Департамент освіти і науки Вінницької обласної державної адміністрації
Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Вінницькій області
Вище професійне училище № 41 м. Тульчина
Методична розробка відкритого уроку з економічної і соціальної географії країн світу
Укладач: І.О. Буряк-Габрись
Передмова
Економічне становище та інтеграція України до європейського простору сьогодні є домінуючими чинниками розвитку сучасної системи освіти. Дані особливості вимагають виховання і навчання громадянина з європейськими цінностями та культурним розвитком. Саме тому у курсі «Економічної і соціальної географії країн світу» важливе місце відводиться вивченню європейського регіону.
При вивченні даного розділу особлива увага звертається на вивчення високорозвинутих країн Європи – Великої Британії, Німеччини, Франції та Італії. З особливою захопленістю та неабияким інтересом учні вивчають Французьку республіку. Франція – це країна-свято, її культура, історія та мистецтво вплинула на історичний розвиток усього світу в минулому та на сучасному етапі.
Основною особливість при вивченні даної теми є активна індивідуальна та групова діяльність учнів, яка проявляється в самостійному пізнанні, актуалізації мисленнєвих процесів, активізації розумових здібностей, практичних навичок. Для реалізації цих завдань необхідно. Умовою є ефективна методика викладання даного уроку.
У своїй методиці викладання намагаюсь використовувати мультимедійні засоби навчання, оскільки вважаю, що завдяки їм можна досягти максимальної активності учнів та високого рівня якості знань. Методична розробка уроку містить детальний опис кожного етапу уроку, методику та особливості використання мультимедійних засобів на уроці, комплект самостійно розроблених карт.
Тема: Французьке асорті (Французька республіка)
Мета: Навчальна: на основі групової випереджальної роботи сформувати знання учнів про головні економіко-географічні особливості Франції: економіко-географічне положення, природні умови, мінеральні ресурси, розвиток економіки, історичні етапи розвитку, державний устрій, національні традиції, культуру та побут населення, національні символи.
Розвиваюча: розвивати уміння аналізувати та систематизувати інформацію, робити висновки, вдосконалювати уміння працювати з картами, з планом при складанні характеристики країни, розвивати творчу уяву, збагачувати словниковий запас учнів, розширити кругозір та пізнавальний інтерес до вивчення предмету
Виховна: виховувати повагу та дбайливе ставлення до культури та традицій інших народів світу.
Тип уроку: Комбінований
Інтегровані предмети: історія, фізика, хімія, світова література, інформатика, електротехніка
Методи та прийоми: бесіда, випереджаючі завдання, проблемний метод, рольова гра, робота з підручником та атласом
Обладнання: політична карта світу, атласи, підручники, довідкова література, символіка Франції, аудіо запис гімну Франції, мультимедійна презентація «Французьке асорті», роздаткові наочні посібники, ОІС «Транспорт. Зовнішньо-економічні зв’язки Франції», карта «Промисловість Франції», «Сільське господарство Франції» .
Хід уроку
Привітання, налаштування на активне співробітництво та співпрацю на уроці, створення дружньої атмосфери, довіри та доброзичливості, психологічного комфорту кожного учня, налаштування на плідну та захоплюючу працю. Підготовка робочого місця, рапорт чергового.
Актуалізація опорних знань учнів є необхідною умовою для розгляду нової теми уроку, оскільки допомагає кожному учню згадати необхідні знання до уроку, налаштуватись на вивчення даної теми. Досить продуктивним є проведення фронтальної бесіди, яка дає можливість за короткий проміжок часу згадати те, що було розглянуто на минулому уроці, а також в якісь мірі є перевіркою готовності учнів до вивчення нової теми.
Ефективною та необхідною на даному етапі роботи є картографічна розминка, оскільки візуально кожен учень згадає карту Європи та основні країни, які входять до регіону
Даний етап уроку є одним з головних при вивченні нової теми, адже сприяє засвоєнню знань, формуванню пізнавального інтересу, розвитку інтелекту та творчості учня. Саме цей етап уроку має бути найбільш емоційним, захоплювати потаємні куточки душі кожного учня, забезпечити активізацію їх пізнавального інтересу.
Успішній мотивації сприяє створення ситуації невимушеного спілкування, розповіді, бесіди, своєрідної заочної подорожі, що дозволить кожному учневі уявити себе винахідником, активістом.
Мотивація навчальної діяльності є своєрідним перехідним «щаблем» до вивчення нового матеріалу, логічним «ланцюжком» до отримання нових знань. Під-час вивчення нової теми я використала розповідь про характерні особливості культури та традицій. Свою розповідь підкріпила мелодією національного французького шансону та відеороликом «Франція з висоти пташиного польоту».
Невід’ємною складовою мотивації є різноманітні вислови, уривки з поезій, приказки, загадки, вірші, які значно сприяють активізації пізнавального інтересу учнів. Таку форму роботи також використано на уроці.
Едіт Піаф, Патриція Каас, Лара Фабіан одні з найвідоміших естрадних співачок світу, Ален Делон, Жер ар Де Пардье, Жан Поль Бельмондо, Жан Рено, П’єр Рішар, Луї Дефюнес, Вен сан Касель, Вен сан Перез, Крістіан Клавір, Семі Нас ері знімались у відомих на увесь світ блокбастерах – Таксі, 13 друзів Оушена, Апокаліпсис, Леон-Кілер, Фантомас.
Легенда Коко Шанель відома своєю маленькою чорною сукнею, а також парфумами Шанель №5. Вплив Коко на високу моду був такий сильний, що її - єдину з історії моди журнал “Тайм” вніс до списку ста найвпливовіших людей ХХ століття.
Крістіан Діор – найвідоміший дизайнер світу. Під брендом Christian Dior випускаються одяг, аксесуари, парфумерія, косметичні товари, декоративна косметика, засоби для догляду за шкірою. Франція одна найцікавіших країн світу, адже має велику кількість рекреаційних ресурсів, високий рівень економіки, дуже цікаві особливості культури та побуту населення – саме тому наш урок названо «Французьке асорті» (Слайд № 1).
Отож, ви здогадались, що сьогодні ми вивчатимемо Францію.
(Запис теми уроку, розгляд вислову (Слайд № 4).
«Найрозумніша країна в світі - це Франція” - Ліон Фейхвагнер
Значний обсяг матеріалу, що вивчається на даному році вимагає використання при вивченні випереджаючих домашніх завдань. Саме тому учні за бажанням отримали завдання та отримали можливість побути в ролі спеціаліста певної галузі науки. Завдання кожного учня самостійний пошук матеріалів відповідно до своєї галузі науки. Дана форма роботи є досить ефективною, оскільки учні з великим захопленням та емоційним піднесенням її виконують. Важливо, протягом підготовки випереджаючих завдань підтримувати пізнавальний інтерес учнів, зацікавленість у вивченні навчального матеріалу. В процесі такої форми роботи учні порівнюють нову інформацію з своїм життєвим досвідом, виявляють спільні та відмінні риси в географічних явищах та процесах, розвивають уміння застосовувати свої знання на практиці. Після ретельної підготовки кожен учень-науковець на уроці знайомить товаришів зі своїми здобутками використовуючи мультимедійну дошку.
При вивченні країн світу досить часто на своїх уроках використовую опорні інформаційні схеми (ОІС) та листи опорних сигналів (ЛОС). На цьому уроці використала ОІС до питання «Загальні відомості про країну» у формі групової роботи. Учні отримали набір умовних схем, малюнків, зображень з яких потрібно скласти опорну схему за якою розповісти матеріал уроку.
При поясненні навчально матеріалу використала самостійно складені карти господарства країни. Дані карти є досить наочними та містять великий обсяг цікавої та необхідної інформації з теми уроку.
Після вивчення матеріалу уроку для первинного осмислення нових знань найбільш ефективною на мою думку є самостійна робота учнів. На основі отриманих знань використовуючи атласи та підручники учні заповнюють таблицю «Галузі та центри промисловості Франції».
(Заповнення таблиці центри промисловості – Слайд № 19)
Досить важливим етапом уроку є узагальнення та систематизація нових знань. Звичайно, можливе на даному етапі самостійне, або групове узагальнення, письмове чи усне завдання для виконання, однак при розгляді Французької республіки я вважаю, доцільно розглянути традиції та культуру. Саме тому на даному етапі уроку заслухали шанувальника французької кухні.
- § 27, конспект. Використовуючи підручник та атлас скласти опорну схему «Типи туризму Франції» та довести, що туризм посідає одне з основних місць в економіці Франції (Слайд № 20).
Висновки
Сучасна географічна освіта України сьогодні виходить на новий етап свого розвитку та тісно зв’язана з сучасними вимогами суспільства. Оскільки, методика викладання географії підпорядковується запитам та потребам учнів, вона потребує новітніх методів та прийомів навчання і виховання. Актуальної проблемо сьогодні є відсутність в учнів бажання вчитись та отримувати задоволення від процесу отримання нових знань.
Тому сьогодні пріоритетним завданням кожного викладача є переорієнтація на принципово нові методи і прийоми навчання, модернізація традиційної методики навчання для забезпечення розвитку пошукової та дослідницької діяльності учнів.
Поєднання традиційних форм навчання з мультимедійними засобами, чіткий мотиваційний компонент на кожному етапі уроку, самостійна робота учнів дає позитивний результат для досягнення активізації пізнавальної діяльності учнів. Використанні протягом уроку методи, засоби та прийоми сприяли позитивній атмосфері протягом уроку, підвищили в учнів віру у власні сили, активізували пізнавальну роботу, бажання якомога більше почути цікавої інформації про Францію.
Провівши даний урок я зробила такі висновки:
Дана методика викладання у моїй практиці є доцільною і досить ефективною та в подальшому вимагає поглибленого і детального дослідження, удосконалення форм і методів роботи, а особливо мотиваційної сфери учнів при доведенні необхідності та важливості географічних знань для життя у сучасному світі.
Література:
1. Безуглий В.В. Економічна і соціальна географія зарубіжних країн. Навчальний посібник. – К.: Академія. – 2005. – 704 с.
2. Гілецький Й.Р., Сливка Р.Р. Соціально-економічна географія світу. 10 клас. Пробний підручник. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011. – 400 с.
3. Заячук М.Д., Чубрей О.С. Економічна та соціальна географія світу: навч. Посібник. – Чернівці: Чернівецький нац.. ун-т, 2009. – 200с.
4. Коберник С.Г., Коваленко Р.Р. Географія: Підручн. Для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. – Харків: Оберіг, 2010. – 304 с.: іл., карти.
5. Коберник С.Г., Коваленко Р.Р. Географія в опорних схемах і таблицях. 10 клас.
6. Мальська М.П., Антонюк Н.В., Занько Ю.С., Ганич Н.М. Країнознавство: теорія і практика. Підручник. – К.: Центр учбової літератури, 2012. – 528 с.
6. Пестушко В.Ю. Географія: Підруч. Для 10 кл. загально світ. Навч. Закл.: Рівень стандарту, академічний рівень. – К.: Генеза, 2010. – 304с: іл.
7. Масляк П.О. Країнознавство. Підручник 2-ге вид. випр. і доп. – К.: Знання.