Урок "Фізіологічні механізми запліднення.Ембріональний розвиток.Постембріональний розвитоклюдини"

Про матеріал
Конспект допоможе познайомити з механізмом запліднення у людини,особливостями ембріонального і постембріонального розвитку.
Перегляд файлу

9 клас                  Біологія

 

Тема: Фізіологічні механізми запліднення. Ембріональний розвиток. Функції плаценти. Постембріональний розвиток людини.

Мета освітня: ознайомити з механізмом запліднення у людини, особливостями ембріонального розвитку людини і постембріонального, з’ясувати функції плаценти;

            розвиваюча: розвивати біологічний світогляд учнів, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою і функціями органів;

            виховна: виховувати і формувати елементи статевого виховання, елементи особистої гігієни.

Обладнання:   рис. 124-130, с.157-160,відеопрезентація.

Основні поняття та терміни: онтогенез, запліднення, зародок, імплантація,                     зародкові матки й оболонки, плід, плацента

Хід уроку

I. Організаційний етап.

II. Актуалізація опорних знань.

Фронтальна бесіда

  1. Що таке стать?
  2. Які складові статі людини?
  3. Які основні риси відмінності між чоловічим  і жіночим організмами?
  4. Які ознаки статевого дозрівання дівчини?
  5. Яке значення менструального циклу для продовження роду?
  6. Як відбувається статеве дозрівання у підлітків.

III. Мотивація навчальної діяльності.

1. Розповідь, бесіда.

Життя на планеті земля існує завдяки такій властивості живого як розмноження. Розмноженню передує процес запліднення. А після організм розвивається із ним проходе ряд змін.

  • Які зміни проходять?
  • Які етапи проходить організм в своєму розвитку?
  • Які органи та структури приймають участь у розвитку організму?

На ці  питання ми сьогодні з вами і будемо шукати відповідь на нашому сьогоднішньому уроці.

2. Формування теми та мети уроку. 

IV. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь з елементами бесіди.

  1. Онтогенез, його періоди.
  • Що таке онтогенез?
  • Які періоди розрізняють?

Онтогенез – індивідуальний розвиток організму від запліднення яйцеклітини до його смерті. Термін «онтогенез» ввів Е. Геккель  у 1886 р. На перебіг онтогенезу можуть впливати різні фактори (умови середовища, спосіб життя організму і т.д).

Періоди:1- передзародковий (розвиток статевої клітини і запліднення);

2- ембріональний (від запліднення до народження);

3 – постембріональний (від народження до смерті).

Кожний період має певні етапи з своїми біохімічними, анатомічними і фізіологічними змінами. Які саме ми і розберемося?

Запліднення – процес злиття сперматозоїда з яйцеклітиною з утворенням зиготи. Демонстрація рис. 124, 125, с.157.

Передує: 1-статевий акт (коїтус);

2- потрапляння сперми (3мл 20 млн. у мл) у піхву;

3- рухливі сперматозоїди, прохідні маткові труби;

2. Ембріональний період. Демонстрація рис. 126-130, с. 158-160.

Зародок = ембріон – від запліднення до 2 міс.

Плід – 3-9 міс.

Найважливіший, найвідповідальніший і найкритичніший період, коли закладаються всі органи і тканини. Тому спосіб життя жінки (алкоголь, наркотики, куріння, ліки, захворювання) впливає на майбутню дитину.

Критичні періоди розвитку зародка:

               1-дроблення (від запліднення до 6 доби  100 клітин);

               2-імплантація (7 доба) з’єднання зародка з організмом матері;

               3-плацентація ( к. 2-го тижня) судини 50 км;

              4-пологи.

3.Плацента – тимчасова ендокринна залоза:

  • готує молочні залози;
  • передчасне скорочення м’язів матки;
  • пригнічує овуляцію;
  • забезпечує плід 02 і поживними речовинами;;
  • видалення з плоду СО2 і перероблені продукти обміну речовин.
  1. Постембріональний період.

Після народження період життя людини ділиться на етапи. Їх тривалість у чоловіків і жінок різна, на них впливають особисті характеристики людини, її спадковість та спосіб життя.

Періоди: 1) новонародженість (1-10 днів);

2) грудний (10 днів -1 рік) ріст найвищий, умовні рефлекси;

3) раннє дитинство (1-3 р.) – високий ріст і розвиток, мови, зуби;

4) перше дитинство (4-7 р.) – ріст маленький, зуби постійні, інформація, навички;

5) друге дитинство (8-11-12 р.) - ріст маленький, зуби постійні, інформація, навички;

               6) підлітковий (13-16; 12-15 р.) – статеве дозрівання, ріст збільшується;

               7) юнацький (17-21; 16-20 р.) – ріст   , статева система працює;

               8) зрілий вік 1 (22-35, 21-35) – найпродуктивніший.

               9) зрілий вік 2 (36-60, 36 – 55) – продуктивний, статеві функції згасають.

             10) похилий (61-74; 56-74)- у чоловіків згасають, у жінок репродуктивні            функції;

              11) старший (75-90 р) – обмеження можливостей організму;

              12) довгожительство (більше 90 р) - обмеження можливостей організму.

Ось такі періоди проходе людський організм.

 V. Закріплення і систематизація знань учнів.

Закінчити фрази:

1. Процес злиття сперматозоїда з яйцеклітиною – це…(запліднення)

2. Статевий акт у людини – це … (коїтус)

3. Організм від запліднення до 2 міс – це … (зародок)

4. Організм від 3 до 9 міс – це… (плід)

5. Забезпечує плід 02 і поживними речовинами … (плацента)

6. В яйцеклітину проникає… (1 сперматозоїд)

7. Мінімальна кількість сперми необхідна для запліднення (3 мл)

8. Запліднення проходе в … (маткових трубах).

9. Зародок розвивається в … (матці)

10. Хромосомний набір зиготи … (46 хромосом)

VI. Домашнє завдання. Опрацювати параграф 54,  конспект в зошиті, завдання 1-3; 4*,с 160, підготувати повідомлення «Гігієна вагітної жінки».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 грудня 2021
Переглядів
344
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку