Розробка даного уроку містить різноманітний пізнавальний матеріал. На уроці використані різні форми роботи, інтерактивні вправи. Застосовано багато завдань та вправ, які підвищують інтерес до читання творів природничого змісту; формують навички швидкого, свідомого читання, розвивають мислення та мовлення учнів; виховують любов до природи, дбайливе ставлення до тварин.
1
Тема: Г.Тютюнник «Ласочка». Незвичайна дружба
Мета: ознайомити дітей з біографією і творчістю Г. Тютюнника, представити пригоду, змальовану Г.Тютюнником в оповіданні «Ласочка», як взірець прекрасного в житті, як приклад гармонійних стосунків у природі, розкрити причинно - наслідкові зв'язки дружніх стосунків людини і звіра; вдосконалювати вміння швидко орієнтуватися в тексті, ділити його на частини, складати план,
удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, доводити, працюючи в парі чи групі; удосконалювати навички зв'язного мовлення та логічного мислення.
виховувати спостережливість, чуйність, любов та дбайливе ставлення до тварин, вчити бачити прекрасне в житті і дорожити ним.
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1.Презентація малюнків за прочитаним твором.
2.Опис крота.
3.Стислий переказ тексту «Кріт-неборака».
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Відгадати загадку.
В темнім лісі проживає,
Довгий хвіст пухнастий має.
Їй на місці не сидиться.
Як зовуть її?...
(Лисиця)
2. Гра «Цікаве перетворення»
- Перетворіть слово сад у лис, змінюючи в кожному слові лише одну букву.
3. «Асоціативний кущ»
рудий хитрий спритний
його боїться заєць ЛИС живе у норі
- Спробуйте об’єднати ці слова у речення.
4. Інформація про лисичку - тваринку.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми будемо читати про пригоди тварини і людини, грати в ігри, працювати в групі, парі.
- Пограємо в гру «Шифрувальник» і прочитаємо назву твору, з яким ми сьогодні ознайомимось.
ПРЛЛДАТЬСРНОКУЧДЖКГША
- А з яким автором познайомимося, дізнаєтеся, пройшовши лабіринт.
Р І Т Т К Н
Г И
Р Г Ю Ю Н И
V. Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом письменника
1) Самостійне читання статті про Г.Тютюнника.
2) Вибіркове читання
- Де народився письменник ?
- Яким він був у дитинстві ?
- Для кого писав Г.Тютюнник ?
- Які в нього є збірки для дітей ?
3) Розповідь вчителя.
Гри́гір Миха́йлович Тютю́нник — український письменник.
Народився 5 грудня 1931року в селі Шилівка, Полтавська область — помер 6 березня 1980 року).
На 48 років життя доля приготувала Григору багато випробувань, починаючи з раннього дитинства. Голод 33-ого забрав старенького дідуся, а півторарічний хлопчина Григір перестав ходити, говорити, навіть сміятися.
Коли Григору було 6 років він залишився без батька. Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Хлопчика забрав до себе жити дядько, який дбав про освіту хлопчика.
Почалася Друга світова війна, знову голод. Письменник згадував: "Я їв тоді картопляну зав'язь, жолуді, пробував конину". В одинадцять років хлопчик пішки пішов додому з Донбасу на Полтавщину, у своє село. Добирався два тижні, довелося від голоду навіть просити милостиню. А вдома,хату, в якій жили Тютюнники, зруйнувала бомба, і вони опинилися в чужих людей.
Потім було навчання у ремісничому училищі на слюсаря, куди Григір пішов тому, що там давали сяку - таку одежину і 700 г глевкого хліба в день. Цей хліб допоміг вижити їм з мамою. А потім ще й важка хвороба - туберкульоз легенів. Всі ці випробування тягарем лягли на його зболену душу.
Починав писати Григір Михайлович російською мовою, а коли прочитав словник Грінченка, з українською мовою більше не розлучався.
Майже більше половини написаного Григором Тютюнником - про дітей, яких він любив по-особливому. Сьогодні ми прочитаємо одне з його оповідань.
2. Передбачення за назвою твору.
- Прочитайте назву твору. Про кого, на вашу думку, буде йти мова в ньому?
3.Опрацювання оповідання Г.Тютюнника «Ласочка».
1) Словникова робота
Читання колонок слів «луною» за вчителем,
а тоді «буксиром» у парі.
пасовисько ожеледь рибалити
підзолочений облизнулося вудочці
закортіло вудити скімлення
прокинувся куняв засипав
2) Тлумачення слів.
- Прочитайте тлумачення слів після оповідання. Яке з них ви почули вперше ?
Дрібушить - тонкий шар льоду на поверхні землі, на деревах.
Туркотіли припутні - витанцьовує, швидко перебирає лапами.
Вепри з виводками - пискливо тихенько гавкає.
Скімлення - дуже захотілося.
Закортіло - протяжне, жалібне звучання.
Рибалка - дикі кабани зі своїми малятами.
Нажива - воркували лісові, дикі голуби.
Дзяволить - людина, яка ловить рибу.
Ожеледь - принада для ловіння риби, наживка.
3) Первинне читання тексту.
Вчитель. Чи доводилося вам бути на рибалці? (Спостерігати…).
- Зараз ми прочитаємо, як завдяки риболовлі потоваришували людина з твариною.
Читання мовчки.
- Про кого цей твір ?
- Хто така Ласочка ?
- Яку пригоду описав автор?
Перевірка перших вражень
Визначення теми тексту.
Фізкультхвилинка
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1.Повторне читання тексту вголос «ланцюжком»
2. Аналіз змісту . Вибіркове читання
1) Робота експертних груп
І група – «художники» - Знайдіть опис ранку. Які кольори та звуки сповіщали про прихід ранку?
ІІ група – «мовознавці» - Коли Арсен вперше зустрів лисеня? Знайдіть його опис. Чому дід назвав його Ласочкою?
ІІІ група – «рибалки» - Чого навчилося лисеня у діда? Як Ласочка допомагала рибалити?
ІV група – «зоологи» - Опишіть зовнішність Ласочки, коли Арсен її зустрів навесні. Як дід упізнав її в дорослій лисиці?
Опишіть зовнішність і характер рибалки Арсена. Які почуття він переживав під час спілкування з Ласочкою?
2) Презентація робіт експертних груп
3. Поділ оповідання на частини, складання плану. (Колективна робота)
- Знайдіть у тексті зачин, основну частину і кінцівку.
- Про що розповідається в кожній частині?
4. Перевірка сприймання прочитаного. (Робота в парі)
КАРТКА
Пронумеруйте пункти плану відповідно до послідовності розгортання подій.
Довга зима.
- Незвичайне знайомство.
Друзі – рибалки
Ранок.
Ласоччина сім’я.
- Перевіримо. На дошці план.
1. Ранок.
2. Незвичайне знайомство.
3. Друзі – рибалки.
4. Довга зима.
5. Ласоччина сім’я.
- До якої частини підходить ілюстрація в підручнику?
5. Характеристика героїв оповідання
Робота в групах
Встановіть відповідність між рисами характеру і героями. Які спільні риси у Арсена і Ласочки.
Арсен Ласочка
Спокійн (-ий, -а)
мудр (-ий, -а)
розумн (-ий, -а)
спостережлив (-ий, -а)
ненабридлив (-ий, -а)
привітн (-ий, -а)
кмітлив (-ий, -а)
здібн (-ий, -а)
щедр (-ий, -а)
небайдуж (-ий, -а)
трудолюбив (-ий, -а)
стриман (-ий, -а)
терпляч (-ий, -а)
(На дошці запис – підсумок характеристик героїв оповідання).
Арсен Ласочка
небагатослівний розумна
мудрий стримана
спостережливий кмітлива
привітний ненабридлива
щедрий спостережлива
небайдужий терпляча
турботливий здібна
добрий
VII. Узагальнення і систематизація знань учнів
1) Узагальнююча бесіда. Аналіз ідейної спрямованості тексту.
Вчитель. То які ж стосунки склалися між Арсеном і Ласочкою? (Дружні, товариські)
- Отже, Арсен і Ласочка подружилися, більше того, стали співпрацювати, рибалити разом.
- Які риси вдачі допомогли їм налагодити дружні та товариські стосунки?
- А чи хочете ви, щоб ваші стосунки з іншими теж були такими?
- То чого ж навчає нас автор, яка головна думка оповідання? (Товаришувати і дружити зі звірами. У добрій справі виявляти терпіння і наполегливість).
Підсумок робить вчитель.
Описуючи добрі стосунки людини і звіра, автор вказує нам на один із шляхів до прекрасного і доброго у житті: шануйте природу – товаришуйте і дружіть з «братами нашими меншими», і такі стосунки стануть окрасою нашого життя.
2) Творча робота
- Пофантазуйте, як можна продовжити цю історію ?
V. Підсумок уроку. Оцінювання
Інтерактивна вправа «Незавершені речення»
VІ. Домашнє завдання
Переказ за планом. Ілюстрація до твору.