Урок "Фізико-географічне положення Південної Америки. Дослідження і освоєння материка

Про матеріал
Даний урок покликаний не тільки сформувати знання учнів про відкриття та розташування Південної Америки, а й розвинути в учнів увагу, мислення, пам'ять, самостійну роботу,групову. У цьому допомагає використання елементів інноваційних технологій. Таких як, інтерактивні технології ( гра "Скринька допитливих", прийоми "Бліцопитування", "Географічна лабораторія", "Роблю висновки", робота у малих групах) та використання ТНЗ.
Перегляд файлу

Тема:  Фізико-географічне положення Південної Америки.

           Дослідження і освоєння материка

Мета: Сформувати в учнів знання про особливості фізико-географічного положення материка, зясувати його вплив на природу материка. Ознайомити з історією відкриття і дослідження материка. Формувати науковий світогляд. Розвивати пам’ять, увагу, географічну мову, логічне мислення, вміння робити порівняння. Удосконалити практичні навички учнів характеризувати ФГП  материка, закріпити навички самостійного визначення географічних координат, вимірювання відстаней на карті за масштабом та градусною сіткою, вміння працювати з картою, контурною картою, підручником.

Методи: розповідь з елементами бесіди, евристична бесіда, фронтальне опитування, пояснення, повідомлення учнів, робота з картою, атласом, підручником.

Обладнання: фізична карта півкуль світу, фізична карта Південної Америки, атласи, контурні карти, презентація, підручник В.М.Бойко, С.В.Міхелі Географія 7 клас.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Прийом «Бліцопитування»

  1. Які материки ми вже вивчили? Покажіть їх на карті.
  2. Що ви пам’ятаєте про відкриття Америки?
  3. За яким планом вивчають материк?
  4. Чому дуже важливо знати географічне положення метерика для визначення його природи?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Наш урок буде присвячений новому материку.  Туземці цього материка прислали нам листа-загадку відгадавши якого ви й дізнаєтесь про материк

« Привіт, друзі! Ми чули що ви дуже розумні діти й вивчаєте різні материки. Ми теж хочемо щоб ви вивчили наш материк. Адже він дуже цікавий і насичений різними багатствами матінки Природи. Колись землі на яких ми зараз живемо одержали назву «Новий Світ». Одного разу на цьому клапті суходолу були герої книги Жуля Верна «Діти капітана Гранта».Найвідоміші уявлення про цей материк люди повязують зі словами «футбол», «танго», «карнавал» «календар Майя». На наших землях тече найбільша річка світу. На материку розташовані найвеличніші водопад і вулкан, найсухіша пустеля, найменший птах, найненаситніша риба.Щороку сюди приїжджають тисячі туристів, щоб побачити велич природи та вікові традиції наших народів!»

  • Чи здогадались ви про який материк йде мова? Це Південна Америка!

IV.Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

  1. Гра «Скринька допитливих»
  • А що ж ви знаєте про цей материк? Багато з вас дивляться телепередачу «Орел та Решка». (відповіді учнів)
  • А наша чарівна скринька принесла вам цікавинки про рекорди Південної Америки. Зараз всі охочі можуть дістати смужку паперу з цікавинкою. Не забуваємо про правило піднятої руки.
  • Це найвологіший материк.
  • Тут простягається найдовша гірська система Анди (близько 9000 км).
  • Знаходиться найвища вершина південної і західної півкуль Землі – г. Аконкагуа (6960м); її називають «Дах Америки», це найвищий згаслий вулкан.
  • Тут протікає найповноводніша і найдовша в світі річка – Амазонка, в якій водяться найкровожерливіші риби – піраньї і можна побачити найбільшу плаваючу квіткову рослину рафлезію – водяну лілію.
  • На материку розташована найбільша в світі низовина – Амазонська.
  • Тут знаходиться найвищий у світі водоспад – Анхель, висота якого 1054м і найпотужний водоспад Ігуасу, ширина якого приблизно 3 км.
  • Саме в Південній Америці розташована пустеля Атакама – полюс посушливості, де опади бувають лише у вигляді туманів. Тут за 400 років не випало й краплі дощу. І вчені прогнозують, що його вже й не буде.
  1. Розповідь вчителя
  • Північна і Південна Америка утворюють одну частину світу частину світу – Америку, яку називають Новий Світ. Площа Південної Америки – 17,8 млн км². Материк знаходиться у Західній півкулі; проте екватор проходить через материк у північній частині, тому значна частина знаходиться в південній півкулі; майже посередині материк перетинає Південний тропік. Найближче розташувалась Північна Америка, яка є відокремленою від материка Панамським каналом.

Південним сусідом Південної Америки є Антарктида. Материки розділені між собою протокою Дрейка. Це найширша протока (1120км) і названа на честь пірато що її відкрив – Френсіса Дрейка.  Архіпелаг Вогняна земля відділяє від Південної Америки – Магеланова протока. Так її назвав Фернан Магеллан коли робив першу подорож навколо світу.

Материк має крайні точки. Північна - мис Галлінас, південна  – мис Фроуерд, західна – мис Паріньяс, східна - мис Кабу-Бранку. Також материк має крайню точку серед островів - мис Горн.

 На півночі материк омивається Карибським морем. Воно назване на честь індіанського племені – карибів (що означає – «люди» або «герої»), що колись жили на березі моря. У 18стїх знищили  європейці. Зі сходу материк омивається Атлантичним океаном, а із заходу – Тихим океаном.

  1. Робота у малих групах
  • Зараз розділимося на 5 груп. Кожна матиме своє завдання. Тому відкрийте ст.95.

І група – Знайдіть і виправте помилки в описі георгафічного положення материка: «Південна Америка розташована на захід від Африки, на південь від Антарктиди, на північ від Північної Америки . ЇЇ західне узбережжя омивають води Атлантичного океану, а східне – Тихого.»

ІІ група – Визначте координати крайніх точок материка.

ІІІ група – Користуючись масштабом та градусною сіткою, визначте протяжність материка з півночі на південь та із заходу на схід у найширшій його частині.

IV. група – Назвіть теплі та холодні течії, що проходять уздовж берегів Південної Америки.

V.група – Знайдіть на карті острови розташовані поблизу материка.

- Ви можете користуватись картою та підручником.

Перевірка роботи малих груп

1. Знайдіть і виправте помилки в описі георгафічного положення материка:

«Південна Америка розташована на захід від Африки, на північ від Антарктиди, на південь від Північної Америки . ЇЇ східне узбережжя омивають води Атлантичного океану, а західне – Тихого.»

2. Координати крайніх точок материка

Пн. Мис Гальїнас - 12ºпн.ш., 72ºзх.д.

Пд. Мис Фроуерд - 54ºпд.ш, 74º зх.д.

Зх. Мис Паріньяс - 5ºпд.ш, 82ºзх.д.

Сх. Мис Кабу- Бранку - 7º пд.ш, 35º зх.д.

3.Протяжність материка з півночі на південь та із заходу на схід у найширшій його частині.

З півночі на південь  66º х 111 км близько 7326

З заходу на схід 46º х 110,5 км = 5083

4.Теплі та холодні течії, що проходять уздовж берегів Південної Америки.

Із сходу – теплі: Гвіанська та Бразильська течії.

Із заходу – холодна: Перуанська течія

5.Острови розташовані поблизу материка.

Материкового походження:

  • Фолклендські (Мальвінські) острови
  • Архіпелаг Вогняна Земля
  • Острів Трінідад

Вулканічного походження:

  • Малі Антильскі острови
  • Галапагос – «Черепахові» острови
  • Острови Хуан Фернандес (2 острови: о. Робінзона Крузо, о. Олександр Селкірк)

4.Прийом «Географічна лабораторія». Практична робота №5 ст.97.

Нанести на контурну карту назви крайніх точок. Підписати назви: Карибське море, затока Ла-Плата, проток – Магелланова, Дрейка, островів – Вогняна Земля, Фолклендські.

5.Розповідь вчителя про відкриття та дослідження

- Як же було відкрито Південну Америку? Сухопутні шляхи до Індії були перекриті арабами. Тому європейці почали шукати морські шляхи до країни де можна придбати перець, корицю, гвоздику, мускатний горіх, які дуже цінувались у середньовічній Європі. Христофор Колумб вірив у те що земля кругла, тому вирішив прямувати до Індії у зворотньому напрямку – через Атлантичний океан. 12 жовтня 1492 році моряки побачили землю. Це був острівець з групи Багамських островів. Колумб назвав його Сальвадор («святий спаситель»), а відкриті землі – Вест Індія. Проте він відкрив Кубу, проте вважав що це східна околиця Азії.  Офіційною датою відкриття Південної Америки вважається 12 жовтня 1492 року. Проте мореплавець так і не дізнався, що відкриті ними землі не Індія, а новий материк.

  • Чому ж ці землі мають таку назву? (припущення учнів) У 1499-1502 рр. – Амеріго Веспуччі досліджував північне і східне узбережжя від 5º 25' до 25º пд.ш., і довів, що ця земля – метерик. Він описав природу нового материка і дав йому назву Новий Світ. Через це лотарінгський картограф Мартін Вальдземюллер у 1507 р. назвав цей материк його імям – «Країна Амеріго» або «Америка», а потім ця назва поширилася на обидва західні материки.
  • А зараз давайте відкриємо підручник на ст.96 і знайдімо відповідь на запитання: 

Який внесок здійснив Олександр Гумбольдт?

  • Добре. А чому ж його називають «другим Колумбом»? ( праця у 30-ти томах «Мандрівки тропічними областями Нового світу»)
  • Велике значення мала ботаніко-агрономічна експедиція Миколи Івановича Вавілова, під час якої було встановлено давні вогнища формоутворення культурних рослин і центри осередків землеробства на території Південної Америки.

V. Закріплення матеріалу

1. Робота з картою

  • Покажіть на карті крайні точки материка
  • Покажіть які течії проходять уздовж берегів Південно Америки.
  •  Покажіть води які омивають материк

2. Складіть самостійно Діаграму Вена

                 Африка                            Південна Америка

 

 

 

 

 

 

 

 

                 Відмінне            спільне        відмінне

VI. Підсумок уроку

Прийом «Роблю висновок»

  • Отож, наш урок добігає кінця, тому давайте підсумуємо що ми дізналися на урці:
  1. Материк Південна Америка розташований переважно у Західній півкулі.
  2. Має значну протяжність з півночі на південь.
  3. Материк перетинає екватор і Південний тропік.
  4. Берегова лінія материка розчленована слабо.
  5. Першим материк відкрив Христофор Колумб.
  6. Значний внесок у дослідженні Південної Америки зробили такі видатні вчені, як О. Гумбольдт та М. Вавілов

VII. Домашнє завдання

Прочитати §21, доробити Діаграму Вена, бути готовим її здати;

  • За бажанням зробити проект, презентацію або повідомлення до завдання вкінці параграфа на ст.97
docx
Додано
21 січня 2019
Переглядів
1707
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку