Розробка уроку біології 9 кл з теми "Розвиток уявлень про походження життя на Землі. Сучасні погляди на виникнення життя на Землі. Космічна біологія. Геологічна історія Землі"

Про матеріал
Розробка уроку біології 9 кл з теми "Розвиток уявлень про походження життя на Землі. Сучасні погляди на виникнення життя на Землі. Космічна біологія. Геологічна історія Земл
Перегляд файлу

Урок №

Тема: Розвиток уявлень про походження життя на Землі. Сучасні погляди на виникнення життя на Землі. Космічна біологія. Геологічна історія Землі

Цілі уроку: розглянути основні гіпотези виникнення життя на Землі, обговорити їх сильні та слабкі сторони; ознайомитися з геологічними ерами та основними еволюційними подіями, що їх супроводжували;

розвивати критичне мислення;

виховувати вміння дискутувати і сприймати інші точки зору.

О бладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації з ілюстраціями до різних гіпотез походження життя на Землі, відео-фрагменти, роздатковий матеріал.

Базові поняття й терміни: хімічна еволюція, панспермія, стаціонарний стан, креаціонізм, самозародження.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Протягом  курсу «Біологія» ви вивчали життя на нашій планеті у різних його проявах.

Вправа «Мозковий штурм»

Давайте пригадаємо ознаки живого, за якими обєднують всі живі організми:

(ваша активність на уроці буде нагороджуватися крапельками води – 1 бал, оскільки саме вода, це одна з тих  важливих  умов, завдяки якій існує на нашій планеті життя)

  • обмін речовин та енергії (живлення, дихання);
  • ріст;
  • подразливість;
  • розмноження, саморегуляція,
  • спадковість, мінливість.

Діти, а як ви розумієте, що таке життя?

За одним з наукових визначень     Життя – це багаторівнева відкрита система.

Давайте пригадаємо, які існують рівні організації живої матерії за допомогою вправи

 «Живий ланцюжок», розподіливши їх за ієрархією, від нижчого, до вищого:

Молекурлярний,

клітинний,

організмовий,

популяційно-видовий,

біогеоценотичний,

біосферний.

 Визначимо ці рівні за малюнками на слайдах. Фармат таких завдань є в ЗНО

 

III. Мотивація навчальної діяльності. Вивчення нового матеріалу

І. теорії походження життя

Ми пригадали ознаки життя, рівні організації живого. І ви добре знаєте, що з усіх досліджених людиною планет, життя існує тільки на планеті Земля. Чому?

(атмосфера, вода, сприятлива температура) Давайте переглянемо відеофрагмент «Еволюція планети Земля – 30с.»

 А чи завжди життя було таким як зараз? Як воно виникло і Як відбувалося його становлення?

 З цього питання досі тривають суперечки. Існують різноманітні версії та теорії, жодна з яких поки що не знайшла наукового обгрунтування. Розглянемо їх, опрацювавши тему сьогодняшнього уроку.

Вчені поділили всі теорії на 2 напрями:

  • Абіогенез (життя виникло з неживої природи)
  • Біогенез (життя виникло від живого)

Але деякі вчені не розмежовують гіпотези походження, і вважають, що вони послідовно змінювали одна одну.

На теперешній час існують такі теорії:

  • Самозародження, біохімічна теорія, креационізм
  • Стаціонарна теорія та панспермія.

Давайте ознайомимося з ними детальніше. Зараз ви будете працювати в парах. Метою вашої роботи буде розкрити сутність запропонованої гіпотези використавши матеріал підручника параграф 44. Опрацювавши текст відповідного параграфа, вам потрібно заповнити таблицю в зошиті «Гіпотези виникнення життя на землі», а заслухавши відповіді наших однокласників послідовно розкрити сутність інших гіпотез.

 

Ітак діти, скільки на сьогодні існує гіпотез походження життя на нашій планеті?. Якої гіпотези дотримуєтеся ви? Чому?

Одна з сучасних теорій, це тоїеорія панспермії, занесення життя з космосу. Існує ціла наука Космічна біологія, яка вивчає дію різноманітних факторів космічного простору на живі організми. З досягненнями цієї науки нас ознайомить 6 пара учнів.

 

 

Можливо досягнення саме цієї сучасної науки відкриють нам таємниці походження життя на Землі.

ІІ. Геологічна історія Землі.

 

Вік Землі визначається в 4,5—4,6 млрд років. Людині важко уявити такий величезний проміжок часу. Якщо припустити, що кожний рік відповідає дуже тонкому аркушу паперу, він стане заввишки 45 км. Не дивно, що про процеси, які відбувалися на планеті сотні мільйонів років тому, ми можемо говорити досить приблизно.

Але ми точно знаємо, що життя не стояло на місці. За словами видатного біолога Карла Рульє «У світі немає нічого від початку існуючого, все наступне утворюється з повторення попереднього з додаванням нового»

 Зараз ви переглянете відеофрагменти, в яких відображені основні еволюційні події розвитку органічного світу та використавши табл. 19 підручника на сторінці 279, заповните таблицю в зошиті «Основні еволюційні події розвитку органічного світу»

Наявність числених викопних решток, в різних шарах земної поверхні дозволило геологам поділити еволюцію органічного світу на такі періоди, які назвали ерами:

  • Архейська
  • Протерозойська
  • Палеозойська
  • Мезозойська
  • кайнозойська

Відео.

1 Слайд.

Архейська ера - 3, 6 до 2.5 мілд. років тому

Характеризується зародженням прокаріотів

Відео. Слайд 2

Протерозойська ера – 2.5 млрд. – 600 млн. років тому

Поява у воді еукаріот, багатоклітинних рослин та тварин

Відео. Слайд 3

Палеозойська ера – 542 - 251 млн. років тому

Поява безхреберних та перших хребетних тварин(амфібій та рептилій), та їх вихід на суходіл.

Поява судинних рослин та утворення лісів їз вищих спорових рослин

Внаслідок загального похолодання вимирає 95% всіх видів.

Відео. Слайд 4

Мезозойська ера – 251- 65.5 млн. років тому.

Відновлення життя

Поширення голонасінних, поява перших квіткових рослин

Поява птахів та ссавців

Панування рептилій (динозаврів) та їх вимерання внаслідок загального потепління

 Відео. Слайд 5

Кайнозойська ера – 65.6 млн. років тому до наших часів

Виникнення сучасних представників флори та фауни

Антропогенез – становлення сучасної людини

 

 Ітак діти, які 5 ер у розвитку історичного світу виділили вчені –геологі? Арххейську, протерозойську, палеозойську, мезозойську та кайнозойську.

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

 Тестовий контроль знань.

Давайте перевіримо отриманні на уроці знання за допомогою завдань на аркуші «Контроль знань.». До вашої уваги 7 тестових завдань за форматом ЗНО в сьомому завданні на відповідність у вас буде 4 відповіді., та 6 завдань, де необхідно закінчити речення. Кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 балів. Максимальна оцінка за ці завдання 8 балів.

Обміняйтеся картками і здійснемо взаємоперевірку. Порахуйте кількість балів за тест. Додайте до ціх балів кількість краплин, що ви отримали – це і буде ваша оцінка за цей урок.

Вправа «Прес»

Наш урок добігає кінця. Я б хотіла, щоб ви зараз висловили своє враження від цього уроку закінчивши одне з речень на вибір:

Я запамятав…

Я дізнався…

Мене здивувало…

 Найбільшим відриттям для мене сьогодні стало…

V. Домашнє завдання

* Опрацювати параграф 44,45 підручника;

*Дати відповідь на питання після параграфів «Перевір  себе»;

* Підготувати міні-проект «Виникнення життя на Землі» за обраною гіпотезою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Брестель Ольга
До підручника
Біологія 9 клас (Задорожний К. М.)
Додано
7 жовтня 2021
Переглядів
702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку