Урок "Генно-модифіковані організми"

Про матеріал
План-конспект уроку до теми "Генно-модифіковані організми", що вивчається після тем "Селекція", "Біотехнології", "Генна та клітинна інженерія". На уроці застосовуються еврестичні методи навчання, коли педагог не просто передає свої знання учням, а стимулює процес вироблення у них системи власних поглядів на явища навколишнього світу.
Перегляд файлу

Смикова Ярослава Олегівна

Курсова робота

 

Тема уроку: «Генно модифіковані організми» (9 клас)

 

Цілі уроку:

  • допомогти учням сформулювати своє поняття про генно-модифіковані організми, усвідомити процес їх створення та визначити перспективи розвитку генної інженерії, визначити ставлення до їх використання в харчовій промисловості й у медицині;
  • розвивати hard-skills and soft-skills, вміння розмірковувати, критично мислити, навчатися самостійно, аргументувати свою точку зору, проявляти емпатію, працювати швидко, гнучко, у команді та поодинці;
  • закласти основи для подальшої профорієнтаційної робити з учнями, які бачать своє майбутнє в галузі наукових досліджень.

 

Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютер, презентація «ГМО», конверти з переплутаними етапами створення ГМО, магнітна дошка з крейдою або фліп-чарт з папером та маркерами, аркуші з позначками «+», «-», «Не знаю», магніти.

 

Хід уроку

 

1. Організаційний етап (1хв.)

 Привітання

 Перевірка рівня безпечності освітнього середовища

 

2. Етап перевірки домашнього завдання

Напередодні учні опрацьовували теми «Поняття про селекцію», «Огляд традиційних біотехнологій», «Основи генетичної та клітинної інженерії».

 

  • Метод «3-2-1» (2 хв.)

Учитель просить аудиторію дати відповідь на 3 запитання:

- 3 нових факти, про які ви дізналися на попередніх уроках;

- 2 цікавих факти, про які ви дізналися на попередніх уроках;

- 1 питання до теми, яке для вас не досить з’ясоване й хотілося б дослідити детальніше.

 

  • Метод вигадування (4 хв.)

В якості домашнього завдання учням необхідно було намалювати та описати 5-6 реченнями істоту, якій би юні науковці надали незвичайних можливостей за допомогою сучасних біотехнологій: частини тіла, притаманні іншим істотам, незвичайні властивості, адаптації до нетипового середовища тощо. 4-5 учнів знайомлять однокласників зі своїми роботами, але у відповіді необхідно обов’язково аргументувати, чому вони вирішили модифікуватии істот саме таким чином.

 

3. Етап актуалізації досвіду учнів

 

  • Метод «Асоціативний кущ» (3 хв.)

Учитель підводить підсумок, що для отримання істот з новими надможливостями необхідно змінити їх генетичну інформацію, і пропонує учням пригадати все відоме про ГМО. Фрази учнів можна записувати на слайд з мультимедійної дошки, або на фліп-чарт з папером та маркерами, або просто крейдою на дошку у вигляді асоціативного куща.

 Робиться підсумок: ГМО – це істоти, геном яких був штучно й цілеспрямовано змінений шляхом введення певних генів інших істот методами генної інженерії.

 

4. Вивчення нових знань і способів діяльності

 

  • Метод конструювання понять (5 хв.)

Учитель пропонує учням відчути себе генними інженерами та змоделювати процес створення ГМО. Діти об’єднуються в групи по 4 учні, отримують конверт з перемішаними етапами створення ГМО. Їх необхідно інтуїтивно розташувати в правильну послідовність під час спільного обговорення. Кожна група представляє свій результат.

 

 

  • Розповідь (7 хв.)

Учитель знайомить дітей зі слайдами, які ілюструють етапи створення ГМО. Діти зіставляють отриману інформацію з послідовністю, яку вони обрали, виправляють помилки розширюють основні відомості.

 

  

 

  

 

  

 

  • Бесіда (3 хв.)

- Яка група розташувала всі етапи правильно?

- Хто допустив помилку? В якому місці?

- Що нового Ви дізналися зі слайдів?

- Яка інформація на слайдах доповнювала ваш ланцюжок етапів?

 

5. Етап застосування вивченого

 

  • Метод мозкового штурму (5 хв.)

Учитель записує 3 запитання у 3 колонки й пропонує учням дати відповіді на них у формі мозкового штурму. Усі відповіді, навіть ті, що здаються на перший погляд безглуздими, записуються на дошку, слайд або фліп-чарт.

 

 

  • Відеозал (8 хв.)

Перегляд відео «Трансгенні організми». Режим доступу:

https://www.youtube.com/watch?v=YvjKsyntgI4&t=66s

 Учитель ставить запитання для обговорення:

- Про що було відео?

- Що нового Ви дізналися?

- Яка інформація Вас здивувала?

- Що корисного Ви зможете взяти з переглянутого фрагменту?

 

6. Етап узагальнення і систематизації знань

 

  • Вправа «Де Ви стоїте?» (7 хв.)

 (у рамках участі закладу в програмі «Демократична школа»)

Учитель пропонує підвести підсумок уроку та з’ясувати: ГМО – це добре чи погано? До однієї сторони дошки прикріплюється аркуш паперу із знаком плюс (+), а до протилежної – із знаком мінус (-) так, щоб вони утворили умовну лінію. Посередині цієї «лінії» – аркуш паперу з написом «Не знаю/не впевнений». Педагог пояснює учасникам і учасницям, що зараз буде зачитувати твердження і ті, хто згодні з ним, повинні перейти до сторони із знаком плюс. Ті, хто не згодні, повинні перейти до сторони із знаком мінус. Ті, хто не може визначитись, повинні залишитися посередині, але не можуть говорити.

  • Генетичні технології допомагають збирати багатший урожай, використовувати менше добрив, пестицидів, отримувати продукти з великою кількістю поживних речовин.
  • Дослідження на щурах показали, що ГМО можуть становити небезпеку: часто розвивалися проблеми з печінкою і нирками.
  • ГМО не були достатнім чином протестовані. Деякі тести ГМО проходили протягом дев’яноста днів, що не можна вважати достатнім для доказу майбутньої безпеки для людей протягом років чи навіть поколінь.
  • Генна інженерія – більш передбачуваний процес, ніж традиційна селекція, коли тисячі генів передаються потомству випадковим шляхом.
  • Технології ГМО дозволяють створити потрібний генотип негайно, в поточному поколінні, на відміну від традиційної селекції.
  • У результаті створення ГМО виникають генотипи, які неможливі в природі, і передбачити наслідки цього неможливо.
  • ГМО можуть позбавити світ від загрози голоду, так як за допомогою генної модифікації можна збільшувати врожайність і якість їжі.
  • Генетично модифіковані продукти містять нові білки, які можуть викликати алергічну реакцію у людей, навіть в тих випадках, якщо не було алергії на вихідні компоненти.
  • Генетично модифіковані рослини і тварини можуть схрещуватися з природними популяціями, створюючи екологічні проблеми, такі як занадто швидке зростання популяції або зникнення видів, дисбаланс між видами в природі і так далі.
  • Розвиток ГМО неминуче веде до розвитку монокультур, що загрожує харчового різноманітності та харчової безпеки.

 

Запитання для обговорення:

- Скільки учнів у нас врешті-решт опинилися на боці «+»? Скільки «-»? Скільки не визначилися?

- Про що це свідчить?

- З якими складнощами ви зіткнулися під час вправи?

- Що ви відчували, коли вам необхідно було зробити вибір?

- Які аргументи були для вас більш переконливими: такі, що спираються на факти, чи такі, що апелюють до емоцій?

- Чого ви навчилися в цій вправі?

 

7. Етап повідомлення інформації про домашнє завдання

 

  • Метод емпатії (1 хв)

Параграф 65, прочитати статтю «Перші в світі ГМО-близнюки» за посиланям: https://www.ukrinform.ua/rubric-technology/2587911-u-kitai-zaavili-pro-narodzenna-persih-u-sviti-gmobliznukiv.html Оцінити можливіть створення генно-модифікованих людей з точки зору емоцій батьків народжених дітей, з точки зору емоцій близнюків у віці 18 років, сформулювати своє ставлення до ГМО.

8. Рефлексія

 

  • Метод «Дві зірки і побажання» (2-3 хв залежно від залишку часу до дзвоника)

Учні за бажанням мають вказати на два позитивні моменти уроку – це будуть «дві  зірки» – і зазначити один момент, який потребує доопрацювання – це буде «побажання».

 

Список використаних інформаційних джерел:

  1. Компасіто: посібник з освіти дітей в галузі прав людини / М.Е Бредероде-Сантос, Д.Клейес, Р.Фазах та ін., 2008. Режим доступу: file:///D:/Downloads/kompasito_ru.pdf
  2. Освітня збірка «Усі різні – усі рівні» / Пет Брендер, Руї Ґомеш, Марк Тейлор, 2004. Режим доступу: file:///D:/Downloads/osvitnya_zbirka_usi_rizni_%E2%80%93_usi_rivni__ua.pdf
  3. Презентація «Генетично модифіковані організми», автор Чичковська Т.Г. Режим доступу: https://naurok.com.ua/genetichno-modifikovani-organizmi-179982.html
  4. Презентація на тему «Організаційний аспект уроку Сучасний урок (типи, структура та вимоги)». Режим доступу: http://www.myshared.ru/slide/1101110/
  5. Соболь В.І. Біологія: підручник для 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. – Кам’янець-Подільський: Абетка, 2017. – 288 с.
  6. Стаття «ГМО – їсти чи ні?». Режим доступу: http://cgon.rospotrebnadzor.ru/content/62/283
  7. Стаття «Переваги та недоліки ГМО». Режим доступу:

https://sites.google.com/site/genomodifikovaniorganizmi/perevagi-ta-nedoliki-gmo

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Височан Діна
    Дуже хороша розробка. Дякую
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Подоляк Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 9 клас (Соболь В. І.)
Додано
7 жовтня 2021
Переглядів
529
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку