Розробка уроку природознавства у 5 класі на тему "Форма і розміри Землі. Внутрішня будова Землі". На даному учні дізнаються про давні та сучасні уявлення про Землю, про її розміри, форму планети, внутрішню будову, детальніше ознайомляться з моделлю Землі — глобусом, уявними лініями та точками на ньому.
Форма і розміри Землі.
Внутрішня будова Землі
Урок природознавства
у 5 класі проведений учителем географії
Рудик Н.А.
Тема: Форма і розміри Землі. Внутрішня будова Землі
Мета
- навчальна: ознайомити учнів з формою та розмірами Землі, глобусом — моделлю Землі, сформувати уявлення про внутрішню будову Землі, сформувати поняття про основні шари планети, про визначальні лінії та точки на глобусі;
- розвивальна: формувати науковий світогляд, творче мислення; удосконалювати вміння працювати з різноманітними джерелами знань, висловлювати й аргументувати свою відповідь, застосовувати набуті знання в повсякденному житті, формувати навички співробітництва, взаємодопомоги;
- виховна: виховувати повагу до вчених, наукових знань, взаємодопомогу та толерантність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: атлас, підручник, таблиці, фото Землі, глобус, зошити, відео-матеріали з Інтернет-ресурсів.
Очікувані результати: учні дізнаються про давні та сучасні уявлення про Землю, про її розміри, форму планети, внутрішню будову, детальніше ознайомляться з моделлю Землі — глобусом, уявними лініями та точками на ньому.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Сіли, діти, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли,
Працювати почали.
( Учень підходить до дошки, вибирає схематичний малюнок настрою на урок)
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Де не глянь — ріки, гори, ліси,
Полонини, озера, поля...
Не знайти ще такої краси,
Як на нашій планеті... (Земля).
З давніх-давен, намагаючись пояснити влаштування Світу, людство прагнуло дізнатися про внутрішню будову Землі. Давні греки «оселили» в земних глибинах бога вогню Гефеста, а давні римляни — Вулкана. Вчені Середньовіччя висловлювали припущення про те, що надра Землі заповнені водою або вогнем. А відомий французький письменник Жуль Верн відправив своїх героїв до центру Землі, і їхня мандрівка була для читачів не менш захоплюючою, ніж подорож навколо світу або на Місяць. Що ж керувало людьми в їх прагненні розкрити таємниці надр? Чи тільки цікавість, а чи певна мета?
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
( розгляд дитячих малюнків, їхні розповіді)
(розповідь про першу навколосвітню подорож Фернана Магеллана)
Загадка:
На одній нозі стоїть,
Головою знать вертить.
Нам показує старанно
Ріки, гори, океани. (глобус)
- Що таке глобус?
- Які ви знаєте рухи Землі, до чого вони призводять?
- У дитинстві, мабуть, багато хто з вас грався дзигою. Спогади про її обертання допоможуть вам уявити, як це робить Земля.
(Дослід із дзигою)
- Що ви знаєте про розміри Землі?
Планета Земля має форму_________(кулі). Але в давні часи люди
думали, що вона____________(нерухома) та______________(плоска). Радіус Землі - __________( 6371км). Відстань від Землі до Сонця _________( 150млн км).
Учитель: Навіть найглибша бурова свердловина світу досягає тільки 12км. Але це незначна глибина порівняно з розмірами нашої планети. Якщо уявити Землю у вигляді яблука, то ця надглибока свердловина навіть не проколює його шкірку. (Продемонструвати на яблуці). Усе ж на підставі даних науки вдалося встановити, що наша планета складається з трьох основних частин: ядра, мантії та земної кори. А зараз хвилинка – цікавинка:
*Найбільша на планеті свердловина пробурена в Росії на Кольському півострові. Її глибина перевищує 12км.
*Свердловини, подібні до Кольської, закладено також на території України біля села Новоіванівка Криворізького району Дніпропетровської області.
*На глибині 12тис. м. виявлено понад 20 видів скамя’нілих мікроорганізмів.
*Під час буріння видобули грунт, подібний до місячного.
Учитель: Уявіть собі , що ви проводите дослідження й вам потрібно спуститися до центру Землі. На вашому маршрутному листі написаний план, за яким ви описуєте одну із трьох основних частин Землі. Використовуйте текст підручника. (Учні працюють, потім докладають інформацію за допомогою маршрутного листа.)
Творча лабораторія.
План роботи.
--------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5.За малюнком «Внутрішня будова Землі»
підпишіть основні складові Землі
1.____________________________
2.___________________________
3._________________________
(На столі лежать: яблуко, апельсин, яйце).
***
На одній нозі стоїть,
Головою знать вертить.
Нам показує старанно
Ріки, гори, океани. (глобус)
***
В глибині воно яріє,
Очевидно, червоніє.
Підставляє всім плече
І пече, пече, пече...
Словом — як жовток в яйці,
Та не втримати в руці. (ядро)
***
Дивина напівміфічна:
Отака собі... пластична
Водночас вона тверда,
Хоч тече, немов вода,
Бо розжарена страшенно
Всі це знають достеменно(мантія)
***
У яйця є шкаралупа,
Шкіра різна всюдисуща
Ну а ця — праматір всіх
І не знати її гріх!(земна кора)
VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
VII. Підсумок уроку.
Учні за допомогою учителя формують висновок
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграф підручника: § 25
1