Тема: Форма і розміри Землі.
Мета: - ознайомити учнів з формою та розмірами Землі, сформувати уявлення про внутрішню будову Землі, Навчити їх розрізняти півкулі, пояснювати зміну пір року, дня і ночі.
-розвивати уміння працювати з картами атласу та схемами підручника роздатковим матеріалом;
- виховувати пізнавальний інтерес та бережливе ставлення до оточуючого середовища; виховувати самостійність та відповідальність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Обладнання: підручники, атласи, глобус, роздатковий матеріал, фото.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка засвоєних знань, умінь і навичок
Гра «Передай питання»
(Учитель ставить запитання одному з учнів та кидає м’яча. Той хто отримав м’яча дає відповідь на запитання, ставить нове запитання і кидає м’яча іншому учню).
ІІІ. Повідомлення теми уроку. Постановка мети і завдання.
Давайте поговоримо, де наше місце у Всесвіті і що являє собою планета Земля.
Тож сьогодні ми будемо вивчати нашу планету.
Тема уроку «Форма та розміри Землі».
“Мозковий штурм” (фронтальна робота).
планета рік
життя сторони горизонту
тварини день і ніч
рослини вода повітря супутник
ІV. Формування і засвоєння нових знань, умінь і навичок
Розповідь вчителя.
У давнину однозначної відповіді про те, яка форма Землі не було. Стародавні слов’яни, думали , що наша планета – це плоский диск який лежить на трьох китах. У Стародавній Індії уявляли Землю напівсферою, що лежить на спинах слонів. Народи Америки і Японії вважали, що Земля – це порожній куб. Найбільш поширеною була думка, що Земля пласка.
Прийом «Мозковий штурм»
Наведіть факти, які припускають кулястість Землі.
- Місячні затемнення.
- Кругосвітні подорожі.
- Зникання за лінією горизонту об'єкта, що рухається.
- Розширення горизонту з підняттям у висоту.
- Висота Сонця над горизонтом у різних точках Землі в один і той день, а Польоти у космос.
Прийом «Асоціація»
На столі лежить: яблуко, гранат, яйце)
Питання: Які із цих продуктів найбільше схожі на нашу планету і чому?
Прийом «Демонстрація»
Розповідь вчителя з елементами ілюстрацій.
Першим здогад, що наша планета має форму кулі, висловив давньогрецький математик Піфагор ще до нашої ери. Він вважав що в основі тіл лежать числа і геометричні фігури.
Науково довів кулястість Землі грецький учений Аристотель. Доказом він вважав округлу тінь, що її кидає наша планета на повний Місяць. Цю тінь люди бачать під час місячних затемнень.
Розповідь учителя з демонстрацією глобуса.
Глобус — зменшена модель Землі Після того, як люди зрозуміли, що Земля кулеподібна, вони почали створювати її моделі — глобуси. Слово глобус у перекладі з латинської означає куля. Це були зменшені у багато разів копії Землі. Глобус дає змогу уявити форму нашої планети, зменшену в декілька мільйонів разів. Середній діаметр Землі дорівнює 12 750 км, а довжина її кола складає 40 000 км. Чи можемо ми стверджувати, що наша планета — куля? Уточнення розмірів Землі дозволило з’ясувати, що середній екваторіальний радіус довший за половину земної осі на 21,4 км. Неоднакові й радіуси, що лежать в екваторіальній площині, різниця між ними становить 213 км. Полярні напівосі також не рівні: південна наппіввісь коротша за північну приблизно на 100 км. Потрібно також урахувати, що поверхня нашої планети не є ідеально рівною. Тому форму Землі вчені назвали геоїд («землеподібний»).
Запитання. Хто знаходиться ближче до центра Землі: людина на екваторі чи людина на Південному полюсі?
Робота з підручником.
Використовуючи текст підручника (п. 22 сторінка 99-100), заповніть таблицю.
Форма Землі |
|
Радіус Землі |
|
Площа всієї поверхні земної кулі |
|
Довжина екватора |
|
V. Узагальнення та систематизація засвоєних знань, умінь і навичок.
Картографічний практикум
1.Покажіть на глобусі паралелі та меридіани?
2.Що це за лінії?
3.Для чого вони нанесені?
Прийом «Доповни речення.»
Планета Земля має форму ___________(кулі).Але в давні часи думали, що вона __________(нерухома) та _______(плоска). Радіус Землі ___________(6371 км). Відстань від Землі до Сонця _________(150 млн км).
Прийом «Відгадай загадку»
1. В глибині воно яріє,
Очевидно, червоніє.
Підставляє всім плече,
І пече, пече, пече…
Словом, як жовток в яйці,
Та не втримати в руці. ЯДРО
2. Дивна, напівміфічна:
Отака собі, пластична.
Водночас вона тверда,
Хоч тече, немов вода,
Бо розжарена страшенно.
Всі це знають достеменно. МАНТІЯ
3. У яйці є шкаралуща,
Шкіра різна, всюдисуща.
Ну а ця – праматір всіх,
І не знати її гріх. ЗЕМНА КОРА
4. Тут міста, країни, скелі,
Океани і пустелі,
Гори, ріки і моря –
Мандрувати буду я!
Щоб по світу мандрувати,
Не виходжу я із хати. ГЛОБУС
VI.Підсумок уроку
Прийом «Роблю висновок»
Учні за допомогою вчителя формують висновок
За сучасними даними земля має форму кулі, яка дещо сплюснута біля полюсів.
VII. Домашнє завдання.
1. Опрацювати параграф 21.
2. Знайдіть цікаву інформацію про те, як люди в давнину уявляли і зображали Землю.
Використана література:
1 Ярошенко О.Г. Природознавство.5 кл. : підруч. для закладів загальної середньої освіти / О.Г. Ярошенко, В.М. Бойко.- Вид. 2-ге доопр.-К.:Видавництво «Світоч», 2018.- 224с.
2. Коршевнюк Т.В. Природознавство. 5 кл. : робочий зошит/ Т.В. Коршевнюк, О.Г. Ярошенко, В.І . Баштовий. – К.: Генеза, 2013. – 96 с.
4. Коршевнюк Т.В. Природознавство.5 кл.: підруч. для закл. Заг.серед. освіти/ Т.В. Коршевнюк, В.І. Баштовий; за заг.ред.О.Г. Ярошенко. – 2 –ге вид., доопрац .- Київ: Генеза, 2018. – 192 с.
5. Природознавство. Конспекти уроків 5 клас ( до підручника Коршевнюк Т.В.). Кучер Л.Є. Видавництво «Богдан», 2018. – 208 с.