Тема. Франція в період реставрації. Революція 1830р. Липнева монархія.
Мета: розкрити особливості політичного та економічного розвитку Франції періоду реставрації Бурбонів; пояснити причини Липневої революції 1830 р., познайомити учнів з головними подіями «трьох славетних днів», з’ясувати наслідки революції; схарактеризувати особливості економічного й політичного розвитку країни періоду Липневої монархії; формувати вміння учнів простежувати причинно-наслідкові зв’язки й робити висновки, розвивати навички порівняння текстів історичних документів.
Основні поняття й терміни: «реставрація»; «конституційна Хартія»; «конституційна монархія»; «фінансова аристократія»; «липнева монархія» .
Основні знання: період другої реставрації бурбонів; причини й результати Липневої революції 1830р.; конституційний процес; особливості соціально – економічного та політичного розвитку Франції; влада фінансової аристократії.
Обладнання: підручник,презентація.
Тип уроку: комбінований.
Історичні діячі: Людовік XVIII; Карл X; Луї-Філіпп Орлеанський.
Основні дати й події:
ХІД УРОКУ
Бесіда на повторення.
Давайте з вами пригадаємо, що сталося з Наполеоном І? (після битви під Бородіном імперія Наполеона занепадає). Слайд1-2
Розповідь учителя.
Учитель нагадує учням, що у квітні 1814 р., після падіння влади Наполеона І, у Франції відбулася перша реставрація Бурбонів (повернення до влади конституційної монархії) Конституційна монархія — монархія, при якій влада монарха обмежена так, що в деяких, або у всіх сферах державної влади вона не володіє верховними повноваженнями..Слайд 3
Французький престол посів король Людовік XVIII, який оприлюднив нову Конституцію — Хартію 1814 р.Слайд 4
Колективна робота за завданням.
Учням пропонується самостійно опрацювати і записати в зошити основні положення Хартії 1814 р., які свідчать про встановлення конституційної монархії:Слайд 5
Робота над формуванням понять і термінів.
Слайд 6У Ч И Т Е Л Ь. В оточенні Людовіка XVIII переважали ультрароялісти – прихильники повернення до дореволюційного «старого порядку» та необмеженої влади короля.
Поряд із прихильниками бурбонів, діяли антимонархічні організації, метою яких було усунення від влади Бурбонів. До них належали впливові діячі, наприклад генерал маркіз Жільбер де Лафаєт. В 1822 р. вони підняли повстання, яке було жорстоко придушене.
Слайд 7 Ситуація в країні загострюється, коли до влади приходить Карл д’Артуа під ім’ям Карл Х. В країні розгорнувся «білий терор» – масові вбивства революціонерів і прибічників Наполеона.
Слайд 8
Слайд 9 27 липня 1830 р. Вулиці Парижа вкрилися барикадами. У Липневій революції брав кожен десятий житель міста.
28 липня повсталі парижани оволоділи збройним складом, міською ратушею та собором Паризької Богоматері.
29 липня було сформовано Національну гвардію, очолювану генералом Ж. Лафаєтом, яка ввечері захопила палац Тюїльрі. Було створено Тимчасовий уряд. Карл Х направив посланців із пропозицією розпочати переговори, але їх відмовилися прийняти. Липнева революція, яка тривала «три славні дні», перемогла.
Лідери повстанців зберегли монархію, але змінили короля. Королем Франції стає герцог Луї Філіпп Орлеанський (7 серпня 1830 р.).Законодавчий корпус приймає нову Конституцію «Хартія 1830 р.» Саме правління Луї Філіппа отримало назву Липневої монархії.Слайд 10
Завдання для самостійного опрацювання: Знайти і прочитати, яке значення і результат мала Липнева революція. Слайд11
Самостійна робота за підручником.
Учням пропонується опрацювати відповідний текст підручника і тезисно виписати, які види промисловості і господарства розвивалися. Слайд 12
Бесіда на закріплення.
прядок; застосування парових машин; зростання кількості фабрик; заміна обладнання на нове в металургії, машинобудуванні; будівництво електричного телеграфу; спорудження залізниць.)
Слайд 13 За рішенням Віденського конгрессу 1814 -1815 рр., учасники якого прагнули створити своєрідний «бар’єр» навколо кордонів Франції на півночі, католицьку Бельгію приєднали до протестантської Голландії та утворили Об’єднане королівство Нідерландів на чолі з голландським королем Вільгельмом І.
Слайд 14 У бельгійців у складі нової держави одразу з’явилося багато причини до невдоволення.
25 серпня 1830 р., після повідомлень про перемогу Липневої революції у Франції, у Брюсселі спалахнуло повстання, яке швидко поширилося на інші бельгійські міста й провінції.
У період вересневих боїв більшість території Бельгії було звільнено від голландських військ.
Слайд 15 10 листопада 1830 р. відкрився бельгійський Національний конгрес, який проголосив незалежність країни і розробив конституцію. Бельгія стала конституційною монархією
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Історичний диктант.
Слайд 17 Серед наведених тверджень є істинні і хибні. Істинне твердження учні відзначають ( Так ) , а хибне- ( Ні )
1. Реставрація Бурбонів відбулася після Липневої революції 1830 р. ( Ні)
2. У період реставрації у Франції відбувалося повернення до старих феодальних порядків. (Так )
3. Хартія 1814 р. закріплювала конституційну монархію у Франції.( Так )
4.Антиконституційні акти короля Карла Х стали приводом для початку Липневої революції. ( Так )
5. Події Липневої революції 1830 р. дістали назву «трьох славетних днів». (Так )
6. Період Липневої революції — це час бурхливого економічного розвитку
Франції та прихід до влади фінансової аристократії. (Так )
7. Франція значно випереджала Англію в темпах промислового розвитку. (Ні)
Слайд 18
У результаті проведеного уроку учні повинні з’ясувати такі моменти:
Слайд 19