Урок алгебри в 8 класі з теми «Формули коренів квадратного рівняння» - це урок засвоєння нових знань та вмінь й їх первинного закріплення. В подальшому при вивченні данної теми в 8 класі, а також на уроках хімії при розрахунках складних складів сплавів і сумішей, фізики будуть використовуватись знання з цієї теми.
Добропільський міський відділ освіти Добропільської міської ради
Добропільська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів №19
Добропілької міської ради Донецької області
План – конспект
уроку алгебри в 8 класі з теми:
Вчитель
математики та
інформатики
вищої категорії
Стешенко Марина
Анатоліївна
2017 рік
Мета:
Навчальна
Розвиваюча
Виховна
Задачі уроку: познайомити учнів з поняттям дискримінанту, вивести формулу коренів квадратного рівняння, учити застосовувати її при розв’язуванні квадратних рівнянь.
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.
Обладнання уроку: комп’ютери, проектор, роздавальний матеріал, зошит, підручник, довідники.
Якщо ти почуєш, що хтось не полюбляє математику - не вір.
Її не можна не любити – її можна тільки не знати.
Хід уроку
І. Органійзаційний етап.
- Добрий день, шановні діти та гості, які присутні на нашому уроці. Сьогодні урок ми проведемо за схемою, яка розташована на моєму блозі й представлена у вигляді інтерактивного плакату Glogster.
Сценка. (До класу заходить учень, який сильно хромає).
- Що трапилось?
- Я бігав по коридору та впав. Здається, що вивихнув ногу.
- Чим же ми можемо тобі допомогти?
- Ви ж займаєтеся алгеброю? Значить, ви і зможете мені допомогти.
- Дивно! Хоча ... (слайд Сценка)
Повідомлення учня. Термін "алгебра", як назву мистецтва відновлення, у арабів перейшов і в медицину. Мистецтво лікаря "костоправа" так само називали алгеброю, а самого лікаря – алгебраїстом.
Вчитель: Це все вірно, але ми тобі допомогти нічим не зможемо. Ми вивчаємо алгебру, квадратні рівняння. Алгебра від слова "аль - джебр" - відновлення, заповнення або "перенесення доданків з однієї частини рівняння в іншу". Вибач, тобі необхідно звернутись до лікаря.
ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань.
? Які рівняння ви бачите на екрані? /Квадратні/
? Доведіть, що дані рівняння квадратні.
? Перелічіть види квадратних рівнянь, які зображені на екрані. /Неповні квадратні рівняння, повні квадратні рівняння, зведені квадратні рівняння).
? Які методи ви застосовуєте при розв’язанні квадратних рівнянь?
/1. При роз’вязку неповних квадратних рівнянь треба застосувати означення квадратного кореня (коли немає доданку при х), або винесенням х за дужки; 2. Виділити повний квадрат).
Варіант 1 |
Варіант 2 |
|
|
а) б) 13х - 5 в) 12 + г) |
а) б) 11 - 2 в) 14 - г) |
2) Складіть квадратне рівняння a, у якому: |
|
а) a=1, b= -2, c= 3; б) b= 4, a=-1, c= 4; в) c= -5; a=2, b= -1; г) b= 0, c= 9; a=-1 |
а) a=2, b= -1, c= 5; б) b= -5, c= 3; a= - 1; в) c= -4; b= 2; a= -3; г) с= 0, а= 5; b = - 3
|
3)Виділіть квадрат двочлена: |
|
а) 4; б) |
а) 9; б) |
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Життєва задача: Фермер виділив під баклажани ділянку прямокутної форми розмірами 8 × 10 м. Для захисту від шкідливих комах він висадив базилік уздовж двох сусідніх сторін ділянки, як показано на малюнку. Визначте ширину смуги, зайнятої базиліком, якщо загальна площа, зайнята базиліком і баклажанами, становить87,36 м2 .
Розв’язання
Якщо позначити ширину смуги, яку виділено під базилік,через х м, то сторони прямокутника, що містить і баклажани,і базилік, дорівнюватимуть (8+x) м і (10+ x) м. Оскільки загальна площа ділянки становить 87,36 м2 , то складемо рівняння:
(8+х)⋅ (10+х ) = 87,36 .
(Один учень виходить до дошки й починає розв’язувати рівняння інші записують у зошити)
(8+х)⋅ (10+х ) = 87,36 ;
80+8х+10х+х2=87,36;
х2+18х+17,36=0
? Яку мету ми перед собою поставимо на цьому уроці? (Спробувати знайти інший спосіб розв’язку квадратних рівнянь)
- Запишемо тему урока «Формули коренів квадратного рівняння»
(Вчитель виводить формули на дошці, учні записують у довідники з математики)
ах2+ bx +c = 0
- Спробуємо встановити, як зв’язані корені квадратного рівняння з числами а, b, с. Числа а, b, с ми бачимо в квадратному рівнянні, а коренів – ні. Будемо шукати корені.
- Спочатку виділимо в рівнянні повний квадрат. Для цього розділимо рівняння на старший коефіцієнт а.
x2 + + = 0
.
Перетворимо отримане рівняння:
= 0
В лівій частині запишемо квадрат суми, а в праву перенесемо все інше.
Спростимо праву частину: з одного дробу віднімемо інший.
.
Зверніть увагу на знаменник в правій частині.
? Від’ємне чи додатнє це число? /Знаменник цього дробу завжди додатній/.
Тобто, тільки від чисельника, який стоїть в правій частині злежить, скільки коренів має це квадратне рівняння. Тому такий чисельник й має в математиці власне ім’я. Його називають дискримінантом квадратного рівняння й позначають буквою D.
.
, D < 0.
, D = 0,
x = .
- Якщо дискримінант дорівнює нулю, то квадратне рівняння має тільки один корінь.
,
,
x = ,
x =.
– формула коренів квадратного рівняння (слайд Опорний конспект)
ІV. Засвоєння нових знань і вмінь
Складемо блок-схему розвязку квадратних рівнянь
? При розв’язанні повного квадратного рівняння, що в першу чергу обчислюється?/Дискримінант/
? Якщо треба скласти програму для обчислення квадратного рівняння, то яку команду використовували? /Команду розгалуження/
? Які дані вхидні?
? Які дані вихідні?
? Які дані не ввійшли до вхідних та вихідних даних? Чому?
/На дошці будується блок-схема програми/
? В яких програмах можна скласти програму обчислення коренів квадратного рівняння? /Паскаль, Ексель/
№ 1 Розв’язати рівняння:
3х2 + 8х – 11 = 0.
a = 3, b = 8, c = – 11
D = b2 – 4ac = 82 – 4 · 3 · (–11) = 64 + 132 = 196, D > 0
Ответ. 1; –3.
№ 2. Розв’язати рівняння:
– 9х2+6х – 1 = 0.
Як показує досвід зручніше мати справу з квадратними рівняннями, у яких старший коефіцієнт додатній. Тому спочатку помножимо обидві частини рівняння на (–1), отримаємо:
9х2– 6х + 1 = 0
D = 0, x = .
x =
№ 3. Розв’язати рівняння:
2х2 – х + 3,5 = 0.
D = – 27, D < 0.
Рівняння коренів не має.
4)Робота з класом
№ 4 х2 – 5х + 6 = 0, D = 1, x1 = 2, x2 = 3;
№ 5 х2 – 2х – 15 = 0, D = 64, x1 = –3, x2 = 5.
5)Виконання завдань на картках із друкованою основою
- Два учні за комп’ютером в програмах Паскаль та Ексель запрограмують розв’язок повного квадратного рівняння, всі інші розв’язують в зошитах рівняння, а в таблицю вносять дані, потім перевіряють виконання на комп’ютері.
Завдання: Заповнити таблицю, де a, b, c – коефіцієнти квадратного рівняння виду ах2+ bx +c = 0, D – його дискримінант, х1 і х2 - корені.
Варіант 1
Рівняння |
a |
b |
c |
D |
х1 |
х2 |
х2 + 42х + 441 = 0
|
|
|
|
|
|
|
х2 + 8х + 7 = 0 |
|
|
|
|
|
|
3х2 -13х + 14 = 0 |
|
|
|
|
|
|
Варіант2
Рівняння |
a |
b |
c |
D |
х1 |
х2 |
х2 – 34х + 289 = 0
|
|
|
|
|
|
|
х2 + 4х – 5 = 0
|
|
|
|
|
|
|
2х2 – 9х + 10 = 0
|
|
|
|
|
|
|
V. Підбиття підсумків уроку
1) Яку мету ми поставили перед собою на цім уроці?
2) Чому вона виникла?
3) Чи досягли ми своєї мети?
- Діти, прочитайте прислів'я "Математика - гімнастика розуму".
? Що таке гімнастика?
Вислухавши відповіді, вчитель підводить підсумок:
Гімнастика - це система вправ для фізичного розвитку людини; гімнаст - людина спритна, стрункий, сильний, пластичний, гарний.
Математика також багато дає для розумового розвитку людини - змушує думати, міркувати, шукати прості і красиві рішення, допомагає розвивати логічне мислення, вміння правильно і послідовно міркувати, тренує пам'ять, увагу, загартовує характер.
VІ. Домашнє завдання
Самою важкою й важливою справою для кожного учня є виконання домашнього завдання. Якщо домашнє завдання виконано правильно, то на уроці ви відчуваєте себе набагато впевненіше.
§21 – читати, вивчити означення, алгоритм розв’язку рівнянь, № 813, № 815
Додаткове завдання: При яких додатних значеннях m обидва корені рівняння 0,25х2+7х+m=0 рівні між собою?