Тема: Фізико-географічне положення Південної Америки.
Дослідження і освоєння материка
Мета: Сформувати в учнів знання про особливості фізико-географічного положення материка, з’ясувати його вплив на природу материка. Ознайомити з історією відкриття і дослідження материка. Формувати науковий світогляд. Розвивати пам’ять, увагу, географічну мову, логічне мислення, вміння робити порівняння. Удосконалити практичні навички учнів характеризувати ФГП материка, закріпити навички самостійного визначення географічних координат, вимірювання відстаней на карті за масштабом та градусною сіткою, вміння працювати з картою, контурною картою, підручником.
Методи: розповідь з елементами бесіди, евристична бесіда, фронтальне опитування, пояснення, повідомлення учнів, робота з картою, атласом, підручником.
Обладнання: фізична карта півкуль світу, фізична карта Південної Америки, атласи, контурні карти, презентація, підручник В.М.Бойко, С.В.Міхелі Географія 7 клас.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
I.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Прийом «Бліцопитування»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Наш урок буде присвячений новому материку. Туземці цього материка прислали нам листа-загадку відгадавши якого ви й дізнаєтесь про материк
« Привіт, друзі! Ми чули що ви дуже розумні діти й вивчаєте різні материки. Ми теж хочемо щоб ви вивчили наш материк. Адже він дуже цікавий і насичений різними багатствами матінки Природи. Колись землі на яких ми зараз живемо одержали назву «Новий Світ». Одного разу на цьому клапті суходолу були герої книги Жуля Верна «Діти капітана Гранта».Найвідоміші уявлення про цей материк люди пов’язують зі словами «футбол», «танго», «карнавал» «календар Майя». На наших землях тече найбільша річка світу. На материку розташовані найвеличніші водопад і вулкан, найсухіша пустеля, найменший птах, найненаситніша риба.Щороку сюди приїжджають тисячі туристів, щоб побачити велич природи та вікові традиції наших народів!»
IV.Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Південним сусідом Південної Америки є Антарктида. Материки розділені між собою протокою Дрейка. Це найширша протока (1120км) і названа на честь пірато що її відкрив – Френсіса Дрейка. Архіпелаг Вогняна земля відділяє від Південної Америки – Магеланова протока. Так її назвав Фернан Магеллан коли робив першу подорож навколо світу.
Материк має крайні точки. Північна - мис Галлінас, південна – мис Фроуерд, західна – мис Паріньяс, східна - мис Кабу-Бранку. Також материк має крайню точку серед островів - мис Горн.
На півночі материк омивається Карибським морем. Воно назване на честь індіанського племені – карибів (що означає – «люди» або «герої»), що колись жили на березі моря. У 18стїх знищили європейці. Зі сходу материк омивається Атлантичним океаном, а із заходу – Тихим океаном.
І група – Знайдіть і виправте помилки в описі георгафічного положення материка: «Південна Америка розташована на захід від Африки, на південь від Антарктиди, на північ від Північної Америки . ЇЇ західне узбережжя омивають води Атлантичного океану, а східне – Тихого.»
ІІ група – Визначте координати крайніх точок материка.
ІІІ група – Користуючись масштабом та градусною сіткою, визначте протяжність материка з півночі на південь та із заходу на схід у найширшій його частині.
IV. група – Назвіть теплі та холодні течії, що проходять уздовж берегів Південної Америки.
V.група – Знайдіть на карті острови розташовані поблизу материка.
- Ви можете користуватись картою та підручником.
Перевірка роботи малих груп
1. Знайдіть і виправте помилки в описі георгафічного положення материка:
«Південна Америка розташована на захід від Африки, на північ від Антарктиди, на південь від Північної Америки . ЇЇ східне узбережжя омивають води Атлантичного океану, а західне – Тихого.»
2. Координати крайніх точок материка
Пн. Мис Гальїнас - 12ºпн.ш., 72ºзх.д.
Пд. Мис Фроуерд - 54ºпд.ш, 74º зх.д.
Зх. Мис Паріньяс - 5ºпд.ш, 82ºзх.д.
Сх. Мис Кабу- Бранку - 7º пд.ш, 35º зх.д.
3.Протяжність материка з півночі на південь та із заходу на схід у найширшій його частині.
З півночі на південь 66º х 111 км близько 7326
З заходу на схід 46º х 110,5 км = 5083
4.Теплі та холодні течії, що проходять уздовж берегів Південної Америки.
Із сходу – теплі: Гвіанська та Бразильська течії.
Із заходу – холодна: Перуанська течія
5.Острови розташовані поблизу материка.
Материкового походження:
Вулканічного походження:
4.Прийом «Географічна лабораторія». Практична робота №5 ст.97.
Нанести на контурну карту назви крайніх точок. Підписати назви: Карибське море, затока Ла-Плата, проток – Магелланова, Дрейка, островів – Вогняна Земля, Фолклендські.
5.Розповідь вчителя про відкриття та дослідження
- Як же було відкрито Південну Америку? Сухопутні шляхи до Індії були перекриті арабами. Тому європейці почали шукати морські шляхи до країни де можна придбати перець, корицю, гвоздику, мускатний горіх, які дуже цінувались у середньовічній Європі. Христофор Колумб вірив у те що земля кругла, тому вирішив прямувати до Індії у зворотньому напрямку – через Атлантичний океан. 12 жовтня 1492 році моряки побачили землю. Це був острівець з групи Багамських островів. Колумб назвав його Сальвадор («святий спаситель»), а відкриті землі – Вест Індія. Проте він відкрив Кубу, проте вважав що це східна околиця Азії. Офіційною датою відкриття Південної Америки вважається 12 жовтня 1492 року. Проте мореплавець так і не дізнався, що відкриті ними землі не Індія, а новий материк.
Який внесок здійснив Олександр Гумбольдт?
V. Закріплення матеріалу
1. Робота з картою
2. Складіть самостійно Діаграму Вена
Африка Південна Америка
Відмінне спільне відмінне
VI. Підсумок уроку
Прийом «Роблю висновок»
VII. Домашнє завдання
Прочитати §21, доробити Діаграму Вена, бути готовим її здати;