Урок "Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук"

Про матеріал
Конспект уроку дає змогу узагальнити знання учнів про генетичні зв'язки між основними класами неорганічних сполук.
Перегляд файлу

Тема: Генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук.

Мета: 1. Закріпити знання про складні речовини, основні класи неорганічних сполук (оксиди, кислоти, основи, солі); простежити взаємозв’язок процесів утворення і взаємоперетворення неорганічних сполук; формувати уявлення про єдність речовин, їх різноманітність і генетичний зв’язок.

 2. Розвивати уміння записувати формули неорганічних сполук за назвами, давати назви речовинам за формулами; удосконалювати вміння записувати рівняння хімічних реакцій, виконуючи ланцюжки перетворень.

 3. Сприяти формуванню наукового світогляду учнів, логічного мислення; працьовитості, самостійності у навчанні.

Тип уроку: вдосконалення знань, умінь і навичок.

Методи навчання: групова робота, фронтальне опитування.

Обладнання: картки із завданнями, схема генетичного зв’язку між класами неорганічних сполук.

«Жоден вид матерії не може

утворитися з нічого й не може

 перетворитися на ніщо»

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

 1. Що ми називаємо речовинами? (Все з чого складаються фізичні тіла)

 2. Як класифікуються речовини за складом? (прості і складні)

 3. Які речовини називаються складними? (Речовини, що складаються із двох і більше хімічних елементів)

 4. Як класифікуються складні речовини? На які класи сполук вони поділяються? (Оксиди, основи, кислоти солі)

 5. Які речовини називаються оксидами? (Оксиди – складні речовини, що складаються із двох хімічних елементів, одним з яких є Оксиген. Ступінь окиснення Оксигену  в оксидах дорівнює -2. Поділяються на класи: основні, кислотні, амфотерні. Можна добути взаємодією простих речовин з киснем.)

 6. Які сполуки називають основами? (Основи – складні речовини, що складаються із атомів металів і групи ОН. Група одновалентна, тому її кількість залежить від валентності атомів металу. Поділяють на луги і нерозчинні у воді основи).

 7. Дайте визначення кислотам, їх класифікації. (Кислоти – складні речовини, які складаються із атомів Гідрогену і кислотного залишку. Валентність кислотного залишку визначає кількість атомів Гідрогену в сполуці. Класифікують в залежності від ознаки: за наявність Оксигену  і за кількістю Гідрогену).

 8. Які сполуки називають солями? (Солі - складні речовини, які утворені атомом металу і кислотного залишку). 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Ми з вами повторили класифікацію неорганічних сполук.

А тепер пригадаємо, що називають генетичними зв’язками, в хімії. (Генетичні зв’язки – це зв’язки між класами сполук, що ґрунтуються на одержанні одного класу речовин із іншого.) Тобто, це можливість переходу від одного класу речовин до іншого.

Тому сьогодні ми з вами ще раз з допомогою різних завдань закріпимо знання про генетичні зв‘язки між класами неорганічних сполук.

ІІІ. Узагальнення знань.

  1. Отже, зараз записуємо рівняння реакцій, називаємо між якими класами відбувається реакція, речовини яких класів утворюються в процесі реакцій, який тип реакції. (Учні навмання витягують картки із рівняннями реакцій та записують на дошці).

СО2 + NaOH →   

Н2S + КОН →

Fe + СuSО4 

Zn + НСl →

Zn(ОН)2 + NaOH →  

Мg + ZnSО4

СаСО3

ZnSО4 + NaOH → 

ВаСl2 + Na24 

2 + Na2О →

Fe(ОН)3

Са(ОН)2 + НСl →

Р2О5 + К2О →

Аl(ОН)3

АgNО3 + АlСl3

  1. Генетичні зв’язки можна зобразити у вигляді ланцюжка. Крім цього потрібно пам’ятати правило генетичних зв’язків: 1) кількість стрілочок в схемі відповідає кількості рівнянь хімічних реакцій, які необхідно скласти; 2) сполуки, що записані перед стрілочкою обов’язково повинні вступити в хімічну реакцію; 3) сполуки, що записані після стрілочки повинні утворитися внаслідок реакції.

Усі разом виконаємо ланцюжок перетворень, що підтверджує генетичний зв’язок між класами речовин. (Два учні біля дошки).

Ряд перетворень:  Р → Р2О5 → Н3РО4

        К3РО4

      К → К2О  → КОН

3. Самостійно скласти ланцюжок перетворень із речовин: (змагання між групами)

Сульфур (ІV) оксид, натрій сульфіт, сірка, сульфітна кислота 

Неметал → кислотний оксид → кислота → сіль

Барій гідроксид, барій, барій хлорид, барій оксид

Метал → основний оксид → основа → сіль

  1. Пригадаємо, як проводити розрахунки за рівняннями хімічних реакцій:

Обчисліть об‘єм вуглекислого газу СО2, що виділиться при взаємодії натрій карбонату кількістю речовини 5 моль з хлоридною кислотою.

  1. А тепер розв‘яжемо задачу, яка також відображає генетичні зв‘язки між класами неорганічних сполук.

Обчисліть кількість речовини магній сульфату, яку можна одержати з магнію масою 12 г, за схемою: Mg→MgO→MgSO4.

ІV. Підсумки уроку.

 А тепер підсумуємо:

  • між класами неорганічних сполук існує генетичний зв’язок, що ґрунтується на одержанні одних речовин з інших;
  • в основі генетичних зв’язків лежить можливість хімічних елементів переходити із одних сполук  в інші;
  • одну і ту саму речовину можна одержати кількома способами;
  • генетичні зв’язки є підтвердженням основних законів природи.

V. Домашнє завдання: повт. § 38, впр. 310.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СО2 + NaOH →   

Н2S + КОН →

Fe + СuSО4 

Zn + НСl →

Zn(ОН)2 + NaOH → 

Мg + ZnSО4

СаСО3

ZnSО4 + NaOH → 

ВаСl2 + Na24 

2 + Na2О →

Fe(ОН)3

Са(ОН)2 + НСl →

Р2О5 + К2О →

Аl(ОН)3

АgNО3 + АlСl3

Обчисліть об‘єм вуглекислого газу СО2, що виділиться при взаємодії натрій карбонату кількістю речовини 5 моль з хлоридною кислотою.

 

 

 

 

Обчисліть кількість речовини магній сульфату, яку можна одержати з магнію масою 12 г, за схемою: Mg→MgO→MgSO4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Р → Р2О5 → Н3РО4

К3РО4

К → К2О  → КОН

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сульфур (ІV) оксид, натрій сульфіт,

сірка,

сульфітна кислота

 

Барій гідроксид,

барій,

барій хлорид,

барій оксид

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
23 жовтня 2023
Переглядів
84
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку