Урок української літератури "С. Чернілевський «Теплота родинного інтиму», «Забула внучка в баби черевички»"

Про матеріал

Розробка уроку української літератури в 6 кл. "С. Чернілевський «Теплота родинного інтиму», «Забула внучка в баби черевички" буде корисною для учителів української літератури, студентів філологічних факультетів вищих навчальних закладів.

Перегляд файлу

C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\IMG_2666.JPG

 

 

C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\IMG_2673.JPGC:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\IMG_2670.JPG

C:\Documents and Settings\UserXP\Рабочий стол\IMG_2667.JPG

 

 

 

 

 

 

Тема: С. Чернілевський «Теплота родинного інтиму»,  «Забула внучка в баби черевички»

Мета:

  • ознайомити учнів із життєвою долею С.Чернілевського;виконати аналіз програмових поезій;
  • розвивати вміння коментувати почуття, висловлені в цих творах;поглиблювати усвідомлення ролі батьківського дому в житті людини;
  • виховувати почуття відповідальності за власну родину.

Цілі

Учні повинні знати: 

  • основні життєві факти С.Чернілевського;
  •  зміст програмових творів.

Учні повинні вміти: 

  • виразно й усвідомлено читати вірші;
  • визначати поетичні тропи.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет письменника, запис пісні про матір, фото учнів «Моя родина»  

Хід уроку

I. Визначення емоційної готовності учнів до уроку

Доброго дня, шановні друзі! В ефірі дитячий телеканал «В гостях у письменника». Вас вітає незмінна ведуча (ПІБ учителя). Пропоную розпочати нашу зустріч з традиційного інтерв’ю. З’ясуємо, який емоційний настрій панує в нашій аудиторії. У мене в руках кольорові листочки, кожен із них позначає певний настрій. Якого кольору листочок вибрали б ви? Чому?

II. Актуалізація суб’єктивного досвіду учнів

1.  Слово вчителя

Щаслива та людина, яка має рідних, близьких людей. Вона може легше долати труднощі на життєвій дорозі. Їй буде куди  повернутися, поділитися радістю, втішитися, знайти розраду, захист, пригорнутися до теплого материнського плеча, поцілувати натруджені бабусині руки. Діти, а чим ви  зобов’язані батькам? Де ви любите відпочивати під час літніх канікул? Якщо у бабусі з дідусем, то чому? Яка роль батьківського дому в житті кожної людини? Розкрийте значення висловів «сім’я», «сімейні цінності» за допомогою технології «Гронування».

 

                     Рідний дім               Батьківська хата         Моя фортеця 

 

Сім’я

        Любов Сімейні цінності     Затишок

        

            Доброта Взаєморозуміння

 

2. Розгляд фотографій та малюнків учнів «Моя родина».

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

 Метод «Незакінчене речення»

 Від уроку я очікую… 

 

IV. Цілевизначення і планування роботи

 1. Слово вчителя.

Шановні учні! Дозвольте вам нагадати, що я презентую дитячий телеканал «В гостях у письменника». Зараз у ефірі знайомство з творчістю відомого українського письменника й кіносценариста Станіслава Чернілевського (учні записують тему уроку). Оголошую анонс уроку (мета уроку).

2. Обговорення цілей у парах, озвучення.

Учитель підсумовує та прикріплює на дошці аркуш з очікуваними результатами.  

 

V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Рольова гра «Зустріч із письменником»

(учень розповідає від імені автора цікаві моменти життєпису письменника, демонструє фотографії дитячого, юнацького та зрілого віку митця).                                                                                            

2. Поезія «Теплота родинного інтиму».

2.1. Звучить пісня про матір.

Слово вчителя.  

Відчуття рідного дому, мамине тепло, ніжність, доброта — усе це звучить у вірші «Теплота родинного інтиму». Ліричний герой повертається до мами в село, усі його проблеми, печалі відійшли далеко. Він знову маленька дитина.                                                                                                                              

2.2. Виразне читання напам’ять поезії учнем.

2.3. Повторне читання вірша учнями.

2.4. Бесіда за текстом. 

  Які образи змальовано в поезії?

  Де відбуваються події, зображені у творі?

  Чому автор пише, що він знову малесенька дитина?

  З якими почуттями згадує поет власне дитинство? Що відчуває?

  Чому в ліричного героя «зникає гіркотина, не катує серце печія»?

  Як ви розумієте вислів: «Встала мати. Мотузочком диму прив’язала хату до небес»?

  Визначте, які художні засоби вжив поет у вірші. (Епітети: малесенька дитина, світанковим маминим вогнем; метафори: досвіток не скрес, хату прив’язала до небес, полум’я гуляє, не катує серце печія, душа світліє перед днем).

2.5. Презентація  учнем власної ілюстрації до вірша «Теплота родинного інтиму».

3. Поезія «Забула внучка в баби черевички…»

3.1. Слово вчителя.

            Світлий образ бабусі —  невідємна частина дитинства багатьох із нас. Ми вдячні за любов і тепло, які вона дарує нам. Про бабусю написала вірш Бабичевська   Марія.

3.2. Виразне читання ученицею власної поезії.

3.3. Слово вчителя.

 Діти, а ви ніколи не задумувалися над тим, що переживає бабуся, коли, відвідавши її, повертаєтесь до батьків?

3.4. Виразне читання напам’ять вірша ученицею (з елементами інсценізації) «Забула внучка в баби черевички…»

3.5. Читання твору учнями.

3.6 Бесіда.

  Що чули? (сміх дівчинки; шум бензовоза, що від’їжджає; зітхання, плач бабусі , шерхіт листочка, тиша довкола)

  Що бачили? (переказ основних подій вірша)

— Що відчули? (дуже жаль бабусі; боляче бабусі;бабуся дуже любить внучку, сумує за нею)

  Чому ж внучка залишила бабусю?

  Що свідчить про велику любов бабусі до внучки?

  Чому саме горіховий листок опустила осінь перед вікном бабусі?

  Які художні засоби вжив поет у вірші?

 

VI. Рефлексивно-оцінювальний етап

1. Метод «Вільне письмо».

Мої думки під час прочитання поезій

2. Оцінювання навчальної діяльності учнів.

 

VII. Підсумки уроку

Метод «Мікрофон»

1. Про що ви дізналися сьогодні на уроці?

2.Чи досягли запланованих цілей?

 

VIII. Домашнє завдання

1. Підготувати виразне читання поезій

2. Виконати завдання (на вибір):

— Створити ілюстрації до поетичних творів

— Написати твір-мініатюру    «Лист до мами (тата, бабусі)»                                                                             

doc
Додано
20 листопада 2018
Переглядів
3547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку