Мета: охарактеризувати особливості планет-гігантів; розвивати вміння спостерігати, порівнювати, аналізувати, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 12)
2. Тестування (див. додатковий матеріал до уроку на с. 14)
3. Природнича розминка «Чи вірите ви?»
4. Робота над загадкою
— Як називається наука, що вивчає небесні тіла?
— Які небесні тіла вам відомі?
— Відгадайте загадку.
Шість синочків і дві дочки.
Промайнуть роки і дні,
Але не зустрінуться вони. (Планети)
— Які планети вам відомі?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про планети Сонячної системи.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда за малюнком «Планети Сонячної системи»
— Які небесні тіла називають планетами? (Планети — це великі небесні тіла, що рухаються навколо Сонця і світять відбитим світлом.)
— Які планети Сонячної системи вам відомі? Якої вони форми?
— Яка планета найбільша за розмірами? Яка — найменша?
— Яка знаходиться найближче до Сонця, а яка — найдальше від нього?
2. Розповідь учителя про планети-гіганти
Наступна від Сонця планета Юпітер — найбільша у Сонячній системі. Вона названа на честь найголовнішого римського бога Юпітера. Складається головним чином з різних газів. Юпітер має кольорову атмосферу і 16 супутників, в атмосфері Юпітера постійно вирують потужні урагани.
Сатурн — друга за розміром планета Сонячної системи. Вона названа на честь римського бога землеробства. Вона оточена безліччю яскравих кілець, що складаються з уламків льоду і каменів.
Оберт навколо Сонця Сатурн здійснює за 29,5 років. Навколо своєї осі він обертається за 10 годин 14 хвилин. Сатурн складається з газів. Температура на його поверхні низька, може сягати –180 °С.
Особливість Сатурну — плоске кільце, що світиться, оперізує планету навколо екватора, не стикаючись з її поверхнею. Якщо подивитися в телескоп з великим збільшенням, то виявляється, що це кільце складається з безлічі кілець, що світяться. У Сатурна не менше 18 супутників.
Уран складається з маленького кам’яного ядра і замерзлих газів.
Уран незвичайний тим, що він обертається ніби лежачи на боці. Через це Сонце піднімається там дуже високо над горизонтом і половину часу освітлює то північну, то південну півкулю. Тому на поверхні буває або полярний день, або полярна ніч тривалістю по 42 земні роки.
Навколо своєї осі Уран обертається за 10 годин 49 хвилин. Навколо Сонця — за 84 земні роки. Температура на поверхні планети дорівнює приблизно –210 °С.
В Урана 15 супутників, усі вони невеликого розміру.
Нептун — восьма планета Сонячної системи.
Як і інші великі планети, він оточений кільцями. Його поверхня оточена серпанком з блакитних хмар. Він мерехтить блакитнуватим світлом, що нагадує блиск води. Як і в Юпітера, у Нептуна є велика вихрова хмара, яка називається Велика Темна пляма. Температура на поверхні Нептуна сягає –214 °С.
Навколо Сонця Нептун обертається за 165 земних років, а навколо своєї осі — за 15,8 години. У Нептуна 2 супутники.
Планета Нептун носить ім’я римського бога морів.
3. Робота за підручником (с. 13–14)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання на с. 13.
— На які групи поділяють усі планети Сонячної системи?
— Назвіть планети-гіганти за малюнком 8.
— Прочитайте, що нового ви про них дізналися.
— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 14.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Читання віршів про планети
Всі кажуть, що я планета буранів,
Вітрів, штормів та страшних ураганів.
Але ж і мені потрібно чимось займатись,
Не завжди у космосі є з ким погратись.
Раз Сатурн об’ївся тортом
Й вирішив зайнятись спортом.
Крутить кільця без кінця,
Щоб мати вигляд молодця.
А сусід Уран регоче:
«Струнким стати братик хоче!».
— Я зовсім не ледар! —
Уран запевняв.—
Я вдачу таку від народження мав.
Лежу я на боці, бо важко мені,
Летіти доводиться навіть у сні.
Але я чудове забарвлення маю,
І синьо-зеленим я в небі кружляю.
«Я найбільший серед вас»,—
Вихвалявсь Юпітер так.—
«Я, як Сонце, величезний,
Маю супутників безмежно.
Кільця є, як у Сатурна,
Урагани, як в Нептуна».
Відповідь дає Земля:
«Так, ти, брате, не маля —
В тебе є всього багато,
Лиш життя нема де взяти.
Роздивись свої простори —
Де моря, ліси чи гори?
Перестань себе хвалити,
З іншими навчись дружити!».
2. Робота в групах
— Відгадайте назву планети та складіть її адресу.
Я — п’ята від Сонця планета. Я — велетенська куля, що складається з рідкого водню, найлегшого газу на світі, але його так багато, що я — найважча планета з усіх. Супутників — шістнадцять. Від Сонця я далеко, тому на мені панує вічна зима.
Моя адреса:
Куди: Всесвіт
Місто Галактика
Район Сонячна система
П’ята Кільцева вулиця
Кому: Юпітеру
2-га група
Моя адреса:
Куди: Всесвіт
Місто Галактика
Район Сонячна Система
Шоста кільцева вулиця
Кому: Сатурну
3-тя група
Куди: Всесвіт
Місто Галактика
Район Сонячна система
Сьома Кільцева вулиця
Кому: Урану
4-та група
Куди: Всесвіт
Місто Галактика
Район Сонячна Система
Восьма Кільцева вулиця
Кому: Нептуну
3. Індивідуальна робота
— Підкресліть однією рискою назву найбільшої планети, а двома — найменшої.
Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун.
— Підпишіть назви всіх планет.
Учні підписують на своїх схемах назви планет у порядку зростання віддаленості від Сонця.
4. Робота в парах
— Слово «планета» у перекладі з давньогрецької означає «та, що блукає». Спробуйте пояснити, чому давні вчені дали цим небесним тілам таку назву.
— Чи за однаковий час планети здійснюють повний оберт навколо Сонця? Від чого це залежить?
5. Робота в групах
Учні виконують аплікацію Сонячної системи.
— Щоб краще порядок планет пам’ятати, слід таке речення знати: «Маючи великі здібності, малий Юрко співає українські наспіви».
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Чи можна полетіти на Сонце?
— Чому зірки і планети такі величезні, а здаються маленькими зірочками на небі?
— Чим відрізняються зірки і планети?
— Чому планети не стикаються?
— Чому всі планети виглядають неоднаково?
— Яким світлом світять планети? (Відбитим сонячним світлом)
Підручник (с. 13–14).
Використовуючи різні джерела інформації, підготувати повідомлення про одну з планет-гігантів.
Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»
© ТОВ «Видавнича група ˝Основа˝», 2016
Джерела:
1. Володарська М. О. Природознавство. 4 клас : (за підручником Т. Г. Гільберг, Т. В. Сак) / М. О. Володарська. — Харків : Вид. група «Основа», 2015. — 200 с. — (Серія «Початкова школа. Мій конспект»).
2. Періодичні видання ВГ «Основа»