Тема: Генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук.
Мета: 1. Закріпити знання про складні речовини, основні класи неорганічних сполук (оксиди, кислоти, основи, солі); простежити взаємозв’язок процесів утворення і взаємоперетворення неорганічних сполук; формувати уявлення про єдність речовин, їх різноманітність і генетичний зв’язок.
2. Розвивати уміння записувати формули неорганічних сполук за назвами, давати назви речовинам за формулами; удосконалювати вміння записувати рівняння хімічних реакцій, виконуючи ланцюжки перетворень.
3. Сприяти формуванню наукового світогляду учнів, логічного мислення; працьовитості, самостійності у навчанні.
Тип уроку: вдосконалення знань, умінь і навичок.
Методи навчання: групова робота, фронтальне опитування.
Обладнання: картки із завданнями, схема генетичного зв’язку між класами неорганічних сполук.
«Жоден вид матерії не може
утворитися з нічого й не може
перетворитися на ніщо»
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1. Що ми називаємо речовинами? (Все з чого складаються фізичні тіла)
2. Як класифікуються речовини за складом? (прості і складні)
3. Які речовини називаються складними? (Речовини, що складаються із двох і більше хімічних елементів)
4. Як класифікуються складні речовини? На які класи сполук вони поділяються? (Оксиди, основи, кислоти солі)
5. Які речовини називаються оксидами? (Оксиди – складні речовини, що складаються із двох хімічних елементів, одним з яких є Оксиген. Ступінь окиснення Оксигену в оксидах дорівнює -2. Поділяються на класи: основні, кислотні, амфотерні. Можна добути взаємодією простих речовин з киснем.)
6. Які сполуки називають основами? (Основи – складні речовини, що складаються із атомів металів і групи ОН. Група одновалентна, тому її кількість залежить від валентності атомів металу. Поділяють на луги і нерозчинні у воді основи).
7. Дайте визначення кислотам, їх класифікації. (Кислоти – складні речовини, які складаються із атомів Гідрогену і кислотного залишку. Валентність кислотного залишку визначає кількість атомів Гідрогену в сполуці. Класифікують в залежності від ознаки: за наявність Оксигену і за кількістю Гідрогену).
8. Які сполуки називають солями? (Солі - складні речовини, які утворені атомом металу і кислотного залишку).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ми з вами повторили класифікацію неорганічних сполук.
А тепер пригадаємо, що називають генетичними зв’язками, в хімії. (Генетичні зв’язки – це зв’язки між класами сполук, що ґрунтуються на одержанні одного класу речовин із іншого.) Тобто, це можливість переходу від одного класу речовин до іншого.
Тому сьогодні ми з вами ще раз з допомогою різних завдань закріпимо знання про генетичні зв‘язки між класами неорганічних сполук.
ІІІ. Узагальнення знань.
СО2 + NaOH →
Н2S + КОН →
Fe + СuSО4 →
Zn + НСl →
Zn(ОН)2 + NaOH →
Мg + ZnSО4 →
СаСО3 →
ZnSО4 + NaOH →
ВаСl2 + Na2SО4 →
SО2 + Na2О →
Fe(ОН)3 →
Са(ОН)2 + НСl →
Р2О5 + К2О →
Аl(ОН)3 →
АgNО3 + АlСl3 →
Усі разом виконаємо ланцюжок перетворень, що підтверджує генетичний зв’язок між класами речовин. (Два учні біля дошки).
Ряд перетворень: Р → Р2О5 → Н3РО4
К3РО4
К → К2О → КОН
3. Самостійно скласти ланцюжок перетворень із речовин: (змагання між групами)
Сульфур (ІV) оксид, натрій сульфіт, сірка, сульфітна кислота
Неметал → кислотний оксид → кислота → сіль
Барій гідроксид, барій, барій хлорид, барій оксид
Метал → основний оксид → основа → сіль
Обчисліть об‘єм вуглекислого газу СО2, що виділиться при взаємодії натрій карбонату кількістю речовини 5 моль з хлоридною кислотою.
Обчисліть кількість речовини магній сульфату, яку можна одержати з магнію масою 12 г, за схемою: Mg→MgO→MgSO4.
ІV. Підсумки уроку.
А тепер підсумуємо:
V. Домашнє завдання: повт. § 38, впр. 310.
СО2 + NaOH →
Н2S + КОН →
Fe + СuSО4 →
Zn + НСl →
Zn(ОН)2 + NaOH →
Мg + ZnSО4 →
СаСО3 →
ZnSО4 + NaOH →
ВаСl2 + Na2SО4 →
SО2 + Na2О →
Fe(ОН)3 →
Са(ОН)2 + НСl →
Р2О5 + К2О →
Аl(ОН)3 →
АgNО3 + АlСl3 →
Обчисліть об‘єм вуглекислого газу СО2, що виділиться при взаємодії натрій карбонату кількістю речовини 5 моль з хлоридною кислотою.
Обчисліть кількість речовини магній сульфату, яку можна одержати з магнію масою 12 г, за схемою: Mg→MgO→MgSO4.
Р → Р2О5 → Н3РО4
К3РО4
К → К2О → КОН
Сульфур (ІV) оксид, натрій сульфіт,
сірка,
сульфітна кислота
Барій гідроксид,
барій,
барій хлорид,
барій оксид