Тема: Франція в ХІ – ХV
Мета : ознайомити учнів з процесом становлення централізованої держави;
дослідити процес формування станової монархії, проаналізувати
характерні ознаки французького парламенту; характеризувати
перебіг подій і наслідки Столітньої війни; давати оцінку історичним
діячам, виховувати співчуття до страждань людей в ході війни.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, атлас, портрети особистостей, контурна карта,
картки, відео Жанна д’Арк.
Дати: Х ст.; ХІ ст.; 1285 -1314 рр.; 1302 р. ХІV ст.; 1337 – 1453 рр.; 1337 р.;
1346 р.; 1347 р.; 1356 р.; 1358 р.; 1415 р.; квітень –травень 1429 р. ХV ст.
Французькі королі: Філіп ІІ Август, Луї ІХ Святий, Філіпп IV Красивий,
Карл VІІ, Луї ХІ.
Терміни і поняття: Генеральні штати, Столітня війна, бургунці, Жанна д’Арк
Очікувані результати: учні зможуть пояснити процес становлення
централізованої держави у Франції, проаналізувати
характерні ознаки французького парламенту;
визначити причини і привід Столітньої війни,
складати хронологію подій; учні зможуть
складати портрети історичних діячів.
Структура уроку
І Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання у формі гри «Дерево знань» ( на дошці відтворено дерево, а на ньому листочки з питаннями)
І група
ІІ група
ІІІ Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу
А) привід і причини Столітньої війни 1337- 1453 рр.
Б) Хронологічна послідовність подій війни
В) повстання Жакерія 1358р.
3. Жанна д’Арк у французькій історії
4. Завершення об’єднання Франції
Хід уроку
Учитель: на уроці ознайомимось з політичним життям Франції в ХІ – ХV ст.. Визначимо привід і причини Столітньої війни, складемо хронологію подій війни, ознайомимося з історичними діячами, які вплинули на хід війни, зрозуміємо, як відбувався процес об’єднання Франції, і яку роль відігравали патріотичні настрої у державі.
Запитання до учнів: Яка доля спіткала імперію Карла Великого ( відповідь учнів)
Методичний коментар: вчитель показує на карті герцогства з яких складалася Франція – Нормандія, Аквітанія, Гасконь, Бургундія, Тулузьке, Шампань, Фландрія.
Західнофранське королівство у Х ст. отримало назву Франція. Король господарем був тільки на землях навколо Парижа і Орлеана ( показує на карті). Влада короля була слабкою в ХІ ст. Франція була роздробленою монархією. ( протягом уроку учні працюють з інструкційною карткою додаток ).
Французькі королі Філіпп ІІ Август, Луї ІХ Святий , і Філіпп IV намагалися подолати роздробленість, щоб була міцна королівська влада і Франція об’єднана держава ( додаток ).
Учні об’єднуються у дві групи
Метод: «Прес» робота з підручником
І група
II група
Опис мініатюри на ст. 85 підручника використати «Грамота Філіппа ІV Красивого про запрошення представників від міст на Генеральні штати
Відповіді учнів
Підсумок. Таким чином, король Філіпп ІV Красивий у своїй політиці хоче заручитися підтримкою Генеральних штатів. І цим самим збільшити надходження податків у королівську скарбницю.
Причини війни |
Привід війни |
Прагнення Англії повернути свої володіння, втрачені нею у ХІІІ ст. (Нормандія і суміжні території). Прагнення Франції повернути Аквітанію і Гасконь, які перебували під владою Англії. Намагання обох держав приєднати багату Фландрію |
По смерті синів Філіпа ІV не залишилося прямих спадкоємців. Династичні претензії на французький престол з боку Англії. |
Метод: «Мозковий штурм» ст. 85-86 підручника
І група
ІІ група
Коментар вчителя: Таким чином, становище у воюючій роздробленій країні було вкрай тяжке. У складному становищі перебувала французька армія, яка потерпала від поразок, і віддавала території Франції. Городяни і селяни переносили всі негаразди війни: грабунки, пожежі господарств, знущання ворогів, підняття оброків з сторони французьких феодалів
3. Методичний коментар вчителя
На початку Столітньої війни з’являється проста селянська дівчина, яка своїми патріотичними вчинками, природнім розумом, спостережливістю, розумінням військової тактики намагається здолати англійців. ( додаток).
Огляд відео (додаток)
Запитання до відео
Відповіді учнів
4.Коментар вчителя
У 1453 р. Столітня війна закінчилася. Влада короля у Франції посилюється. Королем на той час став Луї ХІ. Який отримав прізвисько всесвітній павук.
Робота з підручником
Метод «Мережа думок»
( учні виходять до дошки і пишуть про короля, як історична особа)
вміє вести переговори Всесвітній Павук
засуджує війни
політик і дипломат ЛУЇ ХІ французький король зневажав
лицарські
займається чесноти
підкупом осіб
посилює армію зміцнює кордони
дбає про промисловість і сільське Франції
господарство підтримує науку,
мистецтво, книгодрукування, медицину
Столітня війна спричинила страшні спустошення у Франції. Розорено міста занепала торгівля, скоротилася торгівля. Поля перетворилися на пустирі, на яких виросли ліси. Але війна для Франції мала позитивні наслідки. Перш за все це пробудження в населення національного почуття. Прискорився процес об’єднання Франції. Території, які належали до війни Англії тепер були возз’єднані з королівством.
ІV Систематизація та узагальнення вивченого.
Завдяки перемозі над Англією, Франції в ХV ст. вдалося завершити об’єднання країни.
Вчитель роздає групам картки і учні закріплюють знання здобуті в ході уроку.
1.гр.
1.У якому столітті Західнофранкське королівство стало називатися Францією? а) IX ст. б) Х ст., в) ХІ ст. – б.
2. Підкресліть, яка територія належала королю в ХІ ст.? Нормандія, Аквітанія, землі навколо Парижа, Гасконь, Бургундія, графство Тулузьке, Орлеан, Шампань, Фландрія. ( Землі навколо Парижа, Орлеан)
3. При якому королеві були вперше скликані Генеральні штати? а) Філіппі ІІ Августі б) Луї ІХ Святому в) Філіппі IV Красивому. – в.
4. Який привід до Столітньої війни?
5. Чому Жанна д’Арк допомагала французькій армії ?
6. Вкажіть порт, яким англійці володіли після закінчення війни 1453р.? а) Шербур б) Кресі в) Кале . –в.
2 гр.
Домашнє завдання пар.16 підручник О. Пометун , Ю.Малієнко, вивчити інструкційну картку. Дати відповідь на запитання Чому перемогу у війні здобули французи?
Інструкційна картка
Х ст.- Західнофранкське королівство називається Францією.
ХІІ ст.- слабкіть королівської влади у Франції.
1285-1314 р. французький король Філіпп IV красивий.
1302 р. у Франції вперше скликано Генеральні штати.
XІV ст.- XV ст. 1337-1453р.- тривала Столітня війна.
1337 р. –битва біля Слейс.
1346р. – битва біля Кресі.
1347р.- захоплено англійцями порт Кале.
1356 р.- битва при Пуатьє.
1358р.- повстання Жакерія.
1415 р.- англійські війська розгромили французьке військо під Азенкуром.
Квітень – травень 1429 р. – знято облогу Орлеана.
XV ст. - завершення об’єднання Франції.
Французькі королі: Філіпп ІІ Август, Луї ІХ Святий, Філіпп ІV Красивий,
Карл VІІ, Луї ХІ.
Жанна д’Арк – народна героїня.
Генеральні штати- вищий станово –представницький орган Франції, де окремо засідали представники трьох станів духівництва, дворянства, бюргери.
Столітня війна- війна між Англією і Францією. Завершилася перемогою Франції.
Бургундці –жителі Бургундії. Вони були противниками короля Карла VІІ.
Додатки
Філіпп ІІ Август
Луї ІХ Святий
Філіпп ІV Красивий
Карл VІІ
Луї ХІ
Жанна д’Арк народна героїня
Повстання Жакерія
Перегляньте відео