Формування рельєфу.
Внутрішні та зовнішні рельєфоутворюючі чинники і процеси
8 клас
Вчитель Голянич Н.І.
Ключарки
Тема. Формування рельєфу. Внутрішні та зовнішні рельєфоутворюючі чинники і процеси
Мета: сформувати поняття про геоморфологію як науку, про процеси, що беруть участь у форму-ванні рельєфу; поглибити та систематизувати знання учнів про генетичні типи і форми рельєфу; сформувати практичні навички роботи з геоморфологічною картою і закріпити первинні вміння виявляти закономірності у розміщенні типів і форм рельєфу; розвивати пізнавальний інтерес в учнів до самостійного пошуку знань, розвивати пам'ять та логічне мислення; сприяти екологічному вихованню та виховувати учнів дбайливими господарями своєї Землі.
Тип уроку: урок формування нових знань, умінь і навичок.
Метод: перевернуте навчання. Учні самостійно вивчають теоретичний матеріал, а у класі час викорис-товується на виконання практичних завдань.
Обладнання: фізична карта України, атласи, геоморфологічна карта, підручники, презентація до уроку.
Опорні та базові поняття: екзогенні та ендогенні сили, ерозія, акумуляція, карст, антропогенні форми рельєфу, геоморфологічна будова, форми рельєфу: денудаційні, вулканогенні, водно-ерозійні, льодовикові, суфозійні, еолові, алювіальні, морські абразивні, морські акумулятивні.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Усім бажаю доброго настрою, взаєморозуміння, хорошого спілкування, творчості і взаємодопо-моги.
Девіз уроку: «Щоб Україну любити, треба її добре пізнати». С. Рудницький.
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчення неповторної природи України. А зараз перевіримо, як ви засвоїли попередній матеріал про рельєф та тектонічну будову України..
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
1. Міні-конкурс «Географічна естафета»
Завдання для 1 ряду:
Завдання для 2 ряду:
Завдання для 3 ряду:
__________________________________ платформи
2. Конкурс топографів «Яке місто вище?»
Хмельницький – Ужгород
Херсон – Полтава
Тернопіль – Рівне
Донецьк – Київ
Вінниця – Львів
Івано-Франківськ – Одеса
3. Робота на контурній карті. Перевірка географічної номенклатури
Варіант 1
Позначити на контурній карті такі форми рельєфу: Українські Карпати, Придніпровську низовину, Донецький кряж, Поліську низовину.
Варіант 2
Позначити на контурній карті такі тектонічні структури: Український щит, Причорноморську западину, Скіфську плиту, Волино-Подільську западину.
ПІ. Мотивація навчальної діяльності
Скільки не дивись на Карпати, а що вони «ростуть», скажуть тільки спеціалісти, які вимірюють висоти місцевості. Але зафіксувати невеличкі зміни (з точки зору геологічного часу), що свідчать про утворення гір, або їхні старіння і перетворення на рівнини, в наших силах. Будьте уважними до свого краю, і ви хоч на мить станете свідками грандіозних геологічних перетворень.
Повідомлення теми і мети уроку
Україна славиться безкрайніми степами, густими лісами, величними горами, повноводними ріками, неозорими полями.
В ході нашого уроку ми познайомимося з поняттями «геоморфологія» та «геоморфологічна будова України». Спробуємо виявити географічні закономірності у розміщенні типів і малих форм рельєфу.
IV. Засвоєння нових знань
Формування основних форм рельєфу обумовлено тектонічними рухами: у місцях активних підняттів утворюються гори, у зонах опускань – морські або океанічні басейни, западини, прогини. Але тектонічні рухи відбувалися не лише в давні часи, відбуваються вони і на новому етапі (найчастіше в неогеновому та четвертинному періодах), відбуваються й зараз – це неотектонічні рухи.
Неотектонічні рухи — це сучасні, нові тектонічні рухи земної кори, які істотно впливали на розвиток нагромадження осадових порід і утворення форм рельєфу.
Геологічні структури, неотектонічні рухи, а також давні та сучасні кліматичні умови зумовили виникнення різних за походженням типів і форм рельєфу на території України.
Геоморфологія – це наука, яка вивчає розміщення та походження форм рельєфу, а результати досліджень відбивають геоморфологічні карти.
Прийом «Малюючи - учуся»
Давайте разом побудуємо схему рельєфоутворення.
Результатом прояву внутрішніх сил Землі є тектонічні та вулканічні типи рельєфу.
Типи рельєфу, пов'язані з внутрішніми силами Землі |
||||||||
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Тектонічні рухи земної кори |
|
Вулканізм |
|
|
Магматизм |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Українські Карпати, Кримські гори, Словечансько-Овруцький і Донецький кряжі, Придніпровська, Причорноморська і Закарпатська низовини тощо |
|
Вулканічний хр. у Карпатах, гора, на якій розташований Мукачівський замок на Закарпатті, масив Карадаг, г. Аюдаг у Криму, грязьові вулкани Керченського п-ва |
||||||
Прийом «Дай визначення»
Учні об'єднуються у три групи, кожна з яких за допомогою підручника, мобільного Інтернету і інших додаткових джерел інформації шукає визначення отриманих термінів.
Група 1. Денудація, абразія.
Денудація (оголюю, розкриваю) — сукупність процесів руйнування гірських порід водою, вітром, льодовиками тощо і перенесення продуктів руйнування до нижчих ділянок (рівнів) земної поверхні.
Абразія (зіскоблювання) — процес руйнування берегів і знесення гірських порід у береговій зоні водойм хвилями і прибоєм.
Група 2. Суфозія, карст.
Суфозія (підкопування) — процес винесення з ґрунтів дрібних мінеральних часток підземними водами.
Карст — процес розчинення чи вилуговування гірських порід поверхневими чи підземними водами і формування специфічного (поверхневого та підземного) рельєфу.
Група 3. Ерозія, акумуляція.
Ерозія (від лат. виривати) — процес руйнування ґрунту або гірських порід водним потоком, повітрям (вітром), льодом. Основний рельєфоутворювальний процес.
Акумуляція — (накопичення, збирання) — процес накопичення пухкого мінерального матеріалу та органічних залишків на поверхні суходолу і на дні водойм.
Руханка
Називаємо числа. Учень, якому випало число, що ділиться на «3» встає і називає географічний термін ( 1, 2, Гори, 4, 5….)
Прийом «Географічний практикум»
Учні працюють у 3 групах. За допомогою підручника, мобільного Інтернету і інших додаткових джерел інформації (довідників, енциклопедій) записують територіальне поширення рельєфоутворюва-льних чинників, вказавши обов’язково: рельєфоутворювальні процеси, форми рельєфу, райони максимального поширення.
Група 1. Група 2. Група 3.
Морська акумуляція Абразія Карст
Водна ерозія Гравітаційні процеси Суфозія
Річкова акумуляція Давня льодовикова Діяльність людини
денудація й акумуляція Вітрова ерозія
По одному учню із групи отримують випереджаюче завдання - підготувати цікаву розповідь про: Олешківські піски, Долину привидів, печеру Оптимістичну. Після презентації роботи групи використовуємо Прийом «Хвилинка-цікавинка».
Прийом «Творча робота»
Створені групи отримують завдання.
Група 1. За допомогою підручника складіть невеличку розповідь, використовуючи слова: руйнування, балка, робота, Крим, Дністер, яр, форма рельєфу, ерозія, молодий, сніг, потоки, рослинність.
Про який тип форм рельєфу йшлося у вашій розповіді?
Група 2.
За допомогою підручника складіть невеличку розповідь, використовуючи слова: льодовик, озеро, чаша, крісло, Полісся, кари, цирки, Дніпровське зледеніння, валуни, бульдозер, ози, ками.
Про який тип форм рельєфу йшлося у вашій розповіді?
Група 3.
Про який тип форм рельєфу йшлося у вашій розповіді?
V. Закріплення нових знань і умінь учнів
1. Оберіть зайвий об'єкт і поясніть свій вибір
2. Експрес – тести
А) геологічна карта; Б) геоморфологічна карта;
В) фізична карта; Г) тектонічна карта
2. Процес накопичення продуктів руйнування називають:
А) денудація; Б) ерозія;
В) акумуляція; Г) абразія
3. Льодовикові форми рельєфу поширені на території:
А) Українських Карпат; Б) Кримських гір;
В) Поліської низовини; Г) Причорноморської низовини
4. Вулканогенні форми рельєфу не характерні для:
А) Кримських гір; Б) Донецької височини;
В) Українських Карпат; Г) Керченського півострова
VI. ІІідсумок уроку і оцінювання учнів
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати §16 підручника. Вивчити нові терміни по темі.
1