Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Методи, прийоми і форми роботи: гра та елементи гри, малюнковий диктант, вибірковий диктант, робота в парах, робота з індивідуальними картками, творча робота, асоціативний кущ.
Обладнання: підручник, картки, малюнки, фразеологічний словник української мови.
Технічне забезпечення: мультимедійний супровід
Хід уроку
І Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Слово вчителя:
Мова - то цілюще джерело, і хто не припаде до нього вустами, той сам всихає від спраги. Століттями мова народу була тією повноводною річкою, яку ми називаємо народною мудрістю. Цей струмінь живе в слові, і слово не мислиме без неї, як не мислима річка без води.
1.Гра «Віднайди ключик»
(На дошці спроектовано вірш.
Учні повинні вказати синонімічні ряди – віднайти правильний ключик)
Додаток №1, слайд 1
Ой, яка чудова українська мова!
Де береться все, звідкіля і як?
Є в ній ліс, лісок, лісочок, пуща, гай, діброва,
Бір перелісок, чорноліс. Є іще й байрак.
І така ж розкішна і гнучка, як мрія.
Можна звідкіля і звідки, і звідкіль,
Є у ній хурделиця, віхола, завія,
Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.
Слово вчителя:
Так, дітки, молодці. Ключиком до нашої гри були синонімічні ряди. Минулого уроку ми вивчали групи слів за значення, що також роблять нашу мову мелодійною і багатогранною. А щоб дізнатися до вивчення якої мовної теми ми перейдемо сьогодні спробуйте справитись з таким завданням.
2. Асоціативна атака «Відгадай-но»
На нього кидають слова і гроші, коли їх не цінують; його радять шукати у полі, коли хтось безслідно зник; він є в голові легковажної, несерйозної людини. (ВІТЕР)
Через них пролітають, як через отвір; вони не квіти, а в'януть; їх розвішують, як білизну, особливо дуже довірливі.(ВУХА)
Ним можна клювати, як дзьобом; його задирають, коли зазнаються; його можна всунути будь-куди. (НІС)
Він може довести до Києва і далі; його можна нагострити, як ніж; схожий він на лопату, особливо у балакучих. (ЯЗИК)
Він коневі не товариш і дружній череді не страшний; скільки його не годуй, він усе у ліс дивиться; інколи він буває в овечій шкурі; як його боятися, то в ліс краще не ходити. (ВОВК)
Ними можна косити і відкривати комусь щось; їм можна не вірити і навіть колоти їх; коли у них дивитися, то можна втрачати себе; коли їх вирячити, то можна щось у когось побачити. (ОЧІ)
Слово вчителя:
Молодці. Відгадали загадки. А що ми можемо сказати про висловлювання, якими було зашифровано слова-відгадки? (можна замінити одним словом). Запишіть, будь, ласка, тему уроку.
ІІ. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку, мотивація учіння
Слово вчителя:
Вібрує в мові кожен атом,
Доповнюй коливання, рух.
Бо слово робиться крилатим,
Коли Господь вселяє дух.
Від Бога мови – рідні сестри,
І в кожній щось своє, одне.
І всі в космічному оркестрі
Звучать, як диво чарівне.
Додаток №1, слайд 2
(тема та мета уроку)
ІІІ. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу
1. Виконання вправи 500 з підручника (усно)
2. Опрацювання теоретичного матеріалу підручника на с. 234-235
Слово вчителя:
Давайте підсумуємо теоретичний матеріал. (учні говорять правила опрацьовані з підручника). Спробуйте тоді розгадати за малюнком вислів, що зашифрований.
3. Малюнковий диктант.
(Розгадування фразеологізмів, зображених на малюнках)
Додаток №1, слайди 3-14
4. Вибірковий диктант
(З кожної групи словосполучень виписати фразеологізми. Розкрийте його значення, користуючись фразеологічним словником)
1. Виливати молоко; виливати чай; виливати душу.
2. Дати хліба; дати сорочку; дати драпака.
3. Замітати хату; замітати сліди; замітати двір.
4. Дивитися крізь вікно; дивитися крізь пальці; дивитися крізь щілину.
5. Знайти у капусті; знайти у кавунах; знайти скарб.
Додаток №1, слайд 15
IV. Закріплення зв’язків між елементами вивченого матеріалу.
(робота в парах)
Записані фразеологізми потрібно пересіяти так, щоб залишились лише ті, які мають значення «багато».
Поставити на ноги; видимо-невидимо; підкрутити гайки; крутити носом; хоч греблю гати; роботи по шию; каламутити воду; кури не клюють; давати волю язику; дивитись крізь пальці; роботи по самі вуха; як цвіту по всьому світу; ні сіло ні впало; не з руки; одним духом; до сьомого поту; сила-силенна; на край світу; хоч лопатою загрібай; як з-під землі; рукою сягнути; і світу не видно; як грибів після дощу; з доброго дива; не за нашої пам'яті; як зірок на небі; як піску морського; давати волю рукам; дихнути не дати; зубами держати; одним миром мазані; не дати вгору глянути; тьма-тьмуща; вуха в'януть; як у бездонну бочку.
Відповіді: видимо-невидимо, хоч греблю гати, роботи по шию, кури не клюють, роботи по самі вуха, як цвіту по всьому світу, до сьомого поту, сила-силенна, хоч лопатою загрібай, і світу не видно, як грибів після дощу, як зірок на небі, як піску морського, дихнути не дати, не дати вгору глянути, як у бездонну бочку, тьма-тьмуща.
Додаток №2
2. Робота з індивідуальними картками
Картка №1
1. Прочитайте поетичні рядки Д. Білоуса. Знайдіть у них фразеологізми, поясніть їх лексичне значення. Доберіть до них антонімічні фразеологізми)
Прислухаємось до слів потроху.
Часом кажуть про якихсь друзяк:
«Звикли жити на широку ногу,
Розкошує так тепер не всяк!»
Картка №2
1. Прочитайте поетичні рядки Г. Бойко. Знайдіть у них фразеологізми, поясніть їх лексичне значення. Доберіть до них антонімічні фразеологізми)
Говорушки Клава й Мила
На уроках говорили,
А на зборах – навпаки:
Червоніли і мовчали,
Наче в рот води набрали,
Прикусили язики.
Додаток №3
3. Гра «Головоломка»
До фразеологізмів правого стовпчика доберіть пояснення з лівого.
Пекти раків Рукою подати Кіт наплакав Намотати на вус Води в рота набрати Розбити глек Душа в п’ятах Байдики бити Накивати п’ятами |
Посваритися Перелякатись Мовчати Втекти Близько Ледарювати Мало Червоніти Запам’ятати |
Додаток №1, слайд 16
V. Узагальнення і систематизація знань
1. Творча робота
Розгадайте фразеологізм за картинкою. Складіть і запишіть речення із цим фразеологізмом.
Додаток №1, слайд 17
2. Робота з картками
У запропонованих фразеологізмах є однакові слова, але вони замінені крапками. Згадайте їх і вставте у звороти.
Комар... не підточить, не сунь... не в свою справу, клювати..., чути..., говорити під.... (НІС)
Ведмідь... наступив, не відтягнути за..., чути на власні..., аж за... лящить, і за... не свербить. (ВУХО)
Серед... дня, шито... нитками, чорним по... написано, прощатися з... світом, казка про... бичка. (БІЛИЙ)
Додаток № 4
3.Розумова розминка «Фразеологічне віяло»
На дошці накреслено схему-віяло зі стрижневим словом брати. Діти мають створити якнайпишніше віяло, називаючи фразеологізми, які починаються із запропонованих слів.
ноги в руки
до серця
бика за роги
Брати за живе
на мушку
на поруки
слово назад
за розум
4. Гра «Магія чисел»
Вставте у фразеологізми замість крапок потрібне число.
- Знати, як своїх … пальців
- втекти за … земель
- іти на всі … сторони
- і … слів докупи не зв’яже
- зігнувся у … погибелі
- працювали до … поту
- має … п’ятниць на тиждень
Додаток №1, слайд 18
5. Асоціативний кущ
На мультимедійній дошці з’являються малюнки скрипки, очей, кота і миші, руки, вогню. Учні пригадують фразеологізми зі словом «грати» до зображеного на малюнку
Додаток №1, слайди 19-23
Відповіді: грати першу скрипку, грати очима, гратися в кота і мишку, грати на руку, грати з вогнем.
VI. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
Слово вчителя:
Молодці, діти! Гарно попрацювали! Вивчивши цю тему, ми довели, як важливо вживання фразеологізмів в нашій мові. Оскільки завдяки властивостям фразеологізмів, а саме: образності, експресивності, наша мова стає яскравішою, емоційнішою, образнішою і виразнішою. Запишіть, будь ласка, домашнє завдання.
VII. Повідомлення домашнього завдання
Додаток №1, слайд 24
§ 33, вивчити правила. Поснити значення фразеологізму Моя хата скраю. Виписати по 3 фразеологізми зі словами око, вухо, ніс, зуб
Урок української мови в 5 класі на тему:
Фразеологізми.
Поняття про фразеологізм, його лексичне значення