Смикова Ярослава Олегівна
Курсова робота
Тема уроку: «Генно модифіковані організми» (9 клас)
Цілі уроку:
Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютер, презентація «ГМО», конверти з переплутаними етапами створення ГМО, магнітна дошка з крейдою або фліп-чарт з папером та маркерами, аркуші з позначками «+», «-», «Не знаю», магніти.
Хід уроку
1. Організаційний етап (1хв.)
Привітання
Перевірка рівня безпечності освітнього середовища
2. Етап перевірки домашнього завдання
Напередодні учні опрацьовували теми «Поняття про селекцію», «Огляд традиційних біотехнологій», «Основи генетичної та клітинної інженерії».
Учитель просить аудиторію дати відповідь на 3 запитання:
- 3 нових факти, про які ви дізналися на попередніх уроках;
- 2 цікавих факти, про які ви дізналися на попередніх уроках;
- 1 питання до теми, яке для вас не досить з’ясоване й хотілося б дослідити детальніше.
В якості домашнього завдання учням необхідно було намалювати та описати 5-6 реченнями істоту, якій би юні науковці надали незвичайних можливостей за допомогою сучасних біотехнологій: частини тіла, притаманні іншим істотам, незвичайні властивості, адаптації до нетипового середовища тощо. 4-5 учнів знайомлять однокласників зі своїми роботами, але у відповіді необхідно обов’язково аргументувати, чому вони вирішили модифікуватии істот саме таким чином.
3. Етап актуалізації досвіду учнів
Учитель підводить підсумок, що для отримання істот з новими надможливостями необхідно змінити їх генетичну інформацію, і пропонує учням пригадати все відоме про ГМО. Фрази учнів можна записувати на слайд з мультимедійної дошки, або на фліп-чарт з папером та маркерами, або просто крейдою на дошку у вигляді асоціативного куща.
Робиться підсумок: ГМО – це істоти, геном яких був штучно й цілеспрямовано змінений шляхом введення певних генів інших істот методами генної інженерії.
4. Вивчення нових знань і способів діяльності
Учитель пропонує учням відчути себе генними інженерами та змоделювати процес створення ГМО. Діти об’єднуються в групи по 4 учні, отримують конверт з перемішаними етапами створення ГМО. Їх необхідно інтуїтивно розташувати в правильну послідовність під час спільного обговорення. Кожна група представляє свій результат.
Учитель знайомить дітей зі слайдами, які ілюструють етапи створення ГМО. Діти зіставляють отриману інформацію з послідовністю, яку вони обрали, виправляють помилки розширюють основні відомості.
- Яка група розташувала всі етапи правильно?
- Хто допустив помилку? В якому місці?
- Що нового Ви дізналися зі слайдів?
- Яка інформація на слайдах доповнювала ваш ланцюжок етапів?
5. Етап застосування вивченого
Учитель записує 3 запитання у 3 колонки й пропонує учням дати відповіді на них у формі мозкового штурму. Усі відповіді, навіть ті, що здаються на перший погляд безглуздими, записуються на дошку, слайд або фліп-чарт.
Перегляд відео «Трансгенні організми». Режим доступу:
https://www.youtube.com/watch?v=YvjKsyntgI4&t=66s
Учитель ставить запитання для обговорення:
- Про що було відео?
- Що нового Ви дізналися?
- Яка інформація Вас здивувала?
- Що корисного Ви зможете взяти з переглянутого фрагменту?
6. Етап узагальнення і систематизації знань
(у рамках участі закладу в програмі «Демократична школа»)
Учитель пропонує підвести підсумок уроку та з’ясувати: ГМО – це добре чи погано? До однієї сторони дошки прикріплюється аркуш паперу із знаком плюс (+), а до протилежної – із знаком мінус (-) так, щоб вони утворили умовну лінію. Посередині цієї «лінії» – аркуш паперу з написом «Не знаю/не впевнений». Педагог пояснює учасникам і учасницям, що зараз буде зачитувати твердження і ті, хто згодні з ним, повинні перейти до сторони із знаком плюс. Ті, хто не згодні, повинні перейти до сторони із знаком мінус. Ті, хто не може визначитись, повинні залишитися посередині, але не можуть говорити.
Запитання для обговорення:
- Скільки учнів у нас врешті-решт опинилися на боці «+»? Скільки «-»? Скільки не визначилися?
- Про що це свідчить?
- З якими складнощами ви зіткнулися під час вправи?
- Що ви відчували, коли вам необхідно було зробити вибір?
- Які аргументи були для вас більш переконливими: такі, що спираються на факти, чи такі, що апелюють до емоцій?
- Чого ви навчилися в цій вправі?
7. Етап повідомлення інформації про домашнє завдання
Параграф 65, прочитати статтю «Перші в світі ГМО-близнюки» за посиланям: https://www.ukrinform.ua/rubric-technology/2587911-u-kitai-zaavili-pro-narodzenna-persih-u-sviti-gmobliznukiv.html Оцінити можливіть створення генно-модифікованих людей з точки зору емоцій батьків народжених дітей, з точки зору емоцій близнюків у віці 18 років, сформулювати своє ставлення до ГМО.
8. Рефлексія
Учні за бажанням мають вказати на два позитивні моменти уроку – це будуть «дві зірки» – і зазначити один момент, який потребує доопрацювання – це буде «побажання».
Список використаних інформаційних джерел:
https://sites.google.com/site/genomodifikovaniorganizmi/perevagi-ta-nedoliki-gmo