Урок "Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення"

Про матеріал
Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Ігри, асоціативні атаки, індивідуальна та групова робота, творчі завдання.
Перегляд файлу

Мета: 

  •                 ознайомити школярів з поняттям «фразеологізми», їх видами, значенням і джерелами фразеології; дослідити походження окремих фразеологізмів, місце їх застосування у повсякденному мовленні українців; визначити роль фразеології в системі мови;
  •                 розвивати мовленнєві навички, пізнавальний інтерес, творчу активність учнів; збагачувати словниковий запас учнів;
  •                 виховувати допитливість, спостережливість, любов до рідної мови.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Методи, прийоми і форми роботи: гра та елементи гри, малюнковий диктант, вибірковий диктант, робота в парах, робота з індивідуальними картками, творча робота, асоціативний кущ.

Обладнання: підручник, картки, малюнки, фразеологічний словник української мови.

Технічне забезпечення: мультимедійний супровід

 

Хід уроку

І Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Слово вчителя:

Мова - то цілюще джерело, і хто не припаде до нього вустами, той сам всихає від спраги. Століттями мова народу була тією повноводною річкою, яку ми називаємо народною мудрістю. Цей струмінь живе в слові, і слово не мислиме без неї, як не мислима річка без води.

 

1.Гра «Віднайди ключик»

(На дошці спроектовано вірш.

 Учні повинні вказати синонімічні ряди – віднайти правильний ключик)

 

Додаток №1, слайд 1

 

Ой, яка чудова українська мова!

Де береться все, звідкіля і як?

Є в ній ліс, лісок, лісочок, пуща, гай, діброва,

Бір перелісок, чорноліс. Є іще й байрак.

І така ж розкішна і гнучка, як мрія.

Можна звідкіля і звідки, і звідкіль,

Є у ній хурделиця, віхола, завія,

Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль.

Слово вчителя:

Так, дітки, молодці. Ключиком до нашої гри були синонімічні ряди. Минулого уроку ми вивчали групи слів за значення, що також роблять нашу мову мелодійною і багатогранною. А щоб дізнатися до вивчення якої мовної теми ми перейдемо сьогодні спробуйте справитись з таким завданням.

 

2. Асоціативна атака «Відгадай-но»

На нього кидають слова і гроші, коли їх не цінують; його радять шукати у полі, коли хтось безслідно зник; він є в голові легковажної, несерйозної людини. (ВІТЕР)

Через них пролітають, як через отвір; вони не квіти, а в'януть; їх розвішують, як білизну, особливо дуже довірливі.(ВУХА)

Ним можна клювати, як дзьобом; його задирають, коли зазнаються; його можна всунути будь-куди. (НІС)

Він може довести до Києва і далі; його можна нагострити, як ніж; схожий він на лопату, особливо у балакучих. (ЯЗИК)

Він коневі не товариш і дружній череді не страшний; скільки його не годуй, він усе у ліс дивиться; інколи він буває в овечій шкурі; як його боятися, то в ліс краще не ходити. (ВОВК)

Ними можна косити і відкривати комусь щось; їм можна не вірити і навіть колоти їх; коли у них дивитися, то можна втрачати себе; коли їх вирячити, то можна щось у когось побачити. (ОЧІ)

 

Слово вчителя:

Молодці. Відгадали загадки. А що ми можемо сказати про висловлювання, якими було зашифровано слова-відгадки? (можна замінити одним словом). Запишіть, будь, ласка, тему уроку.

 

ІІ. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку, мотивація учіння

       Слово вчителя:         

                  Вібрує в мові кожен атом,

Доповнюй коливання, рух.

 Бо слово робиться крилатим,

Коли Господь вселяє дух.

Від Бога мови – рідні сестри,

І в кожній щось своє, одне.

І всі в космічному оркестрі

Звучать, як диво чарівне.

 

Додаток №1, слайд 2

 

(тема та мета уроку)

 

ІІІ. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу

 

1. Виконання вправи 500 з підручника (усно)

2. Опрацювання теоретичного матеріалу підручника на с. 234-235

 

Слово вчителя:

Давайте підсумуємо теоретичний матеріал. (учні говорять правила опрацьовані з підручника). Спробуйте тоді розгадати за малюнком вислів, що зашифрований.

 

3. Малюнковий диктант.

(Розгадування фразеологізмів, зображених на малюнках)

 

Додаток №1, слайди 3-14

 

4. Вибірковий диктант

(З кожної групи словосполучень виписати фразеологізми. Розкрийте його значення, користуючись фразеологічним словником)

1. Виливати молоко; виливати чай; виливати душу.

2. Дати хліба; дати сорочку; дати драпака.

3. Замітати хату; замітати сліди; замітати двір.

4. Дивитися крізь вікно; дивитися крізь пальці; дивитися крізь щілину.

5. Знайти у капусті; знайти у кавунах; знайти скарб.

 

Додаток №1, слайд 15

 

IV. Закріплення зв’язків між елементами вивченого матеріалу.

 

  1.              Гра «Решето»

(робота в парах)

Записані фразеологізми потрібно пересіяти так, щоб залишились лише ті, які мають значення «багато».

Поставити на ноги; видимо-невидимо; підкрутити гайки; крутити носом; хоч греблю гати; роботи по шию; каламутити воду; кури не клюють; давати волю язику; дивитись крізь пальці; роботи по самі вуха; як цвіту по всьому світу; ні сіло ні впало; не з руки; одним духом; до сьомого поту; сила-силенна; на край світу; хоч лопатою загрібай; як з-під землі; рукою сягнути; і світу не видно; як грибів після дощу; з доброго дива; не за нашої пам'яті; як зірок на небі; як піску морського; давати волю рукам; дихнути не дати; зубами держати; одним миром мазані; не дати вгору глянути; тьма-тьмуща; вуха в'януть; як у бездонну бочку.

Відповіді: видимо-невидимо, хоч греблю гати, роботи по шию, кури не клюють, роботи по самі вуха, як цвіту по всьому світу, до сьомого поту, сила-силенна, хоч лопатою загрібай, і світу не видно, як грибів після дощу, як зірок на небі, як піску морського, дихнути не дати, не дати вгору глянути, як у бездонну бочку, тьма-тьмуща.

 

Додаток №2

 

2. Робота з індивідуальними картками

 

Картка №1

1. Прочитайте поетичні рядки Д. Білоуса. Знайдіть у них фразеологізми, поясніть їх лексичне значення. Доберіть до них антонімічні фразеологізми)

 

Прислухаємось до слів потроху.

Часом кажуть про якихсь друзяк:

«Звикли жити на широку ногу,

Розкошує так тепер не всяк!»

 

Картка №2

1. Прочитайте поетичні рядки Г. Бойко. Знайдіть у них фразеологізми, поясніть їх лексичне значення. Доберіть до них антонімічні фразеологізми)

 

Говорушки Клава й Мила

На уроках говорили,

А на зборах – навпаки:

Червоніли і мовчали,

Наче в рот води набрали,

Прикусили язики.

 

Додаток №3

 

3. Гра «Головоломка»

До фразеологізмів правого стовпчика доберіть пояснення з лівого.

Пекти раків

Рукою подати

Кіт наплакав

Намотати на вус

Води в рота набрати

Розбити глек

Душа в п’ятах

Байдики бити

Накивати п’ятами

Посваритися

Перелякатись

Мовчати

Втекти

Близько

Ледарювати

Мало

Червоніти

Запам’ятати

 

Додаток  №1, слайд 16

 

V. Узагальнення і систематизація знань

 

1. Творча робота

Розгадайте фразеологізм за картинкою. Складіть і запишіть речення із цим фразеологізмом.

           

Додаток №1, слайд 17

 

2. Робота з картками

У запропонованих фразеологізмах є однакові слова, але вони замінені крапками. Згадайте їх і вставте у звороти.

Комар... не підточить, не сунь... не в свою справу, клювати..., чути..., говорити під.... (НІС)

Ведмідь... наступив, не відтягнути за..., чути на власні..., аж за... лящить, і за... не свербить. (ВУХО)

Серед... дня, шито... нитками, чорним по... написано, прощатися з... світом, казка про... бичка. (БІЛИЙ)

 

Додаток № 4

 

3.Розумова розминка «Фразеологічне віяло»

На дошці накреслено схему-віяло зі стрижневим словом брати. Діти мають створити якнайпишніше віяло, називаючи фразеологізми, які починаються із запропонованих слів.

                          ноги в руки               

                          до серця

                          бика за роги 

Брати                за живе

                          на мушку

                          на поруки

                          слово назад

                          за розум

 

4. Гра «Магія чисел»

Вставте у фразеологізми замість крапок потрібне число.

-             Знати, як своїх … пальців

-             втекти за … земель

-             іти на всі … сторони

-             і … слів докупи не зв’яже

-             зігнувся у … погибелі

-             працювали до … поту

-             має … п’ятниць на тиждень

Додаток  №1, слайд 18

5. Асоціативний кущ

На мультимедійній дошці з’являються малюнки скрипки, очей, кота і миші, руки, вогню. Учні пригадують фразеологізми зі словом «грати» до зображеного на малюнку

Додаток №1, слайди  19-23

Відповіді: грати першу скрипку,  грати очима, гратися в кота і мишку, грати на руку, грати з вогнем.

VI. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

Слово вчителя:

Молодці, діти! Гарно попрацювали!  Вивчивши  цю тему, ми довели, як важливо вживання фразеологізмів в нашій мові. Оскільки завдяки властивостям фразеологізмів, а саме: образності, експресивності, наша мова стає яскравішою, емоційнішою, образнішою і виразнішою. Запишіть, будь ласка, домашнє завдання.

VII. Повідомлення домашнього завдання

 

 Додаток №1, слайд 24

 

§ 33, вивчити правила. Поснити значення фразеологізму Моя хата скраю. Виписати по 3 фразеологізми зі словами око, вухо, ніс, зуб

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок української мови в 5 класі на тему:

 

Фразеологізми.

Поняття про фразеологізм, його лексичне значення

 

doc
Додано
9 серпня 2023
Переглядів
981
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку