8 клас.
Тема: Формування території України. Адміністративно-територіального устрій.
Галаган Н.М., учитель географії
Кременчуцька гімназія №20 Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавська обл.
Мета:
Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.
Обладнання: адміністративна-територіальна карта України, комп’ютер, підручник, атлас, зошит, відео, відеоролики (інтерв’ю громадян України). презентація до уроку.
Хід уроку
Девіз уроку: «Сприймай. Думай. Дій».
І. Організаційний момент
Урок розпочинається із кінезіологічної вправи для інтеграції роботи правої і лівої півкуль головного мозку.
Вправа «Оплески»
Оплески покращують когнітивні і моторні навички — пам’ять, мислення, увагу і сенсорне сприйняття, полегшують соціальну адаптацію і дозволяють зняти напругу і підняти настрій.
Плескайте в долоні, поки вони не стануть гарячими.
II. Перевірка д/з по варіантах.
На гаджети кожного учня переслати німу карту України. На платформі «Вайбер» треба виконати завдання і переслати вчителю.
1ряд: – підписати крайні точки і географічні центри України.
2 ряд: – підписати країни з якими межує Україна.
3 ряд: – усне опитування:
ІІI. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Бесіда:
ІV. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
Перегляд відеороликів «Кордони України з 7 століття до 2025 року»
https://www.youtube.com/watch?v=6e1vhPS7vrk&feature=youtu.be; «Формування території України» https://www.youtube.com/watch?v=B1YyX0hBahU.
Дайте відповідь на запитання:
V. Вивчення нового матеріалу
План уроку.
1. Формування території України.
2. Сучасний адміністративно-територіальний устрій.
3. Реформування адміністративно-територіального устрою субрегіонального рівня (районів).
Як говорив генератор української географії С. Рудницький: «Щоб Україну любити, треба її пізнати». Отже завдання уроку – пізнати зміни сьогодення України. Як вони вплинули на життя і діяльність громадян України.
1. Формування території України.
Робота з картою атласу «Формування території України» і занесення даних до таблиці.
Рік |
Зміни у території України. |
1939 |
Східна Галичина і Волинь (від Польщі) |
1940 |
Буковина і Пд. Бессарабія (від Румунії). |
1945 |
Закарпаття (передала Чехословаччина) |
1954 |
Кримська обл. передана Росією |
1991 |
Україна одержала незалежність |
2014 |
АР Крим анексована Росією (насильницьке приєднання) |
2014 |
Частина Донецької і Луганської обл. анексовані і проголошення квазі-державними утвореннями ДЛНР та ЛНР |
2. Сучасний адміністративно-територіальний устрій.
Існуючий адміністративно-територіальний устрій наша держава отримала у спадок від радянського минулого. Із цим спадком наша країна прожила ще 30 незалежних років.
1 ряд – визначити внутрішні області, тобто ті, що не мають виходу до державного кордону.
2 ряд – області, які не співпадають з назвами обласних центрів.
3 ряд – області, які омиваються водами морів.
Презентація роботи груп.
Робота з адміністративною картою України.
1. Назвіть області, що мають вихід до Чорного моря
2. Назвіть області, що мають вихід до Азовського моря
3. Назвіть внутрішні області.
4. Назвіть області, що розташовані на обох берегах Дніпра.
5. Область, яка межує з найбільшою кількістю країн.
6. Країна, з якою межує найбільша кількість областей.
7. Найбільша за площею область.
8. Найменша за площею область.
9. Назвіть області, в яких назва адміністративного центру не відповідає назві області.
10. Області, що мають вихід до двох морів.
3.Реформування адміністративно-територіального устрою субрегіонального рівня (районів)
В Україні загалом було 490 районів. Отже стільки ж районних рад та районних державних адміністрацій. Функціонал у всіх них був однаковий, однак навантаження дуже різнилося через різний розмір і кількість населення районів Переважна більшість повноважень перейшла саме до громад від органів влади районного рівня. Тобто система була не збалансована. Тому Уряд і Парламент мали вирішувати питання реорганізації влади на районному рівні. І зробити це необхідно було, як і планувалося, до чергових місцевих виборів, що пройдуть 25 жовтня 2020 року.
17 липня 2020 року Верховна Рада України прийняла Постанову № 3650 «Про утворення та ліквідацію районів». Згідно з документом, тепер в Україні 136 районів. Старі 490 районів, про які йшлося вище, Парламент ліквідував.
Реорганізація районів розпочалася з грудня 2020 року, після того, як набув чинності закон про розмежування повноважень і ресурсів між районами та громадами. Реорганізація передбачала перехідний період до середини 2021 року, щоб процес зміни адміністративно-територіального устрою був максимально непомітним для людей, а якість і доступність послуг, що надавалися на районному рівні, не знизилася.
На Полтавщині створено 4 райони.
Площа області, кв км: 28748 км 2
Кількість населення: 1386079
Кількість територіальних громад: 60
Кількість районів: 4
Кількість населених пунктів: 1841
Райони: Полтавський, Кременчуцький, Миргородський, Лубенський.
Населення Полтавського району – 600, 5 тисяч жителів, Кременчуцького – 399,4 тисяч, Миргородського – 206,2 тисяч, Лубенського – 194,4.
Реформа передбачає більші повноваження для органів місцевого самоврядування. Зокрема це стосується створення шістдесяти об’єднаних територіальних громад на Полтавщині. На території Кременчуцького району їх 12. Реформу розпочали 2015 року.
За ініціативи Міністерства розвитку громад та територій України видано «Атлас адміністративно-територіального устрою України. Новий районний поділ та територіальні громади: 2020».
Атлас містить детальну інформацію щодо нового адміністративно-територіального устрою України: назви, межі, площі, кількість населення, склад по громадах кожного нового району кожної області.
Робота з електронним атласом адміністративно-територіального устрою України 2020
https://www.minregion.gov.ua/wp-content/uploads/2020/10/atlas_novogo_atu_2020.pdf
Реформа адміністративно-територіального устрою.
Адміністративні одиниці |
до 2020 року
|
2020 рік
|
поселень (міста, селища міського типу, села) |
29710
|
29710 |
територіальних громад (міських, селищних, сільських рад) |
11694
|
1469
|
районів |
490
|
136
|
областей, АРК, міста Київ та Севастополь |
27
|
27
|
Як зазначив заступник Міністра розвитку громад та територій України В’ячеслав Негода, «з самого початку децентралізації, ми не просто намагалися створити нову мапу України. Завдання було набагато амбітнішим – ми прагнули, щоб усі громади в країні отримали рівні можливості, які б дозволяли їм змінювати життя людей на краще, надавати якісні і доступні послуги. В цьому ми вбачали запоруку успіху для всієї України. З року в рік реформа отримувала реальні обриси. У законодавстві з’являлися потрібні норми, на карті – нові громади, у людей – нова якість життя. У 2020 році ми закінчили важливий етап реформи – створили по усій країні нові громади і нові райони, межі та склад яких ви знайдете у цьому Атласі. Попереду набагато складніша робота – зробити ці громади успішними.
Інтерв’ю з сільськими і міськими жителями Полтавської області з приводу децентралізації .
VI. Закріплення знань і умінь
а) Тернопільська,Хмельницька,Полтавська,Черкаська, Дніпропетровська, Вінницька ;
б) Херсонська, Запорізька ,Донецька, Луганська, Миколаївська, Одеська;
в) Сумська, Київська, Черкаська, Кіровоградська, Дніпропетровська,Харківська, Луганська, Чернігівська;
г) Волинська, Кіровоградська, Полтавська, Дніпропетровська.
VІІ. Домашнє завдання
1.Вивчити відповідний параграф підручника.
2.Вивчити розташування областей України.