Даний урок має на меті застосовувати властивості арифметичного кореня n-го степеня до перетворення виразів, зокрема виносити множник з-під знак кореня та вносити множник під знак кореня, звільнятися від ірраціональності в знаменнику дробу, порівнювати корені n-го степеня.
Тема. Перетворення коренів. Дії над коренями
Мета: * Удосконалити вміння застосовувати властивості арифметичного кореня n-го степеня до перетворення виразів, зокрема виносити множник з-під знак кореня та вносити множник під знак кореня, звільнятися від ірраціональності в знаменнику дробу, порівнювати корені n-го степеня.
* Розвивати вміння лаконічно й математично грамотно висловлювати свою думку; розвивати інтерес до математики.
* Виховувати працьовитість, спостережливість позитивні риси характеру.
Обладнання: портрети відомих математиків; демонстраційні картки із завданнями; дидактичні матеріали.
Епіграф уроку
Математику вже тому
вчити треба, що вона розум
у порядок приводить.
Михайло Ломоносов
Тип уроку: формування вмінь і відпрацювання навичок
Хід уроку
В Україні доволі поширене ім’я Михайло. Багато відомих людей пронесли з гордістю це ім’я через усе своє життя. Серед них і всесвітньо відомі математики. Волинська земля дала світові Михайла Пилиповича Кравчука; на Київщині народився Михайло Михайлович Філіпов, а полтавчани пишаються своїми земляками Михайлом Єгоровичем Ващенком – Захарченком та Михайлом Васильовичем Остроградським.
Наш урок – іменини сьогодні присвячуємо імені Михайло, віддаючи шану людям науки, портрети яких ви бачите перед собою.
Їх життя було віддане математиці – цариці наук. Можливо, є якась таємниця, що пов’язує ім’я Михайло з математикою? Про це ніхто не знає, а тому є проблема для цікавого дослідження.
Отже, на сьогоднішньому уроці, удосконалюючи вміння перетворення коренів, паралельно будемо говорити про відомих математиків – Михайлів.
Записуємо число – сьогодні 21 листопада – і саме Луцька гімназія № 21 носить ім'я відомого математика Михайла Кравчука.
Повідомлення теми уроку – Перетворення коренів. Дії над коренями
Для того, щоб добре працювати на уроці, потрібний відповідний настрій. Розпочнемо із вправи на увагу. Дивимось і запам'ятовуємо:
На відкидній дошці записані відповіді до завдань 362 – називаємо їх і витираємо. На дошці повинні залишитись декілька зайвих виразів із коренями
Із цифр під коренем складаємо число – 1880 – рік – це рік, у якому професор чистої математики Михайло Єгорович Ващенко-Захарченко зробив переклад відомої книги – «Начала» Евкліда. У цьому ж році вийшла його праця – «Історія математики», де він послідовно описав розвиток геометрії від часів Декарта і до моменту видання даної праці.
Перейдемо до повторення основних властивостей коренів н-ого степеня.
Вправа «Утвори пару»
1 |
|
А |
|
2 |
|
Б |
|
3 |
|
В |
|
4 |
|
Г |
а |
5 |
|
Д |
|
6 |
|
Е |
|
7 |
|
Є |
|
8 |
|
Ж |
|
Бліц-тестування.
А. Який з наведених виразів не має змісту?
1) ; 2) -; 3) .
Б. Значення якого з наведених виразів дорівнює 4?
10) ; 9) ∙; 8) ; 7) .
В. Обчисліть:
4) 0,2; 5) 0,4; 6) 0,04; 7) 0,02.
Г. Обчисліть значення виразу
0 )7,2 ; 1) 1,8 ; 2) 5,4; 3) 2,4; 4) 1,2; 5) 3,6 .
Складіть правильні відповіді – повинні отримати 1840 – рік, коли вийшов у світ перший «Кобзар», саме тоді познайомилися і стали друзями на все життя всесвітньо відомий математик Михайло Остроградський та великий український поет Тарас Григорович Шевченко.
Розв’язування письмових вправ (за допомогою підручника)
№ 365 (1,2)
Миха́йло Острогра́дський — ювілейна монета номіналом 2 гривні, яку випустив Національний банк України, присвячена 200-річчю з дня народження видатного українського вченого-математика, академікап'яти академій (Паризької, Санкт-Петербурзької, Римської, Туринської та Американської) Михайла Васильовича Остроградського. Монету ввели в обіг 20 серпня 2001 року. Вона належить до серії«Видатні особистості України».
ювілейна монета номіналом 2 гривні, випущенаНаціональним банком України. Присвячена математику, педагогу і громадському діячеві Михайлу Пилиповичу Кравчуку — академіку Академії наук України, автору фундаментальних праць з алгебри, математичного аналізу, теорії лінійних перетворень, теорій функцій тощо. Завдяки широкому колу наукових інтересів і результатам досліджень Михайло Кравчук став відомим не лише в Україні, а й поза її межами.
Монету було введено в обіг 20 вересня 2012 року. Вона належить до серії «Видатні особистості України».
Відповідь – 3 – складемо цифри – отримаємо 37 – у віці 37 років Михайло Кравчук став наймолодшим академіком Всеукраїнскьої академії наук. 29 червня 1929 року на засіданні Ради Академії його одноголосно було обрано дійсним членом ВУАН.
№ 373 (1)
Відповідь – три – З числом 3 сьогодні ми пов Михайла Михайловича Філіпова. Це відомий вчений енциклопедист. Видав три томи «Енциклопедичного словника». Що цікаво, він працював і на літературній ниві. Написав історичну повість «Остап». Михайло Михайлович хотів винайти прилад, який міг би знищити війну.
№ 907 (1)
Це завдання зі збірника ЗНО. Розв’язавши його ми взнаємо у якому віці Михайло остроградський поступив в Харківський університет, який згодом закінчив за 2 роки.
У нашому класі навчається учень, якого також звуть Михайлом. Чи знаєш ти, Михайле, що означає твоє ім'я?
(Послухаємо повідомлення про Михайла – що означає це ім'я та від якого слова походить)
Підсумки уроку
Урок-іменини відомих математиків- Михайлів. Історія знає ще багато відомих Михайлів – не лише у галузі математики – давайте назвемо кілька з них – Михайло Грушевський, … Михайло Ломоносов, Михайло Старицький, Михайло Коцюбинський, Михайло Стельмах ….
Домашнє завдання -