Розробка інтегрованного з фізики та математики
Клас: 10
Тема уроку: Гармонічні коливання
Мета уроку:
7) розвивати пізнавальну активність учнів, пам’ять, увагу та уяву, логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати;
8) виховувати свідоме і відповідальне ставлення до навчання, поглиблювати інтерес до вивчення математики і фізики, формувати атмосферу співпраці на уроці.
Тип уроку: інтегрований урок .
Методи: розповідь, бесіда, пояснення , демонстрація, ілюстрація, виконання вправ.
Наочність , обладнання: Комп’ютер, інтерактивні моделі маятників, «LearningApps.org.» і «Physics Animations/Simulations»
Хід уроку
І. Організаційна частина
Привітання класу.
ІІ. Постановка цілей уроку.
Мобілізація уваги учнів. Вступне слово вчителя.
Доброго дня шановні учні ,кожному добре відомі явища ,що чергуються і знову повторюються.: ранок ,день ,вечір , нічь і знову ранок ,день…; зима , весна , літо ,осінь і знову зима, весна ,літо…По фізичним законам і маятник годинника повторює свій рух і наше серце ,поршні у двигуні автомобіля ,і струна гітари , землетрус-повторення руху ,повторює своє значення і змінний струм ,Земля повторює свій рух навколо Сонця і навколо своєї осі .
Всім відомо -фізика і математика упродовж століть крокують поряд, доповнюючи і пояснюючи одна одну. Як писав Рене Декарт: «Той, хто серйозно прямує до пізнання істини ,не повинен займатись якоюсь однією наукою ,бо всі вони тісно пов’язані між собою» . Сьогодні під час уроку я пропоную вам встановити зв’язок між тригонометричними функціями і законами руху ,що повторюється з часом. Описати і вивчити фізичні процеси математичними поняттями.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Для успішного засвоєння теми уроку перевіряємо, як виконано домашнє завдання і повторимо деякі властивості тригонометричних функцій та побудову графіків ф-цій за допомогою геометричних перетворень відомого графіка функції .Будуємо графік функції у=-2sin(2х-п/4)за допомогою графічного калькулятора https://www.mathway.com/ru/Graph і порівнюємо з отриманим при виконанні домашнього завдання
І проводимо фронтальну бесіду:
-Які тригонометричні ф-ції вам відомі?
-Що є графіком ф-ції у=sinx, y=cosx?
-Які властивості має ф-ція y=sinx,y=cosx?
-Який найменший додатний період має ф-ція y=sinx ; y=cosx?
-Які перетворення ми використовували для того ,щоб побудувати заданий графік функції у=-2sin(2х-п/4).
V.Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
Тема нашого уроку «Гармонічні коливання»
Відео https://sz076.sharepoint.com/:v:/s/7-589/EYn9MiPMSPRCoRYavOCXVCkBBi_foWJobeuRVWZd82xN_A?e=RKbewK
1)Механічні коливання -це рух,який повторюється через певний інтервал часу.
2) В математиці змінюються періодично функції синуса, косинуса, тангенса і котангенса
То які ж функції можуть описати коливальний рух ?Порівняємо коливання груза на пружині і побудову графіка у=sinx
Висновок : Зміну координати тіла, можуть описувати функції y=sin x,y = cos x і дійсно, цими функціями можна описати будь-який коливальний рух.
Періодичні зміни фізичної величини в залежності від часу, які відбуваються за законом синуса або косинуса називаються гармонічними коливаннями. Рівняння гармонічних коливань: y = A sin (ωt+α) , y = A cos (ωt+α)
На екрані відео:https://sz076.sharepoint.com/:v:/s/7-589/EfdYBr2SYmJBipR-jXyTV-8BWPpy3j_xpxvdpdV4BJGY_g?e=ql8z8i
Основні характеристики гармонічних коливань
А – амплітуда коливань; характеризує найбільше відхилення точки, що коливається від положення рівноваги
ωt + α – фаза коливань, яка визначає стан коливальної системи у будь-який момент часу (рад)
ω – кутова швидкість (рад/c)
α – початкова фаза коливань
t – час (с)
Т= 2π/ ω – період коливань (с) – це час, за який точка здійснює одне повне коливання
V = 1/T = ω/2π – частота коливань, вона показує, скільки коливань точка здійснює за 1 с.
Подивіться на малюнок ,який є на дошці і скажіть що є незалежною змінною і функцією гармонічних коливань?( відповідь t- аргумент або незалежна змінна ;x-функція)
Тому формально можна змінити позначки на осі абсцис з х на t а у на х Використовуючи графік цієї функції цієї функції знайдемо амплітуду ,період і частоту .
VI. Формування вмінь.
Вправа 1 . Учні за допомогою вчителя розв’язують задачу:
Координата тіла, що рухається, змінюється за законом х(t) = 4 cos(5 π t + π/3)(СМ). Знайдіть амплітуду, період, частоту коливання. Обчисліть координату тіла в момент часу t = 2 c.
Розв’язання:
1)А=5 – амплітуда;
2)Т= 2π/ω; T = 2π/5π= 2/5=0,4 (c);
3) V = 1/T=5/2=2,5 1/с
4) зміщення-X(t) = x(2) = 4 cos(3π*2+π/3) = 4 cos (6π+π/3) = 4cos(π/3)=4*1/2=2 см
Вправа 2 Точка Р виконує гармонічні коливання вздовж відрізка АВ=16см. Відхилення L точки Р від середини відрізка АВ змінюється залежно від часу за законом:
L = 8sin(