9 клас Біологія
Тема: Фізіологічні механізми запліднення. Ембріональний розвиток. Функції плаценти. Постембріональний розвиток людини.
Мета освітня: ознайомити з механізмом запліднення у людини, особливостями ембріонального розвитку людини і постембріонального, з’ясувати функції плаценти;
розвиваюча: розвивати біологічний світогляд учнів, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою і функціями органів;
виховна: виховувати і формувати елементи статевого виховання, елементи особистої гігієни.
Обладнання: рис. 124-130, с.157-160,відеопрезентація.
Основні поняття та терміни: онтогенез, запліднення, зародок, імплантація, зародкові матки й оболонки, плід, плацента
Хід уроку
I. Організаційний етап.
II. Актуалізація опорних знань.
Фронтальна бесіда
III. Мотивація навчальної діяльності.
1. Розповідь, бесіда.
Життя на планеті земля існує завдяки такій властивості живого як розмноження. Розмноженню передує процес запліднення. А після організм розвивається із ним проходе ряд змін.
На ці питання ми сьогодні з вами і будемо шукати відповідь на нашому сьогоднішньому уроці.
2. Формування теми та мети уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь з елементами бесіди.
Онтогенез – індивідуальний розвиток організму від запліднення яйцеклітини до його смерті. Термін «онтогенез» ввів Е. Геккель у 1886 р. На перебіг онтогенезу можуть впливати різні фактори (умови середовища, спосіб життя організму і т.д).
Періоди:1- передзародковий (розвиток статевої клітини і запліднення);
2- ембріональний (від запліднення до народження);
3 – постембріональний (від народження до смерті).
Кожний період має певні етапи з своїми біохімічними, анатомічними і фізіологічними змінами. Які саме ми і розберемося?
Запліднення – процес злиття сперматозоїда з яйцеклітиною з утворенням зиготи. Демонстрація рис. 124, 125, с.157.
Передує: 1-статевий акт (коїтус);
2- потрапляння сперми (3мл 20 млн. у мл) у піхву;
3- рухливі сперматозоїди, прохідні маткові труби;
2. Ембріональний період. Демонстрація рис. 126-130, с. 158-160.
Зародок = ембріон – від запліднення до 2 міс.
Плід – 3-9 міс.
Найважливіший, найвідповідальніший і найкритичніший період, коли закладаються всі органи і тканини. Тому спосіб життя жінки (алкоголь, наркотики, куріння, ліки, захворювання) впливає на майбутню дитину.
Критичні періоди розвитку зародка:
1-дроблення (від запліднення до 6 доби 100 клітин);
2-імплантація (7 доба) з’єднання зародка з організмом матері;
3-плацентація ( к. 2-го тижня) судини 50 км;
4-пологи.
3.Плацента – тимчасова ендокринна залоза:
Після народження період життя людини ділиться на етапи. Їх тривалість у чоловіків і жінок різна, на них впливають особисті характеристики людини, її спадковість та спосіб життя.
Періоди: 1) новонародженість (1-10 днів);
2) грудний (10 днів -1 рік) ріст найвищий, умовні рефлекси;
3) раннє дитинство (1-3 р.) – високий ріст і розвиток, мови, зуби;
4) перше дитинство (4-7 р.) – ріст маленький, зуби постійні, інформація, навички;
5) друге дитинство (8-11-12 р.) - ріст маленький, зуби постійні, інформація, навички;
6) підлітковий (13-16; 12-15 р.) – статеве дозрівання, ріст збільшується;
7) юнацький (17-21; 16-20 р.) – ріст , статева система працює;
8) зрілий вік 1 (22-35, 21-35) – найпродуктивніший.
9) зрілий вік 2 (36-60, 36 – 55) – продуктивний, статеві функції згасають.
10) похилий (61-74; 56-74)- у чоловіків згасають, у жінок репродуктивні функції;
11) старший (75-90 р) – обмеження можливостей організму;
12) довгожительство (більше 90 р) - обмеження можливостей організму.
Ось такі періоди проходе людський організм.
V. Закріплення і систематизація знань учнів.
Закінчити фрази:
1. Процес злиття сперматозоїда з яйцеклітиною – це…(запліднення)
2. Статевий акт у людини – це … (коїтус)
3. Організм від запліднення до 2 міс – це … (зародок)
4. Організм від 3 до 9 міс – це… (плід)
5. Забезпечує плід 02 і поживними речовинами … (плацента)
6. В яйцеклітину проникає… (1 сперматозоїд)
7. Мінімальна кількість сперми необхідна для запліднення (3 мл)
8. Запліднення проходе в … (маткових трубах).
9. Зародок розвивається в … (матці)
10. Хромосомний набір зиготи … (46 хромосом)
VI. Домашнє завдання. Опрацювати параграф 54, конспект в зошиті, завдання 1-3; 4*,с 160, підготувати повідомлення «Гігієна вагітної жінки».