Урок "Формули коренів квадратного рівняння"

Про матеріал

Урок алгебри в 8 класі з теми «Формули коренів квадратного рівняння» - це урок засвоєння нових знань та вмінь й їх первинного закріплення. В подальшому при вивченні данної теми в 8 класі, а також на уроках хімії при розрахунках складних складів сплавів і сумішей, фізики будуть використовуватись знання з цієї теми.


Перегляд файлу

Добропільський міський відділ освіти Добропільської міської ради

Добропільська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів №19

Добропілької міської ради Донецької області

 

 

 

 

 

План – конспект

  уроку алгебри в 8 класі з теми:

 

http://54.ngsdo.ru/preview/do/853375bc7543d6c09e08d5754ebbde1a_1477311487_510_380.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель

математики та

інформатики

вищої категорії

Стешенко Марина

Анатоліївна

2017 рік

Мета:

Навчальна

 

  • познайомити учнів з основними формулами знаходження коренів повного квадратного рівняння;
  • познайомити з правилами оформлення розвязку квадратного рівняння;
  • формувати вміння знаходити корені квадратного рівняння, використовуючи  його означення та формули;
  • домогтися засвоєння формул коренів квадратного рівняння.

 

Розвиваюча

 

  • розвивати обчислювальні  навички, уміння аналізувати  й узагальнювати;
  •  розвивати інтерес до математики.

Виховна

 

  • виховувати  позитивне ставлення до навчання, почуття відповідальності, активність, культуру емоцій, точність, акуратність.

 

Задачі уроку:  познайомити учнів з поняттям дискримінанту, вивести формулу коренів квадратного рівняння, учити застосовувати її при розв’язуванні квадратних рівнянь.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

 

Обладнання уроку: комп’ютери, проектор, роздавальний матеріал, зошит, підручник, довідники.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                Якщо ти почуєш, що хтось не полюбляє математику -  не вір.

Її  не можна не любити    її можна тільки не знати.

 

Хід уроку

І. Органійзаційний етап.

- Добрий день, шановні діти та гості, які присутні на нашому уроці. Сьогодні  урок ми проведемо за схемою, яка розташована на моєму блозі й представлена у вигляді інтерактивного плакату Glogster.

Сценка. (До класу заходить учень, який сильно хромає).

- Що трапилось?

- Я бігав по коридору та впав. Здається, що вивихнув ногу.

- Чим же ми можемо тобі допомогти?

- Ви ж займаєтеся алгеброю? Значить, ви і зможете мені допомогти.

- Дивно! Хоча ... (слайд Сценка)

Повідомлення учня. Термін "алгебра", як назву мистецтва відновлення, у арабів перейшов і в медицину. Мистецтво лікаря "костоправа" так само називали алгеброю, а самого лікаря – алгебраїстом.

Вчитель: Це все вірно, але ми тобі допомогти нічим не зможемо. Ми вивчаємо алгебру, квадратні рівняння. Алгебра від слова "аль - джебр" - відновлення, заповнення або "перенесення доданків з однієї частини рівняння в іншу". Вибач, тобі необхідно звернутись до лікаря.

ІІ. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань.

  1. Перевірка домашнього завдання за заздалегідь записаними відповідями на дошці.
  2. Фронтальне опитування (слайд Актуалізація )

?  Які рівняння ви бачите на екрані? /Квадратні/

 ? Доведіть, що дані рівняння квадратні.

? Перелічіть види квадратних рівнянь, які зображені на екрані. /Неповні квадратні рівняння, повні квадратні рівняння, зведені квадратні рівняння).

? Які методи ви застосовуєте при розв’язанні  квадратних рівнянь?

/1. При розвязку  неповних  квадратних рівнянь треба застосувати означення квадратного кореня (коли немає доданку при х), або винесенням х за дужки; 2. Виділити повний квадрат).

  1. Математичний диктант (слайд Математичний диктант )

Варіант 1

Варіант 2

  1. Запишіть квадратне рівняння. Підкресліть однією лінією старший коефіцієнт, двома лініями – другий, трьома – вільний член.

а)

б) 13х - 5

в) 12 + 

г)

а)

б) 11 - 2

в) 14 - 

г)

2) Складіть квадратне рівняння  a, у якому:

а)  a=1,     b= -2,   c= 3;

б)  b= 4,   a=-1,     c= 4;

в)  c= -5;   a=2,      b= -1;

г)  b= 0,    c= 9;      a=-1

а)  a=2,     b= -1,   c= 5;

б)  b= -5,   c= 3;     a= - 1;

в)  c= -4;  b= 2;       a= -3;

г)  с= 0,    а= 5;     b = - 3

 

3)Виділіть квадрат двочлена:

а) 4;

б) 

а) 9;

б) 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1.               Мотивація (слайд Мотивація, звернення учнів 5 класу за поміччю у розв’язку задачі)
  • Шановні учні 8 класу. При підготовці до олімпіади з математики, ми розв’язували задачу  на складання рівняння, але наших знань не вистачає, щоб отримати відповідь, допоможіть нам.

Життєва задача: Фермер виділив під баклажани ділянку прямокутної форми розмірами 8 × 10 м. Для захисту від шкідливих комах він висадив базилік уздовж двох сусідніх сторін ділянки, як показано на малюнку. Визначте ширину смуги, зайнятої базиліком, якщо загальна площа, зайнята базиліком і баклажанами, становить87,36 м2 .

Розв’язання

Якщо позначити ширину смуги, яку виділено під базилік,через х м, то сторони прямокутника, що містить і баклажани,і базилік, дорівнюватимуть (8+x) м і  (10+ x) м. Оскільки загальна площа ділянки становить 87,36 м2  , то складемо рівняння:

(8+х) (10+х ) = 87,36 .

(Один учень виходить до дошки й починає розв’язувати рівняння інші записують у зошити)

(8+х) (10+х ) = 87,36 ;

80+8х+10х+х2=87,36;

х2+18х+17,36=0

  • Отже, розв’язання задачі зводиться до розв’язання рівняння, що відрізняється від неповних квадратних рівнянь та й спосіб виділення квадрата двочлена у повному квадратному рівнянні тут не ефективний. Треба застосувати інший спосіб розвязку повного квадратного рівняння.

? Яку мету ми перед собою поставимо на цьому уроці? (Спробувати знайти інший спосіб розвязку  квадратних рівнянь)

- Запишемо тему урока «Формули коренів квадратного рівняння»

 

  1.               Відкриття нових знань.

 

  • Історія алгебри поглиблюється своїми коренями в давні часи. Задачі,які пов’язані  з рівняннями розв’язувались ще у Древньому Єгипті та Вавілоні. Теорія рівнянь цікавила та цікавить математиків усіх часів та народів. У Древній Індії були поширені публичні змагання по розвязку  важких задач. Ввиведення формули коренів квадратного рівняння в загальному вигляді є у Вієта, але він признавав тільки додатні корені. Італійськиі  математики 16 ст. визнають додатні та відємні числа. Тільки в 17 ст.завдяки працям Ньютона, Декарта та інших вчених спосіб розвязку  квадратних рівнянь приймає сучасний вигляд. Над проблемою розвязку   квадратних рівнянь математики бились на протязі декількох століть.
  • Сьогодні ви легко навчитись розв’язувати любе квадратне рівняння, на заздрість математикам Древньої Греції та Індії.
  • Щоб кожного разу не проводити великі обчислення, нам досить одного разу розв’язати  рівняння в загальному вигляді та отримати готові формули для коренів квадратного рівняння.

(Вчитель виводить формули на дошці, учні записують у довідники з математики)

ах2+ bx +c = 0

 

- Спробуємо встановити, як зв’язані  корені квадратного рівняння  з числами а, b, с.  Числа а, b, с ми бачимо в квадратному рівнянні, а коренів – ні. Будемо шукати корені.

-  Спочатку виділимо в рівнянні повний квадрат. Для цього розділимо рівняння на старший коефіцієнт а.

x2 + +   = 0

  •  Отримали формулу квадрата суммы: спочатку додамо, а потім віднімемо вираз .

 

.

Перетворимо отримане рівняння:

= 0

В лівій частині запишемо квадрат суми, а в праву  перенесемо все інше.

 Спростимо праву частину: з одного дробу віднімемо інший.

.

Зверніть увагу на знаменник в правій частині.

? Відємне чи додатнє це число? /Знаменник цього дробу завжди додатній/.

Тобто, тільки від чисельника, який стоїть в правій частині злежить, скільки коренів має це квадратне рівняння. Тому такий чисельник й має  в математиці власне імя. Його називають дискримінантом квадратного рівняння й позначають буквою D.

.

  •                   В математиці досить  рідко буває, щоб введений термін не мав життєвого підгрунтя.
  •                   Згадайте слово «дискримінація». Що воно означає?/Воно означає приниження одних і піднесення інших, тобто різне відношення до різних людей/
  •                   Обидва ці слова ( дискримінант,  дискримінація) походять від латинського discriminansякий розрізняє.
  •                   Дискримінант розрізняє квадратні рівняння по кількості коренів. В залежності від  значення дискримінанту квадратне рівняння може мати один чи два кореня, а може не мита коренів зовсім. Роздивимось кожний з цих випадків.

, D < 0.

  • Якщо дискримінант менше від нуля, то квадратне рівняння коренів не має.

, D = 0,

           

           

      x = .

- Якщо дискримінант дорівнює нулю, то квадратне рівняння має тільки один корінь.

 

  1. , D > 0.
  • Якщо дискримінант більше за нуль, то квадратне рівняння має рівно два різних дійсних кореня. Отримати їх можна за готовою формулою. А отримані при цьому формули ми й будемо використовувати в подальшому для знаходження коренів.

, 

,   

x = ,

  x =.

  – формула коренів квадратного рівняння  лайд Опорний конспект)

 

 

ІV. Засвоєння нових знань і вмінь

 

  1. Первинне закріплення

 

Складемо блок-схему розвязку квадратних рівнянь

? При розв’язанні повного квадратного рівняння, що в першу чергу обчислюється?/Дискримінант/

? Якщо треба скласти програму для обчислення квадратного рівняння, то яку команду використовували? /Команду розгалуження/

  • Давайте складемо блок-схему для обчислення квадратного рівняння.

? Які дані вхидні?

? Які дані вихідні?

? Які дані не ввійшли до вхідних та вихідних даних? Чому?

/На дошці будується блок-схема програми/

? В яких програмах можна скласти програму обчислення коренів квадратного рівняння? /Паскаль, Ексель/

 

  1. Робота за підручником

 

          № 1 Розвязати  рівняння:

                                               3х2 + 8х – 11 = 0.

                                             a = 3, b = 8, c = 11

D = b2 – 4ac = 82 – 4 · 3 · (–11) = 64 + 132 = 196, D > 0

Ответ. 1; –3.

           2. Розвязати  рівняння:

– 9х2+6х – 1 = 0.

 Як показує досвід зручніше мати справу з квадратними рівняннями, у яких старший коефіцієнт додатній. Тому спочатку помножимо обидві частини рівняння на  (–1), отримаємо:

9х2– 6х + 1 = 0

D = 0, x = .

x =

           3. Розвязати  рівняння:

2х2х + 3,5 = 0.

                   D = – 27,  D < 0.

       Рівняння  коренів не має.

 

4)Робота з класом

 

№ 4 х2 – 5х + 6 = 0,  D = 1, x1 = 2, x2 = 3;

№ 5 х2 – 2х – 15 = 0,  D = 64, x1 = –3, x2 = 5.

 

  5)Виконання завдань на картках із друкованою основою

 

- Два учні за комп’ютером в програмах Паскаль та Ексель запрограмують розвязок повного квадратного рівняння, всі інші розв’язують в зошитах рівняння, а в таблицю вносять дані, потім перевіряють виконання на комп’ютері.

 

Завдання: Заповнити таблицю, де a, b, c – коефіцієнти квадратного рівняння виду ах2+ bx +c = 0, D – його дискримінант, х1 і х2  - корені.

 

Варіант 1

Рівняння

a

b

c

D

х1

х2

х2 + 42х + 441 = 0

 

 

 

 

 

 

 

х2 + 8х + 7 = 0

 

 

 

 

 

 

3х2 -13х + 14 = 0

 

 

 

 

 

 

 

Варіант2

 

Рівняння

a

b

c

D

х1

х2

х2 – 34х + 289 = 0

 

 

 

 

 

 

 

х2 + 4х – 5 = 0

 

 

 

 

 

 

 

2х29х + 10 = 0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Підбиття підсумків уроку

 

1) Яку мету ми поставили перед собою на цім уроці?

2) Чому вона виникла?

3) Чи досягли  ми своєї мети?

 - Діти, прочитайте прислів'я  "Математика - гімнастика розуму".

? Що таке гімнастика?

Вислухавши відповіді, вчитель підводить підсумок:

Гімнастика - це система вправ для фізичного розвитку людини; гімнаст - людина спритна, стрункий, сильний, пластичний, гарний.

Математика також багато дає для розумового розвитку людини - змушує думати, міркувати, шукати прості і красиві рішення, допомагає розвивати логічне мислення, вміння правильно і послідовно міркувати, тренує пам'ять, увагу, загартовує характер.

 

VІ. Домашнє завдання

 

Самою важкою й  важливою справою для кожного учня є виконання домашнього завдання. Якщо домашнє завдання виконано правильно, то на уроці ви відчуваєте себе набагато впевненіше.

§21 – читати, вивчити означення, алгоритм розвязку рівнянь,  813, 815

Додаткове завдання: При яких додатних значеннях m обидва корені рівняння 0,25х2+7х+m=0 рівні між собою?

 

 

docx
До підручника
Алгебра 8 клас (Істер О. С.)
До уроку
Розділ 3. Квадратні рівняння
Додано
14 серпня 2018
Переглядів
1622
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку