Урок 8. ЗЕМЛЯ. ДОБОВИЙ І РІЧНИЙ РУХ ЗЕМЛІ
Мета: розширити уявлення учнів про причини змін пір року на Землі; вчити пояснювати зміну дня і ночі обертанням Землі навколо осі, видимий рух Сонця на небі обертанням Землі навколо осі; розвивати мислення, мовлення; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 19)
2. Природнича розминка «Чи вірите ви?»
— Знайдіть на глобусі Північний і Південний полюси; екватор.
— Покажіть екватор; північну і південну півкулі.
— Як сонячні промені падають на поверхню Землі?
— Чи можуть сонячні промені пройти крізь непрозорий предмет або обігнути його?
— Що утворюється, коли на шляху променів трапляється непрозорий предмет?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про добовий і річний рух Землі.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда
— Пригадайте! Що називають орбітою Землі? На які півкулі поділяє Землю екватор?
— Кожного дня вранці сходить Сонце, опівдні воно стоїть високо в небі, а ввечері ховається за горизонтом, і настає ніч. Чому ж так відбувається?
— Чи може Сонце одночасно освітити всю Землю? Чому?
— Чи можуть сонячні промені пройти крізь Землю або обігнути її? Чому?
— Чи відрізняється полудневе положення Сонця в різні пори року?
2. Практична робота
Зараз за допомогою глобусів і ліхтариків ви спробуєте змоделювати обертання Землі.
Діти виконують завдання в парах.
— А що буде в іншій частині земної кулі, куди не потрапляють сонячні промені? (Там буде темно, значить, буде ніч.)
— Молодці! Ви розкрили таємницю зміни дня і ночі. А зараз спробуємо розкрити і другу таємницю. Ви вже з’ясували, що Земля обертається навколо Сонця. Що ми спостерігаємо? (Земна вісь нахилена, тому одна частина земної кулі знаходиться ближче до Сонця, а інша — далі. При обертанні Землі навколо Сонця нахил земної осі не змінюється, тому в різний час різні частини земної кулі знаходяться ближче до Сонця і далі від нього.)
— А як рухається Земля навколо Сонця? (Вона рухається повільно.)
— Земля робить один оберт навколо Сонця за 365 діб, або за рік.
— Як ви вважаєте, що відбувається на земній кулі в тій частині, яка ближче до Сонця? (Там буде тепліше, значить, буде літо.)
— А в тій частині, яка далі від Сонця? (Там холодніше, тому там буде зима.)
— Подивіться уважно на малюнок «Чому змінюються пори року?». Що тут показано? (Тут теж показано, що Земля обертається навколо Сонця, і на тій частині, яка ближче до Сонця,— літо, а на іншій, яка далі від Сонця,— зима.)
— Так ми відкрили таємницю зміни пір року на Землі.
Висновок. Зміна дня і ночі — обертання Землі навколо своєї осі (доба). Зміна пір року — обертання Землі навколо Сонця (рік).
3. Робота за підручником (с. 19–22)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання на с. 19.
— Які рухи здійснює Земля у Всесвіті?
— Яка причина зміни дня і ночі?
— Що таке доба?
— Чому ми не помічаємо того, що Земля рухається навколо осі?
— Що сталося б, якби Земля перестала обертатися навколо осі?
— Яка причина зміни пір року?
— Назвіть пори року, починаючи з тієї, що триває.
— Розкажіть за малюнком 12, як Земля обертається навколо Сонця.
— Визначте, яка півкуля повернута до Сонця в червні, а яка — в грудні.
— Як розташовані півкулі у вересні та березні?
— Як залежить нагрівання земної поверхні від висоти Сонця на небосхилі?
— Яка тривалість року на Землі?
— Розкажіть за малюнком 13 про положення Сонця над горизонтом залежно від пори доби.
Учитель пропонує учням провести дослідження за завданнями на с. 21.
— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 22
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
— Позначте правильну відповідь.
1. Сонячні промені майже ввесь час падають на лінію екватора:
а) прямовисно;
б) косо.
2. Екватор поділяє земну поверхню:
а) на південну і північну півкулі;
б) на західну і східну півкулі.
3. Які промені більше нагрівають земну поверхню?
а) Прямовисні;
б) косі.
4. Рух Землі навколо Сонця спричинює:
а) зміну пір року;
б) зміну дня і ночі.
5. Проміжок часу, за який Земля робить повний оберт навколо Сонця, називається:
а) місяцем;
б) добою;
в) роком.
6. Чому буває день і ніч?
а) Тому що Земля обертається навколо Сонця;
б) тому що Земля обертається навколо своєї осі;
в) тому що Сонце рухається навколо Землі.
7. Що таке вісь Землі?
а) Уявна лінія, яка проходить на однаковій відстані від полюсів;
б) уявна лінія, де Земля ніби з’єднується з небом;
в) уявна лінія, що проходить через центр Землі та Північний і Південний полюси.
8. Що ми називаємо земною орбітою?
а) Шлях, яким Земля рухається навколо Сонця;
б) шлях, яким Земля рухається навколо своєї осі;
в) шлях, яким Сонце рухається навколо Землі.
9. Від чого залежить зміна пір року?
а) Від того, що вісь Землі не вертикальна, а похила;
б) від того, що Земля рухається навколо Сонця;
в) від того, що Земля рухається навколо своєї осі.
10. Що таке рік?
а) Час, за який Земля робить повний оберт навколо своєї осі;
б) час, за який Сонце робить повний оберт навколо Землі;
в) час, за який Земля робить повний оберт навколо Сонця.
11. Третя планета за відстанню до Сонця:
а) Меркурій;
б) Земля;
в) Венера.
3. Робота над загадками про час
6. Гра «П’ять речень»
Учні у п’яти реченнях формулюють засвоєні знання про добовий і річний рух Землі.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Які рухи здійснює наша Земля?
— Чому на планеті відбувається зміна дня і ночі?
— Які явища природи повторюються кожної доби?
— Скільки разів Земля обертається за добу?
— Чи змінюється тривалість ночі і дня взимку?
— До чого призводить рух Землі навколо Сонця?
— Які є пори року?
— Скільки днів триває рік?
— Чому Земля отримує від Сонця в різні пори року неоднакову кількість тепла і світла?
Підручник (с. 19–22).
Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»
© ТОВ «Видавнича група ˝Основа˝», 2016
Джерела:
1. Володарська М. О. Природознавство. 4 клас : (за підручником Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак) / М. О. Володарська. — Харків : Вид. група «Основа», 2015. — 200 с. — (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).
2. Періодичні видання ВГ «Основа»