Урок .Форми дієслова.сформувати поняття в учнів про форми дієслова; удосконалювати загальнопізнавальні вміння визначати дієслівні форми, аналізувати висловлювання щодо ролі в них

Про матеріал
Мета: сформувати поняття в учнів про форми дієслова; удосконалювати загальнопізнавальні вміння визначати дієслівні форми, аналізувати висловлювання щодо ролі в них дієслівних форм; розвивати творчі вміння доцільно використовувати форми дієслова в текстах; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати бережливе ставлення до культурних надбань українців.
Перегляд файлу

Урок №

ФОРМИ ДІЄСЛОВА

Мета: сформувати поняття в учнів про форми дієслова; удосконалювати загальнопізнавальні вміння визначати дієслівні форми, аналізувати висловлювання щодо ролі в них дієслівних форм; розвивати творчі вміння доцільно використовувати форми дієслова в текстах; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати бережливе ставлення до культурних надбань українців.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь відновлювати деформоване висловлювання, уставляючи потрібні за змістом форми дієслова.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку

III. Актуалізація опорних знань школярів

Колективна робота з текстом

  • Прочитати текст. Визначити тему й основну думку, стиль висловлювання. Дібрати заголовок.

XVI століття — доба українського відродження, доба великого піднесення розумового життя країни. Це було відбито передусім у релігійних поглядах і поняттях. Духовний злет був могутньою закономірною реакцією на політичні явища часу, що ставили під загрозу самостійне духовне існування української та білоруської народностей. Глибокий розлад православної церкви в Польсько-Литовській державі, занепад давньої церковної освіти, посилення польського колонізаційного тиску — усе це спричинило пробудження патріотичної свідомості, прагнення піднести у країні освіту, що могла б стати надійним захистом від чужоземного впливу, окатоличення.

Великого значення було надано священним книгам, які стали звіряти з європейськими оригіналами, прагнучи мати точний переклад їх рідною, зрозумілою народові мовою. Відтак з’явилося чимало польських і руських перекладів Нового й Старого Заповітів (З журналу).

  • Виписати дієслова із залежними від них словами. Указати на форми, до яких вони належать. Визначити їх синтаксичну роль.
  • Пояснити правопис виділених дієслів.

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Колективне опрацювання теоретичного матеріалу за допомогою узагальнювальної таблиці.

Форми дієслова

Інфінітив (неозначе-

Способові

Дієприкметник

Дієприслівник

Безособова

на форма дієслова)

форми

 

 

форма

Незмінювана діє-

Дійсний,

Форма дієсло-

Незмінювана

Твориться

слівна форма, яка,

умовний,

ва, що виражає

дієслівна фор-

від па-

називаючи дію або

наказо-

ознаку предмета

ма, яка означає

сивного

стан, не вказує

вий

за дією або ста-

додаткову дію,

дієприк-

на час, особу, рід,

 

ном і має гра-

що супроводить

метника

число, спосіб, від-

 

матичні особ-

головну, вира-

за допомо-

повідає на запитання

 

ливості дієслова

жену дієсловом,

гою суфік-

що робити? що зро-

 

і прикметника.

і відповідає

са

бити?

 

Відповідає на

на запитання

 

 

 

запитання який?

що роблячи? що

 

 

 

яка, яке? які?

зробивши?

 

V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми

Вибіркова робота

  • Прочитати текст. Виписати форми дієслова до відповідної колонки таблиці. До кожної з форм поставити запитання.

МИХАЙЛІВСЬКИЙ ЗОЛОТОВЕРХИЙ

Михайлівський Золотоверхий собор був однією з найповніше збережених пам’яток Києва. У середині ХVІІІ століття весь храм перебудовано у стилі українського бароко. Ставши семиверхим, Михайлівський храм знову підніс золоті бані грушовидної форми над містом-героєм. Ліпленням пишно було оздоблено фасад. Центральний фронтон увінчав мідний позолочений горельєф Архістратига Михаїла. Інтер’єр розписано у стилі бароко.

З 1920 року монастир почали грабувати, а у 1937 році наказ знищити було здійснено.

На зламі тисячоліть Михайлівський золотоверхий собор знову підніс золоті бані.

                                                                                                    (За О. Фісун).

Інфінітив

Способові форми

Дієприкметник

Дієприслівник

Безособова форма

 

 

 

 

 

 

Творча робота

  • Продовжити кожен рядок форм дієслова 4–5-ма власними прикладами.

Розмальовуючи — …

Відроджувати — …

Захищено — …

Працював би — …

Аналізуючий — …

  • Увести один із прикладів у самостійно складене речення про охорону пам’яток архітектури.

Гра «Хто швидше»

Від поданих слів утворити всі дієслівні форми. Записати їх. Визначити форму дієслова.

Зразок. Писати (інфінітив) — пишучи (дієприслівник), написаний (дієприкметник), написано (безособова форма), написала б (способова форма).

Надумати, нагріти, замовити, прочитати, віддати, створити.

VI. Систематизація й узагальнення знань

1. Які форми має дієслово? Навести приклади.

2. Як відрізнити одну форму від іншої?

3. Яку роль відіграють у мовленні форми дієслова?

VII. Підсумок уроку

VIII. Домашнє завдання

1. Підготувати повідомлення на лінгвістичну тему «Форми дієслова».

2. Із додаткової літератури виписати речення з різними формами дієслова. Визначити їх вид.

 

 

doc
Додано
11 березня 2021
Переглядів
1444
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку