Урок "Франція в ХІ -ХV ст."

Про матеріал
Учні ознайомляться з процесом становлення централізованої держави у Франції . Проаналізують характерні ознаки французького парламенту. Ознайомляться з перебігом подій і наслідками Столітньої війни, участю простого народу в цій війні.
Перегляд файлу

Тема: Франція в ХІ – ХV

Мета : ознайомити учнів з процесом становлення централізованої держави;

            дослідити процес формування станової монархії, проаналізувати

            характерні ознаки французького парламенту; характеризувати

            перебіг подій і наслідки Столітньої війни; давати оцінку історичним

            діячам, виховувати співчуття до страждань людей в ході війни.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, атлас, портрети особистостей, контурна карта,       

                       картки, відео Жанна д’Арк.

Дати: Х ст.; ХІ ст.;  1285 -1314 рр.; 1302 р. ХІV ст.; 1337 – 1453 рр.; 1337 р.;

           1346 р.; 1347 р.; 1356 р.; 1358 р.; 1415 р.; квітень –травень 1429 р. ХV ст.

Французькі королі: Філіп ІІ Август, Луї ІХ Святий, Філіпп IV Красивий,

                                   Карл VІІ, Луї ХІ.

Терміни і поняття: Генеральні штати, Столітня війна, бургунці, Жанна д’Арк

Очікувані результати: учні зможуть пояснити процес становлення

                                       централізованої держави у Франції,  проаналізувати

                                       характерні ознаки французького парламенту;

                                       визначити причини і привід Столітньої війни,

                                       складати хронологію подій; учні зможуть

                                       складати портрети історичних діячів.

 

Структура уроку

І Організаційний момент

ІІ Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання у формі гри «Дерево знань» ( на дошці відтворено дерево, а на ньому листочки з питаннями)

І група

  1. На яких півостровах проживали «північні люди»?  ( Ютландский і Скандинавський півострови – учні показують на карті)
  2. Які моря омивають Скандинавський півострів? ( Балтійське, Баринцеве, Північне моря).
  3. Назвіть основні заняття норманів ? ( мореплавство, рибальство, скотарство, мисливство)
  4. Як на Русі називали норманів?   (варяги)
  5. Як називався торговий шлях із Скандинавії до Візантії? ( «із варяг у греки»)

ІІ група 

  1. Які країни відкрили нормани ? ( Ісландію, Гренландію, узбережжя Америки)
  2. На чому плавали нормани? ( на дракарах, були весла і вітрила)
  3. Назвіть причини норманських завоювань  ( суворий клімат, нестача родючих земель, військова здобич служила додатковим джерелом існування)
  4. Що таке «руни» ?    (алфавіт скандинавських народів)
  5. Що таке саги?      ( цікаві оповіді про походи і битви, про богів і героїв)

ІІІ Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу

  1. Франція в ХІ – ХV ст.
  2. Події Столітньої війни

А) привід і причини Столітньої війни 1337- 1453 рр.

Б) Хронологічна послідовність подій війни

В) повстання Жакерія 1358р.

     3.  Жанна д’Арк у французькій історії

    4. Завершення об’єднання Франції

 

Хід уроку

Учитель: на уроці ознайомимось з політичним життям Франції в ХІ – ХV ст.. Визначимо привід і причини Столітньої війни, складемо хронологію подій війни, ознайомимося з історичними діячами, які вплинули на хід війни, зрозуміємо, як відбувався процес об’єднання Франції, і яку роль відігравали патріотичні настрої у державі.

Запитання до учнів: Яка доля спіткала імперію Карла Великого  ( відповідь учнів)

Методичний коментар: вчитель показує на карті герцогства з яких складалася Франція – Нормандія, Аквітанія, Гасконь, Бургундія, Тулузьке, Шампань, Фландрія.

 

Західнофранське королівство у Х ст. отримало назву Франція. Король господарем був тільки на землях навколо Парижа і Орлеана ( показує на карті). Влада короля була слабкою в ХІ ст. Франція була роздробленою монархією. ( протягом уроку учні працюють з інструкційною карткою додаток  ).

Французькі королі  Філіпп ІІ Август, Луї ІХ Святий , і Філіпп IV намагалися подолати роздробленість, щоб була міцна королівська влада і Франція об’єднана держава ( додаток ).

Учні об’єднуються у дві групи

Метод: «Прес»  робота з підручником

І група

  1. Які риси характеру мав король Філіпп  ІV Красивий?
  2. Які кроки він робить для того, щоб об’єднати Францію?

II група

  1. Яка подія відбулася в 1302 році ?
  2. Яке важливе питання мали вирішити Генеральні штати?

Опис мініатюри на ст. 85 підручника використати «Грамота Філіппа ІV Красивого  про запрошення представників від міст на Генеральні штати

  1. Хто розташований у центрі зображення?
  2. Як сидять присутні, як вони одягнені?
  3. Які три стани були на цьому зібрані?
  4. Чи погоджуються вони з виступом короля?

Відповіді учнів

Підсумок. Таким чином, король Філіпп  ІV Красивий у своїй політиці хоче заручитися підтримкою Генеральних штатів. І цим самим збільшити надходження податків у королівську скарбницю.

 

                      

  1.               Методичний коментар вчителя. Столітня війна тривала 1337-1453 рр.

Причини війни

Привід війни

Прагнення Англії повернути свої

володіння, втрачені нею у ХІІІ ст. (Нормандія і суміжні території). Прагнення Франції  повернути Аквітанію і Гасконь, які перебували під владою Англії. Намагання обох держав приєднати багату Фландрію

По смерті синів Філіпа ІV не залишилося прямих спадкоємців. Династичні претензії на французький престол з боку Англії.

 

Метод: «Мозковий штурм» ст. 85-86 підручника

І група

  1.               Порівняйте готовність до війни французької та англійської армії
  2.               Складіть хронологічну послідовність  війни на суші і на морі ( використати ілюстрації на ст. 86)  інструкційна картка

ІІ група

  1.               За яких обстави Англія і Франція об’єдналися і правителем держави тимчасово став англійський король ?
  2.               Повстання «Жакерія». Його причини і наслідки. ( Розповідь учня) ( додаток)

Коментар вчителя: Таким чином, становище у воюючій роздробленій країні було вкрай тяжке. У складному становищі перебувала французька армія, яка потерпала від поразок, і віддавала території Франції.  Городяни і селяни переносили всі негаразди війни: грабунки, пожежі господарств, знущання ворогів, підняття оброків з сторони  французьких феодалів

 

3. Методичний коментар вчителя

На початку Столітньої війни з’являється проста селянська дівчина, яка своїми патріотичними вчинками, природнім розумом, спостережливістю, розумінням військової тактики намагається здолати англійців. ( додаток).

 Огляд відео (додаток)

Запитання до відео

  1. Яким чином  Жанна д’Арк змогла змінити хід війни на користь французів?
  2. Чому жителі Орлеану назвали Жанну д’Арк орлеанською  дівою?
  3. Чого варто вчитися у Жанни д’Арк?
  4. Чому король відмовився врятувати Жанну д’Арк?

      Відповіді учнів

4.Коментар вчителя

У 1453 р. Столітня війна закінчилася. Влада короля у Франції посилюється. Королем на той час став Луї  ХІ. Який отримав прізвисько всесвітній павук.

Робота з підручником

Метод «Мережа думок»

( учні виходять до дошки і пишуть про короля, як історична особа)

 

 

                        вміє вести переговори  Всесвітній Павук

                     засуджує війни 

 

 

політик і дипломат ЛУЇ ХІ французький король  зневажав

                                                                                                                   лицарські

  займається                                                                                               чесноти

підкупом осіб                                                                                                               

 

                        посилює армію зміцнює кордони

дбає про промисловість і сільське   Франції

господарство                                                     підтримує науку,           

                                                       мистецтво, книгодрукування, медицину

 

Столітня війна спричинила страшні спустошення у Франції. Розорено міста занепала торгівля, скоротилася торгівля. Поля перетворилися на пустирі, на яких виросли ліси. Але війна  для Франції мала позитивні наслідки. Перш за все це пробудження в населення національного почуття. Прискорився процес об’єднання Франції. Території, які належали до війни Англії тепер були возз’єднані з королівством.

ІV Систематизація та узагальнення вивченого.

Завдяки перемозі над Англією, Франції в ХV ст. вдалося завершити об’єднання країни.

Вчитель роздає   групам картки і учні закріплюють знання здобуті в ході уроку.

1.гр.

 1.У якому столітті Західнофранкське королівство стало називатися Францією? а) IX ст. б) Х ст., в) ХІ ст. – б.

2. Підкресліть, яка територія належала королю в ХІ ст.?  Нормандія, Аквітанія, землі навколо Парижа, Гасконь, Бургундія, графство Тулузьке, Орлеан, Шампань, Фландрія. ( Землі навколо Парижа, Орлеан)

3. При якому королеві були вперше скликані Генеральні штати?  а) Філіппі ІІ Августі б) Луї ІХ Святому  в) Філіппі IV Красивому. – в.

4. Який привід до Столітньої війни?

5. Чому Жанна д’Арк допомагала французькій армії ?

6. Вкажіть порт, яким англійці володіли після закінчення війни 1453р.? а) Шербур                    б) Кресі в) Кале .  –в.

2 гр.

  1. Дайте визначення Генеральні штати.
  2. Які причини Столітньої війни ?
  3. Які стани входили до Генеральних штатів
  4.  Після якої події Жанну д’Арк прозвали Орлеанською дівою? ( після квітня – травня 1429 року, коли було знято облогу Орлеана.)
  5. При якому королеві відбулося посилення королівської влади? а) Філіппі ІІ Августі   б) Луї ХІ,  в) Луї ІХ Святому. –б.
  6. Наприкінці якого століття Франції вдалося завершити об’єднання країни?          а) наприкінці XIV ст. б) наприкінці XV ст.  в) наприкінці XVІ ст.- б.

 

Домашнє завдання пар.16 підручник О. Пометун , Ю.Малієнко, вивчити інструкційну картку. Дати відповідь на запитання Чому перемогу у війні здобули французи?

 

 

                                               Інструкційна картка   

Х ст.- Західнофранкське королівство називається Францією.

ХІІ ст.- слабкіть королівської влади у Франції.

1285-1314 р. французький король Філіпп IV красивий.

1302 р. у Франції вперше скликано Генеральні штати.

XІV ст.- XV ст. 1337-1453р.- тривала Столітня війна.

1337 р. –битва біля Слейс.

1346р. – битва біля Кресі.

1347р.- захоплено англійцями порт Кале.

1356 р.- битва при Пуатьє.

1358р.- повстання Жакерія.

1415 р.- англійські війська розгромили французьке військо  під Азенкуром.

Квітень – травень 1429 р. – знято облогу Орлеана.

XV ст. - завершення об’єднання Франції.

 

Французькі королі: Філіпп ІІ Август, Луї ІХ Святий, Філіпп ІV Красивий,

                                      Карл VІІ, Луї ХІ.

Жанна д’Арк – народна героїня.

Генеральні штати- вищий станово –представницький орган Франції, де окремо                                         засідали представники трьох станів духівництва, дворянства, бюргери.

Столітня війна- війна між Англією і Францією. Завершилася перемогою Франції.

Бургундці –жителі Бургундії. Вони були противниками короля Карла VІІ.

 

 

 

Додатки

 

             Філіпп  ІІ Август

 

 

            C:\Users\Пользователь\Desktop\5 клас\Screenshot_13.png

 

Луї ІХ Святий

Луи IX Святой

 

Філіпп ІV Красивий

 

В истории было два Филиппа Красивых | Историческое: персоны и факты |  Яндекс Дзен

 

 

Карл VIIКарл VІІ
 

Луї ХІ

Людовик XI Розсудливий — ВікіпедіяЛюдовик XI Розсудливий — Вікіпедія

 Жанна д’Арк народна героїня

 

 

 


 

 

 

Повстання Жакерія

 

 

Перегляньте відео

 

 

 

docx
Додано
3 лютого 2021
Переглядів
2205
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку