Урок "Форми мінливості"

Про матеріал
Даний урок можна використати для проведення як поточного так і відкритого уроку
Перегляд файлу

Тема: Форми мінливості

 

Мета: розширити поняття про мінливість як одну з основних властивостей живої природи; ознайомити учнів з різними формами мінливості, з поняттями «комбінативна» та «модифікаційна мінливість» та їх причинами; з’ясувати значення мінливості для живих організмів; розвивати вміння логічно мислити, робити порівняння , висновки та узагальнення; формувати бережливе ставлення до свого організму як до носія унікального генотипу.

Обладнання й матеріали:  підручник, робочий зошит

 Тип уроку. Засвоєння нових знань.

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (слайд 2)

Тест

  1.          У людини набір хромосом у соматичних клітинах становить:

А)23  Б)60   В)46   Г)92

  1.          Хромосомний набір — це:

А)фенотип  Б)каріотип  В)генотип  Г)геном

  1.          У каріотипі жінки містяться статеві хромосоми:

А)XX   Б) XY   В) X0   Г)ZW

  1.          У каріотипі курки містяться статеві хромосоми:

А)XX  Б) XY  В) X0  Г) ZW

  1.          Функціональна одиниця спадкової інформації:

А) морганіда   Б) локус   В) ген   Г) екзон

  1.          Гаплоїдний набір хромосом має:

А) зигота   Б) гамета   В) нейрон  Г) остеоцит

  1.          У каріотипі чоловіка містяться статеві хромосоми:

А) XX   Б) XY   В) X0   Г)ZW

  1.          Оберіть гомогаметну стать:

А) XX   Б) XY   В) X0   Г) ZW

9. Батьки розрізняють кольори нормально, а їхній син хворий на дальтонізм. Від кого хлопчик успадкував це захворювання – від батька чи від матері? Відповідь: від матері (Б).

10. У людини відсутність потових залоз визначається рецесивним алелем, локалізованим в Х-хромосомі. Чоловік, який страждає відсутністю потових залоз, оженився на здоровій гетерозиготній жінці. Які в них можуть бути діти? Відповідь: 50% дочок здорові й 50% хворі; 50% синів здорові й 50% хворі (А).

 

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності

Вправа «Асоціативний кущ»

 Які асоціації виникають у вас щодо слова «мінливість»?

 

https://www.youtube.com/watch?v=005KWnJ3Wso   (слайд 2)

 

Прийом «Мозковий штурм»

  • Чому діти схожі на своїх батьків?
  • Чому різні особини одного виду більш-менш схожі між собою, а різних видів – здебільшого ні?
  • Яким чином мінливість може впливати на якість життя живого організму?
  • Чи важливе, на вашу думку, це явище?

 

ІV.  Викладення нового матеріалу

 

1. Поняття мінливості (слайд 3)

Навіть на своїх батьків ми не схожі ідентично, мов копії. У кожної людини виявляються ознаки, яких немає у її батьків. Це одна з найцікавіших властивостей живих організмів – мінливість.

Мінливістьздатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від батьківських, і їхніх станів у процесі індивідуального розвитку. Мінливість є протилежним процесом спадковості. Завдяки мінливості утворюються нові види і відбувається історичний розвиток біосфери в цілому.

Мінливість зумовлюється варіюванням генотипів та умов довкілля. Найчастіше ці дві причини діють спільно, і особини певної популяції або виду відрізняються між собою за багатьма ознаками.

 

2. Форми мінливості (слайд 4)(слайд 5)

 

 

 

 

                                                                     

МІНЛИВІСТЬ

 

 

 

 

 

 

                      

                        СПАДКОВА НЕСПАДКОВА

 (Генотипова)         (Фенотипова)

 

 

 

Комбінативна                     Мутаційна                      Модифікаційна

(Зміни: рекомбінації)      (Зміни: мутації)               (Зміни: модифікації)

 

3. Модифікаційна мінливість (слайд 6-12)

 

МОДИФІКАЦІЙНА МІНЛИВІСТЬ це форма неспадкової мінливості, яка пов’язана зі змінами фенотипу внаслідок впливу умов існування.

Модифікаційна мінливість трапляється в усіх організмів незалежно від видової належності. Порівняння квіткових рослин одного виду, які зростають в різних умовах (у затінку, на сонячних місцях, за підвищеної вологості, в горах чи на рівнинах), дає змогу помітити відмінності у розмірах й формі  листків, кількості квіток, масі плодів тощо. У тварин модифікації проявляються зміною забарвлення, розмірів, маси тіла, жировими запасами на несприятливий період життя тощо.

 

4. Властивості модифікаційної мінливості (слайд 13)

тимчасовість (наприклад, засмага людини повністю зникає взимку);

масовість (певний вплив зумовлює появу подібних змін в особин виду: наприклад, в устриць, які живуть у тихій воді, черепашка широка й округла, а в устриць із зони припливу черепашки вузькі й довгі);

спрямованість (наприклад, заміна шерсті ссавців на густішу зумовлена впливом низьких температур, а не дією освітлення);

визначеність (один і той самий вплив чинника спричиняє подібні зміни в усіх особин виду;  наприклад, у зайців зимове хутро світлішає);

пристосувальний характер (наприклад, зі збільшенням висоти над рівнем моря кількість  еритроцитів у крові людини збільшується)

 

5. Статистичні закономірності модифікаційної мінливості (слайд 14)

Межі модифікаційної мінливості зумовлені реакцією генотипу організму на навколишнє середовище і називаються нормою реакції. Норма реакції генетично детермінована, а отже, якщо під дією навколишнього середовища вона розширюється, зміни в межах норми реакції успадковуються. Самі зміни у фенотипі не успадковуються. Отже, норма реакції – це здатність генотипу формувати різні фенотипи в онтогенезі, залежно від умов середовища. Кожен вид має межі норми реакції. Наприклад, особину певного виду не можна вигодувати до маси, що в багато разів перевищує середньостатистичну масу для цього виду.

Особливістю модифікаційної мінливості є статистична закономірність варіаційних рядів (від латин. варіатіо – зміна) – послідовного відображення проявів неспадкової мінливості, яке складається з окремих значень видозмін, розміщених у порядку збільшення або зменшення кількісного вираження ознаки. Графічним відображенням проявів модифікаційної мінливості є варіаційна крива.

Варіаційна крива – це графічне зображення кількісних показників мінливості певної ознаки (варіанти), яке ілюструє межі модифікаційної мінливості та частоту зустрічальності окремих варіант.

Варіаційна крива відображує і кількісний показник, і частоту випадків із цим кількісним показником, тобто відображує норму реакції. Із варіаційної кривої видно, що найчастіше трапляються особини із середньою нормою реакції.

 

6. Лабораторне дослідження (слайд 16)

 

Тема. Мінливість у рослин і тварин

 

Мета:  ознайомитись з модифікаційною мінливістю у  рослин, навчитись будувати варіаційний ряд

Обладнання та матеріали: колекція листків або хвоїнок (насіння рослин), лінійка, підручник.

Хід роботи

  1.          Розглянути колекцію листків або хвоїнок (насіння рослин).
  2.     Виміряти довжину всіх листків, хвоїнок або насінин і записати в таблицю. (№ 1)
  3.          У таблицю № 2 виписати частоту повторення ознаки.
  4.          Побудувати варіаційну криву, розташувавши по горизонталі виміряні обєкти в послідовності від найменшого до найбільшого значення, а по вертикалі відклавши їхню довжину.
  5.          Зробити висновок, у якому пояснити чому, на ваш погляд, побудована варіаційна крива  має саме таку форму.

 

  1.          Комбінативна мінливість (слайд 17)

Спадкова мінливість пов’язана зі змінами генотипу. Вона поділяється на комбінативну і мутаційну.

Комбінативна мінливістьце поява нових поєднань ознак унаслідок перекомбінації генів (нових поєднань генів у генотипі).

Комбінативна мінливість виникає в організмів у результаті трьох основних процесів, незалежних один від одного.

Процес формування кросоверних хромосом називають рекомбінацією. Він різко підвищує різноманітність гамет.

 

  1.          Джерела комбінативної мінливості (слайд 18)

1. Незалежне розходження хромосом під час мейозу.

2. Випадкове сполучення хромосом під час запліднення.

3. Кросинговер.

 

V. Узагальнення і закріплення знань (слайд 19)

 

Прийом «Відновіть інформацію»

 

  1.          ____________ – це здатність передавати від покоління до покоління спадкові ознаки. 2. Функціональною одиницею спадковості є _____________. 3. _______________ – сукупність усіх генів організму. 4.Сукупність властивостей і ознак організму називають ___________________. 5. Засновник гібридологічного методу в генетиці є _________________. 6. Автор хромосомної теорії спадковості є _____________________. 7. У гібридів підвищується життєдіяльність у результаті явища _______________, або гібридної сили. 8. Перехрест хромосом під час кон’югації називається _____________________.

Відповіді: 1) спадковість; 2) ген; 3) генотип; 4) фенотип; 5) Грегор Мендель; 6) Томас Морган; 7) гетерозису; 8) кросинговер.

 

VІ. Домашнє завдання (слайд 20)

 

Опрацювати § 33, виписати правила

 

VІІ. Підсумок уроку

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Задорожний К. М.)
Додано
21 квітня 2021
Переглядів
1631
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку