Африки в Індійський океан виступає єдиний великий півострів Сомалі, який називають “африканським рогом”. Адже за формою він нагадує ріг носорога.

Острови    Мадагаскар  (найбільшим серед них є Мадагаскар в Індійському океані. Острів має материкове походження. Він виник в результаті гігантського розколу, який відокремив цей острів від Африки в далекому минулому. В результату цього з’явилася й найдовша в світі Мозамбіцька протока, яка відділяє Мадагаскар від материка)  

                    Мадейра, Канарські, Зеленого Мису, Коморські, Сейшельські

Морські течії    Холодні: Бенгельська, Канарська,   Сомалійська

Теплі: Гвінейська, Мозамбіцька, Течія    Мису Аґульяс

Канал    Суецький    Африка з'єднана з Євразією Суецьким перешийком, через який було прокладено у середині ХІХ ст. Суецький канал, що набагато скорочує морський шлях з Європи до Південної та Східної Євразії.

Давайте з’ясуємо, як розташована Африка відносно інших материків  (відповідь учнів)

  Наближчий материк до  Африки це Євразія

Визначення географічних координат крайніх точок Африки.    Слайд 10

 За картою з’ясуємо назви крайніх точок Африки та визначимо їх географічні координати.
 

Назви крайніх точок

Географічні координати

Географічна широта

Географічна довгота

Північна – м.Рас-Енгела

36˚ пн.ш.

10˚сх.д.

Південна – м.Агульяс

35˚ пд..ш.

20˚ сх..д.

Західна – м. Альмаді

15˚  пн.ш.

16˚  зх.д.

Східна –м. Рас- Гафун

10  пн.ш.

52  сх.д.

 

2. Дослідження і освоєння материка (відео)

Учні переглядають відеоматеріал на інтерактивній дошці, роблять короткі нотатки.

Васко да Гама. Дає перші уявлення про обриси Африки.

Девід Лівінгстон. Досліджував внутрішні райони Південної і Центральної Африки. Перетнув материк від Індійського до Атлантичного океану. Здійснив плавання по р. Замбезі, відкрив водоспад Вікторія, визначив вододіл озер Ньяса, Танганьїка, першим перетнув пустелю Калахарі.

Генрі Стенлі. Розширив і поглибив знання про Центральну Африку. Дослідив кілька великих озер, річку Конго та верхів’я Нілу.

Єгор Ковалевський. Досліджував Північно-Східну Африку, описав рельєф Ефіопського нагір’я, першим припустив, що головним витоком Нілу є не Голубий, а Білий Ніл.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

«Географічна математика»  (один учень біля дошки)

Завдання: учитель ставить питання, учні записують число і роблять відповідну дію, перемагає той, хто зробить найшвидше й найточніше.

    Якщо ви виконаєте все правильно отримаєте магічне число для вашого класу.

  1.  Знайдіть  суму чисел  площі Африки. (30,3)

  2.  до цієї суми  додайте кількість материків на Землі.(6)                                  

  3. від отриманої суми  відніміть кількість океанів, що омивають Африку. (2)

  4. отриману різницю поділіть на кількість морів, що омивають материк Африку (2)               

  5. до частки  додайте  місце, що займає африканський материк за площею. (2)

Відповідь: Якщо ви зробили все  правильно — вийде клас, у якому і ви навчаєтесь:                             

  [(3+ 0 +3) + 6-2] : 2 + 2 = 7.

Отже, Африка має безпосереднє відношення  до  вашого класу.

Гра «Вірю – не вірю».

Відповідаючи на питання «Вірю чи не вірю?» учні закріплюють отриманні знання.

Чи вірите ви, що Африка — найбільший материк за площею (Не вірю)?

Чи вірите ви, що вона найбільший уламок Гондвани (Вірю)?

Чи вірите ви, що вона лежить у всіх півкулях (Вірю)?

Чи вірите ви, що її омивають три океани (Не вірю)?

Чи вірите ви, що на півночі її омиває Червоне море (Не вірю)?

Чи вірите ви, що Ґвінейська затока — найбільша у світі (Вірю)?

Чи вірите ви, що Мозамбіцька протока — найдовша у світі (Вірю)?

Чи вірите ви, що Африку називають улюбленицею Сонця (Вірю)?

Чи вірите ви, що Африку відкрив Васко-да-Ґама (Не вірю)?

Чи вірите ви, що Африка примикає до Америки (Не вірю)?

Чи вірите ви, що велика частина Африки розташована в Східній півкулі (Вірю)?

Чи вірите ви, що з півночі Африка омивається водами Середземного моря (Вірю)?

Чи вірите ви, що протяжність Африки із заходу на схід у північній її частині складає близько 1000 км (Не вірю)?

Чи вірите ви, що довжина Африки із півночі на південь складає близько 8000 км (Вірю)?

V. Підсумок уроку

На основі знань здобутих на уроці учні роблять власні висновки. Слайд 11

  • Африка — це другий за площею материк і найбільший уламок Гондвани.
  • Вона лежить у всіх півкулях (північній, південній, західній, східній).
  • Африка лежить в екваторіальному, двох субекваторіальних, двох тропічних та двох субтропічних поясах.
  • Материк простягається із заходу на схід в північній частині на 7500 км, а з півночі на південь – 8000 км.
  • Має не дуже розчленовану берегову лінію.
  • Омивається двома океанами — Атлантичним і Індійським; двома морями — Середземним і Червоним; до неї прилягають Ґвінейська і Аденська затоки; Ґібралтарська і Баб-ель-Мандебська протоки; острів Мадаґаскар, що відділяється Мозамбіцькою протокою.
  • Від Європи відокремлена Гібралтарською протокою, Середземним морем; від Азії – Суецьким каналом, Червоним морем, Баб-ель-Мандебською протокою, Аденською затокою.
  • Африку досліджували Васко да Гама, Д. Лівінґстон, Є. Ковалевський, Г. Стенлі.

Рефлексія

Ну от і закінчилась наша фантастична подорож. Країна Знань розкрила перед вами широку дорогу. Ви працювали з різними джерелами знань.

  1.  Чого ви навчилися під час подорожі?
  2. Які труднощі виникли?
  3.  Що сподобалося на уроці?

VI. Домашнє завдання

Слайд 12   Опрацювати матеріал підручника, параграф... 11

Нанести на карту об’єкти вивченої номенклатури.  

 Скласти   кросворд   з   вивченої   географічної  номенклатури. ( для бажаючих)

VІІІ. Оголошення і мотивація оцінок

Слайд  13  Як підсумок одне можу лиш сказати «зробили багато – знання будете мати». Молодці. Дякую за співпрацю.

 

 

План вивчення материка

 

  1.    Географічне положення.
  2.    Дослідження і освоєння.
  3.    Рельєф, корисні копалини і закономірності їх розміщення.
  4.    Клімат (пояси і типи клімату).
  5.    Води суходолу.
  6.    Ґрунтово-рослинний покрив і тваринний світ.
  7.    Природні комплекси: зони і країни.
  8.    Природні ресурси, природоохоронні території.
  9.    Населення і господарство.

10. Головні держави

 

План характеристика географічного положення

материка.

 

  1. Розташування материка щодо екватора, найбільша його видовженість із півночі на південь.

2.Півкулі й географічні пояси, в яких лежить материк,

3.Видовженість материка із заходу на схід

4. Океани та моря, морські течії, що омивають материк.

5.Інші найближчі материки і шляхи сполучення з ними.

 

 

doc
Додано
20 січня
Переглядів
475
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку